Oman työn hinta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jotenkin tuo oman työn hinta tai yleensä koko oman työn tekeminen on muutamassa vuosikymmenessä kokenut sellaisen kadon josta kukaan ei ole hyötynyt yhtään mitään,päinvastoin,ihmiset ovat menettäneet tärkeimmän asian elämästään eli oman työn,oman ajan,yhdessä olon ja lastensa kasvatuksen.

Vielä -70-80 luvun vaihteessa oli perheitä joilla oli arkirutiinit,aikataulut kodin yhteisille töille ja ruoan laitolle. Itselle mieleen jäänyt lauantait saunapäivänä ja siivouspäivänä,ruoan laitto ja perunoista tullut vesihöyry keittiön ikkunoissa,radio,päivän mietelause ja häyrisen urheiluselostukset,perunat ja ruskea kastike oli hyvää.

Ihmisten työ oli pääosin päivätyötä ja kaupat meni kiinni lauantaina kello 13.00.
Autot ja talot korjattiin naapureiden kanssa yhteistyössä ja perunat nostettiin talkoilla.

Nyt jonkun äiti tekee mikropuuroa kolmessa vuorossa että se toisen äiti voi ladata jääkaappiin konellisesti erotettua kanan nahkaa kätevissä paketeissa jotta kakaroilla on helppo valmistaa eineet ja välipalat sillävälin kun itse on kolmessa vuorossa. Kotona käy siivooja kotitalousvähennyksen avulla ja siivoaa asukkaiden jätökset ja koittaa nostaa kakaroiden jalkoja pestessään lastenhuoneen tietokonepöydän alustaa.

On se niin vitun hienoa kun tienaa rahaa niin paljon että pääsee vieraantumaan elämästä perheen ihmissuhteista kun lapsia aletaan kasvattamaan vasta ryhmäterapiassa tai avioliittoneuvojalla.

Mutta kaikki on nykyään niin kätevää ja nopeaa,paitsi onnellisuus ja normaalit tunteet jotka nekin pitää katsoa tositeeveestä kun muuten ei osaa.
Tässä viestissä avautuu elämän syvempi olemus niille jotka
sen vielä ymmärtävät.
Jep.
 
Tämä teki viimeperjantaina autoon takajarruremontin. Vertailuarvona tiedän liikkeen, jos kaikki menee hyvin niin 1000e, hinnan. Osat 100e. 900e jää erotusta ja aikaa meni alle 6h. 150e/h oli oman työn osuus.

Jos katsastusmies ei syystä tai toisesta hyväksy remontin lopputulosta, on mulla aikaa vielä viettää auton alla palttiarallaa 50h jotta palkoille pääsee.

Mustavalkoinen ajatusmalli. Remontin riskikartoituksessa mitoitin itselleni tosin 3h:n lisätyömahdollisuuden. Tuon kestää sielu, ruumiista en tiedä.
 
Tämä teki viimeperjantaina autoon takajarruremontin. Vertailuarvona tiedän liikkeen, jos kaikki menee hyvin niin 1000e, hinnan. Osat 100e. 900e jää erotusta ja aikaa meni alle 6h. 150e/h oli oman työn osuus.

Jos katsastusmies ei syystä tai toisesta hyväksy remontin lopputulosta, on mulla aikaa vielä viettää auton alla palttiarallaa 50h jotta palkoille pääsee.

Mustavalkoinen ajatusmalli. Remontin riskikartoituksessa mitoitin itselleni tosin 3h:n lisätyömahdollisuuden. Tuon kestää sielu, ruumiista en tiedä.
Mikähän auto sinulla on kun noin kallista on jarruremppa?
 
Kohteita mihin en suosittele välttämättä tarrautumaan ensimmäiseksi:

1.Venttiilinsäätöpalojen vaihto (välysten mittauksessa ei vielä ihmeellistä tuhoa saa aikaan)
2. Vaihdelaatikon purku
3. Kannen irroitus (syystä tai toisesta)
4. Käyntihäiriöt
5. Etustefojen vaihto
6. Emäputken laakereiden vaihto
Ihan hyvä lista. Lisäisin kuitenkin, että aika isona tekijänä on pyörän monimutkaisuus - kuinka hi-tech on kyseessä. Vanhaan Kawaani tein (toki useamman vuoden muun ruuvaamisen jälkeen, johon mahtui kaksi katkennutta pulttia ei-kriittisissä paikoissa) venttiilien säädön paloilla, etustefojen vaihdon ja useammankin käyntihäiriön korjauksen - nämä tosin korjaantuivat imukumien vaihdolla, tulppien vaihdolla ja akun kenkien kiristämisellä...

Tuohon Aprilliin en toisaalta haluaisi tehdä useimpia näistä, jo tulppien vaihtokin on raskaan työn takana ahtaudesta johtuen, usd-keula pelottaa ja venttiilien säädössäkin tarvitsisi jo useampaa special toolia puhumattakaan tuosta ahtaudesta.
Jes, pyörät monimutkastuvat kyllä, mutta huollettavaksi ne on tarkoitettu. Mikäli joku vielä muistaa Honda CB750 tuutin tulon ja varsinkin sen ekan Gsxrrän (mä siis en muista tuutin tuloa mutta gixun kyllä) niin kommentit Uudesta tekniikasta ja itse huoltamisen mahdottomuudesta jylläsivät aivan samalla tavalla kuin nykyäänkin. Eli aika kouluttaa ja ihminen teknistyy samaa vauhtia kuin sovellukset rantautuvat arkielämään. Nykyihmiselle viime vuoden R1 ei ole sen vaikeampi korjata kuin parikymmentä vuotta sitten silloiselle huoltajalle vuoden -90 Fzr1000 exup.

Syy on osaltaa siinä että tieto on saatavana (googlesta) moneen asiaan ja muutenkin tiedonkulku, sekä tavaroiden saatavuus on avoimempaa. 20 vuotta sitten olisit pähkäillyt yksin (tai naapurin Maken kanssa) autotallissasi miksi Fzrrän kierroslukumittari käy 0-4000rpm heilumista ja pyörä ei kierrä. Nyt kysyt .orgin foorumista ja ensimmäinen tai toinen vastaus kertoo että EXUP venttiilin sähköissä ja/tai servossa on vika.

Tuon listan mietin siksi siihen että siitä ei selviä ilman tietoa. Eli pelkällä teknisellä osaamisella et saa tuolla listalla olevia asioita suoritettua oikein ja virheen (kalliinkin) mahdollisuus on olemassa.
 
Back
Ylös