Mulle oli myös uutta maininta tuossa jutussa tuosta rikkaan seoksen ongelmasta eli kun yleisesti porukka sanoo, ettei haittaa jos vähän rikkaalla käy. Tuossa jutussa mainittiin, että jos liian rikkaalla käy, niin huono homma. Huono öljyn kannalta sylinteriputkissa.
Pieni lainaus: "Rikas seos on jopa laihaa vaarallisempaa, koska liian rikas huuhtelee männän tarvitseman öljykalvon pois sylinterien seinämiltä".
- P
rikas seos myös tappaa tehon.
yleisesti säädän itse afr 13-13,5 alhaalta nousevaksi. viimeiselle 500 teholliselle kierrokselle ohuen laihennuksen, eli esim paras teho 11100rpm -> afr nosto 0,5 alkaen 10800rpm. tuloksena yleensä pieni tehon nosto ja teho pysyy korkeammalla muutaman sata kierrosta.
sinäänsä tuota tehon määrää ja määriä voin kommentoida siten että käyttämäni fuchs dynamometri din vakiokorjauksella antaa putkiviritteisille 1000 kuutioisille pyörille teholukemaksi takarenkaalla maksimissaan 160-165hv. ko. penkillä tehokkain mittaamani on bomberweekend 2006sessa ollut turbo hayabusa 0,6 kilolla. tulos 249hv ja vapareiden kovin 199hv. Yksikään putkiviritteinen pyörä ei ole tuossa penkissä puhkonut 180 hevosvoimaa.
pyöräkohtaisia eroja saatavaan heppalukuun on vaikka kuinka paljon, mutta nyrkkinä täysputki + commari tuo 6-8hv renkaalle. vaikka luku vaikuttaa "pieneltä" on ajettavuus ja kaasuun vastaavuus säätämättömään verrattuna täysin toiselta pallolta. tämä selittyy vertaamalla kahta karttaa päällekkäin, jolloin yleisesti säädetty tuottaa kaikilla kierroksilla enemmän tehoa kuin säätämätön -> johtaen parempaan kiihtyvyyteen kaikilla käytetyillä kierroksilla.