• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Penkit testissä...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TaikaEtana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pyöräkohtaisia eroja saatavaan heppalukuun on vaikka kuinka paljon, mutta nyrkkinä täysputki + commari tuo 6-8hv renkaalle. vaikka luku vaikuttaa "pieneltä" on ajettavuus ja kaasuun vastaavuus säätämättömään verrattuna täysin toiselta pallolta.

Luku ei vaikuta pieneltä vaan normaalilta...
thumbs-up.gif

Tälläistä tehonlisäystä itsekkin odottaisin, jos mun pyörään tulisi jossain noilla kikkareilla 15-20hv lisää niin se herättäisi kyllä pientä epäilystä.
Mutta edelleenkin se on vain minun mielepide......
Eiköhän Jampalta saa luotettavan vastauksen siihen, paljonko tulee Busaan keskimäärin täysputkistolla, airboxmodilla jä säädettynä. Muistaakseni sanoi +15hp. Lienee niitä useamman 10kpl tehnyt ja säätänyt/mitannut useissa eri penkeissä.

Eli jos Busastasi saat em. modeilla 6-8hp lisää ja olet tyytyväinen, niin mikäs siinä sitten  
tounge.gif
Slipareillakin kun yleensä saadaan tuo.
Eli tarkoittaisi mun ex-pyörän kohdalla bike doctorin penkissä +170hv renkaalta noilla palikoilla
eek.gif

Ei taitaisi ihan tollasia lukemia irrota. Tuo ilmaboksi modi on muutenkin aika jännä juttu, jotkut niillä saa tehoa ja toiset ei. Kaverin busassa se ei vaikuttanut muistaakseni edes yhtä hevosvoimaa.
 
pyöräkohtaisia eroja saatavaan heppalukuun on vaikka kuinka paljon, mutta nyrkkinä täysputki + commari tuo 6-8hv renkaalle. vaikka luku vaikuttaa "pieneltä" on ajettavuus ja kaasuun vastaavuus säätämättömään verrattuna täysin toiselta pallolta.

Luku ei vaikuta pieneltä vaan normaalilta...
thumbs-up.gif

Tälläistä tehonlisäystä itsekkin odottaisin, jos mun pyörään tulisi jossain noilla kikkareilla 15-20hv lisää niin se herättäisi kyllä pientä epäilystä.
Mutta edelleenkin se on vain minun mielepide......
Eiköhän Jampalta saa luotettavan vastauksen siihen, paljonko tulee Busaan keskimäärin täysputkistolla, airboxmodilla jä säädettynä. Muistaakseni sanoi +15hp. Lienee niitä useamman 10kpl tehnyt ja säätänyt/mitannut useissa eri penkeissä.

Eli jos Busastasi saat em. modeilla 6-8hp lisää ja olet tyytyväinen, niin mikäs siinä sitten  
tounge.gif
Slipareillakin kun yleensä saadaan tuo.
Eli tarkoittaisi mun ex-pyörän kohdalla bike doctorin penkissä +170hv renkaalta noilla palikoilla  
eek.gif

Ei taitaisi ihan tollasia lukemia irrota. Tuo ilmaboksi modi on muutenkin aika jännä juttu, jotkut niillä saa tehoa ja toiset ei. Kaverin busassa se ei vaikuttanut muistaakseni edes yhtä hevosvoimaa.
Ei vaan vähän yli 160hp ainakin siinä yhdessä penkissä. Siinä taisi lähteä vakiobussista se 147hp mistä oli puhettakin, ja josta soitit Jampalle.

Kumpikohan penkki mahtoi tässä mp-maailman testissä olla mukana? Nimittäin tuo 160hp sliparilla ei ole mitenkään vähän K5 mallista sliparilla.

Joka tapauksessa, em. modeilla lähtee monenkin Busa-gurun tietojen mukaan se n. +15hp renkaalle. Sitä ei käy kiistäminen.
 
Empä ole kyllä Jampalle soittanut mistään bussin penkitykseen liittyvästä.
En tiedä kumpi penkki oli testissä, on siellä nyt lähiaikoina penkitetty k6:sta tonnisestakin 169hv renkaalta kokoputkella ja commanderilla. Ilmeisesti oli kuitenkin poikkeuksellisen kova tulos noilla osilla.

EDIT: bike doctorilta oli kerrottu penkin olevan tiukka, joten suzukista lähtisi vähän tehoa. Ilmeisesti siis uudempi 250i dyno oli kyseessä.
 
Empä ole kyllä Jampalle soittanut mistään bussin penkitykseen liittyvästä.
En tiedä kumpi penkki oli testissä, on siellä nyt lähiaikoina penkitetty k6:sta tonnisestakin 169hv renkaalta kokoputkella ja commanderilla. Ilmeisesti oli kuitenkin poikkeuksellisen kova tulos noilla osilla.
Tuossa kanssa yksi mielestäsi "mahdoton" tulos, hyvin dokumentoituna:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=77106;

sanoi:
Edellisen kerran Kawasaki ZZR1400 oli dynotettu TT-Motorsportilla noin 2 viikkoa sitten, mittariin oli silloin tullut noin 550 sisäänajo-kilometriä
Tällöin ZZR1400:sesta mitattiin 170hp takapyörältä.

Nyt on pakko myöntää että olen ollut hiukan kyyninen "Teho" putkistojen antamaan tehon lisään.
Joskus olen ajatellut, että niillä höynäytetään hyvät rahat hyväuskoisilta ja niillä saa vain muhkeammat äänet pyörään...

Noh, nyt laitetaan ZZR1400:seen markkinoiden paras "Teho" putkisto, eli TiForce, joka on Japanilaista käsityötä ja tehty antamaan max. tehot.

....

Ei se lopulta mikään auttanut, enää ei voinut viivytellä... piti katsoa totuutta silmiin: Oliko tehot kasvaneet "Teho"putkistolla ?
Teemu käynnisti kompuutterin ja otti dyno-vedon TiForce:n kokoputkistolla.

TULOS 183,5 Hp takapyörältä

Kawaan on tarkoitus laittaa BMC:n Race ilmansuodatin, mutta se ei ollut vielä tullut Jenkeistä, joten päätimme ottaa vedon ilmanputsari poistettuna, jolloin se kompensoisi paremmin virtaavaa putkistoa.

TULOS 185,6 Hp ja 148,1 Nm Takapyörältä

Kawasaki ZZR1400 takapyöräteho kasvoi siis TiForce:n putkistolla 13,5 Hp ja ilman filtteriä 15,6 Hp

....

Edelleen pyörää ei säädetty mitenkään, vaan se on edelleen tehtaan säädöissä.
Polttoaineet, öljyt, ketjut, renkaat, yms. eivät muutuneet, vaan tehonlisäys TiForce putkistolla oli todellinen.

Enää en epäile "Teho" putkistoja, vaan ne ovat Tehoputkistoja!
Noin 15 Hp lisää tehoa takarenkaalle ZZR1400:seen ainostaan asentamalla TiForce:n kokoputkisto.

Seuraavassa ZZR1400 Dragbike projektin vaiheessa asennetaan pyörään Powercommenderin USBIII ja Ignition Moduuli, jolloin pyörän säädöt saadaan kohdilleen. Jälleen mielenkiintoista dataa tulossa... miten ruiskutuksen ja sytytysennakon säätö vaikuttaa tehoihin ? Meneekö 190 Hp takapyörältä rikki ? Vai tippuuko tehot ?

http://www.jr-hobby.com/powersport/uusi/index.php?depa=diary3

Ja tuo oli siis jopa ilman säätöä, eli oli ilmeisen hyvin vakiokartalla huipputehon alueella kohdallaan..

Säädöllä sitten kuitenkin vielä se +5hp:

sanoi:
Karkeasti sanottuna tehoputkisto antaa esim. ko. pyörässä +15hp ja lisäämällä PCIII saadaan noin 5 hp lisää.

http://www.jr-hobby.com/powersport/uusi/index.php?depa=diary4

Allekirjoittaneella ei ole ainakaan mitään syytä epäillä ko. dokumentaation paikkansapitävyyttä..
 
Jaa...

Mun käsityksen mukaan mun mopossa on tehtaalta ~106 hevosta koneella ja Yoshin koko rännin ja pc3:n jälkeen säädettynä 117 takarenkaalta. Tai vaikka koneelta mutta silti on ihan reilu lisäys, ja kyllä se ihan tuntuukin reilusti. Tulos jälkeen asennuksen, tosin ennen asennusta ei mittailtu vissiin yhtään mitään...
 
Empä ole kyllä Jampalle soittanut mistään bussin penkitykseen liittyvästä.
En tiedä kumpi penkki oli testissä, on siellä nyt lähiaikoina penkitetty k6:sta tonnisestakin 169hv renkaalta kokoputkella ja commanderilla. Ilmeisesti oli kuitenkin poikkeuksellisen kova tulos noilla osilla.
Tuossa kanssa yksi mielestäsi "mahdoton" tulos, hyvin dokumentoituna:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=77106;

sanoi:
Edellisen kerran Kawasaki ZZR1400 oli dynotettu TT-Motorsportilla noin 2 viikkoa sitten, mittariin oli silloin tullut noin 550 sisäänajo-kilometriä
Tällöin ZZR1400:sesta mitattiin 170hp takapyörältä.

Nyt on pakko myöntää että olen ollut hiukan kyyninen "Teho" putkistojen antamaan tehon lisään.
Joskus olen ajatellut, että niillä höynäytetään hyvät rahat hyväuskoisilta ja niillä saa vain muhkeammat äänet pyörään...

Noh, nyt laitetaan ZZR1400:seen markkinoiden paras "Teho" putkisto, eli TiForce, joka on Japanilaista käsityötä ja tehty antamaan max. tehot.

....

Ei se lopulta mikään auttanut, enää ei voinut viivytellä... piti katsoa totuutta silmiin: Oliko tehot kasvaneet "Teho"putkistolla ?
Teemu käynnisti kompuutterin ja otti dyno-vedon TiForce:n kokoputkistolla.

TULOS 183,5 Hp takapyörältä

Kawaan on tarkoitus laittaa BMC:n Race ilmansuodatin, mutta se ei ollut vielä tullut Jenkeistä, joten päätimme ottaa vedon ilmanputsari poistettuna, jolloin se kompensoisi paremmin virtaavaa putkistoa.

TULOS 185,6 Hp ja 148,1 Nm Takapyörältä

Kawasaki ZZR1400 takapyöräteho kasvoi siis TiForce:n putkistolla 13,5 Hp ja ilman filtteriä 15,6 Hp

....

Edelleen pyörää ei säädetty mitenkään, vaan se on edelleen tehtaan säädöissä.
Polttoaineet, öljyt, ketjut, renkaat, yms. eivät muutuneet, vaan tehonlisäys TiForce putkistolla oli todellinen.

Enää en epäile "Teho" putkistoja, vaan ne ovat Tehoputkistoja!
Noin 15 Hp lisää tehoa takarenkaalle ZZR1400:seen ainostaan asentamalla TiForce:n kokoputkisto.

Seuraavassa ZZR1400 Dragbike projektin vaiheessa asennetaan pyörään Powercommenderin USBIII ja Ignition Moduuli, jolloin pyörän säädöt saadaan kohdilleen. Jälleen mielenkiintoista dataa tulossa... miten ruiskutuksen ja sytytysennakon säätö vaikuttaa tehoihin ? Meneekö 190 Hp takapyörältä rikki ? Vai tippuuko tehot ?

http://www.jr-hobby.com/powersport/uusi/index.php?depa=diary3

Ja tuo oli siis jopa ilman säätöä, eli oli ilmeisen hyvin vakiokartalla huipputehon alueella kohdallaan..

Säädöllä sitten kuitenkin vielä se +5hp:

sanoi:
Karkeasti sanottuna tehoputkisto antaa esim. ko. pyörässä +15hp ja lisäämällä PCIII saadaan noin 5 hp lisää.

http://www.jr-hobby.com/powersport/uusi/index.php?depa=diary4

Allekirjoittaneella ei ole ainakaan mitään syytä epäillä ko. dokumentaation paikkansapitävyyttä..
Hyvin tulee kawaan näköjään tehoa tuolla putkistolla. Tuossa on kuitenkin se teho tullut putkistolla, ei seoksia säätämällä. Tohon jos säätämällä saadaan vielä +10hv lisää niin olen kyllä ihmeissäni.
 
Hyvin tulee kawaan näköjään tehoa tuolla putkistolla. Tuossa on kuitenkin se teho tullut putkistolla, ei seoksia säätämällä. Tohon jos säätämällä saadaan vielä +10hv lisää niin olen kyllä ihmeissäni.
Tuossa oli seos sen verran alueella jo vakiosäädöillä, että jo ilman säätöä saatiin selvät hyödyt. Toki siihen tuli silti se noin +5hp säädöllä vielä lisää, vaikka olikin kohtuu lähellä, niinhän tuolla mainittiin:

sanoi:
Projektin alussa lupaamani vertailu eri PCIII mappien väliilä on kesken, koska lopulliset säädöt ovat vielä tekemättä. Karkeasti sanottuna tehoputkisto antaa esim. ko. pyörässä +15hp ja lisäämällä PCIII saadaan noin 5 hp lisää.

Omassani seokset ilman säätöä täysputkella olivat sen verran kaukana optimista, että vasta säädön jälkeen saatiin selviä nousuja. Ilman säätöä n. +5hp ja säädöllä se loput +10hp = +15hp.

Ei mitenkään hirvittävän erilainen tapaus kuin tuon Zetorin säätely kuitenkaan, lopputulos lähellä samaa.

Skeptinen saa olla, mutta puhdasta faktaa kannattanee uskoa, siitä voi oppia jotain  
wink.gif
Turha vängätä asiasta, jos ei ole tarpeeksi omakohtaista kokemusta. Epäilen, ettet ole esimerkiksi tonnista Suitsaa nähnyt ajettavan penkissä ero kombinaatioilla ja säädöillä, ja nähnyt miten ne vaikuttaa? Itse olen nähnyt ko. operaation melko monta kertaa paikanpäällä..
 
Jaa...

Mun käsityksen mukaan mun mopossa on tehtaalta ~106 hevosta koneella ja Yoshin koko rännin ja pc3:n jälkeen säädettynä 117 takarenkaalta. Tai vaikka koneelta mutta silti on ihan reilu lisäys, ja kyllä se ihan tuntuukin reilusti. Tulos jälkeen asennuksen, tosin ennen asennusta ei mittailtu vissiin yhtään mitään...
GSX 1400:aan tulee tosiaankin hyvin löylyä lisää täysputkella ja säädöllä, jopa 15-20hp. Tulee toki moniin muihinkin!

Omassa 1400:ssa on myös nuo samat modit, ja lisäksi Yoshin nokat, 130hp renkaalta. Nokilla saa siihen vielä jopa yli 10hp lisää täysputken päälle, eikä vääntö kärsi millään alueella. GSX:ssä vakionokat on niin pirun miedot. Yleensähän rajummilla nokilla alavääntö kärsii.
 
En ole paikanpäällä nähnyt joo. Olen kuitenkin nähnyt mm. tonnisen suzukin, r1:sen ja 1000rr:n mitattuja tuloksia niin slipareilla kuin kokoputkellakin. Niissä yhdessäkään ei ole tullut mitään 15hv:n lisäyksiä vakioon verrattuna. En kuitenkaan edelleenkään väitä että se mahdotonta on, epäilen kuitenkin varsinkin sitä säätämällä tulevaa +10hv.
Aika hurjalle tuntuu muutenkin laitteessa jonka pitäisi olla mahd. tehokkaaksi suunniteltu olevan vakioputkiston noin hanurista.
Jossain 1200 banditin tapauksessa sen ymmärtäisi paremmin.
 
En ole paikanpäällä nähnyt joo. Olen kuitenkin nähnyt mm. tonnisen suzukin, r1:sen ja 1000rr:n mitattuja tuloksia niin slipareilla kuin kokoputkellakin. Niissä yhdessäkään ei ole tullut mitään 15hv:n lisäyksiä vakioon verrattuna. En kuitenkaan edelleenkään väitä että se mahdotonta on, epäilen kuitenkin varsinkin sitä säätämällä tulevaa +10hv.
Aika hurjalle tuntuu muutenkin laitteessa jonka pitäisi olla mahd. tehokkaaksi suunniteltu olevan vakioputkiston noin hanurista.
Jossain 1200 banditin tapauksessa sen ymmärtäisi paremmin.
Eikö Zetori ole suunniteltu mahdollisimman tehokkaaksi?

Toki tehtaat saisi sieltä vielä paljon enemmän, jos nykyiset saaste- ja melumääräykset eivät olisi niin pirun tiukkoja.

Eiköhän tämä tästä riitä jo. Sille ei tosiaan mahda mitään, jos kaveri ei halua puhdasta faktaa uskoa.
 
Tossa on pikkasen myös mustaa valkoisella nuista tehojen nousuista . Linkki Toi alle 4000 RPM:n nousu tulee nuiden 2 kaasuläppien poiston ansiosta!
 
tietääkseni tuo kemin moottorikerhon penkki on yksi suomen pessimistisimpiä ellei kaikkein vähiten tehoa takikselle antava suomessa, niinkuin suhteessa muihin penkkeihin. ainakin näin puhuttiin roissa joku vuosi takaperin kun ne turbohullut kävivät kemin penkissä ja sanoivat kuka mitenkin, että 200 heppaa tuli turbosuzukista, mutta se onkin kemin penkin 200 heppaa, kun ensin ihmettelin tehomäärää suhteessa ahtoihin, jossain muussa nk. etelän penkissä olisi voinut olla 230 - 250 heppaa, arvelisin näin.

no tämmöstä.
 
Varmasti riittää. Tuskin ketään kiinnostaa näitä meidän väittelyitä lukea.....
tounge.gif
Juu näin vois äkkiseltään kuvitella  
tounge.gif


Saispa pelit nippuun ja tulispa jo kevät  
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
näitä justiin kiinnostaakin lukea kun on maassa hanki ja järki jäässä, hehiö.
Taidat kuulua tältä osin vähemmistöön....
biggrin.gif
 
tietääkseni tuo kemin moottorikerhon penkki on yksi suomen pessimistisimpiä ellei kaikkein vähiten tehoa takikselle antava suomessa, niinkuin suhteessa muihin penkkeihin. ainakin näin puhuttiin roissa joku vuosi takaperin kun ne turbohullut kävivät kemin penkissä ja sanoivat kuka mitenkin, että 200 heppaa tuli turbosuzukista, mutta se onkin kemin penkin 200 heppaa, kun ensin ihmettelin tehomäärää suhteessa ahtoihin, jossain muussa nk. etelän penkissä olisi voinut olla 230 - 250 heppaa, arvelisin näin.

no tämmöstä.
Se oli muutama vuosi sitten, vaan eipä ole enää. Nyt muutama muu penkki näyttää vähemmän. Trendi näyttää olevan siihen, että "kertoimia kiristetään"..
 
Varmasti riittää. Tuskin ketään kiinnostaa näitä meidän väittelyitä lukea.....
tounge.gif
Juu näin vois äkkiseltään kuvitella
tounge.gif


Saispa pelit nippuun ja tulispa jo kevät
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
Väittelyjähän on kiva lukea näin takatalven keskellä.
tounge.gif
Mut asiaan: Kyllä noi saaste- ja melumääräykset näyttää vaikuttavan aika paljon pyörien tehoihin. Kaiken näköistä kuoppaa löytyy vakiopelien tehokäppyröistä, sekä ihmeeellisiä elektronisia vimpaimia rajoittamassa tehoa. Esim. Superdukessa 2 ja 3 vaihteilla sähköaivo rajoittaa kaasuläpän asentoa ilmeisesti melurajojen vuoksi. Kyllähän se tehtaan insinööri ottaisi koneesta kaiken irti, mutta senkin on suostuttava kompromisseihin, että peli saadaan tuotantoon. Kannattaa ottaa huomioon, ettei täysputkisto enää välttämättä mene päästö-/ melurajoista läpi, ja eiköhän päästörajojen täyttäminen oo yks ahdistavimmista tekijöistä moottorin suunnittelussa. Päästöt taitaa olla myös yksi iso syy miksi joistain pyöristä saadaan pelkällä sliparilla paljon tehoa irti, kun samalla katit heivataan mäkeen. Toki moottorin tehoihin vaikuttaa moni muukin asia kun se tehtaalta lipuu ulos, ja aina löytyy joltain virityspajalta heppu, joka osaa rakentaa jonkin palikan paremmin, ja taas saatiin lisää heppoja laitumelle. Pitää kuitenki muistaa, että pyörätehtaan insinööri suunnittelee eri lähtökohdasta kuin virityspajan velho, jolloin suuretkin tehon lisäykset suht pienillä muutoksilla ovat mahdollisia.

Tästä tulee mieleen FSAE-formuloissa käytettävä jammun 600cc motti, vakiona teho n. 120-130hp, ja se saadaan noissa autoissa puhaltamaan n. 100hp 20mm kuristimen ja yhden kaasuläpän läpi.Vakiokurkuilla virtauspinta-ala imupuolella moninkertainen, mutta silti päästään suht lähelle vakiotehoja paljon "tukkoisemmalla" imuilman saannilla.

Osittain aiheen viereen menee, mutta syytetään pitkää pääsiäistä.
033102beer_1_prv.gif
 
Tossa on pikkasen myös mustaa valkoisella nuista tehojen nousuista . Linkki Toi alle 4000 RPM:n nousu tulee nuiden 2 kaasuläppien poiston ansiosta!
Aika lailla juurikin sen verran kuten esim. akra lupaa.

http://www.akrapovic.com/product-catalog/motor-exhaust/?puid=374

Vertailun vuoksi k5-k6 1000 gsx-r.

http://www.akrapovic.com/product-catalog/motor-exhaust/?puid=349
Akra näyttää antavan paremmin tehoa säätämättömänä kuin Yoshi Japan. Sitä en tiedä, paljonko tuo putki haluaa lisää syöttöä, eli saadaanko sieltä vielä säätämällä enemmän kuin melko tavallinen +5hp. Vaikka tulisi vaan sen verran, niin silti Akrallakin saa sen 12-13hp lisää vakioon nähden.

Tietty ei kannata lukea noita kippuroita kuin piru raamattua. Itse testaamalla selviää parhaiten.. Ainakin Yoshi Japanista on hyvä kokemuksia, +15hp säädettynä.
 
Back
Ylös