• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Laitetaanpa nyt tällainen tänne ja oheen omat kokemukset. Jotta tieto olisi oikeellista, niin laitetaan oheen myös tieto paistoajasta ja tarkat mallimerkinnät, sekä millaista vauhtia ja millaisissa olosuhteissa ajettu.

200/55-17 SC2 1,7-1,9 bar
120/70-17 SC1 2,3-2,4 bar
120/70-17 SC2 2,1-2,2 bar

Paistot 11/2011 yllä olevilla. +34c lämmössä takarengas luisti hieman, mutta hallitusti Alastaron kisassa. Vauhdit 1:26.8 alkuisia parhaimmillaan +30c-lämmössä. Lämppäreillä lämmitetty +80c lämpöön.

Kemoralla treenirenkaana paistoilla 2009 ollut 190/55-17 SC1 slick, lämpötilojen vaihdellessa välillä +14...+22c. Paineet kuumana 1,8 bar. Lämppärilämmöt samat kuin aikaisemmin. Ei minkäänlaista luistoa. Treeniajat parhaimmillaan 1:15.9 alkuisia ja rengas kesti erinomaisesti ja kului nätisti. Ajankohta Juhannus 2011. Edessä käytetty katulaillinen 120/70-17 Supercorsa SC1

Jyckke, Jantsa ja kumppanit voinevat pistää omia kokemuksiaan toisesta Pirellin uutuudesta, joita heille on toimitettu. Eli Supercorsa 180/60-17 SC2.

Jukka
 
En paljon kirjoittele foorumeille, jonka tulette huomaamaan kirjotusvirheinä jne...;)

Pirelli oli vakaa ajettava, mutta väärän seosvalinnan takia hiukan luistava.. Seoksena sc2. Lämpötila +30 about. Luulen että sc1 olis korjannu tuota.

Kaiken kaikkiaan mulla jäi hyvä kuva renkaasta. Aikasemmin olen ajanut dunlopeilla ja pienillä muutoksilla ajotyyliin ajoin oman ennätykseni, 5 kierroksen totuttelulla.

Jaa nii..Paineita kokeilin takarenkaassa 1,7 ja 1,8.. Mitään eroa en huomannu kulumisessa, tai repimisessä, saatikka sitten pidossa.

Luistaminen oli ennakoitavaa, ja hillittyä. Pyörä kääntyy ehkä hivenen hitaammin, kuin dunlopeilla, jonka tosiaan korjasin pelkästään jarrutekniikalla..Mulla kun on vielä varaa niissä jarruissa..=)

Ratana Kemora. Paras kierros oli 1.12.6 ja kusiaisella ajettuna.

Siinä kai tärkeimmät. Kannattaa kokeilla.  
buttrock.gif


-Janza-
 
Kokeilin tänään Kemoralla tuota 180/60 SC2 Supercorsaa. Rengas toimi hienosti ja piti omalla rupuvauhdillani varsin hyvin, mutta repi aikalailla rumasti. Syy tähän jäi arvoitukseksi. Alustan säädöt (Öhlins, perussäädöissä) täysin samat kuin aiemmin käyttämilläni 180/55 Metzeler Racetec interact K2:silla, jotka kuluvat todella sievästi.

Vauhti sellaista 1.14-1.16 ja rata siis kemora
Lämminpaineita (lämppäreillä +80c) kokeilin 1.8-1.9 bar.
Sää oli puolipilvinen +20

Kuva karmeasti revenneestä renkaasta

Auttakaahan noviisia, mistä tämä voisi johtua?
 
^Liikaa painetta renkaassa ja liikaa reboundia?

Kemorassa mun rengas (180/55 SC2) näytti tältä kummaltakin puolelta ja vauhtia vähän vähemmän mitä edellisellä, 1.19 pintaan. Lämpötila oli liki 30 ja lähes pilvetön.
Lämminpaine noin 1.9

30062011019.jpg
 
Kokeilin tänään Kemoralla tuota 180/60 SC2 Supercorsaa. Rengas toimi hienosti ja piti omalla rupuvauhdillani varsin hyvin, mutta repi aikalailla rumasti. Syy tähän jäi arvoitukseksi. Alustan säädöt (Öhlins, perussäädöissä) täysin samat kuin aiemmin käyttämilläni 180/55 Metzeler Racetec interact K2:silla, jotka kuluvat todella sievästi.

Vauhti sellaista 1.14-1.16 ja rata siis kemora
Lämminpaineita (lämppäreillä +80c) kokeilin 1.8-1.9 bar.
Sää oli puolipilvinen +20

Kuva karmeasti revenneestä renkaasta

Auttakaahan noviisia, mistä tämä voisi johtua?
Itselläni repi tänään SC1:stä (200/55-17). Ihmettelin asiaa (Alastarolla vauhti 1:26.9) ja huomasin paineiden olevan 1,95 takana kuumana. Tiputin paineet 1,65 ja ongelma katosi. Mopona vakioalustalla oleva R1 vm. 2008. Mutta tuohon tahtiin minulla ei ole koskaan mikään rengas revennyt, joten veikkaan alustassa olevaa ongelmaa. Itselläni SC2:issa paineet 1,7-1,8 kuumana ja nätisti ovat aina kuluneet ja Kemoralla vauhti ollut siellä 1:14-1:15 haarukassa.

Jukka
 
Kiitoksia vastauksista, taidan kokeilla seuraavalla kerralla alentaa vielä paineita vähän. Jos se ei auta, niin jatkan metukoilla. Alustan säätöjä tuskin alan muuttelemaan, mitään kun en niiden päälle ymmärrä ja peli tuntuu ajossa kuitenkin varsin mukavalta.
 
Kiitoksia vastauksista, taidan kokeilla seuraavalla kerralla alentaa vielä paineita vähän. Jos se ei auta, niin jatkan metukoilla. Alustan säätöjä tuskin alan muuttelemaan, mitään kun en niiden päälle ymmärrä ja peli tuntuu ajossa kuitenkin varsin mukavalta.
En minäkään niistä mitään ymmärrä, mutta minua neuvottiin vastaavasssa tilanteessa tiukentamaan reboundia ja laitoin 3 naksua lisää, niin rengas alkoi kulua nätisti. Kannattaa testaa.
 
Kiitoksia vastauksista, taidan kokeilla seuraavalla kerralla alentaa vielä paineita vähän. Jos se ei auta, niin jatkan metukoilla. Alustan säätöjä tuskin alan muuttelemaan, mitään kun en niiden päälle ymmärrä ja peli tuntuu ajossa kuitenkin varsin mukavalta.
Noniinno, se että sä joudut laskemaan renkaan painetta, jotta se kompensoisi väärin säädettyä paluuvaimennusta, tarkoittaa myöskin sitä että rasitat rengasta ihan turhaan eli rengas kuluu nopeemmin.
+ varsinkin jos paluuvaimennusta on liikaa, niin se myöskin vähentää pitoa; pompun jälkeen rengas on kauemmin "ilmassa" ennen kuin se palaa takaisin radan pintaan.

Onks tossa niinku kokonaisuutena sit järkee?
 
Millaisia kylmäpaineita olette käyttäneet Pirelleissä?

Edit:
Itsellä on ollut sellainen käsitys, että kylmäpaineet olisi n. 2,1 edessä ja takana 1,9. Ja oleellisempi tieto eli paineet lämpöisenä olisi syytä olla n. 2,4 bar.

Tässä vielä tällekin foorumille kirjoittavan kisakuskin tekstiä toiselta foorumilta lainattuna:

"Radalla edessä (kylmäpaineina) 2.0 - 2.1 luokkaa ja takana 1.8 - 2.0. Kylmäpaineet riippuu kovin paljon kelistä, eli onko +10 astetta vai +25 astetta.

Oleellisempaa, mielestäni, on seurata radalta heti tultua lämminpaineita, ne kun pyörii 2.4 - 2.6 (riippuen valmistajasta) välimaastossa niin on aikalailla kohdillaan. Tuo lämminpaine on sitten todella tarkka joillakin valmistajilla. Mutta aloittelevana pääsee alkuun aikasta hyvin noilla kylmärengaspaineillakin."

Ja nyt kun katsoo tämän viestiketjun rengaspaineita, niin ne ovat 1,6 - 1,9 ja ihmetellään kun rengas repeilee.

Onko nämä Pirellit jotain matalapainengummeja?
 
Kokeilin tänään Kemoralla tuota 180/60 SC2 Supercorsaa. Rengas toimi hienosti ja piti omalla rupuvauhdillani varsin hyvin, mutta repi aikalailla rumasti.
Diablo Racerin mukaan tuo uusi 180/60 SC2 olisi ilmeisesti seokseltaan/rakenteeltaan erilainen kuin ennen, vaatinee vauhtia enemmän kuin vanhat? Itseäkin kiinnostaa kun muutama tuollainen on tallissa, että miten kestävät körövauhteja, lämpeääkö tarpeeksi. Näyttävät kestäneen ihan hyvin 20 kierrosta SM-vauhtia. 40 kierrosta ajetut oli jo selvästi huonomman näköisiä.

The new 180/60 SC2 is a good tire. Problem is that is not your typical SC2. Its a RACE tire. Its designed for national racing in higher temps.

Kevin Graham
Orion Motorsports Inc
U.S. Mid West & Canadian Pirelli Racing Distributor



edit. OP siis valitteli kovaa kulumista viileällä kelillä, koko topikki:
http://www.diabloracer.com/phpBB3....5b224e0
 
Millaisia kylmäpaineita olette käyttäneet Pirelleissä?

Edit:
Itsellä on ollut sellainen käsitys, että kylmäpaineet olisi n. 2,1 edessä ja takana 1,9. Ja oleellisempi tieto eli paineet lämpöisenä olisi syytä olla n. 2,4 bar.

Tässä vielä tällekin foorumille kirjoittavan kisakuskin tekstiä toiselta foorumilta lainattuna:

"Radalla edessä (kylmäpaineina) 2.0 - 2.1 luokkaa ja takana 1.8 - 2.0. Kylmäpaineet riippuu kovin paljon kelistä, eli onko +10 astetta vai +25 astetta.

Oleellisempaa, mielestäni, on seurata radalta heti tultua lämminpaineita, ne kun pyörii 2.4 - 2.6 (riippuen valmistajasta) välimaastossa niin on aikalailla kohdillaan. Tuo lämminpaine on sitten todella tarkka joillakin valmistajilla. Mutta aloittelevana pääsee alkuun aikasta hyvin noilla kylmärengaspaineillakin."

Ja nyt kun katsoo tämän viestiketjun rengaspaineita, niin ne ovat 1,6 - 1,9 ja ihmetellään kun rengas repeilee.

Onko nämä Pirellit jotain matalapainengummeja?
Joskus seosrenkaatkin olivat sellaisia, jotka toimivat tavoitepaineen ollessa edessä ja takana n. 2,5. Samaa suosittelen edelleen puhtaisiin katurenkaisiin, mutta nämä tämän vuoden Pirellit toimivat parhaiten juurikin noilla 1,6-1,9 lämminpaineilla.

Juuri laittelin pyörän katukuntoon ja mittasin kylmäpaineet. Olivat 1,0 takana, joten pistin pikkaisen lisää ja nyt edessä ja takana kylmänä 2,3 ja uskoisin pärjääväni katuajossa noilla.

SC1 oli hieman repeillyt ja nyt sitten selvitetään oliko keli liian viileä sille vai johtuiko rengaspaineista vai kenties alustasta. SC2 kului vastaavassa kelissä nätisti, mutta eilen sellaisia ei ollut saatavana.

Jukka
 
Ok, kiitokset tiedosta. Eli renkaat kehittyy aikamoista vauhtia koko ajan. Oletteko huomanneet eroa ajossa näiden vanhempien Pirellien ja uusien Pirellien välillä?
 
Ok, kiitokset tiedosta. Eli renkaat kehittyy aikamoista vauhtia koko ajan. Oletteko huomanneet eroa ajossa näiden vanhempien Pirellien ja uusien Pirellien välillä?
Etusissa en ole huomannut eroa, mutta 200/55-17 on mielestäni stabiilimpi 190/55-17 rinkulaan verrattuna. Pitoa on piisannut hyvin SC2:ssa eikä ole repeillyt yhtään. Vasta +34c -kelissä alkoi luistelemaan. SC1:llä vasta alle 20 kierrosta kokemusta takasessa, joten en vielä ota kantaa sen suuremmin, hyvin tuntui pitävän ja omat treenienkat tuli Alastarolle. Kadulla nuo toimivat ihan hyvin, sen 40 kilsaa mitä äsken kävin ajelemassa.

Jukka
 
Hyvää tietoa Pirelleistä ensi kesää silmällä pitäen! Jos vaikka pääsisi jälleen rakkaan harrastuksen pariin ja ehkä liimaamaan myös numeroita kiinni!
 
Mistä johtuu tuo renkaiden sinertyminen ja mihin se vaikuttaa? Katumallin takarenkaalla (Rosso Corsa) kävin neljä kertaa radalla (n. 35 - 50 kierrosta) ja nyt on renkaan kyljet ihan sinisiä.

Onko liialla lämpenemisellä osuutta asiaan? Supercorsa SC2 edessä ei näyttänyt mitään merkkejä muutoksesta.
 
Mites loppuun olette ajaneet Supercorsat ja miten nopeasti ne viimeiset millit kuluu? Avauskohdassa (hitaan kuskin) aika vähän kulutuspintaa, taitaa mennä rengashommiksi vielä ennen Alastaron tuplaa.
 
Back
Ylös