• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

80 lämppärilämmöllä tod. näk. tarttet matalamman lähtöpaineen. Luistelu johtuu tod. näk. liiasta paineen noususta.

Joo niin teki. Motoparkissa oli vielä kylmällä kelillä varikon perälleajon, hanskojen heittelyn, helvetinmoisen kiroilun ja painemittarin etsimisen jälkeen joku 0.4 kovempi paine ku lähtiessä. (ei muista paljon oikeasti oli mutta yllättävän paljon) Nyt taas ehkä muistaa panostaa siihen että tarkkailee noita paineita.
 
Joo niin teki. Motoparkissa oli vielä kylmällä kelillä varikon perälleajon, hanskojen heittelyn, helvetinmoisen kiroilun ja painemittarin etsimisen jälkeen joku 0.4 kovempi paine ku lähtiessä. (ei muista paljon oikeasti oli mutta yllättävän paljon) Nyt taas ehkä muistaa panostaa siihen että tarkkailee noita paineita.

Mulla 2016 Motoparkin aika-ajoissa 0,05bar paineen muutos väärään suuntaan johti siihen, että rengas ylikuumeni muutaman kierroksen jälkeen ja muuttu suht liukkaaksi. Eli välillä se on pirun pienestä kiinni.
 
Mulla 2016 Motoparkin aika-ajoissa 0,05bar paineen muutos väärään suuntaan johti siihen, että rengas ylikuumeni muutaman kierroksen jälkeen ja muuttu suht liukkaaksi. Eli välillä se on pirun pienestä kiinni.

Joo tollakin sai ihanasti näinkin hidas ajaa sladissa. Takana tullutkin kommentoi että aika hurjan näköistä. Positiivista oli huomata että ei oo niin puuperse kuin luulin kun itse tajusi tokalla kierroksella menee kokoajan luisussa. Kallis tapa toki koska pilalla se rengas oli :D
 
Joo tollakin sai ihanasti näinkin hidas ajaa sladissa. Takana tullutkin kommentoi että aika hurjan näköistä. Positiivista oli huomata että ei oo niin puuperse kuin luulin kun itse tajusi tokalla kierroksella menee kokoajan luisussa. Kallis tapa toki koska pilalla se rengas oli :D

Motoparkissa ainakin panin merkille että on siinä sun kusiaisessa voimaa kun sutii noin levottomasti. Nyt ääni ja mopon käytös vastasi toisiaan:grin:
 
Motoparkissa ainakin panin merkille että on siinä sun kusiaisessa voimaa kun sutii noin levottomasti. Nyt ääni ja mopon käytös vastasi toisiaan:grin:

Pitää varmaan asentaa joku ledi välkkymään tauluun kokoajan ni tietäis miltä sun ohjaamossa tuntuu :grin:
 
Tänään Alastarolla, mittari näytti ilmalle +27..+30. "Radan" lämpö mitattu noin klo19, varikkoaluiden uusilta asfalteilta noin +38,5.

Alla takana SC2, nostin paineita (Lämppäri paineet, mutta samat ku mittasi radalta tullessa) 1,65 aina 1,95 asti ja silti aivan klassinen kuumarepeämä.

Mitä varikkoo kierteli niin oikeastaan melkein kaikilla joilla oli dunloppia alla niin oli todella nätti rengas, muilla enemmän vähemmän normaalista poikkeavaa kulumaa. (En nyt jokaista tarkastanut).

Vauhdit siinä 1,29 .. 1,31 luokkaa.

y4mNityBR9kHGrfOGYUWBpqipGKPaK6jMQlIaOs8390X8xkLx4j4zfjlSNke-MG7NtOsAv9xj23BMQRuj7Y7CVCQL8Mtrf11x3jwoidx3LfRjLLPlaUAw3AiA0v687F8CT8abewPMCyacsVGAUI2JD9fh631hTKVZ9pQBkAlSdqRG3koozfRkWYDrnOLHx9oQKDl_4S0KlGZ8v5mAY_f_kGbw
 
Tänään Alastarolla, mittari näytti ilmalle +27..+30. "Radan" lämpö mitattu noin klo19, varikkoaluiden uusilta asfalteilta noin +38,5.

Alla takana SC2, nostin paineita (Lämppäri paineet, mutta samat ku mittasi radalta tullessa) 1,65 aina 1,95 asti ja silti aivan klassinen kuumarepeämä.

Mitä varikkoo kierteli niin oikeastaan melkein kaikilla joilla oli dunloppia alla niin oli todella nätti rengas, muilla enemmän vähemmän normaalista poikkeavaa kulumaa. (En nyt jokaista tarkastanut).

Vauhdit siinä 1,29 .. 1,31 luokkaa.

y4mNityBR9kHGrfOGYUWBpqipGKPaK6jMQlIaOs8390X8xkLx4j4zfjlSNke-MG7NtOsAv9xj23BMQRuj7Y7CVCQL8Mtrf11x3jwoidx3LfRjLLPlaUAw3AiA0v687F8CT8abewPMCyacsVGAUI2JD9fh631hTKVZ9pQBkAlSdqRG3koozfRkWYDrnOLHx9oQKDl_4S0KlGZ8v5mAY_f_kGbw

Kuulema myös SC1 repi, tosin vähän parani sillä, että tiputti painetta alle suosituksen. Oiskohan sitten niin, että Pirellin seoksista vain SC0 toimii kuumalla Alastarolla?
 
Joo, Dunlop kesti. MS4 medium-hard 1,25 bar 90c lämppäreistä ja 1:25 aikoja suht pitkiä settejä. Rengas oli silee, kun lapsen peppu 👍
 
Ja mulla myös eilen dunlop ms4 takana, ms3 edessä, mutta Motopark. Paine oli ajossa mittarin mukaan kutakuinkin 1.4/2.4, ja nätisti kului. Nähtävästi tuolla radalla melko ongelmaton valinta joka keliin.

Ainiin, Pirelli topic. No naapurin pirellitkin kohtalaiset mutta eivät niin nätit. :)
 
Huomasin eilen, että Trumpan Super Corsa SP v2 ensiasennus eturengas alkaa olemaan aika loppu. Juurikin sopivasti ennen BT koeajo- ja ratapäivää Alastarolla :doh: Takana pintaa oli vielä ihan hyvin. Muutamaan paikkaan soitellut ja jännästi kyseistä rengasta tuntuu olevan vähän huonosti saatavilla. Käytetäänkö tuosta sitä enemmän radalle tarkoitettua SC-mallia yleisemmin? Itelläni tulee muutama hassu ratapäivä kesälle ja muuten mutkaa / matkaa, niin ei mitään hetkessä katoavaa rengasta viittis laittaa. Vai ajaako kaikki Dunlopeilla?
 
Huomasin eilen, että Trumpan Super Corsa SP v2 ensiasennus eturengas alkaa olemaan aika loppu. Juurikin sopivasti ennen BT koeajo- ja ratapäivää Alastarolla :doh: Takana pintaa oli vielä ihan hyvin. Muutamaan paikkaan soitellut ja jännästi kyseistä rengasta tuntuu olevan vähän huonosti saatavilla. Käytetäänkö tuosta sitä enemmän radalle tarkoitettua SC-mallia yleisemmin? Itelläni tulee muutama hassu ratapäivä kesälle ja muuten mutkaa / matkaa, niin ei mitään hetkessä katoavaa rengasta viittis laittaa. Vai ajaako kaikki Dunlopeilla?

SC2 vaan eteen. Sillä ajaa matkaa sen 5-10tkm, kun pitää vaan paineet kohdillaan.
 
Pientä päivitystä Alastaro -tilanteeseen:

Ilman lämpötila +23, rata noin +45.

Seoksena SC1.4, "vakio" 750 k6 kikserin takapampusta ruuvattu kaikki meno vaimennuket niin löysälle ku saa niin kuluu nätisti 1.29 vauhdeissa (+- 0,5s). Ei toki täydellisesti mutta nätisti.

Paineita oli lämppäreistä (90 C termari). 1.6 bar.

Muita huomioita oli myös, että SC1 ainakin 600 - 750 kuutioisilla kului nätisti yli 1.25? vauhdeissa, mitä varikolla kiertelin.
 
Huomenna ois tarkoitus lähteä Alastarolle kurvailemaan ja alla on uudet rossot corsat 120/70/17 ja 180/55/17 kokoisina, lämppärit on olemassa niin onko järkeä näillä renkailla käyttää lämppäreitä vai jätänkö ne himaan? Ajattelin lähteä alkuun orgista luntatuilla paineilla eli 1.9bar molempiin päihin nämä lienee ihan hyvä lähtökohta ja sitten alkaa katella renkaan pintaa kun saa ajettua pinnat auki?
 
Huomenna ois tarkoitus lähteä Alastarolle kurvailemaan ja alla on uudet rossot corsat 120/70/17 ja 180/55/17 kokoisina, lämppärit on olemassa niin onko järkeä näillä renkailla käyttää lämppäreitä vai jätänkö ne himaan? Ajattelin lähteä alkuun orgista luntatuilla paineilla eli 1.9bar molempiin päihin nämä lienee ihan hyvä lähtökohta ja sitten alkaa katella renkaan pintaa kun saa ajettua pinnat auki?

Ei niistä haittaa ole. Pikemminkin hyötyä.
 
Huomenna ois tarkoitus lähteä Alastarolle kurvailemaan ja alla on uudet rossot corsat 120/70/17 ja 180/55/17 kokoisina, lämppärit on olemassa niin onko järkeä näillä renkailla käyttää lämppäreitä vai jätänkö ne himaan? Ajattelin lähteä alkuun orgista luntatuilla paineilla eli 1.9bar molempiin päihin nämä lienee ihan hyvä lähtökohta ja sitten alkaa katella renkaan pintaa kun saa ajettua pinnat auki?

Ehdottomasti lämppärit mukaan, sillä niillä saa renkaan pysymään tasaisesti lämpimänä koko päivän. Ja taitaa lämppäreistä kulua hieman hitaammin. :dunno:

Mutta etupään paine (1.9) on mielestäni melko matala. Oletko katsonut mitä valmistaja antaa suositukseksi? Supercorsa SP:llä ajaessa itsellä ollut lämminpaine luokkaa 2.3 ja sekin lienee jo hieman alle suosituksen... Takana 1.9 toiminee kyllä.
 
Huomenna ois tarkoitus lähteä Alastarolle kurvailemaan ja alla on uudet rossot corsat 120/70/17 ja 180/55/17 kokoisina, lämppärit on olemassa niin onko järkeä näillä renkailla käyttää lämppäreitä vai jätänkö ne himaan? Ajattelin lähteä alkuun orgista luntatuilla paineilla eli 1.9bar molempiin päihin nämä lienee ihan hyvä lähtökohta ja sitten alkaa katella renkaan pintaa kun saa ajettua pinnat auki?
Kuuma keli ja hyvä pito, niin en välttämättä käyttäis katurenkaiden kanssa läppäreitä ollenkaan. Jättää mopon aurinkoon parkkiin, niin renkaat melkeimpä pysyy jo sillä sopivan lämpösinä koko ajan.
Tai jos käyttää lämppäreitä niin joku 45 astetta ois tohon kuumaan keliin ja hyvään pitoon sopiva lämppärilämpö katurenkaille.
 
Ehdottomasti lämppärit mukaan, sillä niillä saa renkaan pysymään tasaisesti lämpimänä koko päivän. Ja taitaa lämppäreistä kulua hieman hitaammin. :dunno:
Rata/seosrenkailla kyllä. Katurenkailla noissa olosuhteissa ei käytännössä mitään merkitystä. Päinvastoin voipi paljon helpommin ylikuumentua ja muuttua liukkaaksi.
 
Lämpeneehän ne ajossa joka tapauksessa. Ite oisin ehdottanut 60 astetta. Ei oo ihan niin lutku parilla ekalla rundilla.
 
Back
Ylös