Pitkät päällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TommiTL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, joka on testeissä todettu vääräksi. Lisää valoa keulalle ja kuski näkee esim. jalankulkijan aiemmin kuin ilman lisävaloja. Oli kyseessä sit sumuvalot tai jotkut muut lisäkäikäleet.

Senverran otan kantaa että haluaisin hakata jokaisesta ajoneuvosta sumuvalot paskaksi jotka niitä käyttää muulloin kun sumussa/lumipyryssä. Se on vaan karu fakta että mitään apua sä et oikeasti saa niistä. Siinävaiheessa kun sumuvalon kantama tavoittaa jalankulkijan sulla on reaktioaika niin lyhyt että lähinnä ehdit huomata minkäväriset housut on sillä keneen törmäät, senlisäksi että olet sokaissut 500 vastaantulijaa.

Senverran otan kantaa että haluaisin hakata jokaisesta ajoneuvosta sumuvalot paskaksi jotka niitä käyttää muulloin kun sumussa/lumipyryssä. Se on vaan karu fakta että mitään apua sä et oikeasti saa niistä. Siinävaiheessa kun sumuvalon kantama tavoittaa jalankulkijan sulla on reaktioaika niin lyhyt että lähinnä ehdit huomata minkäväriset housut on sillä keneen törmäät, senlisäksi että olet sokaissut 500 vastaantulijaa.

Väärin suunnatut valot häikäsee aina, kun ne on päällä. Turha sen takia on ruveta kaikille riehumaan. :D

Väärin suunnatut valot häikäsee aina, kun ne on päällä. Turha sen takia on ruveta kaikille riehumaan. :D

Valitettava tosiasia on että yleensä ne sumuvalot on suunnattu väärin.
Mua ainakin häikäisee aina kun sumuvaloilla tullaan vastaan. Tai sitten niitä muita ei vaan huomaa.
Noi menee mielestäni samaan kategoriaan mopolla aina pitkät päällä ajaviin. Haittaa on enemmän kuin hyötyä.

Johtunee siitä ettei kukaan jaksa vaivautua. Tai sitten sun mopossa on niin huonot valot ettei ne häikäise ketään.

Mitä tässä nyt on kotilolla painanut pitkin suomea niin eipä sen pitkät päällä ajavan valopallon takaa näy edes turvaliivit :)-

Eli väitetty "häikäisy" on niin vähäistä, että sen ei koeta häiritsevän sen veraa, että vastaantulijat jaksaisivat vaivautua vilkuttelemaan.
Ainoastaan lähestyvän mp:n havaittavuus on parantunut huomattavasti.

On sitten tosi huono idea ajaa kirkkaalla päivänvalolla pitkät päällä.:;):

Ja kyllä minun mopossa on huonot valot, kuin on about 99% Suomen teillä liikkuvissa mopottimissa, ainakin mikäli valaisutehoa verrataan tämän päivän henkilöautojen valoihin.

PS kannattaa lukea kommentteja sellaisina kun ne ovat. Jotkut mm kirjoittelevat henkilöistä, jotka ajavat AINA pitkät päällä.

Onko kukaan kertonut tekevänsä sellaista?

Taika on siinä, että DRL saa palaa ajovalojen kanssa yhtäaikaa, mikäli se tyyppihyväksyntätestataan ”osana valaistusjärjestelmäkokonaisuutta” ja täyttää normit häikäisyn yms osalta. En nyt lähde kaivamaan oikeita termejä eu-sääntöviidakosta, mutta käytännössä jälkiasenteinen DRL-valaisin ei pykälien mukaan saa palaa samanaikaisesti varsinaisen ajovalon kanssa. Joissakin tehdasasenteisissa ratkaisuissa on myös mekanismi, mikä himmentää sen päivävalon kirkkaudeltaan parkkia vastaavaksi silloin kun ajovalo palaa. Esimerkiksi Volvossa on kyseinen menettely nykyisten led-valojen yhteydessä.

Jotain tämänkaltaista oletinkin olevan jossain lisäsäädöksessä, kiitos.

Eli väitetty "häikäisy" on niin vähäistä, että sen ei koeta häiritsevän sen veraa, että vastaantulijat jaksaisivat vaivautua vilkuttelemaan.
Ainoastaan lähestyvän mp:n havaittavuus on parantunut huomattavasti.

On sitten tosi huono idea ajaa kirkkaalla päivänvalolla pitkät päällä.:;):

Ja kyllä minun mopossa on huonot valot, kuin on about 99% Suomen teillä liikkuvissa mopottimissa, ainakin mikäli valaisutehoa verrataan tämän päivän henkilöautojen valoihin.

PS kannattaa lukea kommentteja sellaisina kun ne ovat. Jotkut mm kirjoittelevat henkilöistä, jotka ajavat AINA pitkät päällä.

Onko kukaan kertonut tekevänsä sellaista?

"Päiväpitkät" taitavat nyt kuitenkin olla se yleisin vitutuksen aihe ja tuolle tunnetilalle on olemassa
ihan eri kertaluokassa oleva määrä perusteita kuin minä-minä pitkien hehkuttajilla on latoa tiskiin.

Se yksi minä-minä kun omilla, pääosin harhaisilla peloillaan ei nyt vaan ihan saa selitettyä kumoon
niitä lukemattomia, ihan todistettavia faktoja "päiväpitkien" tuottamista ongelmista muille
tielläliikkujille lukemattomissa ja tavanomaisissa liikennetilanteissa.

Poikkitieteellinen todistelu ei lähtökohtaisesti ole aina huono juttu.
Ei varsinkaan silloin, kun se pohjautuu useaan yleisesti tunnettuun ja tunnustettuun osatekijään.

Minä-minä pitkien henkiä pelastavasta vaikutuksesta soisi esitettävän jotain kovaa näyttöä.
Jotain muuta kuin se, että ei ole vielä tultu heti alkuun potkimaan lyhtyjä pimeäksi ja heti perään jatko-osassa
paskat ulos kuskista :D.

Jotain logiikkaa toki olisi päiväpitkien positiivisuudessa siinä tapauksessa, että niitä käytetään esim.
väläyttelemällä joissain "epäilyttävissä tilanteissa".
Tähänkin vaan liittyy se riski, että se jolle väläytellään kyllä "herää," mutta tulkitsee merkin väärin.

Ei se nyt taida saivartelemalla ja kiemurtelemalla muuttua peli siitä mihinkään,
että minä-minä päiväpitkät ovat edelleen häviöllä luokkaa 12 -1. ja erinomaisen hyvillä ketjussa
aiemmin esitetyin perustein.... jotka eivät ole pelkästään mielipiteitä.

Näillä H4 polttimon päälle laitettavilla keltaisilla lasikuvuilla erottuu paremmin päivänvalossa normi H4 verrattuna.
Valotehoa syövät 20 %,sääntösuomessa tuskin laillisetkaan, mutta erottuu normi tuikuista paremman näkyvyyden ansiosta.
Itsellä parissa pyörässä käytössä kesäaikaan, helpot laittaa ja ottaa poiskin.

https://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=dfd833

Näillä H4 polttimon päälle laitettavilla keltaisilla lasikuvuilla erottuu paremmin päivänvalossa normi H4 verrattuna.
Valotehoa syövät 20 %,sääntösuomessa tuskin laillisetkaan, mutta erottuu normi tuikuista paremman näkyvyyden ansiosta.

https://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=dfd833

Keltaiset polttimot oli aikoinaan Ranskassa pakolliset, mullakin muutamassa patongissa tuollaisia ollut. Ei niistä katsuri ole koskaan mitään sanonut.

Sumuvaloissa vaan on se ongelma, että jos ne suunnattaisiin kuten kuuluukin sillä min. 1% alenemalla, niin eihän ne näyttäisi sitäkään vähää mitä nyt. Ja tuohon kun lisätään se märkä, kiiltävä tienpinta, niin se vastaantulijan häikäisy onkin jo about 100-varmaa :sad:

Sumuvaloissa vaan on se ongelma, että jos ne suunnattaisiin kuten kuuluukin sillä min. 1% alenemalla, niin eihän ne näyttäisi sitäkään vähää mitä nyt. Ja tuohon kun lisätään se märkä, kiiltävä tienpinta, niin se vastaantulijan häikäisy onkin jo about 100-varmaa :sad:

Sumarit suunnataan 0% alenemalla.

28 §
Etusumuvalot
.
.
3. Etusumuvalot on suunnattava siten, ettei häikäisevää valoa suuntaudu valonheittimen keskipisteen kautta kulkevan vaakatason yläpuolelle silloinkaan, kun auto on kuormattu tai siihen on kytketty hinattava ajoneuvo.

Mulle viime katastuksessa valittivat, että näyttää liian alas

Ajakaa ehdottomasti kirkkaassa päivänvalossa lyhyillä ja päivitelkää kilvan onnettomuuksia kun autoilija ei nähnyt ja kääntyi eteen.

Olen tänäkin vuonna, kuten vuosikaupalla, ajanut kirkkaalla päivänvalolla turvallisuussyistä pitkät päällä ja vuosisaldo vastaantulevien vilkutteluprotesteja on ollut kaudessa keskimäärin kaksi.

Lähes aina vilkuttelija on ollut syystä tai toisesta jakeluauton kuljettaja, mutta tänä vuonna poikkeuksen teki yksi ikälopun Hiacen kuljettaja.

Ainoastaan kerran en ole tullut nähdyksi pitkistä huolimatta ja silloin kyse oli kolmipyöräisellä sähkömopolla liikkkunut arviolta 90-vuotias herra. Ilmeisesti ainoastaan törmäys olisi saanut hänet huomiomaan mitään ympäristöstään.

PS jokaisen, joka tahallaan ajaa edes pienintäkään ylinopeutta tiellä, ei kannatasi vedota pitkillä ajan laittomuuteen.

Eli tuon mukaan kannattaisi ajella autollakin koko ajan pitkät päällä, sillä saattaahan se autokin joskus jäädä näkemättä.

Eli tuon mukaan kannattaisi ajella autollakin koko ajan pitkät päällä, sillä saattaahan se autokin joskus jäädä näkemättä.

Erinomainen pointti :)-

Itseä ottaa kyllä päähän pitkillä vastaantulevat. Oli laite mikä tahansa niin väläytän kyllä valoja muistutukseksi.
Se että minut huomataan liikenteessä on vasta osa sitä yhtälöä joka toistuu jokaisen risteyksen ja vastaantulijan kohdalla.

Jätit, syystä tai toisesta, :D lainaamatta kohdan, jossa totesin moottoripyörien valojen tehon olevan keskimäärin aivan onnettomia verrattuna nykyaikaisiin henkilöautojen ajovaloihin.

Olisikohan valoteholla mitään tekemistä asian kanssa?:)

Se että minut huomataan liikenteessä on vasta osa sitä yhtälöä joka toistuu jokaisen risteyksen ja vastaantulijan kohdalla.
Niin no se toinen komponentti on vähintään yhtä tärkeä, miten se tieto silmän näkemästä siellä korvien välissä rekisteröityy havainnoksi ja siitä edelleen aktivoituu sen katselijan toiminnaksi :no:

Miten olis vielä kirkkaan keltaiset heijastavat ajovaatteet ja valaistu kypärä.
Tai sitten niinkuin joskus näkee lähes poliisiksi pukeutuneita, niitä ei voi olla näkemättä.

Pariin pyörään laitoin keltaista kalvoa led ajovaloihin. Veikeän näköistä ainakin. Tiedä sitten paljonko toi lisää näkyvyyttä, mutta huomiota ainakin herätti tosin ei poliisin. Laitonta tuokin taitaa olla.

Back