• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Poliisin toiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JiiAT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä jos mun ahterissa roikkuu koppalakki niin noudatan kyllä rajoituksia erityisen täsmällisesti turvamarginaali mukaan lukien. Olisi huonoa talouspolitiikkaa tarjoutua vapaaehtoisesti veronkeruun uhriksi.

Kyllä jos mun ahterissa roikkuu koppalakki niin noudatan kyllä rajoituksia erityisen täsmällisesti turvamarginaali mukaan lukien. Olisi huonoa talouspolitiikkaa tarjoutua vapaaehtoisesti veronkeruun uhriksi.

Jeba, tuskin kukaan muukaan on niin hölmö että tuossa tilanteessa kaasuttaisi. :) Tätä roikkumista harrastavat siviilipoliisit ovat se ongelma. Sen verran paljon tarinoita tästä liikkuu, että vaikea uskoa etteikö jotain perää olisi. Omakohtaista kärähtämistä ei onneks ole, mutta tällaista roikkumista muiden perässä ja siirto seuraavaan jos ei mitään tapahdu olen nähnyt motareilla ja ennen kameroita kehäteillä. Tyypillisesti olivat tummia tai hopeisia autoja, Ford & Skoda osastoa.

Tai sitten joillakin on tosi oudot tavat viihdyttää itseään liikenteessä :p

Eipä siinä, kyllä itsekin on tullut liikenteessä tehtyä pesäeroa roikkujiin, vaikka riskit on tiedossa.

tuossa palojoen ja klaukkalan välissä ajelee sellainen musta kaksi pyöräinen wikakasa. Ihme epeli käy aina kurkkaamassa takarenkaan kuntoa ja yrittää tyrkätä lisää vauhtia. Eikö se tiedä että ei saa ajaa ylinopeutta. :grin:

Näin kerran kauan sitten aivan loistavan puskuritarran. Siinä luki "Anteeksi että ajan niin lähellä edessäsi". Ostaisin ja liimaisin perään jos jostain löytyisi.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin takapuskurissa roikkuja joka ei mene kuitenkaan ohi. Jos joku pidempään roikkuu minun puskurissa niin kyllä hiljalleen pudotan nopeutta kunnes uskaltaa mennä ohi. En vittuillakseni vaan koska haluan siihen hieman etäisyyttä, joko eteen tai taakse mutta hiukan väliä on syytä jättää.

Näin kerran kauan sitten aivan loistavan puskuritarran. Siinä luki "Anteeksi että ajan niin lähellä edessäsi". Ostaisin ja liimaisin perään jos jostain löytyisi.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin takapuskurissa roikkuja joka ei mene kuitenkaan ohi. Jos joku pidempään roikkuu minun puskurissa niin kyllä hiljalleen pudotan nopeutta kunnes uskaltaa mennä ohi. En vittuillakseni vaan koska haluan siihen hieman etäisyyttä, joko eteen tai taakse mutta hiukan väliä on syytä jättää.

Minä haluaisin sellaisen tarran jossa lukisi "Hymyile, olet kamerassa". Minulla on oikeasti taakse osoittavakin kamera pyörässä.

Täsmälleen samaa mieltä. Näin pyrin itsekin tekemään, tosin kovin harvoin. Yleensä kun tahtoo olla matka pisteestä A pisteeseen B, en halua sen enempiä hiljentää vauhtia, vaan ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta "suunnilleen edes". Ohi saa mennä kiireisemmät ja näytän mielellään vilkullakin merkin että anna mennä. Nuo ohitusta estävät kiihdyttäjät ovat oikeasti vaarallisia. Mistä he tietävät onko ylinopeutta ajavalla, ohitusta yrittävällä, oikeasti joku hätä päästä esimerkiksi lähimpään sairaalaan sairaan muksun kanssa. Ollut kerran kyydissä kun 1v muksu sai vaikean allergisen kohtauksen ja siitä oli leikki kaukana. Onneksi lähin sairaala oli parin kolmen kilometrin päässä. Maaseudulla olisikin ollut pahempi tapaus, jos eteen olisi sattunut "estelijä tai kotipoliisi".

Kyllä posliinilta löytyy myös inhimillisyyttä. Ajelin joskus pohjois norjaa päin aamulla noin klo 8.00 ennen Oulua ja pidän vauhdin sakkorajalla myös autoillessa. No sitten pitkällä suoralla kohtaan autojonon minkä syyksi paljastui ensimmäisenä ajava siviili maija. Pudottelin koko jonon ohi noin 100kmh@80 alueella ja posliini tietysti vilkutteli jotain valoja ja palasin omalle kaistalle maijan eteen. No odottelin pysäytyskäskyä hetken vauhdin ollessa joku 90+ muttei sitä koskaan tullut, joten jatkoin matkaani vähän reilummalla ylinopeudella.

Se että antaa nopeampaa takaa tuleville tilaa on fiksua. Se että vittuillakseen hidastelee kun joku ajaa takapuskuriin kiinni on idioottimaista.

Ei kai tuo nyt niin kovin hankalaa ole?

Miksi se on idioottimaista? minusta se on vain fiksua, ajetaan sitten sillä nopeudella millä on turvallista ajaa sillä turvavälillä minkä takana tuleva valitsee. Siinä voi olla se pikkupiru mielessä että siten ehkä saa sen takana tulevan valitsemaan toisin, eli joko menemään ohi, tai sitten jättämään enemmän väliä, mutta kuitenkin se hidastaminen on turvallisuusteko. Oletko itse perässäroikkuja kun noin ottaa sieluun?

En viitsi koko kirjoitusta quote:ta, mutta asia teksti..

Faija aikanaan toimi siten, että hidasti vittuillakseen vauhtia reippaasti alle rajoituksen jos joku roikku perssiissä. Alinopeushan ei taida edelleenkään olla rangaistavaa paitsi moottoritiellä. Ehkä se roikkuva poliisikin ymmärtää vihjeen ja painuu hiillostamaan jotain muuta. Voi olla kyllä nykyliikennekulttuurissa vaarallista, kun takanaroikkujan reaktiokyvystä tai ajotaidoista on paha sanoa mitään pelkästään peilien avulla. Voi vielä typeryyksissään jyrätä päälle.
Minä harrastan tätä, kuka on niin tyhmä että roikkuu puskurissa, jos esim ajat 10 ylitikkarin tyhjällä tiellä ja siihen puskuriin tullaan roikkumaan. Siis sehän on vitun tyhmää, tuo Sipoo-Tuusulan motarin välinen tie on hyvä esimerkki, ajat vaikka 20 yli tikkarin, niin joku aina haluaa ajaa kovempaa, mutta miksi se nuija ei aja ohi, vaan jää roikkumaan puskuriin. Tuntuu vaan että jengi ei uskalla ajaa yksin, koska joko räplää kännykkää, niin ei tiedä nopeutta, myös yhden huomion oon tehnyt, kun sitä kännykkää räplätään, niin se on helppoa roikkua siinä 4-6 metrin päässä, niin ei tarvii sitä nopeutta seurata, kunhan seuraa sitä väliä, myös tätä suurin osa naisista tekee joka muuten on erittäin tyhmää

Noista tarroista, mites jos kattoo vaikka googlella paikallinen tarran tekijä tms ja kyselee sielt.
Joskus pysähdyn bussi pysäkille ihan ja annan mennä, mutta usein siinä käy niin, että sitten minä saan sen kiinni, kun/tai se ei tiedä tien nopeutta tai uskalla ajaa yksin...

Tuota roikkumista tehdään kaikenlisäksi vielä nimenomaan suurissa nopeuksissa. Pienemmillä rajoituksilla ei malteta hidastaa siihen rajoitukseen tai edes lähelle, vaan mennään ohi vaarallisessakin paikassa. Sitten kun saisi ajaa kovempaa, jäädään selvästi alle rajoituksen nopeudelle, ja kun menet ohi, liimaudutaan takapyörään. Tai kaksi ajorataisella, nostetaan nopeutta siten ettei ohi pääse tolkullisella nopeudella. Näistä tällaisista pitää jotenkin päästä tuolla tienpäälla niin kauas kuin mahdollista, joko nostamalla nopeutta hetkellisesti tai ajoittamalla se huoltsikalla käynti sopivasti siihen. Vaarallisia.

Minä harrastan tätä, kuka on niin tyhmä että roikkuu puskurissa, jos esim ajat 10 ylitikkarin tyhjällä tiellä ja siihen puskuriin tullaan roikkumaan. Siis sehän on vitun tyhmää, tuo Sipoo-Tuusulan motarin välinen tie on hyvä esimerkki, ajat vaikka 20 yli tikkarin, niin joku aina haluaa ajaa kovempaa, mutta miksi se nuija ei aja ohi, vaan jää roikkumaan puskuriin. Tuntuu vaan että jengi ei uskalla ajaa yksin, koska joko räplää kännykkää, niin ei tiedä nopeutta, myös yhden huomion oon tehnyt, kun sitä kännykkää räplätään, niin se on helppoa roikkua siinä 4-6 metrin päässä, niin ei tarvii sitä nopeutta seurata, kunhan seuraa sitä väliä, myös tätä suurin osa naisista tekee joka muuten on erittäin tyhmää
Tämän puskurissa roikkumisen motarilla olen huomannut minäkin autoillessa. Mun kauppakassi kun on kuorma-auto, niin luvan kanssa ei saisi yli kahdeksaa kymppiä ajaa, eli yleensä ajan rekkanopeutta 90km/h. Monesti takaa tule joku selvästi kovempaa, mutta hidastaa ja jää ajamaan siihen takapuskuriin kiinni, ilman mitään aikomusta mennä ohi. Mä olen näiden kanssa tehnyt yleensä silleen, että vaihdan vasemmalle kaistalle jos on tilaa, yleensä se perässäajaja lähtee siinä vaiheessa kiihdyttämään ja menee siitä oikealta ohi, jonka jälkeen palaan takaisin. Välillä tuossa joutuu vähän hidastamaan, mutta yleensä ei tartte, kun menohaluja alkaa löytymään.

Kerran tosin hidastin aina kolmeenkymppiin asti siinä vasemmalla kaistalla, eikä se takanatulija mennyt ohi, vaan hidasti myös ja kovasti viittoili mua menemään kovempaa sieltä omasta koslastaan. Siinä sitä sitten ajeltiin moottoritiellä kolmea kymppiä rinnakkain hetken aikaa, kunnes kiihdytin taas normaalivauhtiin. Sen jälkeen sitten tuo takanatulijakin meni ohi, kunhan oli ensin saanut kiinni.

Monesti moottoriteillä muuten näkyy useamman auton mittaisia pötköjä ajamassa puskuri puskurissa kiinni, vaikka liikenne on olematonta. Kai se joukko tuo turvaa, kun tykkäävät tuolleen ajaa.

Tuota roikkumista tehdään kaikenlisäksi vielä nimenomaan suurissa nopeuksissa. Pienemmillä rajoituksilla ei malteta hidastaa siihen rajoitukseen tai edes lähelle, vaan mennään ohi vaarallisessakin paikassa. Sitten kun saisi ajaa kovempaa, jäädään selvästi alle rajoituksen nopeudelle, ja kun menet ohi, liimaudutaan takapyörään. Tai kaksi ajorataisella, nostetaan nopeutta siten ettei ohi pääse tolkullisella nopeudella. Näistä tällaisista pitää jotenkin päästä tuolla tienpäälla niin kauas kuin mahdollista, joko nostamalla nopeutta hetkellisesti tai ajoittamalla se huoltsikalla käynti sopivasti siihen. Vaarallisia.

Yllättävän paljon tuolla liikkuu porukkaa jolla nopeus vaihtelee vain 75 - 85 välillä vaikka tikkari vaihtuu
suht tiuhaan 60 - 100:doh:.

Osalla näistä oireyhtymä täydentyy vielä sillä, että jokaisen kelvollisen ohituspaikan alussa
nopeus nostetaan heti minkä värkeistä irtoo 80 ja 100 alueella sen 20 yli tikkarin:doh:.

"Suomi nousuun" :p.

Onhan se mahdollista, mutta liian monen asiat, liian monissa yhteyksissä indikoi että
ennen tätä loppuu maailmasta sodat ja nälänhätä..... ja jokaisen ihmisen valtaa vain hyvä tahto :grin:.

Joukko tuo turvaa. Ja se ettei tiedä fysiikan laieista mitään. Fysiikka on siirtynyt valinnaisaineeksi ja sen opiskelu vähentynyt merkittävästi. En yhtään ihmettele että tällaista ihmistä joka on täysi analfabeetti luonnontieteissä, on vaikea saada vakuuttuneeksi että jos ajat tietyllä etäisyydellä, niin kolari on täysin väistämätön seuraus jos edellä ajava koskeekin jarruunsa. Ja etenkin jos siinä vielä sometetaan samalla. Poliisi voisi kyllä puuttua tuohon puhelimen käyttöön liikenteessä. Monesti saa ihmetellä että onko tuon auton kuski humalassa vai somettaako se. Eroa ei ole siinä miten se kosla seilaa kaistalla ja kiihdyttelee ja hidastelee ja ajaa toisten puskurissa kiinni sen välillä ollaanko kännissä vai sometetaanko. Molemmissa huomiokyky liikenteeseen on olemattoman rajamailla.

Yllättävän paljon tuolla liikkuu porukkaa jolla nopeus vaihtelee vain 75 - 85 välillä vaikka tikkari vaihtuu
suht tiuhaan 60 - 100:doh:.

Osalla näistä oireyhtymä täydentyy vielä sillä, että jokaisen kelvollisen ohituspaikan alussa
nopeus nostetaan heti minkä värkeistä irtoo 80 ja 100 alueella sen 20 yli tikkarin:doh:.

"Suomi nousuun" :p.

Onhan se mahdollista, mutta liian monen asiat, liian monissa yhteyksissä indikoi että
ennen tätä loppuu maailmasta sodat ja nälänhätä..... ja jokaisen ihmisen valtaa vain hyvä tahto :grin:.

Valitettavan totta

Tätä myös ihmetellyt ja paljon...Olisi joskus kiva päästä kysymään juuri sillä hetkellä että mitä teet...

Monesti moottoriteillä muuten näkyy useamman auton mittaisia pötköjä ajamassa puskuri puskurissa kiinni, vaikka liikenne on olematonta. Kai se joukko tuo turvaa, kun tykkäävät tuolleen ajaa.
Näille tulee naurettua ja paljon, tyhjä tie 5 autoa yhdessä nipussa

Joukko tuo turvaa. Ja se ettei tiedä fysiikan laieista mitään. Fysiikka on siirtynyt valinnaisaineeksi ja sen opiskelu vähentynyt merkittävästi. En yhtään ihmettele että tällaista ihmistä joka on täysi analfabeetti luonnontieteissä, on vaikea saada vakuuttuneeksi että jos ajat tietyllä etäisyydellä, niin kolari on täysin väistämätön seuraus jos edellä ajava koskeekin jarruunsa. Ja etenkin jos siinä vielä sometetaan samalla. Poliisi voisi kyllä puuttua tuohon puhelimen käyttöön liikenteessä. Monesti saa ihmetellä että onko tuon auton kuski humalassa vai somettaako se. Eroa ei ole siinä miten se kosla seilaa kaistalla ja kiihdyttelee ja hidastelee ja ajaa toisten puskurissa kiinni sen välillä ollaanko kännissä vai sometetaanko. Molemmissa huomiokyky liikenteeseen on olemattoman rajamailla.
Olen sitä mieltä, että auto tehtaat voisi alkaa tekee niin, että kännykkä ei toimi auton sisällä, et jos on asiaa, niin pysäkille ja autosta ulos tms. Kun poliisi ei välttämättä nää jos käyttää kännykkää tai sitten se kännykkä "piilotetaan" kun nähdään poliisi. En voisi sanoa että pelottaa, mutta ei se luo hyvää turvallisuuden tunnetta, kun tietää, kuinka moni tuolla käyttää kännykkää ajon aikana, kun se tilalle tulee jossa joutuu esim jarruttaa kovempaa tai kun ajetaan lähellä. Onneksi itse ajaa turvallisesti, niin en uskoisi että sen takia sattuisi, mutta kyllä joskus voi...Mutta mutta sen jälkeen kyllä keskusteltaisiin perään ajajan kanssa

Kotilolla joskus auttaa tarmokas tuulilasin pesu, etenkin jos yksi suuttimista osoittaa hiukan ylös. Uusi pesutarve saattaa yllättää kun roikkuja on pysäyttänyt omat melansa. Vesi on halpaa. Samalla voi väistää sen verran oikealle ohitustilan antamiseksi että pöly nousee. Onko ilkeetä?

Kotilolla joskus auttaa tarmokas tuulilasin pesu, etenkin jos yksi suuttimista osoittaa hiukan ylös. Uusi pesutarve saattaa yllättää kun roikkuja on pysäyttänyt omat melansa. Vesi on halpaa. Samalla voi väistää sen verran oikealle ohitustilan antamiseksi että pöly nousee. Onko ilkeetä?

Ei kauheen ilkeetä. Kysymys pitäiakin olla, että onko typerää?

Se että antaa nopeampaa takaa tuleville tilaa on fiksua. Se että vittuillakseen hidastelee kun joku ajaa takapuskuriin kiinni on idioottimaista.

Ei kai tuo nyt niin kovin hankalaa ole?

Itse en vittuillakseni hidasta vaan yritän tehdä ohituksen helpoksi. Yleensä tuolloin tilanne on se, että ohittaminen on täysin mahdollista. En minä missään ruuhkassa ala hidastamaan mutta jos ei tyhjällä tiellä pääse ohi vaikka puskuriin saakka pääsee. Jos sen ottaa vittuiluna niin voin vastavuoroisesti ottaa sen puskurissa roikkumisen sellaisena.

Off Topic, niin kuin n. 50 edellistäkin kommenttia, tuota tuulilasin pesu- kikkaa tuntuu nykyisin harrastavan hyvin moni autoilija kun tulee prätkällä heidän taakseen. Ensin vilkaistaan taustapeiliin ja sitten yllättääkin lasinpesu tarve...

Back