• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Power Commander V ja Autotune

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja creative
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

creative

New member
Power Commander V ja Autotune.
Onko kokemuksia.
Pc-v on paikallaan, mutta mites tuo autotune toimii käytännössä.
Kiitellään tiedoista ja kokemuksista
 
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
..Eikö löydy kokemusta...?
 
Oletko tehnyt muutoksia asennuksen jälkeen, esim pako tai imu puolelle. jos oot niin miten nopeasti säätää kohdilleen.
 
Kyllä siellä on akran koko putki toisella puolella, ei muita muutoksia.

Minuutin päästähän tuo nappaa itsensä päälle ja jonkun kilometrin kun on ajanut niin on jo hyvinkin kohdallaan.

Nyt kun nämä kelit tästä kohenee, niin pitää alkaa siirtämään tuo tunen tekemä kartta sinne commanderin muistiin niin on jo lähtiessä mahdollisimman lähellä oikeaa oleva paikalla.
 
Eiköhän tuo oppiminen riipu enempi siitä miten vaihtelevasti ajelee 'opetusvaiheessa'. Jos ei esim koskaan aja yli puolen kaasun tai korkeammilla kierroksilla, niin vaikeeta on oppia sitä mitä ei tapahdu. Hienosäätöä tulee sitten aikaa myöten mutta karkeampi säätö täytyy kyllä tapahtua melkosen vikkelään, tai muuten sitä ei tapahdu koskaan.
 
Joo, mutta hyvän ajolenkin jälkeen kun siirtää tuon kommanderin omaan muistiin niin löytää seuraavaksi sitten nopeammin nuo kohdalleen. Tätä tässä pitää seuraavien viikkojen aikana hioa.

Kyllä siellä aika isoja muutoksia tuohon vakiokarttaan näkyy jo pienenkin lenkin jälkeen.
 
Joo, mutta hyvän ajolenkin jälkeen kun siirtää tuon kommanderin omaan muistiin niin löytää seuraavaksi sitten nopeammin nuo kohdalleen. Tätä tässä pitää seuraavien viikkojen aikana hioa.

Kyllä siellä aika isoja muutoksia tuohon vakiokarttaan näkyy jo pienenkin lenkin jälkeen.
Mitä meinaat tuolla siirtämisellä? PCV:ssähän on muisti kahdelle kartalle, toinen on kiinteä ja toinen voi olla tuo Autotunen aktiivisesti säätämä, eli (hieno)säätyy ajon aikana. Ja ulkoisella vaihtokytkimellä voi valkata kumpaa käytetään. Toki erilaisia 'karttaversioita' voi tallentaa tietokoneelleen enemmänkin ja siirrellä halutessaan PCV:n muistiin käyttöä varten. Joko sille kiinteän kartan puolelle, tai säätyvälle puolelle.

Ilman muuta ne suurimmat muutokset tulee heti, kun eri alueilla piipahdetaan. Pienemmät muutokset johtuvat sitten enempi olosuhteiden muutoksista, eli täysin stabiilia tilaa ei saavutetakaan.
 
Sen autotunen muokkaaman *kartan* voi siirtää sinne kommanderiin jo valmiiksi eli autotunen muokkaukset ei ala tyhjästä.

Eli käyt heittämässä lenkin, tsekkaat arvot ja hyväksyt ne uudeksi pohjakartaksi.
 
Miten isoihin muutoksiin tuo reakoi.
Jos esim vaihtaa nokat, säätääkö kohdilleen ilman peruskartta muutosta..?
 
Siis tuohan perustuu siihen, että mittaa (markkinointi heebojen mukaan) tarkemmalla O2 anturilla mitä sieltä tuutista tulee ulos ja säätää sen mukaan ilma/bensa seosta. tuo anturi siis tulee tuon autotune mokkulan mukana.

Ja tuo seossuhdehan on sitten edelleen muokattavissa omien mieltymysten mukaan eri kaasu&kierrosluku alueille.

Itse olen veivaamassa tuonne cruising alueelle vähän laihempaa ja muualla saa nyt olla oletusarvoilla.
 
Sen autotunen muokkaaman *kartan* voi siirtää sinne kommanderiin jo valmiiksi eli autotunen muokkaukset ei ala tyhjästä.

Eli käyt heittämässä lenkin, tsekkaat arvot ja hyväksyt ne uudeksi pohjakartaksi.
Ei kai ne autotunen muokkaukset (trim-taulukko) sieltä mihinkään häviä (joskin voivat päivittyä), vaikka ei käykään 'hyväksymässä'? Pohjakarttahan on PCV:n toisessa karttamuistissa ja toiseen se tekee korjauksia (trimmauksia) oppimisen aikana. Ilmeisesti nuo korjaukset voi halutessaan sisällyttää pohjakarttaan, eli päivittää pohjakartan, jolloin trimmitaulukossa on pienempiä arvoja, mutta tuskin siinä muuta eroa on.

Täytyy vissiin nuo roippeet hankkiakin, niin asiat selkenee. Autotunen manuaalia en löytänyt mistään.
 
Miten isoihin muutoksiin tuo reakoi.
Jos esim vaihtaa nokat, säätääkö kohdilleen ilman peruskartta muutosta..?
Valmistajan mukaan vain hyvin runsaasti muokatut koneet voivat kaivata penkitystä, jotta saadaan trimmit varmemmin hehtaarille. Ei kai siinä varsinaista estettä ole miksei säätäisi isompienkin muutosten jälkeen. Autotunelle voi kertoa kuinka paljon trimmiä se saa tehdä pohjakarttaa verraten, esim +/- 20%.
 
Tällä hetkellä kartta minkä tuo autotune on tehnyt näyttää tältä:

autotune1.png


Eli aloitettu nolla kartalla jonka jälkeen vain ajettu, ajon jälkeen tsekattu tuo trimmi taulukko ja hyväksytty trimmit tuohon pohja karttaan.

Asetuksissa oli +/-20% muutosta pohjakarttaan eli voipi olla että nuo tuosta vielä sorvaantuu tulevien ajojen aikana.

Pitää vielä kokeilla tuota advanced vaihtoehtoa eli trimmien teko per vaihde. Nythän tämä on kaikilla vaihteilla sama.
 
Mites tuo tietää vaihteen? Nyt on näköjään Sportille tullut vihdoin myös tuo. Täytynee hommata...
 
Niin siis laitteeseen saa piuhalla tiedon tuosta vaihteesta eli jostain pitäisi löytää siihen sopiva lähde. Ilmeisesti haistelee volttien vaihtumisella.

Ei nyt ensimmäisenä työlistalla etsiä tuota, mutta jos joku tietää mistä tuon GSA:ssa saa ulos niin vinkkiä vaan.
 
Nopeustiedosta ja kierroksista PCV:n saa laskemaan vaihteen. Eli pitää saada nopeustieto jostain. Takapyörällähän on valmiina nopeusanturi, josta lähtee piuha ja menee jonnekin. Ehkäpä siitä voi ryöstää signaalin. Tai sitten laittaa jonkin muun nopeusanturin ja ottaa siitä signaalin. Kovin oleellista ei ole minkä taajuista signaalia anturi antaa, mutta pulssimuotoista sen pitää olla.
 
Tuossa muuten numeroita viiden dyno ajon jälkeen.

AutoTune sääti koko ajan, varsinkin alueita joilla tuolla kruisaillessa ei oikein ollut aikaisemmin käytetty...
 
Tuossa muuten numeroita viiden dyno ajon jälkeen.

AutoTune sääti koko ajan, varsinkin alueita joilla tuolla kruisaillessa ei oikein ollut aikaisemmin käytetty...
Tuo oli mielenkiintoinen koe. Tuliko seoskäyrästä tosiaan noin hyvä Autotunella? Joitakin 'käsin' penkitettyjä kun näkee, niin niissä on sentään ihan selvää laineilua. Kuitenkin PCV:ssäkin on aika karkea tuo säätötaulu, eli luulisi heittoja tulevan enemmän, koska kaikkia alkuperäisen ruiskukartan virheitä ei pystytä korjaamaan. Tai ehkä tuo tuloste on myös karkealla tasolla.
 
Joo, tuossa ei ole mitään käsikopelointia mukana vaan AutoTune on nuo säädöt tehnyt.

Ajon jälkeen vain hyväksyin muutokset ja nuo lukemat on nyt Power Commanderin pohjakarttana.

Vielä väsäilen tuon katkaisimen niin voi vaihtaa tuon fixatun ja oppimismoodin välillä lennossa.

Ai niin, kyllä siellä laineita oli mukana, mutta ne kummasti tasoittui tuohon viidenteen vetäisyyn. Eli kyllä se laite aika epeli on!
 
Back
Ylös