• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^Onnittelut uudesta lullasta! On nuo länsivehkeet ihan erilaisia ajaa kuin nuo idänihmeet. :) Ai, mutta Yamaha ei olekaan länsipyörä. No, sanotaanko sitten niin, että kyllä itäpyörätkin toimii, pitää mennä vain tarpeeksi kauas itään. :p

Mä sain inssiajan vasta maanantaille, vielä on viikonloppu aikaa harjoitella. Äsken käytiin harjottelemassa legendaarisella "ankeriastiellä" väistöä ja portteja vesisateessa, siellä näytti joku muukin käyneen treenaamassa sitten edelliskerran. On erinomaisen kätevää, kun portit ja pönikät on maalattu asfalttiin valmiiksi, niin ei mene aikaa niiden mittailemiseen.

Toivotaan että inssi menee läpi! Oih, muistan kun itse ajoin inssin vuonna miekka ja kirves. Meitä oli 2 poikaa ja minä ajamassa pujottelua yhtäaikaa. Minun piti tietenkin ajaa ensin ja jännitti ihan pirusti! Mutta hienosti se meni, inssiajattaja tuumas pojille, että ottakaa siitä mallia, miten pujottelu pitää ajaa... :häähää:

Keskituelle nosto.
Seistään pyörän sivulla, pyörä pystyssä. Oik. jalkaterällä painetaan keskituki alas vivusta ja jalalla jäädään seisomaan vivun/tuen päälle.
Vas. käsi stongassa ja oik. kädellä luja ote takaritsin sivussa olevasta kahvasta tms.
Jalkoja hieman koukistaen, selkä suorana, pääasiassa jalkojen voimakkailla reisilihaksilla oik. käden hauiksella auttaen pyörää nostetaan ja hieman vedetään taaksepäin. Näin menee raskaampikin laite hennommallakin voimalla keskiseisontatuelle.
Nosto pitää tehdä voimakkaasti, ei se pyörä enään pääse kaatumaan.
Allamainittu pyöräkin menee täydessä ja raskaassa matkavarustuksessa nätisti keskituelle, määrätietoisesti voimaa, oikeisiin suuntiin, käyttämällä.

Ja päinvastoin, pyörä pois keskiseisontatuelta. Tämä on yhtä tärkeä!
1. sivuseisontatuki valmiiksi alas. Sivulla seisoen vas. käsi stongassa ja oikea käsi ritsin kahvassa voimakkaasti työnnetään/vedetään pyörää eteen päin, jolloin se vapautuu keskiseisontatuelta samalla hieman kallistaen pyörää itseen päin, jolloin se jää nätisti sivuseisontatuen varaan, eikä ole pelkoa pyörän kumoon menemisestä. Ja mitä raskaampi varustus, sen tärkeämpää tuo sivutuki jo valmiiksi - systeemi.

Ja jos pyörä lähtee kaatumaan, päästen kallistumaan riittävästi, ei sitä pidä pirukaan, vaan on annettava mennä, ettei särje selkää jne.
Nimim. yhden pyörän, XJR Jammu = iso ja raskas, paikalleen kaatanut.:D

Heikki-poika täällä vaan morjensta. Vähän pidemmällä ajokokemuksella tykkään itse toimia siten, että istahdan pyörän päälle ja sitten otan sen pois keskituelta, näin saan sen tuettua molemmilta puolilta. Sitten sivutuelle ja pois mopon päältä. Ei kaadu ja pystyt toimimaan ahtaammassakin tilassa, jarrut käytössä jne.. Kokeilkaapa :)

Heikki-poika täällä vaan morjensta. Vähän pidemmällä ajokokemuksella tykkään itse toimia siten, että istahdan pyörän päälle ja sitten otan sen pois keskituelta, näin saan sen tuettua molemmilta puolilta. Sitten sivutuelle ja pois mopon päältä. Ei kaadu ja pystyt toimimaan ahtaammassakin tilassa, jarrut käytössä jne.. Kokeilkaapa :)

No niin, Heikki-poika varmaan vähän pidemmillä jaloilla kans.... :p Helppoahan se silloin onkin varmaan jos on polvet 90 asteen kulmassa kun on kantapäät maassa, vaan kun monella meistä naisista just varpaat yltää, hyvällä onnella jopa päkiät...ei siinä kuule auta yhtään vaikka olis kuinka vuosia ja kymmeniätuhansia ajokokemusta.
:jpstyle:

Itse toimin juurikin samoin, ja maahan yltää varpaat. Kaikista varmin tapa toimia mun mielestä.

Heip, sain eilen kortin. :)

Tai siis koe meni läpi. Siitä pitikin kysyä, että saanko nyt ajaa pyörää, jos pidän noi lupalaput mukana? Vai pitääkö vielä odottaa, että saa sen kortin oikeasti poliisilta?

Ja sit toinen. Tutulla olis kaupan Kawan 12R, onko se nyt ihan mahoton ajatus ekaks pyöräks? Tuntui vaan aika mukavalta joskus, kun päällä istuskelin, ajanut en oo. :)-

Tai siis koe meni läpi. Siitä pitikin kysyä, että saanko nyt ajaa pyörää, jos pidän noi lupalaput mukana? Vai pitääkö vielä odottaa, että saa sen kortin oikeasti poliisilta?

Ja sit toinen. Tutulla olis kaupan Kawan 12R, onko se nyt ihan mahoton ajatus ekaks pyöräks? Tuntui vaan aika mukavalta joskus, kun päällä istuskelin, ajanut en oo. :)-

Konttorilta pitäisi saada väliaikainen ajolupa. Tätä varmaan tarkoitat noilla lupalapuilla. Tuolla väliaikaisella luvalla saa kyllä ajella kun pitää passia tai muuta virallista henkkaria matkassa.

Tuo 12R on vähän ehkä liian tehokas, mutta tietämättä kuljettajan kokoa tai ajotaitoa, niin en tuota uskaltaisi ekaksi pyöräksi suositella.

-tuomas-

Tehoa en pitäisi 12r:ssä niinkään ongelmana vaan painoa.. Tekee parkkipaikkapyörittelystä/kaupunkiajosta ikävää. Ja myös jos pyörää pitää taluttaa tai pitää pystyssä/potkia taaksepäin. Tietysti jos olet 190cm bodari niin varmaan sujuu ;) Käy koeajamassa niin tiedät varmasti

Seurailin tässä ketjua kaikessa hiljaisuudessa ja aprikoin jo alkuvuodesta että kauankohan ukot malttaa antaa mimmien osion olla rauhassa. Yllättävän pitkään siinä menikin ennenkuin alati avuliaat äijät ryntäsivät jakamaan loistavia oppejaan ja kaikentuntevaa viisauttaan Mimmeille, ja vielä ihan pyytämättä :grin:

No niin, Heikki-poika varmaan vähän pidemmillä jaloilla kans.... :p Helppoahan se silloin onkin varmaan jos on polvet 90 asteen kulmassa kun on kantapäät maassa, vaan kun monella meistä naisista just varpaat yltää, hyvällä onnella jopa päkiät...ei siinä kuule auta yhtään vaikka olis kuinka vuosia ja kymmeniätuhansia ajokokemusta.
:jpstyle:

Katsos pxu, se juttu on siinä, että kun seisot mopon vieressä, voi se mokoma horjahtaa juuri sillä hetkellä, kun se laskeutuu alas, ja jos se lähtee väärään suuntaan, se on sitten menoa. Päällä istuessasi saat pidettyä sen tasapainossa ja voithan sen sivujalan ottaa valmiiksi ulos, jos pelkäät etteivät varpaat kanna. Erityisesti ahtaissa paikoissa, jossa on vähän tilaa sivulla ja edessä, voit olla varma siitä, että mopo on hanskassa ja saat esim eteenpäin suuntautuvan liikkeen etujarrulla seis, jos sattuu olemaan vaihde vapaalla "ketjunvoitelun" jäljiltä.

T: Hessu

Seurailin tässä ketjua kaikessa hiljaisuudessa ja aprikoin jo alkuvuodesta että kauankohan ukot malttaa antaa mimmien osion olla rauhassa. Yllättävän pitkään siinä menikin ennenkuin alati avuliaat äijät ryntäsivät jakamaan loistavia oppejaan ja kaikentuntevaa viisauttaan Mimmeille, ja vielä ihan pyytämättä :grin:

Me miehet ollaan totuttu ottamaan vaimoilta neuvoja vastaa ihan mukisematta, joten siksipä en osannut varoa, sorry vaan, otan heti ritolat ja saatte jatkaa naisten kesken rauhassa:D

Onnea kortin johdosta!

Minä ajoin loppukesästä kortin ja ostin ensimmäiseksi pyöräksi Kawasakin ZZR1200:sen, joka on kai vähän vastaava kuin tuo ZX-12R, mutta enemmän touring versio?, kun 12R on ihan kyykkypyörä. Jos tykkäät pyörästä, niin osta pois! Tehot ja koko ei ole ongelma! Minä olen 163cm pitkä ja minulla yltää juuri varpaankärjet maahan pyöränselässä istuessa. ZZR:ssä ainakin painopiste on matalalla, joten pyörä on ihan helppo pitää pystyssä varpaankärjilläkin. Tehoja voi helposti säädellä kaasukahvasta. Minä tarkkailen kierroksia kiihdytyksissä tarkasti ettei tule yllätyksiä, tehothan tulee esille vasta isommilla kierroksilla. Liikennevaloissa ja parkkiksilla etsin sellaisen kohdan, että varmasti pystyn pysähtymään niin, että jalka yltää kunnolla maahan eli hidasajo pitää kyllä olla hanskassa, tosin se tuollaisella hyvän väännön omaavansa pyörällä onkin tosi helppoa, kun ei tartte kytkintä, jarrua ja kaasua räplätä koko aikaa.

Itselle pyörän ostoon vaikutti eniten käyttötarkoitus, korkeus ja ulkonäkö :jpstyle: eli aion ajaa pitkiä reissuja pyörällä ja ZZR on erinomainen matka-ajossa painon ja tehojen takia. Monet matkapyörät ovat korkeampia (eivätkä niin nättejä:)- ...tämä tietysti on täysin makuasia!) minulle ajoasento on hyvä, ei liian pysty, mutta ei kuitenkaan ihan kyyryssä tarvitse olla, vaikka olen näin lyhyt.

Olen nyt pyörälläni ajanut noin 1500km alle kuukaudessa :jippikaijee: ja olen edelleen :rakastunut: kyllähän tuo pyörävalinta on muutaman kommentin miehiltä kirvoittanut, kun ei kuulemma ole ihan tavallinen tyttöjen pyörä, olenkin aina vastannut, että en olekaan ihan tavallinen tyttö :grin: äijäjoogassa, joku oppilas totesi, että olen kuulemma enemmän äijä, kun moni mies :)-

Mutta tiivistelmä asiasta eli pyörä kannattaa valita käyttötarkoituksen ja ulkonäön perusteella:p jos miehet pystyy jollakin ajamaan, niin melko varmasti myös naiset siihen pystyvät :WAZAAP:

Katsos pxu, se juttu on siinä, että kun seisot mopon vieressä, voi se mokoma horjahtaa juuri sillä hetkellä, kun se laskeutuu alas, ja jos se lähtee väärään suuntaan, se on sitten menoa. Päällä istuessasi saat pidettyä sen tasapainossa ja voithan sen sivujalan ottaa valmiiksi ulos, jos pelkäät etteivät varpaat kanna. Erityisesti ahtaissa paikoissa, jossa on vähän tilaa sivulla ja edessä, voit olla varma siitä, että mopo on hanskassa ja saat esim eteenpäin suuntautuvan liikkeen etujarrulla seis, jos sattuu olemaan vaihde vapaalla "ketjunvoitelun" jäljiltä.

T: Hessu

Kuule Hessu, juttu on siinä, että kun olen nyt laskenut pari kertaa kymmeneen, niin jätän tähän kirjoittamatta ihan kaiken mitä haluaisin, varsinkin kun ymmärsit lajitoverisi kohteliaana vihjeenä hyvissä ajoin annetun varoituksen ja lupasit ottaa ne ritolat. :thumbup:

Tätä keskitukiaihetta on varmasti käsitelty vähintään yhdessä ketjussa muualla ihan pääasiallisestikin, pitemmälti se ei mielestäni kuulu tähän ketjuun.
En kuitenkaan malta olla kumoamatta tuota edellä olevaa esitystäsi, täysin, ja varmasti paremmalla kokemuksella; Olen pyörääni joutunut nostelemaan keskituelle silloin tällöin, koska siinä on ketjut ja rasvaaminen sujuu kätevämmin niin. Ei siinä mitään, vaan tuolla "kokemuksella" tarkoitin juurikin sitä tilannetta mitä kuvailit; Siirryin lyhyiden jalkojeni kanssa sivulta operoimiseen kun kerran kaadoin pyöräni hallin pesupaikalla oikealle kyljelle, laskiessani sitä silloisen tapani mukaan päällä istuen keskituelta. Siis täsmälleen kuvailemassasi "ahtaassa paikassa" ja siitä huolimatta että osasin kyllä jarruttaa jne. Sattui vaan olemaan jalassa mp-saappaiden sijasta kumisaappaat... Jos 200+ kiloa lähtee kallistumaan oikealle, ja jalkojen pituudessa ei riitä pönkkää eikä ylävartalossa poppista, mitään ei ole tehtävissä - uskoisit vaan.

Kukin tekee homman kai just niin kuin parhaaksi kokee, oleelliset muuttujat ovat silti kuskin jalkojen pituus suhteessa kyseessä olevan pyörän korkeuteen ja painopisteeseen, sekä voimat. Toki hyvä että vaihtoehtoiset tavat ovat tiedossa. Lisäksi se todellakin on taitolaji, oli tekniikka mikä vaan, olen nähnyt varsin lyhyiden ihmisten siirtelevän ja käsittelevän isoja pyöriä mennen tullen just sinne mihin haluavat. Silti uskon, että pitkäjalkaiselle ja vahvemmalle ihmiselle se on helpompaa. (vaikka mistä minä sen voisin tietää kun en sellainen ole - kuvittelen vain fysiikan lakien perusteella näin olevan)

Luulisin että merkittävä seikka riippumatta tekniikasta (sivulta/päältä) on se, mihin suuntaan ohjaustanko on "kallellaan" sillä hetkellä kun pyörä laskeutuu. Jos se on mieluummin oikealle kuin vasemmalle päin, niin teoriassa pyörä kallistunee sinne sivujalan puolelle, jos lähtisi kallistumaan.
Ja todellakin, se sivujalka kannattaa pitää ulkona, siis meidän lyhytjalkaisten ainakin.

Hessulle mukavaa jatkoa. Ja ennen kaikkea vaimollesi.

Mä oon kanssa sitä mieltä, että isot pyörät painaa sen verta et kun se 200 kiloo oikeesti lähtee johonki kallistumaan ja jos vielä ei jalatkaan yltä kunnolla maahan saati voimat riitä ei paljoa ole tehtävissä. Miun pyörä CBF ja hyvin yltää jalat maahan, enkä mie siltikää vastaavassa tilassa sitä varmaa pystyssä pitäis. Juuri katselin kateellisena kun pyörä haettiin talviteloille ja kaveri työnsi sen liuskaa pitkin pakettiautoon.. EI OLIS MIULTA ONNISTUNU!! :D

Oma pyöräni painaa joku 183kg ja mielestäni se on jopa kevyempi käsitellä, kuin ensimmäinen pyöräni 600f:ä.
Jalat yltää samalla tavalla maahan, kun sen 600:sen kanssa. Pyöränvalinta melkein maku kysymys ja se että
miten varmalle tuntuu ajaa. 12R:n kanssa voi rahat mennä hieman hukkaan, vakuutukset pyörään ovat kalliit ja
jos sattuu kippaamaan, varmaan ei ihan niitä tehojakaan tarvita niin paljon ensikilometreillä ;)

Hih, täytyy ehkä vähän tarkentaa tuota 12R-kysymystä. :)

En oo 190cm bodari. 179cm ja käyn kyllä salilla. En tiiä missä menee bodarin raja. :p

Tehoista en oo silleen huolissani. Varmasti alkuun ihan liikaa ja muutenkin tavallaan ihan turhaa, kun tuskin niitä tulee käytettyä, vähempikin riittäis hyvin. Mut alavääntö ja sellanen vaivaton eteneminen kiinnostaa.

Koulupyöränä oli ER6, siinä oli silleen ihan riittävästi tehoa. Mut motarilla se tuntui vähän semmoselta, et täytyy huudattaa kauheasti ja hyytyyköhän se mäessä ja vastatuulessa. Jotenkin vaan vähän samanlainen fiilis, ku jonkun pikkuauton ratissa. :)-

Tuollaista jotain 1200cc matkapyörää nopeasti kokeilin ja se tuntu lähinnä helpommalta ajaa kun tuo ER6. Eteni silleen rauhallisesti ja vaivattoman olosesti. :)

Riikalta kyllä hyvä pointti noi kustannukset. Pitääkin koittaa katella niitä etukäteen. Onkohan kulutuksissa muuten miten eroa vaikka 12R vs ZZR1200? Jossain aiheessa valiteltiin, että 12R on aika janoinen.

Eiköhän Ujon Typyn varrella pärjää mopolla kuin mopolla :thumbup:

En ole keskikulutusta ZZR:stä laskenut, mutta ei se kyllä mitenkään hirveän janoiselle tunnu. Tosin ajelen kyllä kevyellä kaasulla...

jippii :jippikaijee: Monen ajotunnin, jo hieman epätoivoisuuden ja yhden epäonnistuneen käsittelykokeen jälkeen olen tänään vihdoinkin saanut kortin :jippikaijee:.
Oli aika extreamea mennä ajokokeeseen räntäsateessa ja erittäin kylmällä ilmalla, mutta kaikki onnistui, pujottelut, kaarreajot ym. tehtävät. Hätäjarrutuskin meni lähes kuin oppikirjasta, olen todella ylpeä itsestäni :D. Kun lähdimme sitten itse ajokokeeseen, itäväylää pitkin ajaessani jo ajattelin, että kumpa tämä olisi jo tässä meni miten meni. Minulla oli meinaan hiton kylmä. Selvisin kuitenkin siitäkin ja nyt on kortti taskussa:WAZAAP: Yhden asian tästäkin opin, kylmällä ilmalla laitetaan fleese ajotakin alle.

Nyt vain sopivaa pyörää katselemaan ja kevättä odottelemaan. Ensi ajokausi on sitten kokonaan harjoittelun aikaa oman pyörän selässä :thumbup:

Onnea vaan katjulle kortista! :thumbsup:

Oliko sullakin käsittely siinä mammutin vieressä, jos Itäväylää ajelit? Mulla oli kanssa siinä ja inssi sano sillon kolme viikkoa sitten, et mun jälkeen on enää yks tyttö, toivottavasti ehtii ennen lumia. Tarkottikohan se sitten sua? :)-

Onnea katju! Kevättä odotellessa, enää 5kk! :jippikaijee: Viime sunnuntaina vein pärrän talviunille ja nyt jo on ikävä, miten mä selviin tästä? :no:

Viimeksi muokattu:
Onnea vaan katjulle kortista! :thumbsup:

Oliko sullakin käsittely siinä mammutin vieressä, jos Itäväylää ajelit? Mulla oli kanssa siinä ja inssi sano sillon kolme viikkoa sitten, et mun jälkeen on enää yks tyttö, toivottavasti ehtii ennen lumia. Tarkottikohan se sitten sua? :)-

Siellä mammutin vieressähän se oli :) tuulinen paikka kuin mikä, meri kun on siinä vieressä. Voipi hyvin olla mahdollista, että tarkoitti juurikin minua, olin ilmeisesti ihan viimeisiä joka kortin tälle syksylle sai:)- Mun jälkeen taisi jäädä pari kolme kundia jännittämään, vieläkö ehtii.

Back