En kyllä vieläkään ymmärrä. Ei tässä nyt kannata ottaa mukaan parantunutta moottoria vaan keskustellaan nimenomaan tuosta kaasunasennosta. Nythän toi zetori on selkeästi myös parantunut moottorin osalta koska 100% asennolla saadaan 10hp lisää.
Onko tuo nyt sitten käyttäjäystävällisempi vai ei ? Mun mielestä on ihmeellistä että 40% kaasulla saadaan jo lähes kaikki käytettävissä oleva teho. Luulisi tuonkin olevan aika huono juttu koska kaasun alue millä hallitaankin tehoa on nyt todella paljon pienempi kuin vanhemmassa mallissa. Eli käytännössä jo pieni ranneliike aiheuttaa valtavan tehon lisäyksen ja mielestäni tämä jos mikä on jo arveluttavaa kun ajatellaan vaikka ajotilannetta jossa kiihdytetään mutkasta poistuttaessa. Vieläkö mietitään lisää parjaani ?
Edit: Oletan nyt että kaasunkahvan ja läppien suhde on lineaarinen, näinhän se toki ei välttämättä ole.
No mun mielestä kannattaa ottaa, koska jos kone toimii osakaasuilla hyvin niin toimii se hyvin myös täyskaasullakin. Näin ainakin olen ymmärtänyt ja tuon suuntaisia parannuksia nähnyt myös kilpuria säädettäessä.
Nyt en osaa sanoa onko koneelle tehty muita muutoksia, kuin ECU:n säädöt. Tietääkö joku onko mitään fyysistä osaa muutettu noissa kahdessa vuosimallissa? Tarkoitan siis että moottoriin itseensä ei välttämättä ole tullut mitään muutoksia, vaan on ainoastaan parannettu sytytys- ja pa- karttoja siten että osakaasut on paremmin kohdallaan ja noilla muutoksilla saatu tuo ero aikaiseksi.
Kun osakaasut on kohdillaan ja tehonnousu on maltillinen tuolla välillä niin nykäisy kahvasta kännettäessä on myös pienempi. Verrattuna siis tuollaiseen missä se nousee neljä kertaa enemmän samassa läpän aukeamassa. Itsekin sen sanoit että kuski sillä oikealla kädellä sen kaasun säätää, siitä olen ihan samaa mieltä. Miksei se sama siis päde sinne ihan "tyhjäkäyntikierroksillekin"? Olisi siis mielenkiintoista nähdä mitä tuo teholuku olisi 20% kaasunavauksella samalla kierrosluvulla sekä 60% avauksella samalla kierrosluvulla.
Tuossa ei ole lukua samoilta kaasunavauksilta vaikkapa 1000 rpm korkeammalta, eli ei näe sitä kuinka se teho oikeasti lisääntyy kierroksien suhteen. Se kertoisi sen kuinka "äkäisesti" tuollainen lähtee sitten tehoja kasvattamaan. Äkkinäiseltään veikkaisin että jossain 6000 rpm kohdalla tuo 40% vs. 100% kaasunavauksen ero on jo huomattavasti enemmän kuin 5 hp ja silloin tuollaisen koneen luonne tuntuu taas ärhäkämmältä.
Olisi mukava nähdä tuollaisen Zetorin kaikki käyrät samalla kuvaajalla, vaikkapa 20%, 40%, 60%, 80% ja 100% kaasunavauksilla. Nuo kertoisi kaikkein eniten, seoskäyrien kanssa.
Tuollainen 1400:nen kone kiertää mitä? 11 500 rpm? 4500 rpm ei siis tuosta ole vielä ihan kauheasti.
Mitäpä jos se kaasukahvan välitys onkin progressiivinen? Silloinhan siellä kaasukahvan alkupäässä on tilaa kääntää ja kaasuläpät aukeavat vähemmän verrattuna kaasukahvan loppupään kiertoon. Silloin siihen kaasun avaamiseen saadaan enemmän tuntumaa ja se tuntuu läpi alueen tasaisemmalta ja paremmalta. Vai?
Miettimällä voi joskus jotain autea, puolin ja toisin.