• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Projekti BMW K100RT

Vielä 5v sitten olisin syöny mieluummin mittani p*skaa kuin kehunut Bemarin moottoripyöriä. Sitten tuli 2010 ja itellekin S1000RR. Nytten keväällä kävin jopa koeajamassa GS:ää. Ja jukolauta, joku rakentaa näistä hirveistä matkalaatikoista hienoja raasereita!

Noita Kosoja löytyy Motonetistäkin, kiinanmittareita pari itselläkin ylimääräisenä. Ei kannata jättää tekemättä. Akku pitäs nähdä livenä, mutta mittaristo on niin iso että sitä ei vaan voi jättää noin.
 
tankkikorkki.jpg


Korkkikin kotiutui maailmalta. Tankkilaukkuun pitänee kovertaa kolo?
 
pergola14.jpg

Pergolaa sisustettu vähän viihtyisämmäksi...

Samalla projektille lisäaikaa, kun hommasin arkiajopyöräksi '98 F650 Funduron. Sitä ei sitten rakennella. Ainakaan paljoa.

mitskuts.jpg

Anti-hipsterimäisittäin taidan kyllä säilyttää tuon orggismittariston, mutta tipautan sen niin alas, kuin mahdollista. Säilyypähän tuo alhainen km-lukema näkysöillä.

malli1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
nummerot2.jpg


Seuraavaksi - ja "isoista palikoista" toivottavasti viimeisenä - pitäisi hommata änkkäri. Kollektorin ulostuloputki on 2" ja kiinnitys klemmarilla, joten vaihtoehtoja on runsaasti. Käytettykin kelpaisi, mutta kun niiden hinnalla saisi jo uuden Delkevicin, niin taitaa huomio kääntyä sinnepäin. Kenelläkään kokemuksia?

Tietysti jos haluat luopua omasta sliparistasi pilkkahintaan, niin viestiä tulemaan! Hiilarisia en tosin huoli. :;):

Ohjaustanko vaihtunee vielä kiinanclipareihin, saa tuon etunojan tarpeeksi "caferacermaiseksi" ja yläkolmion nätimmäksi (ehkä yritän mallailla virtalukkoa toiseen ohjaustankokiinnikkeen reikään).

Edit: Ja nyt voi jo olla tyytyväinen, etten pulveroittanut runkoa mustaksi... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hianoa säätöä !:thumbup: Mut mitäs jos sää laskisit tuota keulaa alemmas, tulis ulkonäköön sellaista "attack"- lookkia ja samalla saisit ohjausta herkäksi !

Kuusiomutterit vaan auki ja doooown ...:WAZAAP:
 
Hianoa säätöä !:thumbup: Mut mitäs jos sää laskisit tuota keulaa alemmas, tulis ulkonäköön sellaista "attack"- lookkia ja samalla saisit ohjausta herkäksi !

Kuusiomutterit vaan auki ja doooown ...:WAZAAP:

No tuokin on suunnitelmissa ja itse asiassa yksi niistä syistä, miksi tanko vaihtuu clipareihin (suora, matala tanko kanittaa etuputken yläpäitä, eikä "läpilasku" kunnolla onnistu - noista ylemmistä mittaristokuvista näkee ongelman hyvin). :;):
 
ecu.jpg

ECU-boxin (on muuten iso tuo LE-Jetronicin boxi; varmaan sama mitä autoissakin käytössä...) sai piilotettua penkkiadapterin alle katseilta suojaan. Penkin peräkyhmyyn ei akku sovi, joten saanee olla omalla paikallaan.

IiPeistä tilasin tehdasuudet orggis-Brembo-jarrupuristimet eteen. Hinta oli abouttiarallaa sama, kuin korjaussarja + uudet palat, joten eipä tuo ollut vaikea yhtälö. Vielä pitäisi teettää teräspunosjarruletkut eteen ja taakse, niin stoppausosasto olisi kunnossa.
 
brembot.jpg


Upouudet antiikki-Brembot - kaikkea sitä iiPeistä löytääkin. Ja tietysti sulovilenmäisittäin halvalla... :p

Postissa Englannin ja Suomen välillä seilaa vielä Tarozzin jäykistepala etuhaarukalle ('Fork Brace' sanovat maailmalla). Jos ei muuta, niin onpahan asiallisen näköinen. Alkuvuosien K-malleissa ei tukea ole, mutta myöhempiin asennettiin jäykistelätkä jo tehtaalla, eli jos kerran saksalainen insinöörikin siihen päätyi, niin...
 
Viimeksi muokattu:
etuloksu.jpg

Kai se on etulokarikin ruuvattava motoon... Paaaljon orggista pienempi, kevyempi ja nätimpi. Toki alumiininen olisi ollut katu-uskottavampi, mutta tehdään tuosta nyt sitten muovipyörä (onhan siinä jo katekin plastiikkia).
 
tar.jpg


Aikahyppy suoraan 80-luvulle: Tarozzin etuhaarukan jäykistin. Vaikka tarra sanookin, jotta "K100 pre /86", passaa se muutamaa vuotta tuoreempiinkin, joissa yksiosainen etulokari (kaksiosaisella lokarilla varustetuissa etupäissä poikkituki jo valmiina lokarinkiinnikkeessä).
 
tar.jpg


Aikahyppy suoraan 80-luvulle: Tarozzin etuhaarukan jäykistin. Vaikka tarra sanookin, jotta "K100 pre /86", passaa se muutamaa vuotta tuoreempiinkin, joissa yksiosainen etulokari (kaksiosaisella lokarilla varustetuissa etupäissä poikkituki jo valmiina lokarinkiinnikkeessä).

Aah :rakastunut: "Fork Brace" - viimeksi tuollainen tuli asennettua -84 malliseen FJ1100'een. :)
 
nummerot2.jpg


Seuraavaksi - ja "isoista palikoista" toivottavasti viimeisenä - pitäisi hommata änkkäri. Kollektorin ulostuloputki on 2" ja kiinnitys klemmarilla, joten vaihtoehtoja on runsaasti. Käytettykin kelpaisi, mutta kun niiden hinnalla saisi jo uuden Delkevicin, niin taitaa huomio kääntyä sinnepäin. Kenelläkään kokemuksia?

Tietysti jos haluat luopua omasta sliparistasi pilkkahintaan, niin viestiä tulemaan! Hiilarisia en tosin huoli. :;):

Ohjaustanko vaihtunee vielä kiinanclipareihin, saa tuon etunojan tarpeeksi "caferacermaiseksi" ja yläkolmion nätimmäksi (ehkä yritän mallailla virtalukkoa toiseen ohjaustankokiinnikkeen reikään).

Edit: Ja nyt voi jo olla tyytyväinen, etten pulveroittanut runkoa mustaksi... ;)


Tämä on niin hieno ettei mitään rajaa. Hienosti on pysynyt rakentamisen tyyli maltillisena ja klassisen tyylikkäänä.
 
Tämä on niin hieno ettei mitään rajaa. Hienosti on pysynyt rakentamisen tyyli maltillisena ja klassisen tyylikkäänä.

Samaa mieltä. Hieno peli. Tarttis kaivaa talven aikana ittelle motivaatiota purkaa pois tuo ilmanputsarihässäkkä, jotta saisi tsekattua ja ehkä vaihdettua jumittavan kaasuvaijerin. Onko Tenere-Heikillä vinkkejä tuohon purkuhommaan? Tuo airboksi on vissiin hiukka hankala irrotella, menee jotain piuhoja sisälle ja putki lähtee irti vasta kun saa itse boksin auki jne. Ei millään jaksaisi, mutta lienee pakko.. Samalla tosin saisin sitten maalattua noita kuparinvärisiä osia takakuupan kanssa samaan sävyyn - mikä on ollut ajatus tehdä jo ajat sitten..
 
Samaa mieltä. Hieno peli. Tarttis kaivaa talven aikana ittelle motivaatiota purkaa pois tuo ilmanputsarihässäkkä, jotta saisi tsekattua ja ehkä vaihdettua jumittavan kaasuvaijerin. Onko Tenere-Heikillä vinkkejä tuohon purkuhommaan? Tuo airboksi on vissiin hiukka hankala irrotella, menee jotain piuhoja sisälle ja putki lähtee irti vasta kun saa itse boksin auki jne. Ei millään jaksaisi, mutta lienee pakko.. Samalla tosin saisin sitten maalattua noita kuparinvärisiä osia takakuupan kanssa samaan sävyyn - mikä on ollut ajatus tehdä jo ajat sitten..

Eipä tuossa ilmaboxissa ollut mitään ihmeellistä: kansi auki, filtteri pois ja kaksi ruuvia lootanpohjalla pitelee boxia koneenlohkossa. Ilmamäärämittarille menee johtosatsi ja putkille parit klemmarit. Ainoa ketuttava oli tuo perinteinen "miksi tämäkin johdonpätkä on pitänyt jättää näin lyhyeksi?"-ihmettely... Ei ole paljoa irto-osia ja lähtevät nätisti irti. Tilaakin kunnolla, kun ottaa tankin pois.
 
"Maailman ensimmäinen" Samcon vesiletkusetti K100-Pemariin matkalla kohti Nummelaa... Kesällä kysäisin Samcolta, josko heitä kiinnostaisi sarjan teko antiikkipemariin (toki loruilin kuin Runeberg, jotta näille sitä on maailmalla kovasti kysyntää...), ja kun mielenkiintoa riitti, lähettelin heille alkuperäiset vesiletkut malliksi (+ lupauduin levittämään ilosanomaa pemarifoorumeilla asian tiimoilta...). Mitään ei kuulunut moneen kuukauteen, olin jo nakkaamassa pyyhettä kehään ja kinuamassa orggisletkuja firman piikkiin, mutta sitten tuli ilouutinen letkujen valmistumisesta ja vaivanpalkkana ilmainen setti tuloillaan. Sinisenä, tottakai.

Jos kuulolla muita 8-venaisten K-Pemareitten omistajia, jotka haluavat hi-tech-vesiletkut, niin täältä voi tilailla; varastovärit musta ja sininen.
 
Komiaa promotyötä! :)

Ja kiitos infosta. Muistaakseni yritin tuota boksia kerran irroittaa siinä onnistumatta. No tässä on talvi aikaa.
 
clips.jpg


Kiinancliparit ärhätty paikoilleen. "Bemarismeina" haitakkeena 41,3mm keulaputket, mutta kyllähän nuo 41mm cliparitkin nätisti menivät pikkusuostuttelulla. Vähän hirvittää kiinalainen laatu (tai sen puute) - ratkeaako himalajantina kuormitettuna miten helposti... No mallaillaan noilla ja jos yöunet menee, niin pulttaa paikalleen jotkut €€€-tuotteet.

Toisena bemarismina on BMW:n käyttämä 22mm tankopaksuus. Äkkiä arvaten luulisi, että sehän on 7/8", mutta eipä ole, vaan on hiukkasen ohuempi. Oikeaa cliparitankoa siis joutuu hiomaan pikkuisen, jotta kaasukahvan saa asennettua ja jotta se vielä liikkuisikin. Ovelia veijareita nuo saksalaisinssit!
 

Liitetiedostot

  • clips.jpg
    clips.jpg
    62,5 KB · Katselut: 53
Viimeksi muokattu:
On kyllä tekemisen meininki tässä projektissa, ja jopa keskenerästä pyörää on ilo katsella vaikka eihän taiteilijoiden keskeneräisiä töitä kai saisi arvostella :right: Varsinkin toi kiillotettu tankki miellyttää omaa silmää tässä laitoksessa. Jatkahan samalla menolla loppuun, varmaan olisit näin sanomattakin tehnyt ! :jippikaijee:
 
Back
Ylös