mikidor
New member
Morot kaikille!
Ensimmäinen varsinainen rakennusprojekti tuli aloitettua tuossa vajaa viikko sitten. Harrastelen moottoripyöriä jonkun verran ja tykkään laitella niitä. Tähän asti hommat ovat olleet kuitenkin vain osien vaihteluita ja pieniä pieniä muutoksia. Raaseri siksi, että haluan yhden pyörän millä tehdä ne "citycruisailut". Matkalehmänä minulla toimii Bemari, sorapyöränä antiikin aikainen Jammu ja mamman (sekä tulevan lapsen) kyydittämisessä toimii sivuvaunullinen IC.
Ajatukseni on siis muuttaa vuosimallin 1981 Kawasaki Z500 caferaaseriksi. Lähtötilanne:

Olin jo kesän mittaan tilaillut kaikenlaista osaa netistä, tai oikeastaan pelkästään Ebaysta. Suurin osa tavarasta tuli kiinasta hinnan ja saatavuuden takia. Ja tiedän, että kukaan teistä ei suosittele tilaamaan kiinalaista shittiä koska ne ei kestä. Mutta otin tietoisen riskin joten siitä ei tarvise vittuilla.. Muutama osa tuli myös britanniasta sekä saksasta.
Rakentelun budjetti on n. 3000 euroa sisältäen itse pyörän. Se tuli hankittua alkukesällä ja nyt ennen rakentelun aloittelua kerkesin ajamaan sillä n. 3000 kilsaa. Pyörä toimii hyvin ja käy kuin kello vaikka mittarissa onkin 69000 kilsaa. Tarkoituksena ei ole rakentaa näyttelypyörää, vaan semmoinen jolla itse haluan ajella.
Pyrin tekemään paljon modauksista yms. itse vaikka omistankin vain kaupallisen tutkinnon. Maalaus on semmoinen homma mitä en ala itse yrittämään. Kotoota löytyy jokamiehen perustyökalut sekä puikkohitsauslaite. Rakentelu tapahtuu kylmässä tallissa joten tarkoitus olisi saada raaseri kasaan ennen talven pakkasia jotta mamma saa auton talliin.
Ennen rakentelua otin reilusti kuvia eri puolilta pyörää, jotta kasausvaiheessa ei tarvise arvailla mikä osa menee mitenpäin minnekin.
Ensimmäisenä hyökkäsin sähköjen kimppuun. Arvelin, että johtojen merkkailu purkausvaiheessa kiittää sitten kasausvaiheessa, joten käytin reilusti aikaa johtohommiin. Onneksi kawassa oli alkuperäiset johdot liittimineen eikä edelliset omistajat olleet pahemmin tehneet omia liitoksia tai kytkentöjä.

Muutaman tunnin työskentelyn jälkeen kaikki sähköosat ja johdot oli irroitettu ja olivat siistissä nipussa.

Purkuhommat jatkuivat. Sähköjen ja istuimen irroituksen jälkeen oli pakko päästä kokeilemaan ensimmäiset tyypit tulevan istuimen kanssa.

Tuossa istuimessa vähän häiritsee se, että se ei täysin myötäile rungon linjoja. Mutta en halunnut suuremmin puuttua runkoon koska en omista kunnollisia hitsausvälineitä enkä edes osaa hitsata.

Tuossa istuimessa on tarkoituksella tilaa perässä, jotta saisin kaikki sähköosat ja akun mahtumaan sen sisään. Punaisella teipillä merkityt osat tulivat lähtemään pois. Oikeastaan kaikki vanhat kannakkeet yms. saisivat lähteä. Siniset teipit olivat "alustavasti" siinä kohdassa mistä runko tulisi menemään poikki.
Seuraavaksi irroitin moottorin ja yllätyin kuinka siitä kuinka helppo homma se oli. Arvelin koneen painavan 60-70 kiloa, mutta se arvio heitti rankasti yläkanttiin. Luulen sen painaneen 30-40 kiloa maksimissaan. Moottori nostettiin parin naapurin kanssa pois ja heitettiin rullakon päälle lepäilemään.

Jatkuu..
Ensimmäinen varsinainen rakennusprojekti tuli aloitettua tuossa vajaa viikko sitten. Harrastelen moottoripyöriä jonkun verran ja tykkään laitella niitä. Tähän asti hommat ovat olleet kuitenkin vain osien vaihteluita ja pieniä pieniä muutoksia. Raaseri siksi, että haluan yhden pyörän millä tehdä ne "citycruisailut". Matkalehmänä minulla toimii Bemari, sorapyöränä antiikin aikainen Jammu ja mamman (sekä tulevan lapsen) kyydittämisessä toimii sivuvaunullinen IC.
Ajatukseni on siis muuttaa vuosimallin 1981 Kawasaki Z500 caferaaseriksi. Lähtötilanne:

Olin jo kesän mittaan tilaillut kaikenlaista osaa netistä, tai oikeastaan pelkästään Ebaysta. Suurin osa tavarasta tuli kiinasta hinnan ja saatavuuden takia. Ja tiedän, että kukaan teistä ei suosittele tilaamaan kiinalaista shittiä koska ne ei kestä. Mutta otin tietoisen riskin joten siitä ei tarvise vittuilla.. Muutama osa tuli myös britanniasta sekä saksasta.
Rakentelun budjetti on n. 3000 euroa sisältäen itse pyörän. Se tuli hankittua alkukesällä ja nyt ennen rakentelun aloittelua kerkesin ajamaan sillä n. 3000 kilsaa. Pyörä toimii hyvin ja käy kuin kello vaikka mittarissa onkin 69000 kilsaa. Tarkoituksena ei ole rakentaa näyttelypyörää, vaan semmoinen jolla itse haluan ajella.
Pyrin tekemään paljon modauksista yms. itse vaikka omistankin vain kaupallisen tutkinnon. Maalaus on semmoinen homma mitä en ala itse yrittämään. Kotoota löytyy jokamiehen perustyökalut sekä puikkohitsauslaite. Rakentelu tapahtuu kylmässä tallissa joten tarkoitus olisi saada raaseri kasaan ennen talven pakkasia jotta mamma saa auton talliin.
Ennen rakentelua otin reilusti kuvia eri puolilta pyörää, jotta kasausvaiheessa ei tarvise arvailla mikä osa menee mitenpäin minnekin.
Ensimmäisenä hyökkäsin sähköjen kimppuun. Arvelin, että johtojen merkkailu purkausvaiheessa kiittää sitten kasausvaiheessa, joten käytin reilusti aikaa johtohommiin. Onneksi kawassa oli alkuperäiset johdot liittimineen eikä edelliset omistajat olleet pahemmin tehneet omia liitoksia tai kytkentöjä.

Muutaman tunnin työskentelyn jälkeen kaikki sähköosat ja johdot oli irroitettu ja olivat siistissä nipussa.

Purkuhommat jatkuivat. Sähköjen ja istuimen irroituksen jälkeen oli pakko päästä kokeilemaan ensimmäiset tyypit tulevan istuimen kanssa.

Tuossa istuimessa vähän häiritsee se, että se ei täysin myötäile rungon linjoja. Mutta en halunnut suuremmin puuttua runkoon koska en omista kunnollisia hitsausvälineitä enkä edes osaa hitsata.

Tuossa istuimessa on tarkoituksella tilaa perässä, jotta saisin kaikki sähköosat ja akun mahtumaan sen sisään. Punaisella teipillä merkityt osat tulivat lähtemään pois. Oikeastaan kaikki vanhat kannakkeet yms. saisivat lähteä. Siniset teipit olivat "alustavasti" siinä kohdassa mistä runko tulisi menemään poikki.
Seuraavaksi irroitin moottorin ja yllätyin kuinka siitä kuinka helppo homma se oli. Arvelin koneen painavan 60-70 kiloa, mutta se arvio heitti rankasti yläkanttiin. Luulen sen painaneen 30-40 kiloa maksimissaan. Moottori nostettiin parin naapurin kanssa pois ja heitettiin rullakon päälle lepäilemään.

Jatkuu..






























