Projekti: Kawaraaseri

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikidor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikidor

New member
Morot kaikille!

Ensimmäinen varsinainen rakennusprojekti tuli aloitettua tuossa vajaa viikko sitten. Harrastelen moottoripyöriä jonkun verran ja tykkään laitella niitä. Tähän asti hommat ovat olleet kuitenkin vain osien vaihteluita ja pieniä pieniä muutoksia. Raaseri siksi, että haluan yhden pyörän millä tehdä ne "citycruisailut". Matkalehmänä minulla toimii Bemari, sorapyöränä antiikin aikainen Jammu ja mamman (sekä tulevan lapsen) kyydittämisessä toimii sivuvaunullinen IC.

Ajatukseni on siis muuttaa vuosimallin 1981 Kawasaki Z500 caferaaseriksi. Lähtötilanne:




Olin jo kesän mittaan tilaillut kaikenlaista osaa netistä, tai oikeastaan pelkästään Ebaysta. Suurin osa tavarasta tuli kiinasta hinnan ja saatavuuden takia. Ja tiedän, että kukaan teistä ei suosittele tilaamaan kiinalaista shittiä koska ne ei kestä. Mutta otin tietoisen riskin joten siitä ei tarvise vittuilla.. Muutama osa tuli myös britanniasta sekä saksasta.

Rakentelun budjetti on n. 3000 euroa sisältäen itse pyörän. Se tuli hankittua alkukesällä ja nyt ennen rakentelun aloittelua kerkesin ajamaan sillä n. 3000 kilsaa. Pyörä toimii hyvin ja käy kuin kello vaikka mittarissa onkin 69000 kilsaa. Tarkoituksena ei ole rakentaa näyttelypyörää, vaan semmoinen jolla itse haluan ajella.

Pyrin tekemään paljon modauksista yms. itse vaikka omistankin vain kaupallisen tutkinnon. Maalaus on semmoinen homma mitä en ala itse yrittämään. Kotoota löytyy jokamiehen perustyökalut sekä puikkohitsauslaite. Rakentelu tapahtuu kylmässä tallissa joten tarkoitus olisi saada raaseri kasaan ennen talven pakkasia jotta mamma saa auton talliin.

Ennen rakentelua otin reilusti kuvia eri puolilta pyörää, jotta kasausvaiheessa ei tarvise arvailla mikä osa menee mitenpäin minnekin.

Ensimmäisenä hyökkäsin sähköjen kimppuun. Arvelin, että johtojen merkkailu purkausvaiheessa kiittää sitten kasausvaiheessa, joten käytin reilusti aikaa johtohommiin. Onneksi kawassa oli alkuperäiset johdot liittimineen eikä edelliset omistajat olleet pahemmin tehneet omia liitoksia tai kytkentöjä.




Muutaman tunnin työskentelyn jälkeen kaikki sähköosat ja johdot oli irroitettu ja olivat siistissä nipussa.




Purkuhommat jatkuivat. Sähköjen ja istuimen irroituksen jälkeen oli pakko päästä kokeilemaan ensimmäiset tyypit tulevan istuimen kanssa.



Tuossa istuimessa vähän häiritsee se, että se ei täysin myötäile rungon linjoja. Mutta en halunnut suuremmin puuttua runkoon koska en omista kunnollisia hitsausvälineitä enkä edes osaa hitsata.



Tuossa istuimessa on tarkoituksella tilaa perässä, jotta saisin kaikki sähköosat ja akun mahtumaan sen sisään. Punaisella teipillä merkityt osat tulivat lähtemään pois. Oikeastaan kaikki vanhat kannakkeet yms. saisivat lähteä. Siniset teipit olivat "alustavasti" siinä kohdassa mistä runko tulisi menemään poikki.

Seuraavaksi irroitin moottorin ja yllätyin kuinka siitä kuinka helppo homma se oli. Arvelin koneen painavan 60-70 kiloa, mutta se arvio heitti rankasti yläkanttiin. Luulen sen painaneen 30-40 kiloa maksimissaan. Moottori nostettiin parin naapurin kanssa pois ja heitettiin rullakon päälle lepäilemään.



Jatkuu..
 
Kun tuota tilaa näyttää olevan, niin suosittelen MP-nosturin hommaamista.
Sillä rakentelu nousee aivan uudelle tasolle:thumbup:
 
Kyllä se pyöränostin on ollut pidemmän aikaa hankintalistalla, mutta vielä sitä ei ole tullut hankittua. Hankin viimeistään sitten kun selkä ei enää kestä noita kyykkyhommia..

Leikkasin perän irti niiden sinisten teippien kohdalta ja aloin sovittelemaan perän palikoita kohdilleen.



Veljeni hitsautti palikat yhteen työpaikallaan josta löytyy muutama ammattihitsari. Perän kohdalla runko tulee olemaan hieman esillä kun taas edempänä pyörää runko häviää istuimen alle. Uskon ja luulen, että se tulee kuitenkin olemaan ihan siisti ratkaisu, vaikka siitä puuttukin semmoinen yhtenäisyys.




Istuin on valmistettu lasikuidusta ja materiaalivahvuus vaihtelee 3-5 milliin. Istuin tuskin kestää "suoraa" istumista päällä joten sitä varten tein 10mm vesivanerista sille rungon.



Istuimen runkoon jätin perälle reijän jotta sinne saa laitettua sähköosat ja akun. Alkuperäistä akkua sovittelin tänään tovin ja tulin siihen lopputulokseen, että vanha 12 ampeerin akku ei sinne sovi. Kävin tänään hakemassa Motonetistä 8 ampeerin akun ja pitelen peukkuja pystyssä että se jaksaa pyörittää starttimoottoria.

Sain sovitettua kaikki sähköosat suht pienehköön tilaan. Aikaisemmin kaikki sähköosat oli eri puolilla pyörää.

Penkin kiinnitystä varten hitsasin putkesta "toisen" poikkikappaleen olemassa olevan viereen. Neljä kiinnityskohtaa istuimelle riittänee..




Seuraavaksi päätin ottaa moottorin käsittelyyn. Moottorin kromiosat kävin läpi kiillotusaineella ja seuraavaksi olisi tarkoitus maalata sylinterin ja kannen metalliosat.

Ennen ja jälkeen kuvat:









En ole ihan varma voiko nuo eri sähköosat aiheuttaa häikkää toisilleen niiden ollessa hyvin lähellä toisiaan. En kuitenkaan usko, että semmoista tulee tapahtumaan joten kiinni vaan.. :D Sähköosanipun kiinnitystä varten hitsasin rungon perälle lattaraudasta telineen.



Olen heppaillut noita palikoita kiinni, mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa heittää runko jollekin ammattihitsarille joka hitsaa ne paremmin/lopullisesti kiinni.

Tuon sähköosanipun eteen pitäisi vielä tyrkätä uusi akku. Se on oikeastaan viimeinen askarteluhomma ennen kuin voin lähettää rungon maalattavaksi.

Kuva tulevasta akkutelineestä ja sen kiinnityspaikasta.




Jatkuu...
 
Lupaavan näköistä. Jäähtyyköhän tuo jännitteensäädin tuolla peräkatteen sisällä riittävästi?
 
Pohdin jossain vaiheessa sähköosien lämpenemisasioita, mutta tulin siihen lopputulokseen, että ensimmäiset ajot seuraan niiden lämpenemistä. Jos lämpenee niin pieni flekti tai sitten jäähdytysripojen jatkaminen tulee aiheelliseksi.

Niin ja tilannetta ei tietenkään helpota se, että joudun vielä laittamaan kuraläpän penkin alle, jotta takarengas ei heitä soraa sähköosille. Sehän estää sitten loputkin ilman vaihtumisesta.

Joutessani katkaisin vanhasta kuraläpästä puolet pois. Kuraläppä on muovia ja aika haalistunutta sellaista.. Isot pojat kertoivat, että muovin lämmitys tuo takaisin sen luonnollisen kiillon. Tässä pari kuvaa ennen ja jälkeen:



Ja jälkeen:



Huomattavaa muutosta ei tapahtunut, mutta minulle riittävä.

Vanhan nopeusmittarin hyödynnän vielä, koska se on muodoltaan valmiiksi cafe raaseri - mallia. Tiedettiin jo näköjään 80-luvulla, että mittarin osat pitää kiinnittää ja sulkea niin, että ne on mahdollisimman vaikea avata. No avaus onnistui pienten kikkailuiden jälkeen ja mittarin kupu lähtee maalaukseen..

Nimimerkillä: Pitäisiköhän aloittaa mittarilukema puhtaalta pöydältä :)-:)-:)-




Jatkuu..
 
Pohdin jossain vaiheessa sähköosien lämpenemisasioita, mutta tulin siihen lopputulokseen, että ensimmäiset ajot seuraan niiden lämpenemistä. Jos lämpenee niin pieni flekti tai sitten jäähdytysripojen jatkaminen tulee aiheelliseksi.

Niin ja tilannetta ei tietenkään helpota se, että joudun vielä laittamaan kuraläpän penkin alle, jotta takarengas ei heitä soraa sähköosille. Sehän estää sitten loputkin ilman vaihtumisesta.
Entäs jos hitsaisit pellin tonne tarakan alle ja siilet siihen kiinni, väliin jotain lämpötahnaa tms matskuu? Ei tarvis kuraläppääkään?
 
Rakas päiväkirja..

Kävin tänään rengasliikkeessä otattamassa renkaat pois vanteiltaan eli ollaan taas askel lähempänä maalaushommia..

Väkersin tänään myös uuden akkutelineen samalla hyläten sen vanhan koska uusi akku ei sopinut siihen.






Tuo teline on kaikessa yksinkertaisuudessaan putki jossa muutama palikka tukemassa akun pystyasentoa. Eikä tarvitse kommentoida että onpa rumat räkäsaumat ja ruma teline ylipäätään.. Kuten aikaisemmin kirjoitin, tulen viemään rungon vielä jollekin ammattilaiselle hitsattavaksi ja toisaalta nuo osat jää istuimen alle piiloon. Tällä kertaa punaisella olevat teipit merkkaavat niitä kohtia mitä pitää vielä hitsailla.



Scuuban ehdottaman peltihomman tulen varmaan vielä toteuttamaan. Kiitokset hyvästä vinkistä!!

Tällä hetkellä runko on irti kaikesta irroitettavasta osasta ja seuraavaksi se menee hitsarin kautta maalaukseen.



Maalattavia osia ovat mm.:
- Runko osineen
- Tankki
- Pakoputkien alkukäyrät
- Vanteet
- Istuin
- Etulampun kupu, nopeusmittarin kupu
- Nippeleitä ja nappeleita
- Etuiskareiden "alapäät"

Tiedän minkävärinen pyörä tulee olemaan, mutta enpäs vielä paljasta sitä teille.. :häähää::häähää::häähää:

Etupäässä oli semmoinen ongelma, että sarvien madaltuessa uudet sarvet/tangot ottavat tankkiin kiinni. Etukolmion alapuolella on nuo "rajoitinpalikat".




Siihen keksin (tai siis yliviisas veljeni keksi) laitattaa U:n muotoisen palikan, jotta liikerata hieman pienenee. Tässä ongelman ratkaisu:



En viitsinyt hitsata tuota palikkaa kiinni vaan tein alapuolelta kierteet runkoon ja laitoin siihen pultin. Asennusta varmistamaan laitoin vielä metallikittiä väliin. Tuon palikan seinämän paksuus on 3,5 milliä, mutta sarvien kohdalla se rajoittaa liikettä n. 20 milliä mikä on riittävä minulle ja uusille sarville. Uudet sarvet tässä:



Jatkuu..
 
Rakas päiväkirja..

Tänään tein Scuuban suosituksen/ohjeen mukaan pellistä takahäkin alapohjan.. Pelti tosiaan toimii nyt kahdessa eri tarkoituksessa; jäähdyttää jännitteensäätäjää ja sytytysboksia sekä toimii kuraläppänä sähköosille.




Sähköosat sopivat hyvin tuolle pellille ja lopputulos näyttää tältä:




Noiden pienten rakennushommien jälkeen veinkin rungon kaverille hitsattavaksi. Hän kävi kaikki tekemäni saumat läpi ammattimiehen asenteella. Runko on nyt valmiina maalaukseen:




Pieni promo tähän väliin: Dremel on ollut aika pätevä vehje tässä rakenteluprojektissa. Dremelin pienellä (halkaisija n. 40 mm) laikalla saa hyvin rälläköityä pieniä ja ahtaita paikkoja mihin isompi kone ei mahdu. Lisäksi vähän mainostan Motonetin soodapuhalluslaitetta. Sen kun iskee kompuran päähän niin pienten osien puhdistaminen ja maalin poisto sujuu leikiten. Isoja maalinpoisto-operaatioita sillä ei kuitenkaan jaksa tehdä..

Tässäpä vielä yleiskuva minun autotallista niin tiedätte minkälaisissa olosuhteissa rakentelen tuota raaseria.



Maalarin kanssa olemme sopineet treffit ensiviikolle, joten nyt on pari päivää aikaa keskittyä pienten osien puhdisteluun ja maalailuun. Ajattelinkin seuraavaksi hyökätä moottorin kimppuun. Moottorin kromiosat kiillotin aikaisemmin ja nyt pitäisi valmistella sylinteri ja kannet maalausta varten.



Ajattelin käydä osat läpi bräkleenillä ja paineilmalla. Sen jälkeen kevyt soodapuhallus. Jos muuten käytätte soodapuhallinta kotona niin valitkaa sateinen päivä jolloin sade huuhtoo soodat pois pihalta. Varmaan myös nurmikon päällä puhaltelu voisi toimia, mutta en tiedä mitä nurmikko tykkää soodasta.. Maalauksen osalta en ole ihan varma vielä miten etenen, mutta ajattelin käyttää tätä Motonetin tuotetta.

Ilmeisesti tuo sinkkimaali kestää koviakin lämpötiloja. Samalla maalilla ajattelin myös maalata jarrusatulat.

Näistä maalausideoista kommentteja ja kokemuksia?!?

Jatkuu..
 
Maston 400 kuumankestävällä mustalla olen Kawan motit aina maalannut. Hyvin kestävät käyttöä, nehän vaatii paistamisen maalauksen jälkeen. Joskus paistoin yhden moottorin omalla lämmöllä eli varovainen kasaus ja tulille puoleksi tunniksi. Käry on mahtava mutta homma toimii, operaatio sitten ulkotilassa mielellään. Neljä purkkia kilikalia riittää moottorin maalaukseen. Suoraan puhtaalle pinnalle tuolla on suihkinut ensin harson, jonkun ajan päästä peittävät kerrokset.
 
Maston 400 kuumankestävällä mustalla olen Kawan motit aina maalannut. Hyvin kestävät käyttöä, nehän vaatii paistamisen maalauksen jälkeen. Joskus paistoin yhden moottorin omalla lämmöllä eli varovainen kasaus ja tulille puoleksi tunniksi. Käry on mahtava mutta homma toimii, operaatio sitten ulkotilassa mielellään. Neljä purkkia kilikalia riittää moottorin maalaukseen. Suoraan puhtaalle pinnalle tuolla on suihkinut ensin harson, jonkun ajan päästä peittävät kerrokset.

Tutkiskelin vielä tuon sinkkimaalin käyttöä maalauksessa.. Vaikka osa sitä suosittelee niin suurin osa käyttää jotain muuta maalia. Taidan Jim Goose kuunnella sinua ja käyttää tuota Mastonia. Mutta kerroppa vielä, että kestääkö maali yhtään ennen paistoa? Minullahan on semmoinen tilanne, että moottori on irti rungosta. Onko siis odotettavissa, että maali jää rukkasiin kun alan nostamaan konetta takaisin runkoon?

Kuten yllä kirjoitin, en ole maalausalan heppuja, joten kerrotko vielä mitä tuo harson suihkiminen tarkoittaa ja monta kertaa maalasit nuo peittävät kerrokset?
 
Tutkiskelin vielä tuon sinkkimaalin käyttöä maalauksessa.. Vaikka osa sitä suosittelee niin suurin osa käyttää jotain muuta maalia. Taidan Jim Goose kuunnella sinua ja käyttää tuota Mastonia. Mutta kerroppa vielä, että kestääkö maali yhtään ennen paistoa? Minullahan on semmoinen tilanne, että moottori on irti rungosta. Onko siis odotettavissa, että maali jää rukkasiin kun alan nostamaan konetta takaisin runkoon?

Kuten yllä kirjoitin, en ole maalausalan heppuja, joten kerrotko vielä mitä tuo harson suihkiminen tarkoittaa ja monta kertaa maalasit nuo peittävät kerrokset?

Maalasin lohkot ja kansi ja sylinteriblogi irrallisina, näin sain maalin kaikkialle. Ensin ohut tasainen suihkaus joka paikkaan ikäänkuin harsoksi, tauon 15 min. jälkeen kerroksia lisää tasaisesti jatkuvalla liikkeellä, lopulta kun kaikki alkoi olemaan peitossa niin se on sitten siinä. Pyörivä alusta helpottaa maalausta, ei tarvi ite pyöriä kohteen ympärillä sotkemassa.
Maalauksen jälkeen nostin osat kuivumaan pitkäksi aikaa hyllylle, josta sitten kasaus ja runkoon johon kankaat putkien ympärille kontaktisuojiksi. Kestää käsittelyn ihan hyvin asennuksen ajan.
Näin minä tein, en tiedä miten oikeat maalarit sen suorittaa..

Jos on irtorunko, voi olla helpompi laittaa runko kevyempänä kyljellään olevaan moottoriin.
Kaasareiden alle suojaa jos sattuu bensaa vuotamaan ekä käynnistyksessä.
 
Tuosta Mastonin tuotteesta ei ole omia kokemuksia, mutta yleensähän noiden spraymaalien ongelma on sekä mekaaninen että kemiallinen kestävyys. Maali lohkeaa/rullaantuu jo melko pienestäkin osumasta, ja kuplii pienestäkin bensatipasta varmasti jos ei heti huomaa pestä sitä pois.

Varsinaisesti mitään täsmätuotetta en osaa kuitenkaan pintamaaliksi suositella, mutta alumiinin pohja/tartuntamaaliksi voin lämpimästi suositella Lesonal 1K Etch Primer:a. Tarttuu tiukasti alumiiniin, eikä irtoa juurikaan millään. Tämä on siis spraymaali, löytyy ainakin Stirwell.fi
 
Tuosta Mastonin tuotteesta ei ole omia kokemuksia, mutta yleensähän noiden spraymaalien ongelma on sekä mekaaninen että kemiallinen kestävyys. Maali lohkeaa/rullaantuu jo melko pienestäkin osumasta, ja kuplii pienestäkin bensatipasta varmasti jos ei heti huomaa pestä sitä pois.

Varsinaisesti mitään täsmätuotetta en osaa kuitenkaan pintamaaliksi suositella, mutta alumiinin pohja/tartuntamaaliksi voin lämpimästi suositella Lesonal 1K Etch Primer:a. Tarttuu tiukasti alumiiniin, eikä irtoa juurikaan millään. Tämä on siis spraymaali, löytyy ainakin osoittesta stirwell.fi
 
Tänään hommat jäi aika vähäselle..

Aloitin moottorin soodapuhallusoperaation eikä se oikein menny kuin piti.. Soodakannu oli vähän väliä tukossa (saattaa olla että minun soodat olivat keränneet vähän kosteutta). Lisäksi "tiukkoihin" paikkoihin sitä oli vaikea taitella koska kannu on kiinni pistoolissa..

Noh tässä kuitenkin kolme kuvaa; Ensimmäinen ennen soodapuhallusta, toinen sen jälkeen ja kolmas hammasharjajynssäyksen jälkeen..







Muistan kun noita hammasharjoja mainostettiin telkkarissa.. Se meni jotenkin näin: Tämä hammasharja kertoo sinulle kun painat liikaa.. Siis käytännössä se taipuu yli 90 astetta kun painat sitä vähäsen. Eli väärä harja tuli valittua tuohonkin hommaan.

Viimeisessä kuvassa näkyy vielä sylinterissä oleva sitkeä lika. Se on varmaan jollain kunnon liuottimella pestävä ennen maalausta. Vai antavatko nykymaalit sen verran anteeksi, että pienen shitin päälle saa maalata.. :D:D:D

Kotona oli siivouspäivä joten käytin mahdollisimman paljon aikaa tallissa tehden tärkeitä asioita ja tutkimustöitä (tai kuten mammalle asian muotoilin). Yksi tulos oli kiillotetut äänenvaimentimet ja takaiskarit.



Aikaistin vähän maalaushommia ja huomenna kaikki osat lähtevät tutulle maalarille.

Jatkuu..
 
Tuosta kotisoodakannusta oli testiä jossain lehdessä ja homma onnistui vasta sen jälkeen, kun kompuran ja letkun väliin oli laitettu kunnon kosteudenpoistajapötikkä.
(en tunne termejä ja en ala googlesta etsimään).
 
Back
Ylös