Projekti: Kawaraaseri

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikidor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä päivä tuli uhrattua kokonaan moottorin maalaukselle.

Homma alkoi ei-maalattavien osien suojauksella. Motonetin muovikassit olivat päässeet loppumaan joten tyydyin kirkkaaseen kassiin :D:D:D

Pakoaukkoihin tungin rättien palaset ja imuaukkoihin tein muovipalikoista suojat. Putsasin vielä kerran maalattavat osat bräkleenillä ja kuivasin ne.

Käytin Jim Goosen ohjeiden mukaisesti Mastonin 400 astetta kestävää lämpömaalia. Minulla tosin riitti 2 purkkia sitä tavaraa vaikka 4-5 kerrosta vedinkin sitä pintaan. En tiedä käytinkö maalia liian niukasti, mutta en halunnut valumajälkiä katella..

Autotallini ainut ilmastointi on avoin ovi, joten silloin tällöin piti käydä haukkaamassa tuoretta happea pihalla.

Ensimmäisessä kuvassa vedetty suojat pintaan:



Toisessa kuvassa vedetty pari kerrosta Mastonia:



Kolmannessa kuvassa vedetty 4-5 kerrosta pintaan:



Ja pari kuvaa valmiista koneesta:





Odotin tuon pinnan olevan vähän kiiltävämpi, mutta jäi aika mattapintaiseksi. Saattaa olla että ensimmäisen varsinaisen "paiston" jälkeen pinta hieman kirkastuu, mutta se jää nähtäväksi. Mattapinta ei minua haittaa kunhan maali pysyisi vain kiinni. Tässä vaiheessa tulos on kuitenkin ihan siisti.

Puhaltelin maalausten jälkeen maalattuja osia n. 20 min kahdella kuumailmapistoolilla. Silloin tällöin nenään tuli semmoinen herkullinen tuoksu, joten olisikohan niissä kohdissa maali riittävästi paistunut :grin:

Kertokaapas viisaammat, että miten ja millä maalataan valo- yms. kytkimien "syvennyksissä" olevat tekstit?? Linkkinä kuva tarkoittamastani hommasta.. Kirjaimet ovat siis vajaan millin syvennyksissä. Levitetäänkö siihen tahnan tapaisesti joku maali vai yritetäänkö maali "kaataa" jollain lääkeruiskulla/-neulalla?
 
Joskus värjäsin aseen upotukset uudestaan ja laitoin maalin neulalla uraan. Heti perään liuottimeen kastetulla vanupuikolla ylimääräiset pois. Hyvin onnistui.
 
Pienellä pensselillä ronskisti vaan maalattavien tekstien yli, sen kummemmin kainostelematta. Välittömästi maalin levittämisen jälkeen pyyhitään liuottimeen kostutetulla rätillä ylimääräiset maalit pinnoilta pois. Tällöin maali jää vain kirjainten uriin.
 
Rakas päiväkirja.

Tämä päivä meni maalien hakuun ja vilkku- yms kytkinkoteloiden maalaukseen. Mutta ensin kuva pitkän neuvottelun tuloksesta:



Piti meinaan tovi neuvotella hallituksen kanssa, että sain tuoda tuon perheriidan eteiseen kuivumaan. Ei se haise ja mielestäni kivasti sisustaa eteistä joten en ymmärrä miksi sitä ei olisi saanut tuoda sisälle..

Mutta ne kotelot.. Ensimmäinen yritys meni ihan päin p****ttä!! Poistin koteloista maalit, laitoin halvat pohjamaalit alle ja mustaa päälle (musta siksi koska se oli maali mitä löytyi kotihyllystä). Ensimmäinen musta kerros alkoi kiehumaan ja repeilemään saman tien kun sen laittoi pintaan. Ajattelin, että useampi kerros poistaa ongelman, mutta sehän vain pahensi asiaa. Kuten yllä mainitsin, en ole maalari :sad:

Toisella kerralla poistin vanhat maalit ihan alumiinipinnalle asti.



Tuon kuvan oton jälkeen hieroin vielä loputkin mustat maalit pois pinnasta. Kävin Kouvolan Automaalista hakemassa asianmukaiset maalit (kaksi purkkia joista maksoin melkein 50 euroa) ja aloin sotkemaan niillä. Vedin kaksi kerrosta pohjamaalia pintaan:



Ensimmäinen maalikerroksen jälkeen työn jälki näytti jo hyvältä. Nyt samalla joudunkin paljastamaan, että minkä värinen pyörä tulee olemaan.. Rumpujen pärinää..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Ja toinen kerros:





Ja alakolmio minkä unohdin viedä maalarille:



Tuossa alakolmiossa oleva valumajälki ei ole valumajälki, vaan varmaan valuvaiheessa jäänyt joku rajaus tai vastaava. Uskokoot ken haluaa..

Ostin myös Automaalista pienen purkin mustaa maalia, jossa valmiina semmoinen neulan paksuinen pipetti. Luulen kuitenkin, että en tule käyttämään sitä koska nyt maalauksissa osa teksteistä jäi maalin peittoon. Suurin osa teksteistä on kuitenkin vielä luettavissa.

Ja siitä väristä.. Kyllä, se on valkoinen.

Pyörän kaikki osat tulevat olemaan kiiltävää valkoista lukuunottamatta:
- Moottoria, joissa osa kromia ja osa mustaa
- Pakoputkien alkukäyrät, jotka tulevat olemaan mustat. Änärit kromia.
- Ja tietenkin ne "pakolliset mustat osat" eli johdot, renkaat, kahvakumit, jalkatapit yms yms.

Maalarilta saan osat varmaan ensiviikon alussa, joten sitten lisää kuvia kiiltävistä valkoisista osista. Saa vapaasti kuittailla värivalintaani :häähää::häähää:

Jatkuu..
 
Hyvännäköistä hommaa , hyvää raportointia projektista , paljon kuvia.
Seuraan suurella mielenkiinnolla :thumbup:
 
Kerrankin jotain hyvää projektikertomusta täällä! Seurataan:thumbup:
Ite olisin ehkä suojannu kierrereijät maalatessa. Mutta tuskin tommonen kerros nyt paljon ahdistaa :)
 
Doddii... Nyt alkoi tapahtumaan!

Sain osat maalarilta sovitun aikataulun ja hinnan mukaisesti! Suuret kiitoksen Iitin Kausalaan Monitoimihalli Järvenpäälle joka hoiti maalaukset hyvin!!

Enpä laita paljoa tekstiä väliin, vaan annan kuvien puhua puolestaan:





















Erityisen tyytyväinen olen tuon mittariston ja kahvojen osien sijoitteluun sekä "esteettiseen toimivuudeen". Nopeusmittari on tosiaan alkuperäinen, mutta kupu maalattu ja valmiiksi cafer racer -mallia.

Alkuun vähän pelkäsin, että tuo valkoinen väri esiintyy liian monessa paikassa pyörässä ja että se on liian silmiin pistävä väri, mutta pelot ovat aiheettomia. Valkoisen, mustan ja kromin yhdistelmä toimii mielestäni varsin hyvin. Tai siis onhan tuo väri hieman ylitseampuva, mutta hyvällä tavalla.

Kahvat, mittari, yms. ovat vain testauksen takia kiinni.. Otan ne vielä irti jotta saan suuremmat osat helpommin ja sujuvammin kiinni. Viikonloppuna alan kasailemaan tuota enemmän ja kunhan saan pari kaveria lainaan, laitetaan kone kiinni!

Jatkuu..
 
Toooodella hyvä kertomus ja myönnän: Olen kade. Tulee tyylikäs pyörä !!:wanna:

Loppukertomusta odotellessa...:thumbup:
 
Eipä tullut tänäviikonloppuna paljon askarreltua..

Laitoin moottorin kiinni ja muutamia pikkuosia. Moottori saatiin kiinni kaksistaan yhden kaverin kanssa, eikä se niin ihmeellinen homma ollut vaikka sitä taas etukäteen hieman jännitin. Niistä pari kuvaa:





Tässä uudet jarruletkut, jotka tulivat britanniasta.. Ylimmäinen jarruletku on hieman liian pitkä, sillä en tilausvaiheessa ajatellut, että uudet sarvethan tulee aika paljon alemmas:



Takavalo on myös tilattu briteistä. Taitaa olla laiton suomen maalla, mutta hyvännäköinen :jippikaijee:



Ja vilkut mallia ping pong, siis kiinalaiset:



Pakosarjoihin tuli muutama pieni reikä hiekkapuhalluksen aikana. Hitsaus ei olisi varmaan onnistunut koska seinämä oli reikien ympärillä todella ohutta. Laitoin siis reikien päälle metallikittiä ja hyvin tuntuu purevan kiinni.



Kerroinkin tuossa aikaisemmin, että hyödynnän aika paljon kawan vanhoja osia; Osa menee sellaisenaan takaisin kiinni ja osa kunnostettuna. Se että jätin jotkut osat kunnostamatta/uusimatta (siis vaikkakin ovat kunnossa ja siistejä) alkaa nyt kaduttamaan. Kun täysin uuteen yhdistää jotain vanhaa niin se vanha osa pistää silmään erityisen paljon. Toisaalta johonkin kuitenkin piti vetää raja, jotta budjetti ei karkaa ihan käsistä..

Huomenna käyn laitattamassa renkaat vanteilleen ja lyön ne sitten kiinni. Renkaiden jälkeen suurin homma taitaa olla sähköt.. Perässä sähköt menevät kauemmas taakse, joten jonkun verran joudun jatkamaan sähköjä.. Keulassa taas jotkut johdot jäävät liian pitkiksi, joten jos ei mahdu siististi piiloon jonnekkin niin niitä pitää lyhennellä.

Kyllä tuli muuten tänään ikävä mp-nosturia. Ennen seuraavaa projektia se on hankittava..

Niin ja tuossa tuli kommenttia kierteiden suojauksesta ennen maalausta. Olisi varmaan pitänyt mainita siitä maalarille, mutta aika helposti ne saa siistiksi kierretapilla. Osassa reikiä on maalia on juuri sen verran sopivasti, että se toimii samalla kierrelukitteena :grin::grin::grin:
 
Muista raapia maali pois niiltä kohdin jossa on maadoitus. Voipi olla isompi homma etsiä vikaa sitten kun tulille laitat. :peukutpystyyn:
 
Siis laitoitko ihan oikeasti kittiä pakoputken kupeeseen? Rapsuttele pois ja hitsaa tai hitsauta pätkä uutta piippua mädän tilalle. Tuo epoksi ei siinä pysy. Käryä aikansa ja palaa irti..
 
 belzonan kemiallinen metalli tuossa vois pysyäkin, mieluiten uutta putkea tai jopa juottamista.
 
Belzonan kuumimman kestävä kitti pitää 390°. Eli, hitsaus tai juotos on ainoa oikea korjaus.
 
Kyllä, laitoin metallikittiä pakoputkeen. On sitä ennenkin laitettu ja putket kestäneet riittävän aikaa! Jos ei kestä niin ei kestä, sitten keksitään jotain uutta!

Tänään sain renkaat laitatettua vanteille! Kiitokset siitä Kouvolan Euromasterille, joka teki homman varsin edullisesti!!

Tässä etu- ja takarengas:





Eturenkaan jarrulevyä kiristellessä onnistuin katkaisemaan avaimen ja jättämään tynkän ruuvin syvennykseen. ONNEKSi jäi pari milliä pinnan yläpuolelle, että siitä sai otteen ja nostettua sen ylös! Ja kiitokset Motonetille joka vaihtoi avaimen takuuseen :WAZAAP:

Purkuhommien aikana ajattelin uusia jarrulevyt uusiin, mutta budjetin takia jätän uusimatta.







Ja kuva missä mennään tämän päivän asennusten jälkeen:



Seuraavat pari päivää taitaa mennä asuntoremonttia tehdessä, joten tallissa ei varmaan suurempia tapahdu. Kaasuvaijerit tilasin vasta viime viikon lopussa saksasta ja ne ovat ainoat osat mitkä vielä puuttuvat. Jos tulevat ennen viikonloppua, niin sitten :orgmp::orgmp::orgmp:
 
Hitto nyt on maukasta settiä, täyty oikeen tilata ketju että näkee kuin tässä käy. Jotain samansuuntasta tekis mieli tehdä itekkin jos joku ostais ton cebarin pois...
 
Iltaa kaikille!

Eilisen ja tämän päivän olin sähköjen kimpussa. Päätin unohtaa sen asuntoremonttihomman, onhan tämä kawaraaseri -projekti paljon mielenkiintoisempi!!











Ja tässä tyylinäyte juotoshommista :)-



Tuonne perän suuntaan oli aika paljon jatkettavia johtoja. Kävin hakemassa Motonetistä rullan myrkynvihreää johtoa jolla tein kaikki jatkokset. Katko, päät auki, johtojen putsaus, juotos, kutistesukat päälle ja tulta perään. Tällä kaavalla tein jo n. 30 liitosta. Toiset 30 odottelee vielä huomenna.

Joku fiksumpi heppu olisi varmaan sovittanut johdot, mitannut lisäpätkät ja ottanut koko nipun jollekin pöydälle kolvailtavaksi. Minä laiskuuttani tein kaikki hommat selkä puolikyyryssä mopon vieressä.

Piti muuten useamman kerran unohtaa laittaa se kutistesukka sinne johtoon roikkumaan ennen kuin aloin tekemään juotoksia. Suhteellisen ärsyttävää hommaa ottaa juotokset auki vaan siksi että unohdit jotain..



Maalasin muuten pakoputkien alkukäyrätkin samalla aina kun alkoi selkä väsymään noista johtohommista..



Eihän tuo maali tule ikuisesti kestämään putkissa, mutta kestää minkä kestää.. Maali on samaa Mastonin tavaraa millä maalasin sylinterit ja kannet.

Kävin tänään viemässä satulan Elimäelle verhoilija Riihiluomalle. Se pitäisi valmistua kahdessa viikossa. Riihiluoma teki minulle alkukesällä bemariin uuden satulan ja siihen olen ollut todella tyytyväinen! Minulla on siis pari viikkoa aikaa:

- Vetää loput sähköt
- Laittaa öljyt koneeseen
- Pakoputket kiinni
- Ketjut paikoilleen
- Kaasarit ja ilmanputsari paikoilleen
- Vaijerit paikoilleen
- Bensaa tankkiin

Aika lyhyt lista!!

Ja nyt lukijat huomio: Jos jollain Kouvolan seudulla sattuu löytymään ketjujen katkomis- ja niittaustyökalut niin arvostan todella paljon jos niitä onnistuisi lainata. Vielä parempi jos joku tuo ammattitaidon tullessaan! En viitsi satsata rahaa noihin välineisiin koska en koskaan ennen tarvinnut niitä enkä todennäköisesti tule tulevaisuudessakaan tarvitsemaan. Paitsi nytten..

Laittakaa privaviestiä jos löytyy välineet (ja ammattitaitoa) lainaksi!

Jatkuu..
 
Back
Ylös