Projekti: Kawaraaseri

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikidor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja vielä viimeiset sepustukset..

Projektin aikana piti sovittaa 4 amppeeria pienempi akku penkin alle kun alkuperäinen 12 ampeerin akku ei sinne sopinut.. Aluksi vähän pelkäsin, että näinköhän jaksaa pyörittää starttimoottoria, mutta sekin huoli oli aiheeton.. Siis uusi akku pyörittää starttia varsin hyvin, ehkä jopa hieman paremmin kuin vanha.

Polvikulma on tosi jyrkkä satulan madalluksen myötä. Olin aikaisemmin siinä uskossa, että cafe racer - rakentajat laittavat tappien siirtosarjat vain ulkonäkösyistä, mutta on sillä toiminallinenkin vaikutus. Seuraavaan projektiin sitten sekin huomioon :p

Rakentelun budjetti oli hieman enemmän kuin aikaisemmin ilmoittamani 3000 euroa. Kaikenkaikkiaan rakenteluun meni n. 3300 euroa, sisältäen itse pyörän. Tosin osa kuluista sisältää muutaman työkalun ja semmoisia nippeleitä mitä tuli ostettua pussillinen kun tarve oli yhdelle tai kahdelle..

Aikaa rakenteluun meni n. 5 viikkoa. Projektin olisi voinut tehdä hieman nopeammallakin aikataululla, mutta kun ei ollut kiirettä niin tuo 5 viikkoa oli mielestäni sopiva aika.

Rakentelu itsessään onnistui ihan perustyökaluilla. Puikkolaite ja soodapuhallin olivat semmoiset laitteet mitä ilmankin olisi pärjännyt, mutta helpottivat hommia!

Muutama asia tuossa projektissa pistää liikaa silmääni.. Yksi on tuo istuimen ja rungon väli sekä muutama alkuperäisosa (mm. ilmanputsari).. Mutta tämä olikin ensimmäinen rakentamani cafe racer, joten ensikerralla pitänee ottaa ne paremmin huomioon.

Ja muutama vinkki muille cafe racer -projektien aloittajille:
- Aihiosta kannattaa ehdottomasti tarkistaa sähköosien ja johtojen kunto. Niitä on paljon kivempi kasailla kun on vielä olemassa alkuperäiset liittimet eikä edelliset omistajat ole tehneet omia viritelmiä johtoihin.
- Pyörä kannattaa olla perustekniikaltaan kunnossa. Jos joudut tekemään koneremontin, ostamaan uudet kulutusosat (renkaat, ketjut, rattaat yms yms) niin niihin menee yllättävän paljon rahaa.
- Jos tavoitteena on cafe racer, niin aihiossa kannattaa olla paljon semmoisia osia mitä voi pienellä modauksella muuttaa cafe racer -henkiseksi. Omassa pyörässä esim. nopeusmittari ja vanteet olivat valmiiksi henkeen sopivia.

Luin myös kokonaan läpi vielä nämä kirjoitukseni ja huomasin, että mainitsin (öhöm.. mainostin) Motonetin aika monta kertaa.. Taidanpa lähettää sinne pienen promon ja pyytää ilmaisesta mainostamisesta 30 euron lahjakortin tai 5 pulloa bräkleeniä :)-:)-

Ja lopuksi kuva pyörästä rakentajan kera:



Kiitoksia vielä kommenteista ja vinkeistä!!
 
Tuo tankin sivu huutaa tyhjyyttään. Eikö siihen voisi jotain ihan pientä laittaa? Ei satu silmään ilman, keskeneräiseltä vaikuttaa. Vähän niinku vaappu ilman fläkkiä.
 
Tuo tankin sivu huutaa tyhjyyttään. Eikö siihen voisi jotain ihan pientä laittaa? Ei satu silmään ilman, keskeneräiseltä vaikuttaa. Vähän niinku vaappu ilman fläkkiä.

I Agree ! Siihen vois laittaa vaikka ihan yksinkertaisen värillisen alustan kilpanumerolle ja siihen itse nro... :dunno: Näin mä laittaisin ainakin kokeeksi.

Mutta on aivan sairaan makeen näköinen pyörä.:WAZAAP: Vielä jonain päivänä itsekin (toivottavasti) uskaltaa moiseen urakkaan. Sitä odotellessa :orgmp:
 
Prätkä valmistui , hieno juttu. Näyttää hyvältä :thumbup: Pyörä erottuu liikenteestä selvästi.
Pyörän takapää on tyylipuhdas caferacer. Pakoputket on komeet , samoin ohjaamopuoli (ohjaustanko , mittari ja ajovalo) näyttää hyvältä. Mites ne merkkivalot? Tehdastoimitus piiputtaa kaiketi...:D
Hyvä kuva tuo kuskin (rakentajan) kanssa otettu , ajoasento näyttää sopivalta.
Kiitos raportoinnista. Nyt vain paanalle nauttimaan , vielä ehtii hiukan cruisailemaan.
 
Tätä on ollut ilo seurata. Meinasin niitä rearsettejä huudellla, mutta hokasin itekkin vasta loppumetreillä että tapit ovat orkkispaikalla. Näin Yamaha-lasien läpi katseltuna näkisin tankissa Kenny Roberts -raidat ja satulan alla numerokilvet. Tiukka projekti kertakaikkiaan. :thumbup:
 
Hieno peli, ehkä hieman liian valkoinen omaan makuun, mutta nuo vanhan ohjaustangon kiinnikkeet...
Miksi ihmeessä et vienyt yläkolmiota vaikka johonkin koneistamoon joka olisi jyrsinyt ne pois tuosta kolmiosta?
Moottoripyörä on vähän kuin lentokone, kun siitä ei enää voi poistaa yhtään osaa ilman että toiminta kärsii niin se on täydellinen.
 
Hieno peli, ehkä hieman liian valkoinen omaan makuun, mutta nuo vanhan ohjaustangon kiinnikkeet...
Miksi ihmeessä et vienyt yläkolmiota vaikka johonkin koneistamoon joka olisi jyrsinyt ne pois tuosta kolmiosta?
Moottoripyörä on vähän kuin lentokone, kun siitä ei enää voi poistaa yhtään osaa ilman että toiminta kärsii niin se on täydellinen.

Kyllä noilla vanhojen sarvien kiinnikkeillä on vielä tarkoitus..

Ajatus oli siis laittaa siihen kantattu peltiläpyskä, johon tulee merkkivalot. Merkkivalot tarvivat semmoisen 30mm syvennyksen, joten tuo on mielestäni hyvä kohta niille.

Pyörästä tosiaan puuttuu vielä nuo merkkivalot, ketjujen suoja ja rekisterikilven teline. Heppu joka valmistaa ne minulle on tällä hetkellä lomalla, joten valmistunee lokakuun alussa.

Mietin ennen projektin aloitusta jonkunlaista numeroa kummallekin puolelle tankkia, mutta enää en ole varma haluanko sellaista. Toisaalta se olisi kiva lisä, mutta tykkään myös kokovalkoisesta tankista. Pitänee pohtia asiaa tarkemmin keväällä..
 
Ootko tutustunu tämmöseen sivustoon?
www.caferacer.fi
Ja kiva kun saadaan tänne Kouvostoliittoon lisää raasereita :thumbup:

Anteeksi myöhäinen vastaus.. On tuttu tuo caferacer.fi, mutta olen tottunut lukemaan ja käyttämään tätä orggia, siksi projekti täällä.

Eipä Kouvolassa montaa raaseria pyöri. Muutamalta tutulta tosin semmoiset löytyy. Otetaan vaikka ensikesälle Kouvosto-raasereiden kokoontumisajot :orgmp::orgmp::orgmp:
 
Asiallista meininkiä! Hauska lukea projektikertomusta kun joku ihan tosissaan jaksaa käyttää siihenkin aikaa. :thumbup: Komee pyörä kieltämättä! Iso peukku täältä!:thumbsup:
 
Iloista kevättä kaikille!

Tällä viikolla on tullut tehtyä "ne loput" päivitykset ja muutokset Kawaraaseriin.

Aloitin homman rekisterikilven telineellä.



Teline jäi hieman väpättämään ajossa joten tein vielä taustapuolelle pienen tuen..



Seuraavaksi kiinnittelin peilit paikoilleen. Peilit tilasin talvella ja ovat mallia kiinalaiset. Alkuperäiset kiinnitysholkit jotka tulevat siis sarvien sisään olivat huonot eivätkä pitäneet peilejä tarpeeksi tiukasti kiinni sarvissa. Kävin paikallisesta mutterikaupasta hakemassa pari kumiholkkia/-proppua, jotka kiristyessään leviävät.

Oikealla alkuperäinen holkki ja vasemmalla kumiholkit.



Kumiholkkeja laitoin 2 kpl kumpaankin sarveen ja tuntuu purevan todella hyvin kiinni. Kumi on muutenkin hyvä materiaali tangon sisään koska kitka pitää ne paremmin paikallaan.



Viimeisenä aloin tekemään merkkivalotelinettä. Mittaa kerran ja tee kahdesti..



Reijät tehtynä



Ja merkkivalot upotettuna



Tilasin nuo merkkivalot viime vuonna ja nyt vasta huomasin, että yksi merkkivaloista oli väärä. Siis piti tilata neutraalin merkkivalo niin tulikin tilattua ajovalojen merkkivalo. Noh, pieni teipin pala korjasi asian :D

Maalaan ja pyöristän tuon telineen kulmat vielä jossain vaiheessa kunhan jaksan käydä ostamassa maalia.. Näin jälkikäteen ajateltuna nuo valot olisivat voineet olla vähän kauempana toisistaan.

Vielä yksi jobi jää odottamaan parempia aikoja. Ketjusuoja on tehty mutta siitä tuli liian iso eikä se sopinut oikein tuohon raaseriin. Joten kevään ensimmäiset ajot ajetaan ilman sitä.

Nyt pyörä on 99-prosenttisesti valmis ja pysyykin sillä asteella. Eihän nämä projektit koskaan voi olla täysin valmiita :)-
 
Back
Ylös