Pyörä rekalla Eurooppaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaato
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu, mielenkiintoista tämä "matkamoottoripyöräilyn" maailma. Lennellään paikan päälle, kamat pannaan rekkaan ja ajellaan kohteessa sitten mukavia 25km päiväetappeja matkalehmällä vain ja ainoastaan jos aurinko paistaa.
No katsos, monille on prätkällä ajamista tärkeämpää roudata joku customi- tai matkalehmä jonnekin Keski-Eurooppaan, ajella noita 25 km päivämatkoja (kun niin pelottaa ajaa pitkiä matkoja ja vetääkin niin paljon ja kun niskatkin kipeytyvät) vain kauniilla ilmalla, ottaa paljon maisema- ja poseerausvalokuvia sekä elvistellä sitten "raskaalla reissullaan" koko talvi rasittavuuteen saakka kaikille tutulle. Sitten kaikki tutut wannabe- bikerit (joilla on jo H-D- takki päällä, vaikka ei vielä itse prätkää) toteavat ihailevasti "On se hurja!".
tounge.gif
 
Rekkakuljetus puoltaa paikkaansa jos on ajanut jo useita kertoja tuota Suomi-Saksa väliä. Eli ei enää kiinnosta kauheasti tehdä pitkiä siirtymiä päästäkseen esim. Alpeille ajamaan. Toisaalta tapasin viime kesänä motoristin joka oli reissannut joka kesä jo 70-luvulta saakka. Olivat matkalla Latviassa ja kuulemma parin viikon reissulla eivät Liettuaa kauemmaksi pyrkineetkään. Mieluummin ajoivat lyhkäsempiä päivämatkoja ja kiertelivät Baltian maiden pikkuteitä ja kyliä. Kuinkahan moni täälläkin foorumilla kirjoitteleva tietää kyllä parhaat alppitiet mutta Baltian maat on aina ajettu sitä yhtä ja samaa väylää läpi. Toki itseänikin polttelee päästä Alpeille ajelemaan mutta mielenkiintoista olis kierrellä ihan lähinaapurimaitakin vailla kiirettä ja varsinkin vailla sitä paluumatkaa kun lautta lähtee kahden päivän päästä, matkaa on 1500 jäljellä ja on pahin monsuunisadekausi tällä vuosituhannella. Painat sateessa kun on pakko ajaa että ehtii lautalle. Ei kiitos!

Mut jokainen taaplaa tyylillään. Itse en ymmärrä sitä matkustustapaa että ajetaan kaks vuorokautta putkeen ja kyytiläinen joutuu hakkamaan kuskin kypärään jotta tämä pysyisi hereillä. Perillä jossain välimerellä pistetään pyörä parkkiin ja vietetään rantalomaa viikko ja taas ajetaan takaisin Suomeen urku auki. Lentokoneet on keksitty ja pyörävuokraamot myös.
 
Rekkakuljetus puoltaa paikkaansa jos on ajanut jo useita kertoja tuota Suomi-Saksa väliä. Eli ei enää kiinnosta kauheasti tehdä pitkiä siirtymiä päästäkseen esim. Alpeille ajamaan. Mut jokainen taaplaa tyylillään.
No, meikä reissasi sitä väliä vuosikaudet sekä rekalla että motolla. Omalla kohdallani juju oli siinä, etten junnannut pakkotoistonomaisesti samaa baanaa, vaan vaihtelin reittejä mahdollisuuksien mukaan. Rahtivankkurilla siihen ei aina ollut mahdollisuutta, mutta motolla kyllä. Jos laatii itselleen minuuttiaikataulun ja vähimmäiskilometritavoitteen lomareissulle, niinkuin monet tuntuvat tekevän, niin eihän se silloin onnistu, mutta minä lähdenkin motomatkoille relaamaan, en hankkimaan lisästressiä.
sanoi:
Itse en ymmärrä sitä matkustustapaa että ajetaan kaks vuorokautta putkeen ja kyytiläinen joutuu hakkamaan kuskin kypärään jotta tämä pysyisi hereillä. Perillä jossain välimerellä pistetään pyörä parkkiin ja vietetään rantalomaa viikko ja taas ajetaan takaisin Suomeen urku auki. Lentokoneet on keksitty ja pyörävuokraamot myös.
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Rantaloman ja motoloman voi yhdistää vuokraamalla tai ottamalla ne meno/paluumatkat ajan kanssa, mielenkiintoisia kohteita matkalla katsellen. Mutta kuten jo totesin, joillekin loma on kiireenpitoa varten.
 
Paras mopo reissu on aina "valmitelematon". Itsekään ei ymmärrä miksi pitäisi olla tuhat kilsaa huomiseen lauttaan?!!! Lomailuhan siitä on kaukana! Joka päiväistä rautaperse ajoakaan en ymmärrä, päivä matkat pyörii 600-1000 kilsaa ja sitten on otettu just ne poseeraus kuvat niista lähes samoista paikoista joista jokainen ne ottaa, kehutaan nähneen puoli eurooppa ja oikeasti on nähty yö paikat ja maantietä niin helskutisti ja kerran jopa pysähdyttiin uimaan tyylillä.
 
Itselläni on ollut "haave" viedä kauden lopuksi pyörä Italiaan lähelle Bergamoa talvisäilöön (max 60€ / kk jossa myös huollot, renkaat vaihtuvat edullisesti varastointiaikana) ja sitten tammi/helmi/maaliskuussa tehdä pari rientoa Välimerelle esim. pidennetty viikonlopun muodossa. Ryanair lentää melko edullisesti.
Huhti/toukokuussa, kun alkaa kelit täällä, voisi tehdä taas hakureissun ja tuoda ajamalla tms. pyörän tänne käyttöön.
Yksi vaihtoehto on ostaa autotalliosake Bergamosta (n. 10 000€) ja laitta sinne parin kolmen kaverin kanssa pyörät parkkiin tai vuokrata sitä tarpeen mukaan. En usko, että autotalliosake Bergamon keskustasta paljon arvoaan menettää, joten esim 2500€ voisin laittaa luotettavien samanhenkisten kavereitten kanssa kiinni.
 
Paras mopo reissu on aina "valmitelematon". Itsekään ei ymmärrä miksi pitäisi olla tuhat kilsaa huomiseen lauttaan?!!! Lomailuhan siitä on kaukana! Joka päiväistä rautaperse ajoakaan en ymmärrä, päivä matkat pyörii 600-1000 kilsaa ja sitten on otettu just ne poseeraus kuvat niista lähes samoista paikoista joista jokainen ne ottaa, kehutaan nähneen puoli eurooppa ja oikeasti on nähty yö paikat ja maantietä niin helskutisti ja kerran jopa pysähdyttiin uimaan tyylillä.
Jep. Ilman tarkempia ennakkosuunnitelmia tulee paremmat (prätkä-) lomat ainakin omasta mielestäni. Ajellaan sen mitä huvittaa ja etsitään sitten kiva paikka olla yötä kun siltä tuntuu. Jossain voi olla parikin yötä jos innostuu.

Tolberon kanssa kun ollaan oltu reissunpäällä, niin lomalle mennään nimenomaan ajamaan, eikä katselemaan museoita, rantoja, baareja tai viinitiloja. Niitä on kiva laittaa sinne väliin väliohjelmaksi, mutta kyllä pääosassa on ollut nimenomaan makeitten mutkapätkien, maisemareittien ja alppiväylien ajaminen. Kaupunkilomalle tai rannalle voin mennä koneellakin. Eihän sitä viitsi kaikenmaailman bilehile tai rantaromppeita raahata mukanakaan. Sitähän joutuisi laittamaan pyörään kovat laukut jos koko vaatevaraston mukaan haluaa. Toisaalta kyllä viime kesänä nähtiin porukka millä oli pyörän peräkärryssä aurinkotuolit, mutta heidän ajokenkänsäkin oli tyyliin lipokkaat.

Jos siirtymätaivalta mennään seuraavaan etappiin, niin 600-900km/päivä on ihan jees. Lyhyemmillä etapeilla ei oikeen matka etene ja lomaa kuluu pitempään moottoriteillä tai siellä missä en sitä halua viettää.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jokainen ajaa niinkuin tykkää. Eurooppaa voi kiertää erilaisien tarkoitusperien kanssa. Lähteehän jotkut hullut eurooppaa kiertämään autoillakin, niin miksei silloin voisi yhdistää kulttuurielämykset ja moottoripyöräilyn. Toiset, kuten minä itse, lähtevät Eurooppaa kiertämään upeiden teiden, mukavien "biker friendly"-majatalojen ja leppoisen tunnelman takia.

Jos joku haluaa viettää lomansa muulla tavalla, niin ei se minulta pois ole.
 
Tere. Viime kesänä paiskattiin gw helsingistä rekkaan ja lennettiin Ryan Airin siivin Hahn:iin. Mopedi oli nätisti odottamassa parin kilsan päässä motellin tallissa ja samaan paikkaan se jätettiin kymmenen päivän päästä. Sohva kolahti parin päivän päästä sunnuntaisena aamuna takaisin kotipihaan, naarmuttomana ja priimana. Ainoa harmi oli että kyseinen oululainen puulaaki meni kuulemma konkkaan viime vuoden lopulla. Mp-messuilla oli ainakin kaksi firmaa esittelemässä touhujaan ja ajattelin kyllä viritellä tänäkin kesänä Kroatian reissun tuolla tavalla. Jos hintaa vertaa vaikka Superfastin tai Finlinesin hintoihin niin halpalennoilla ollaan kahdellla hengellä ihan samoissa rahoissa - säästyy vaan saksan (tai Puolan) läpi köröttely sekä lomasta pari päivää suuntaansa. Suosittelen kyllä ihan kympillä!
 
ohan asioilla puolensa....

mutta..

mikä pointti on lähteä mopolla reissuun, jossei sillä sitten halua kuiteskaan ajaa?

ymmärrän jos lähdetään myöhään syksyllä, aikaisin keväällä,tai mennään helkkarin kauax, mutta keskellä kesää!!!

tommoseen moporeissuun liittyy paljon muutakin kuin se perille pääsy ja siellä kurvailu.
 
Onko kukaan käynyt moporeissulla niin että kuskaisi pakettiautossa pyörän paikan päälle? Voisi sitten heittää pieniä lenkkejä ja taas siirtää pakulla pyörän uudelle paikalle kun lähitienoo on tutkittu ja kuvat räpsitty.
Ja jos sattuu vähemmän aurinkoinen päivä niin voisi ajella pelkästään pakulla
 
ohan asioilla puolensa....

mutta..

mikä pointti on lähteä mopolla reissuun, jossei sillä sitten halua kuiteskaan ajaa.

tommoseen moporeissuun liittyy paljon muutakin kuin se perille pääsy ja siellä kurvailu.
No omalta kohdalta voin perustella mopon viennin Saksaan rekalla..,eli ajoin ekaks vajaan tonnin,että pääsin lähelle satamaa tai rekkaa,joka veisi seuraavan tuhat km eteenpäin.
Tämä jo ajettu 850km on suurimmalta osalta pois,kun suunnittelee reissua (alpeille) Istanbuliin ja takas.(roi-hki 850km=päivän ajo)
Saksasta otin rekkaterminaalista pyörän ulos ja kävin Aasianpuolella ja ajoin takas Napapiirille... n.13 000km/kk vaikka rekka vei menomatkalla
062802moto_prv.gif
 
Onko kukaan käynyt moporeissulla niin että kuskaisi pakettiautossa pyörän paikan päälle? Voisi sitten heittää pieniä lenkkejä ja taas siirtää pakulla pyörän uudelle paikalle kun lähitienoo on tutkittu ja kuvat räpsitty.
Ja jos sattuu vähemmän aurinkoinen päivä niin voisi ajella pelkästään pakulla
Joo tuttua,eli mopot autoon ja nokka kohti pääkaupunkia.
Säästi n.2000km siirtymiä  
biggrin.gif

Ajelua tuli määränpäässä n.5000km/9pv ja mukavaa oli  
062802moto_prv.gif
 
Hauska tää asenne että Saksa on pakkopullaa ja siellä ei oo mitään nähtävää. Että voi olla väärässä.
ghostface.gif


Mulle Saksa tuli tutuksi silleen että vuosittain pysähdeltiin vähän eri paikkoihin yöksi kun ajettiin sitä läpi, ja näin kesän reissulla tuli ainakin 2 uutta paikkaa aina nähtyä. Kyllä Sakuissa on paljon hemmetin makeita paikkoja pysähdellä yöksi, ja huikean nameja maalaisteitä ajella pätkiä niitäkin..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
 
Niinno, jos ton haluais tehdä jotenkin muutenkun ajamalla saksan läpi niin laivalla rostockkiin ja sitten junalla Saksan läpi...
Kellään hintatietoja tosta junalla menosta Saksan läpi?
112,50€ makso pyörä+ukko viime kesänä Hampuri-Lörrach! Eli ei mielestäni paljoa, matkaa kuitenkin melkein 900km ja yö oltiin junassa.
 
Pennilleen samaa mieltä,mutta tylsää ja samaa jo toisella otolla,jos ei ole erityisen ihastunut Saksalaiseen meininkiin  
thumbs-up.gif

Saksalaiset ovat ok,mutta kun ajelet ympäri ämpäri euroopan,niin muutos on nähtävissä  
biggrin.gif
 
Kaveri oli tutkiskellut noita mopomessujen pyöränkuljetuspalveluita ja oli sitä mieltä, että kannattaa roudata pyörä ulkomaille siten. Pääsee n. viikon nopeammin mestoille. Suunnitteilla siis Pyreneitten ja Gibraltarin valloitus v.2010
033102beer_1_prv.gif
.
 
ohan asioilla puolensa....

mutta..

mikä pointti on lähteä mopolla reissuun, jossei sillä sitten halua kuiteskaan ajaa.

ymmärrän jos lähdetään myöhään syksyllä, aikaisin keväällä,tai mennään helkkarin kauax, mutta keskellä kesää!!!

tommoseen moporeissuun liittyy paljon muutakin kuin se perille pääsy ja siellä kurvailu.
No omalta kohdalta voin perustella mopon viennin Saksaan rekalla..,eli ajoin ekaks vajaan tonnin,että pääsin lähelle satamaa tai rekkaa,joka veisi seuraavan tuhat km eteenpäin.
Tämä jo ajettu 850km on suurimmalta osalta pois,kun suunnittelee reissua (alpeille) Istanbuliin ja takas.(roi-hki 850km=päivän ajo)
Saksasta otin rekkaterminaalista pyörän ulos ja kävin Aasianpuolella ja ajoin takas Napapiirille... n.13 000km/kk vaikka rekka vei menomatkalla  
062802moto_prv.gif
mites se meni.niinku piru raamattua
wink.gif


yhden kappaleen jätit tuosta lainauksesta pois.

käytin taiteilijan vapautta ja lisäsin sen tonne takasin
062802jumpie_prv.gif


tuo mistä oli puhetta "saksassa ei ole mitään nähtävää"
valitettavan yleinen asenne, jopa heillä jotka ovat työkseen sahanneet tonne espanjaan. ei olla juurikaan poikettu motarilta poies.

vaikka tuo entinen keihäsmies sanoikin omanmielipiteensä saksasta,olisin kuitenkin erimieltä.

maasta löytyy tosipaljon nähtävää.hienoja mutkateitä. upeita vanhoja kaupunkeja.hienoja maisemia.maa täynnä historiaa eli pienellä perehtymisellä asiaan yksi reissu ei riitä.
 
Pyydän tuhannesti anteeksi kaikilta niiltä jotka pahoittavat mielensä sekä siitä että ajan BMW:llä, jonka perä ei ole vielä levinnyt sekä siitä että että en viitsisi ajaa joka vuosi Saksan läpi päästäkseni alpeille ja niitten eteläpuolelle.
Saksa on todellakin mukava maa ja sielläkin on paljon nähtävää. Tiet on makeet (mutkatiet)
Olen käynyt siellä 6-7 kertaa per vuosi viimeisten 20:n vuoden aikana työni takia. Tuo ajatus lähettää mopo rekalla ja lentää itse perässä on aivan loistava.
Tänä vuonna ajan vielä italiaan mutta ensi vuonna otan jutun harkintaan. Ei kiinnosta baltit eikä puolalaiset, haluan ajaa KOKO loman alpeilla ja etelässä.
Messuilla oli firma joka möi palvelua, vaikutti hyvältä.
mc-cargo.net
Irati Oy
0505532555
Näyttää pakkaavan pyörätkin hyvin
 
Jep, noilla mp messuilla kuljetusta tarjonneilla on varmaan homma hallussa. Roskakuskin kanssa vietiin pyörät Duisburgiin (Düsselistä joku reilu 20 km) Lenkeringin rekalla. Kyseinen yhtiö kuskaa Outokummun metallikeloja Saksaan ja käytännössä yli puolet perien tilasta on aina tyhjinä. Moottoripyörien kuljetusalustoja löytyy maahantuojien ja dealereiden takapihoita, josta ne normaalisti kuskataan romunkeräykseen... Peli vaan kiinni hihnalla etuhaarukasta ja menoksi.

Tämä vaihtoehto vaati tietysti hieman enemmän omaa säätöä, mutta hintakin oli puolta edullisempi mp messujen tarjoajiin verrattuna. Nythän kuljetusfirmoilla on tyhjää kapasiteettia ja hinnasto hintoihin kannattaa tehdä omia vastatarjouksia. Meidän lento, pyörän rahti, yö hotellissa ja taksi terminaaliin maksoi n. 400 Ekee per naama
 
Jaa että se onkin siis joku pakollinen vaatimus, että pyörä on vietävä ajamalla Eurooppaan?

Tällä samalla logiikallahan suurin osa ´fuskaa´ muuten sitten siinäkin, että käyttävät autolauttoja Suomen/Ruotsin//Tanska/Saksan välillä. Eli mp-reissulle pitäisi kurvata sitten Pietarin kautta, muuten sitä on joku hienohelma uusiomotoristi, joka ei osaa matkustaa "oikein"
tounge.gif


Henkilökohtaisesti on kyllä tullut hinkattua noita samoja Ruotsin/Saksan läpiajoreittejä siinä määrin riittävästi vuodesta 1993 lähtien, kerran kesässä ja kaksi parhaassa, ettei enää jaksa kiinnostaa. On kylläkin aivan totta, että Saksassa (ja itse asiassa jopa Ruotsissa) on paljon kaikenlaista hienoa nähtävää, ja niitä on joskus jopa tullut käytyä pällistelemässä. Mutta haluan silti nykyisin yleensä päästä mahd. nopeasti jonnekin Alppien kohdille, tai jopa hieman etelämmäs.

Keskiverto kelit ovat yksi syy siihen, tässä on nimittäin reilun 15 vuoden aikana osunut aika monta lomareissua juuri sellaiselle ajanjaksolle, jolloin Alppien pohjoispuolella on ajokelit olleet aivan umpisurkeat, ja Välimeren rannoilla samaan aikaan taasen todella mainiot. Valinta on siis ollut esim välillä: Etelä-Saksa +12C ja vettä vaakatasossa, tai Nizza +30C, aurinkoa taivaan täydeltä.

Esimerkiksi vuonna 1998 Suomessa, kuten koko Pohjois-Euroopassa, kesä oli lyhyesti sanottuna täysin paska, kun taas Roomassa oli kuumin kesä tilastoidun historian aikana. Tuli onneksi käytyä siellä silloin, oli tosin välillä vähän tuskaisen kuuma, kun yölläkin oli melkein 35 astetta, mutta Suomen ns.kesästä tulleena ja Saksan lävitse palelleena en muista ihan hirveästi valitelleeni tuota!

Toinen hyvä syy on aika. Sitä kun on perinteisesti tupannut olemaan käytettävissä sen verran vähän, ettei ihan joka paikassa ole paljon ehtinyt pienempiä teitä ajelemaan. Olettaen siis, että haluaa a) käydä jossain Välimerellä takuulämpimässä paikassa ja b) ei ole valmis viettämään 2/3-osaa vuorokaudesta pyörän päällä, koska se ei enää tuntuisi ´lomalta´.

Juuri aika on suurin yksittäinen syy, miksi Ruotsi ja Saksa on useimmiten tullut nähtyä yksinomaan moottoritieltä käsin, eikä se ole enää mitään herkkua. Jos olisi 8 viikon kesäloma, ja kelitkin osuisi sopivasti, mikäs siinä, senkuin ajelisi vaikka koko Euroopan halki pikkuteitä pitkin, mutta realiteetit on ainakin itselläni olleet ihan toisenlaiset.

En ole vielä koskaan rahdannut pyörää Eurooppaan, mutta seuraavalla reissullani voisin hyvinkin tehdä näin ainakin toiseen suuntaan. Näin pääsee suoraan pelipaikoille, ja hinta vs. Suomesta ajamalla on hyvinkin likelle samoissa, itse asiassa jos onnistuu hankkimaan huokeat lennot, niin se voi tulla jopa edullisemmaksi.
 
Mitäs pyörien vuokrat maksaa saksassa tai mahdollisesti etelämpänä? Saako niillä ajella vuokrausmaan ulkopuolelle? Luulisi tulevan halvemmaksi mitä oman pyörän roudaus. Tai viimeistään siinä tilanteessa tuleekin jos ei omista pyörää suomessa lainkaan vaan vuokraa sen vain lomareissulla
 
Back
Ylös