Tuppervaari
New member
niin kuin sanoin.cmr vakuutuksessa on katto ja jos tavaran lähettäjä katsoo,ettei tuo summa riitä hänelle niin sitten lisävakuutusta ottamaan.Käsittääkseni rahdinkuljettajalla on korvausvelvollisuus korvata tuo ylimääräinen osa mitä cmr-vakuutus ei korvaa, mutta kuten tuossa artikkelissa mainittiin (pikaisesti silmäilin) pitää rahdinkuljettajan merkitä varauma rahtikirjaan jos on sitä mieltä, että kuljetettava tavara ei ole pakattu asianmukaisesti. Tuossa se on minullakin liikennelupa pöytälaatikossa, mutta kun kurssien käymisestä on jo sen verran aikaa, etten muista yksityiskohtia tarkasti. Oletan kuitenkin, että jos vaikka huolintaliikkeen terminaalissa mp:tä lastatessa perävaunuun on itse mukana varmistamassa, että sidonta menee oikein ja kunnolla niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Tietenkinhän on riski, että esimerkiksi muu tavara perävaunussa esmes korkeat kappaletavaraa sisältävät lavat siirtyvät ja kaatuvat mp:n päälle, mutta silloinhan vastuukysymykset ovat aivan selvät. En näe ollenkaan huonona vaihtoehtona mp:n rahtina lähettämistä jos lomailuaika on rajallinen ja haluaa nähdä muutakin kuin saksan baanat. Voi sitten koko viikon ajaa alppimaisemissa ilman huolen häviää ja puutunutta persusta.kyse olikin tuosta paljonko tuo CMR-vakuutus käytännössä korvaa.En usko, että yksikään huolintaliike ottaa alihankkijakseen kuljetusyrittäjää jolla ei kuljetusvakuutusta ole. Eikä siihen riitä pelkkä suullinen ilmoitus vakuutuksen olemassaolosta. Eikä esmes irtoperävaunuun mp:n sitominen kovin kummallinen toimenpide ole jos sen vaan osaa.tämä on yleisimmin kansainväliseen tieliikennesopimukseen perustuvacmr vakuutus joka korvaavahingon ihan euroja /kilo.Jos tämä ei riitä tavaran omistajalle kuuluu lisävakuutusen ottaminen tavaran omistajalle.periaatteessa näin, mutta kuljetusvaurioista tiedetään kyllä keitetyn ah niin monenmoista soppaa, ettei suinkaan kannata pitää tuota mitenkään itsestään selvyytenä. Sisältyi se rahdin hintaan tai ei, kuljetusvakuutus on syytä olla.kuljetushan on rahdinkuljettajan vastuulla jos vaurioita tulee![]()
-klik-
kansainvälisessä liikenteesä nuo kuljetus/vastuuehdot poikkeavathieman kotimaisesta.
tuo Cmr-vakuutuksen korvausmäärä on ollut 20 eur/kilo.
tämänpäivän määrää en osaa sanoa varmaksi, mutta noin se suunilleen menee.
jos halua saada täyden korvauksen sattuneesta vahingosta tarvitsee tavaran omistajan ottaa lisävakuutus.
ei ole kummoinen toimipide tuo sitominen.osaaminen tuntuukin olevan.valitettavasti.
tuossa kansainvälisessä tiekuljetussopimuksessa on monia ehtoja "varaumia" jotka vapauttavat rahdinkuljettajaa omasta vastuusta.
esim.puutteellisesti pakattu tavara saattaa jäädä korvauksen ulkopuolelle.
sen kummempaa korvausvelvotetta rahdinkuljettajalla ei ole.
mitä tulee tuohon varauman laittoon niin hölmöhän on rahdinkuljettaja jos ottaa ilman varaumaa puutteellisesti pakatun tavaran kuljetettavaksi.
eli riskejä piilee. eri asia osaako niihin ennalta varautua..
muutamia vinkkejä.
kunnon vakuutus matkan ajaksi,uudelleen lastaus kielto,pyörä asian mukaiseen kuljestustelineeseen (tälläistähän palvelua eräs yritys jo tarjoaakin
suotakoon kaikille mahdollisuus harrastaa omalla tavallaan, mutta edelleenkin mieltä, jotta Mopo tykkää kun sillä ajetaan!