Täytyy laittaa esijännityssäädöt kuntoon ennen ensi kertaa.
Ja ota huomioon että se sun ajoasento vaikuttaa niinhin/mittaustuloksiin. Joten kannattais alusta asti ruuvata se ajoasento eri tilanteissa kaikenkaikkiaan kohdilleen suurin piirtein sinne päin, niin sillon sä pystyt rakentamaan sitä koko kokonaisuutta samalta pohjalta eteenpäin.
Jos sä nyt ajelet selkä pystyssä ja säädät esijännitykset sen mukaan, niin joudut sit taas säätämään esijännitykset uudestaan kun alat makaamaan tankin päällä.
Sen sisäksi, kuten olet jo huomannut, niin mopo/mopon alusta käyttäytyy eri tavalla riippuen siitä ajoasennosta. Joten jos nyt ajat selkä pystyssä, ja sitten myöhemmin tankin päältä, niin mopon käytös muuttuu.
Sen lisäksi jos nyt ajelet selkä pystyssä, niin vaimennuksien etu/taka-balanssi, koska sulla on paino takana, niin keula on liian jäykkä ja perä liian löysä, jos siis noi defaulttiasetukset on ruuvattu tehtaalla balanssiin siltä pohjalta ett sitä mopoo ajetaan tankin päältä.
Toki voit ajaa edelleen selkä pystyssä, mutta tiedät nyt ainakin suurin piirtein mitä se aiheuttaa, miten se muuttaa mopon käytöstä, ja mitä se aiheuttaa jatkossa.
Mittaamisesta...
Keula:
Tarkoitus on mitata keulan painaumat minimi ja maksimi esijännityksellä, jolloin voi arpoa suuntaa-antavasti onko keulan jouset sopivan jäykät ko kuskille.
Pistä esijännitys täysille, eli väännä säätömutterit kiinni (myötäpäivään)
Ja väännä vaimennukset täysin auki (vastapäivään)
Pistä nipparit putkiin
Pari kaverii nostaa keulan ylös
Ja vedä viel eturengasta pikkasen alaspäin (liikkuu pari millii)*
Työnnä nippari kiinni pölysuojaan aina ennen mittaamista
Mittaa nipparin ja kolmion välinen etäisyys (A) (oisko joku +120mm tjsp)
Keula alas
Ilman kuskia
Mittaa (B)
Kuski kyytiin, normi ajoasento
Mittaa ©
Väännä esijännitykset täysin auki (vastapäivään)
Ilman kuskia
Mittaa (D)
Kuskin kanssa
Mittaa (E)
Sit laskeskelet A-B, A-C, A-D, A-E, niin niistä voi bauttiarallaa arpoo onko jouset kuskille sopivan jäykät.
Jos tulokset on suuruusluokkaa ~20, ~30, ~30, ~40mm niin aika tontilla on (sillä oletuksella että keulan kokonaisjoustomatka on 120mm, mitä se taitaa "kaikissa" uudemmissa kyykkypyörissä olla, voi se olla jotain muutakin, manuska ehkä kertoo).
Ei millilleen, mut sinneppäin...
*Ja toi edellä mainittu proseduuri (max esijännitys+nykäsy alaspäin) siitä syystä, että keulan top-out jouset vaikuttaa aika paljon siihen keulan pituuteen silloin kun keula on ilmassa, eli mitataan sitä keulan vapaata pituutta.
Jolloin saa hieman paremman verrokkimitan sille keulan kokonaispituudelle.
Esim -05 pikkuninjassa keulan vapaa pituus vaihteli 11mm riippuen siitä oliko esijännitys min vai max ja vetikö rengasta viel alaspäin vai ei.
Eli virhe ois luokkaa 55% 37% 28%, ilman tuota proseduuria, kun mittaa noita edellä mainittuja, joten tulokset on mitä on.
Jos saa tiputettuu (tuolla proseduurilla) ton mittavirheen vaikka esim 2mm:iin, niin silloin virhemarginaalit on 10,0% 6,7% 5,0%, jolloin mitauksista on jo jotain iloakin.
Ongelma on siis tuo:
http://www.racetech.com/html_files/preload.htm
Perä:
Perässä on toi ihan sama top-out jousen aiheuttama "ongelma". Eli metodi on pauttirallaa ihan sama. Mittaamisen apuvälineeksi voi pistää vaikkapa teipinpalan takakatteeseen kiinni suoraan taka-akselin yläpuolelle, ja pistää pikkuviivan siihen teipinpalaan niin on helpompi mittailla ja mitta tulee aina samasta kohtaa.
Sillä oletuksella että perän kokonaisjoustomatka on 120mm (joissakin on esim ...140mm tai jotain muuta).
Sit laskeskelet A-B, A-C, A-D, A-E, niin niistä voi bauttiarallaa arpoo onko jousi kuskille sopivan jäykkä.
Jos tulokset on suuruusluokkaa ~15, ~25, ~25, ~35mm niin aika tontilla on.
Ei millilleen, mut sinneppäin... Eli perän jousi saa suhteessa olla hieman jäykempi kuin keulan jouset.
Ja noi ohjearvothan ovat suuntaa-antavia hihamutuvakionyrkkisääntöjä joilla keskiverto harrastaja voi lähtee liikkeelle. Ja sitten omien mieltymyksien ja fiilisten mukaan ruuvailla säätöjä suuntaan tai toiseen, tai vaihtaa jouset sopivammaksi.
Jos haluat on-site-tukea, niin maanantaina ahvenistolla?