Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli kylmänä (napa alle 100 astetta) laakerit sitten puristaa keskeltä ulospäin kun se ylimittainen keskiholkki ahistaa..Keskiholkin pituus ja pesän liikkumavara. Se aksiaalinen liikkumavara tarvitaan siellä ihan lämpölaajenemisen ja valmistusepätarkkuudenkin takia. Ajatellaan että etuvanne lämpiää 100 astetta kuumemmaksi kuin akseli ja se holkki, aiheuttaa se navan pitenemisen, eli niiden laakeripesien pohjien etäisyydet toisistaan kasvaa 0,48 mm (Al) jos oletetaan tämän mitan olevan 200 mm. Tätä tietysti kompensoi akselin holkin lämpöpiteneminen sitten kun lämmöt tasaantuvat, pitenee akselin holkki 0,23 mm (St), joka tarkoittaa että erotukseksi jää kuitenkin tuo 0,25 mm tässä esimerkissä. Joten ainakin tämän verran pidempi pitää sen keskiholkin olla, lisättynä tarpeellisilla toleransseilla.
Akselitiivisteessä yleensä täytetään pölyhuulen takana oleva rasvatila aina asennuksen yhteydessä, tämä saattaa olla hyödyllistä. Laakereissa taas yleisohjeena on että asennuksen missään vaiheessa ei asennusvoima saa kulkea vierintäelimien kautta, vaikka ei siitä välitöntä vikaa tulisikaan, saattaa se lopulta lyhentää laakerien kestoikää. Tässä vain teoriaa, mikä suurimmalle osalle on varmasti ihan selvää.
Juup. Luulisin, kai...Eiköhän tuo paketti lähtökohtaisesti nollille mitoiteta ja lähtökohtaisesti jotain on pielessä, mikäli laakerit ei mene pohjaan, tai holkki seilaa väljänä.. ?
![]()
ainakin omassa riumpissa piti naputella molemmat pohjaan asti että saa lukkorenkaat takaisin paikoilleen.Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
Kysymys onkin siitä kuinka suuri on lämpötilaero, ns. tallilämpimän (kylmä) ja ajossa olevan (kuuma). Rohkenen epäillä ettei kunnossa oleva napa / akseli ikinä kuumene 50 astetta enempää muualla kuin Saharassa. Kardaanivetoinen perä lienee kuumempi johtuen kulmavaihteesta. Jarrulevyt saa helposti sinisiksi mutta se on eri asia.Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
Aika harvassa moottoripyörässä on sähkömoottori takanavassa. Ja jos ulkokehä liikkuu pesässään on laakeri ns. leikannut kiinni.Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
Otetaan vaan!Just joo. Ja otetaanha kuppia![]()
Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
Tuo on hyvä tapa.Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
Eivät minun tapauksessa ainakaan löytäneet. Ainakaan muuta syytä en keksi miksi painot meni ekalla kerralla niin metsään..Tuo on hyvä tapa.Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
Jos koneella tasapainotetaan niin laakeriviat näkyy jo ennenkuin niitä sormin pyöritellen tuntee.
Tehtiinkö tasapainotus pukissa vai sellaisessa dynaamiset heitot huomiovassa pyörityslaitteessa?Eivät minun tapauksessa ainakaan löytäneet. Ainakaan muuta syytä en keksi miksi painot meni ekalla kerralla niin metsään..Tuo on hyvä tapa.Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
Jos koneella tasapainotetaan niin laakeriviat näkyy jo ennenkuin niitä sormin pyöritellen tuntee.
Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.