Ram air...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jayr_86

New member
Moro!

Jossain isojen poikien pyörissä on ns. Ram Air systeemi, jossa ilmanputsarin kotelo paineistetaan ajoviimalla (?). Vaatiiko tämä rakennelma mitään muuta, kuin putket pyörän keulalta ilmanputsarille, vai onko esim. kaasari paremmin tiivistetty painestetun ilman takia?

Entäs hyttyset, vesi, kura, öljy, ja muu roska jota tiellä lentää, eikö se pääse "turbo"putkien kautta nopeammin/helpommin koneeseen? Jos ei ihan koneeseen asti, niin ainakin ilmanputsari menee törkyiseksi nopeammin...

Kunniotusta,


Jay
 
Olen vähän sitä mieltä, että jos tehtaalta ei ole suunniteltu pyörää toimimaan ram-airilla, ei kannata sitä itse alkaa väsäämään. Virtauksien laskeminen onnistuu harvalta jätkältä ihan kylmiltään. Boksi ja kiihdytyssuppilot yms pitää olla oikean muotoiset, jotta virtaukset ei menis ihan v*tuiks.

Jos onnistuu kuitenkin saamaan paremman virtauksen kaasareille, nii toki se pitää ottaa huomioon myös kaasarin säädöissä. Suuttimet yms sitten suuremman virtauksen mukaisesti. Ja vaikka sais suuremman virtauksen, niin virtauksen pitäis olla myös tasainen, muuten tietää jälleen mukavasti ongelmia.

Jotenkin mulla on takaraivossa sellainen fiilis, että täytyy olla ruiskupeli ennenkuin saa ram-air vehkeen toimimaan oikeasti hyvin ja myös tehoja lisää kovissa vauhdeissa. Kaasaripeleissähän säädöistä tulee kuitenkin jonkunasteisia kompromisseja.

Olen kuullut surullisia tarinoita, kun ovat esim. R1:een itse väsäilleet ram-air -systeemejä.. Menny sekasin aika pahasti ja tehot tippunu.

Luulisin että ram-airilla varustetut paskaavat ilmansuodattimen nopeammmin kuin muut.
 
Tuolta jenkkiautopuolelta Ram-airin hyviä puolia oli se, että koneeseen saadaan viileämpää ilmaa ja palotapahtuma on tehokkaampi.

Eiköhän noi nykypelit ole kuitenkin jo tehtaalla suunniteltu toimimaan.
Kaikki muutokset imupuolelle luonnollisesti vaativat seoksien säädön ja siitä onkin lyhyt matka pakopuolelle, nokkiin, isompiin kaasareihin jnejnejne
eek.gif


Ram-airia käytetään myös prätkien ilmakoneissa jäähdytysilman ohjaamiseen, joten käsitteissä on eroja..
 
käytän säätösukkaa, ei paskau, mitä ny sukka.

ja ramiairi airi-rami, pelaa vain sellaiseksi suunnitellussa kaasari-konepaketissa, pakarit laskettava mukaan systeemiin, ja niiden toiminta, virtaukset yms.

toisaalta zzr1100 rammairikone ei pelaa ilman ilmansuodatinkoteloa ja letkustoja, jotka siinä on alunperinkin, ei pelaa, tai pelaisi kenties uusilla kaasareiensäädöillä.

siis rammairin hyöty ja toiminta on kahdensuuntainen.

ja miksei pelaisi kaasarikoneissa?? ainakin kawasakissa, joka on rammairisoinnin pioneeri prätkissä, pelaa yhtä upeesti kaasarikoneissa kuin ruiskuisakin.
 
Mulla on surullinen esimerkki nuoruus vuosilta.....älä tee näin: Pistettiin fööni ilmaboxin sisälle helpottamaan kulkua. Hassua kyllä se jopa toimi yläkierroksilla.....kokonaisen viikon
tounge.gif
 
RAM-AIR ei lisää likaantumisen vaaraa, koska suodattimet hoitavat sen asian. Oikein mitoitettu RAM-AIR ahtaa konetta jo alkaen n.80km/h vauhdista ja on parhaimmillaan siellä huippunopeuden tietämillä.

Sekä polttoaineen suihkutus, että kaasutinratkaisu saadaan toimimaan aivan hyvin. Pajalla on oltava joko tarvittavan ajoviiman antava puhallin penkin lisäksi tai sitten säätö tehdään vauhdissa. Tehtaan viritykset eivät kyseisiä tarvitse.

RAM-AIR lisää tehoa eri tehtaiden malleissa maximissaan 0 -15% riippuen syöttötunnelin muodosta ja ajonopeudesta.
 
RAM-AIR ei lisää likaantumisen vaaraa, koska suodattimet hoitavat sen asian. Oikein mitoitettu RAM-AIR ahtaa konetta jo alkaen n.80km/h vauhdista ja on parhaimmillaan siellä huippunopeuden tietämillä.

Sekä polttoaineen suihkutus, että kaasutinratkaisu saadaan toimimaan aivan hyvin. Pajalla on oltava joko tarvittavan ajoviiman antava puhallin penkin lisäksi tai sitten säätö tehdään vauhdissa. Tehtaan viritykset eivät kyseisiä tarvitse.

RAM-AIR lisää tehoa eri tehtaiden malleissa maximissaan 0 -15% riippuen syöttötunnelin muodosta ja ajonopeudesta.
Mites nuo alipaineet, jotka muuttuukin ylipaineiksi etc. (vrt. "turpo"). Eli onkos noissa RAMmaireissa jo alun perin jotain erilaista...?

Moinen rakennelma omatekemänä kuulostaa aika paljon mopoaikaiselta äänenvaimentajan tyhjentämiseltä. Virityshän oli onnistunut, jos äänet olivat pahat eikä tehoa hukkunut kovin paljoa...

Tämä nyt vainen tällaisen typerän ruiskupuimurikuskin kysymyksenä...?
shaun.gif
withstupid.gif
 
RAM-AIR ei lisää likaantumisen vaaraa, koska suodattimet hoitavat sen asian. Oikein mitoitettu RAM-AIR ahtaa konetta jo alkaen n.80km/h vauhdista ja on parhaimmillaan siellä huippunopeuden tietämillä.

Sekä polttoaineen suihkutus, että kaasutinratkaisu saadaan toimimaan aivan hyvin. Pajalla on oltava joko tarvittavan ajoviiman antava puhallin penkin lisäksi tai sitten säätö tehdään vauhdissa. Tehtaan viritykset eivät kyseisiä tarvitse.

RAM-AIR lisää tehoa eri tehtaiden malleissa maximissaan 0 -15% riippuen syöttötunnelin muodosta ja ajonopeudesta.
Ei kai se voi 15% lisätä tehoa? Mä on kuullu max 12hp:n tehonlisäyksestä, ja silloinkin kyse on 178hp pelistä (ZX12R), eli n. 6,7% tehonlisäys. Tuokin vain ilmoitettuna, tiedä sitten mitä todellisuudessa.

Kyse on kuitenkin hemmetin pienestä paineesta, 300 km/h:n nopeudessa ilmansuodatinkotelossa voi olla ram-air painetta parhaimmillaan n. 0,05bar. Noilla paineilla ei voida odottakaan mitään hirveän suurta tehonlisäystä. Katso: http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=4&id=8548

Sitä meinasin että kaasaripelissä ei luultavasti saada NIIN paljon hyötyä kuin ruiskupelissä, koska kaasarinsäädöt ovat AINA kompromissi. Kaasaripeli saadaan tietyllä kelillä toimimaan optimaalisesti, mutta sitten taas kuumalla/kylmällä/kosteassa/vuoristossa voipi toimia huonosti. Kaasaripeli kun ei pysty mukautumaan olosuhteisiin kuten ruisku.

Luulisin että sama juttu tapahtuu myös osittain siinä, kun kaasareiden imuilmaa aletaan paineistamaan, tällöin ruuttapeli sopeutuu muutokseen, mutta kaasaripeli on säädettävä optimaaliseksi juuri tietynlaisille olosuhteille ja paineille. Elikäs, jos säädetään niin, että ylipaineistettuna ram-airilla saadaan optimaalinen seos, niin luultavasti silloin hiljaisessa vauhdissa ilman ram-airia seos ei ole enää optimaalinen.

Ruiskupyörässä ram-air paine mitataan ilmansuodatinkotelossa, ja seosta säädetään sen mukaan. Toki se voidaan mitata myös kaasaripyörässä, mutta ei se hyödyttäisi mitään koska säätöjä ei voida tehdä "lennossa", kuten ruuttapelissä.
 
Tulipa tuosta mieleen, että joskus 15 kesäisinä meidän kimppa-Jawassa oli letku kaasarilta jonneki entisen etulampun kohdille ja siinä "Ram-Airina" iso suppilo. Heh, isoja poikiahan me monen nuoremman mielestä varmaan oltiin ja virityskin lienee näyttänyt asiantuntevalta
smile_org.gif

Olispa kuva...
 
RAM-AIR ei lisää likaantumisen vaaraa, koska suodattimet hoitavat sen asian. Oikein mitoitettu RAM-AIR ahtaa konetta jo alkaen n.80km/h vauhdista ja on parhaimmillaan siellä huippunopeuden tietämillä.

Sekä polttoaineen suihkutus, että kaasutinratkaisu saadaan toimimaan aivan hyvin. Pajalla on oltava joko tarvittavan ajoviiman antava puhallin penkin lisäksi tai sitten säätö tehdään vauhdissa. Tehtaan viritykset eivät kyseisiä tarvitse.

RAM-AIR lisää tehoa eri tehtaiden malleissa maximissaan 0 -15% riippuen syöttötunnelin muodosta ja ajonopeudesta.
Ei kai se voi 15% lisätä tehoa? Mä on kuullu max 12hp:n tehonlisäyksestä, ja silloinkin kyse on 178hp pelistä (ZX12R), eli n. 6,7% tehonlisäys. Tuokin vain ilmoitettuna, tiedä sitten mitä todellisuudessa.

Kyse on kuitenkin hemmetin pienestä paineesta, 300 km/h:n nopeudessa ilmansuodatinkotelossa voi olla ram-air painetta parhaimmillaan n. 0,05bar. Noilla paineilla ei voida odottakaan mitään hirveän suurta tehonlisäystä. Katso: http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=4&id=8548

Sitä meinasin että kaasaripelissä ei luultavasti saada NIIN paljon hyötyä kuin ruiskupelissä, koska kaasarinsäädöt ovat AINA kompromissi. Kaasaripeli saadaan tietyllä kelillä toimimaan optimaalisesti, mutta sitten taas kuumalla/kylmällä/kosteassa/vuoristossa voipi toimia huonosti. Kaasaripeli kun ei pysty mukautumaan olosuhteisiin kuten ruisku.

Luulisin että sama juttu tapahtuu myös osittain siinä, kun kaasareiden imuilmaa aletaan paineistamaan, tällöin ruuttapeli sopeutuu muutokseen, mutta kaasaripeli on säädettävä optimaaliseksi juuri tietynlaisille olosuhteille ja paineille. Elikäs, jos säädetään niin, että ylipaineistettuna ram-airilla saadaan optimaalinen seos, niin luultavasti silloin hiljaisessa vauhdissa ilman ram-airia seos ei ole enää optimaalinen.

Ruiskupyörässä ram-air paine mitataan ilmansuodatinkotelossa, ja seosta säädetään sen mukaan. Toki se voidaan mitata myös kaasaripyörässä, mutta ei se hyödyttäisi mitään koska säätöjä ei voida tehdä "lennossa", kuten ruuttapelissä.

Asiaa.

No nopealla laskutoimituksella voi laskea RAM-airin TURBO vaikutuksen...

DP=k*0,5*roo*w^2
missä

DP=paineen lisäys ajoviimasta
k=sisäänvirtauksen kertavastus
roo=ilman tiheys(pienillä paine-eroilla, kuten tässä, ilma voidaan olettaa kokoonpuristumattomaksi)=1,2250 kg/m^3
w=nopeus m/s

eli jos mopotin kulkisi 300 km/h eli 83 m/s

niin ajoviiman paineen nousu on suuruusluokkaa

(yksinkertausuuden vuoksi k=1)

DP=1*0,5*1,2250*(83,3)^2=4250 Pa

Ilmanpaineen standardiarvo on 1,0135 bar=1,0135 E5 Pa

Eli pianeen lisäys on n 4,2 %

Ajoviiman vaikutus on näin ollen maksimissaan tuo 4 %, koska moottorin teho on suoraan verrannollinen vallitsevaan paineeseen, jos lambda pysyy vakiona.

Toinen vaikutus mitä tuolla RAM-airilla sitten saadaan on nuo akustiset oskilaatiot, jota on käsitelty jossain muualla. tuohon akustiseen painevärähtelyn suuruuteen en osaa paljoa sanoa, ominaistaajuuksien arvoja on jossain tässäkni foorumissa laskeskeltu. Ilman virtuslaskentaohjelmaa (ja kokeita) tuon vaikutuksen perinpohajainen selvitys on aika vaikeaa (kai)

Periaatteessa, ei tuntuisi kovin mahdottomalta tuo vajaan 7 % RAM-air efekti, 4 % ajoviimasta 2,7 % akustisista värähtelyistä+mainospropagandasta.

pitää lisätä tähän että, kaasaripeleissä tuo RAm air ja nimenomaan tuo systeemin (imukanavat RAM-boxi-kaasarit) sykkiminen voi tehdä säätämisestä varsin vaikean.

Ääritapauksessa nuo painepulssit saattaa sekoittaa täysin pyörän käynnin ja järkevä kierrosluvun toiminta-alue tulee suht kapeaksi. Ilman dynoajoja kunnon mittauksia ja tietoa/kokemusta asiaan ei kannata ryhtyä.

Toki ilman ohjaaminen kaasareille saattaa parantaa pyörän tehoa, jos kaasarit/imuilma otetaan tiiviiden katteiden sisäpuolelta, eikä viileää ilmaa pääse tarpeeksi katteiden sisälle.t'llöin imuilma lämpiää reilusti ennen kuin se menee kaasareille ja edelleen koneen teho pyrkii pienenemään (jos lambda ei muutu).

No ehkä käytännössä tuota ei huomaa mutta Dynottamisessa tuo kaasareille tulevan ilman lämpötilalla voi olla suht iso merkitys pyörän antamaan tehoon.
 
Vau, meneepä tekniseksi, Zam64...

Eli "köyhän miehen turbon" voi pyykiä pois toivelistoilta ainakin toistaiseksi.

Mitenkäs sitten, pääsekö moottori normaalisti hengittämään tarpeeksi hyvin, vai onko ilmaboxissa "ahdinkoa" (eli tarvetta parempaan hengitykseen) ? Jonkintyylinen ram-air voisi ainakin auttaa konetta hengittämään paremmin (=enemmän ilmaa saatavilla, ja sitäkin helpommin), jos ei ihan kuitenkaan "turbo" paineta kasvattamaan? Valaiskaa gurut aloittelijaa...

bowdown.gif




Jay
 
Vau, meneepä tekniseksi, Zam64...

Eli "köyhän miehen turbon" voi pyykiä pois toivelistoilta ainakin toistaiseksi.

Mitenkäs sitten, pääsekö moottori normaalisti hengittämään tarpeeksi hyvin, vai onko ilmaboxissa "ahdinkoa" (eli tarvetta parempaan hengitykseen) ? Jonkintyylinen ram-air voisi ainakin auttaa konetta hengittämään paremmin (=enemmän ilmaa saatavilla, ja sitäkin helpommin), jos ei ihan kuitenkaan "turbo" paineta kasvattamaan? Valaiskaa gurut aloittelijaa...

bowdown.gif
Valaisen vaikka en guru olekkaan.

omatekemän RAM-airin voit unohtaa ellei sinulla ole dyno-pajan omistavia kavereita jotka todella osaavat pyörää säätää ja antavat sinulle kunnolla dynoaikaa. ja vaikka olisikin niin onnistumisen mahdollisuudet ovat aika pienet.

Teoreettinenkin tehon lisäys on todella vähäistä ja todennäköisesti et tule saamaan aikaan muuta kuin ongemia.

RAM-air ei auta kuitenkaan käytännössä tuohon hengittämiseen, vaan virtausta vastustavat tekijät ovat ihan muualla. Varsinkin "kyykyissä" tehonlisäys on aika kallista ellet investoi suoraan turboon.
 
Taas joku tekniikkaa käytännössä ymmärtämätön tai muuten vain mielikuvitukseton katsoo asiakseen viisastella ja poistaa toiveet asiasta mahdollisesti kiinnostuneilta rakentajilta jo ennen kokeilua...
wink.gif


Selailin hieman speksejä ja totesin, että kyykyissä teholisäys on n. 5-7% maksimissaan. Siis tehdaspeleissä. Sillä ei ole mitään käytännön yhteyttä mahdollisiin maksimiarvoihin.

Ram-air-viritys kiihdytyspeleissä saa aikaan ilmanpainearvon muutosta suhteessa suuremman tehon lisäyksen oikeilla säädöillä nimenomaan ilmaboxin resonanssin ja oikean mitoituksen avulla. Virtausvastus imukanavissa minimoidaan ja putkien pituudet optimoidaan oikeille kierroksille. Kanavat ovat luonteeltaan lisäksi suppilomaiset, joka toimii kapasitanssina ja parantaa ilmanpaineen lisäksi virtausmäärää.

Jos siis mopossa ei ole mitään Ramia, voi onnistuneen virityksen vaikutus olla varsin suotuisa.

Älkää siis luopuko toivosta, kuten ei lapamatokaan.
062802moto_prv.gif
 
Anteeksi että tuotan pojille pettymyksen, mutta ram airilla ei ole minkäänlaista tehoa nostattavaa vaikutusta.
Myyntitykkien paskapuheita. Miettikääs paljonko 1200 kone imee ilmaa 12500rpm:llä?!!? Sielä poksissa ei todellakaan ole missään vaiheessa ylipainetta.
033102ass_1_prv.gif
 
Anteeksi että tuotan pojille pettymyksen, mutta ram airilla ei ole minkäänlaista tehoa nostattavaa vaikutusta.
Myyntitykkien paskapuheita. Miettikääs paljonko 1200 kone imee ilmaa 12500rpm:llä?!!? Sielä poksissa ei todellakaan ole missään vaiheessa ylipainetta.
033102ass_1_prv.gif
Heh, hyvä trolli. Onhan noita testattu dynoissakin, joissa on kunnon puhallin. Kyllä siellä jotain eroa tulee
033102ass_1_prv.gif
 
Ei ylipainetta, mutta ehkä pienempi alipaine heh..

Jos nyt kumminkin lähdettäisiin siitä, että tuskin insinöörit tehtaalla suunnittelee täydellisen ilmanputsarin kotelon ja sitten vasta alettaisiin rakentaa pyörää sen ympärille.

Nämä akustiset resonanssit ja muut hienot lähes ikiliikkujat, jotka tuottavat tehoa enemmän kuin ottavan, niiden pumppaavat vaikutukset ovat kuitenkin vain muutaman sadan kierroksen alueella ja tuskin niitä viritetää tuottamaan huipputehoa lisää, eiköhän niillä korjata joitain muita ongelma alueita hengittävyydessä.
 
Anteeksi että tuotan pojille pettymyksen, mutta ram airilla ei ole minkäänlaista tehoa nostattavaa vaikutusta.
Myyntitykkien paskapuheita. Miettikääs paljonko 1200 kone imee ilmaa 12500rpm:llä?!!? Sielä poksissa ei todellakaan ole missään vaiheessa ylipainetta.
033102ass_1_prv.gif
Heh, hyvä trolli. Onhan noita testattu dynoissakin, joissa on kunnon puhallin. Kyllä siellä jotain eroa tulee  
033102ass_1_prv.gif
15 vuotiaiden "insinöörien" kannattaisi jättää foorumi rauhaan. Ehdotan kirjautumattomien kirjoittelun estämistä myös näille palstoille.
wink.gif


Järkyttävän naurettavaa tekstiä, jota nyt tosin kukaan asioista hiemankin ymmärtävä ei ota tosissaan.

Teorisoijille ehdotan omakohtaista todellista koneen viritysprojektia, jotta saa laajan tietomääränsä hyötykäyttöön.

Virittäjille ei ole juurikaan iloa siitä että joku kopioi fysiikan kirjan kaavat tänne sivuille. Sovellettu fysiikka kiinnostaa paljon enemmän ja sitä löytyy esim GSX-R 1000 mallista ja vastaavista ihan käytännön tasolla. Ei muuta kuin ilmanputsarikotelo käteen ja painemittari +  ilmamäärämittari imusarjaan. Kummallisesti vaan tuo käytännön toiminta on teoriaa ihmeellisempää.

Ram-air auttaa myös turbokonetta toimimaan paremmin.

Itse kolme V-12 konetta, 1kpl V-8 ja muutaman suoran kuutosen virittäneenä voin todeta, että koneen hengitys on äärettömän tärkeä juttu. Turbo ja mekaaninen ahdin sitten tarvittaessa lisänä.

Ruiskun ohjaus, polttoaineen paine, seos, imusarjan mitoitus ja paine, suuttimien mitoitus, nokka-akselien asteet, nostot ja kulmat, sytytysennakot, koneen puristussuhde, pakosarja ja -putki yms. yms. kohdalleen, niin aletaan puhua toimivasta tehokkaasta moottorista, joka on kuitenkin aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien suhteen.

Ei kun virittämään ja säätämään. Koneopin kirjat siihen viereen ja mielellään joku kokeneempi kaveri antamaan käytännön vinkkejä. Kyllä sieltä koneesta aina saa enemmän irti kun pistää säädöt kohdalleen.
062802moto_prv.gif
 
Asian vierestä... mutta voisko joku jolla on kokemusta tyrmätä mut
smile_org.gif
? Voinko koittaa säätää synkromittarin avulla? Kun kaasarit ny menee muutenkin putsaukseen ja sitten kun ne joskus kiinni pannaan, ja slipari ja vissiin K&N tullee (Niin se fzr 1000 jota te pihit ette osta), niin eiks periaattessa sellasta nestepatsas hässäkkää mistä täälläkin on ollu puhetta, voi käyttää köyhän miehen dynona? Mitä enemmän alipainetta sitä parempi palotapahtuma??
 
Asian vierestä... mutta voisko joku jolla on kokemusta tyrmätä mut
smile_org.gif
? Voinko koittaa säätää synkromittarin avulla? Kun kaasarit ny menee muutenkin putsaukseen ja sitten kun ne joskus kiinni pannaan, ja slipari ja vissiin K&N tullee (Niin se fzr 1000 jota te pihit ette osta), niin eiks periaattessa sellasta nestepatsas hässäkkää mistä täälläkin on ollu puhetta, voi käyttää köyhän miehen dynona? Mitä enemmän alipainetta sitä parempi palotapahtuma??
Synkromittarin avulla säädetään kaasarit tai kaasuläpät synkkaan keskenään. Sillä ei palotapahtuman kannalta ole juuri muuta merkitystä, kuin että joka pytty saa saman määrän seosta polttaakseen ja kone käy siten tasaisemmin.

Seos pitää kuitenkin myös olla kohdallaan joka pytyssä...
wink.gif
 
Back
Ylös