RAM-AIR ei lisää likaantumisen vaaraa, koska suodattimet hoitavat sen asian. Oikein mitoitettu RAM-AIR ahtaa konetta jo alkaen n.80km/h vauhdista ja on parhaimmillaan siellä huippunopeuden tietämillä.
Sekä polttoaineen suihkutus, että kaasutinratkaisu saadaan toimimaan aivan hyvin. Pajalla on oltava joko tarvittavan ajoviiman antava puhallin penkin lisäksi tai sitten säätö tehdään vauhdissa. Tehtaan viritykset eivät kyseisiä tarvitse.
RAM-AIR lisää tehoa eri tehtaiden malleissa maximissaan 0 -15% riippuen syöttötunnelin muodosta ja ajonopeudesta.
Ei kai se voi 15% lisätä tehoa? Mä on kuullu max 12hp:n tehonlisäyksestä, ja silloinkin kyse on 178hp pelistä (ZX12R), eli n. 6,7% tehonlisäys. Tuokin vain ilmoitettuna, tiedä sitten mitä todellisuudessa.
Kyse on kuitenkin hemmetin pienestä paineesta, 300 km/h:n nopeudessa ilmansuodatinkotelossa voi olla ram-air painetta parhaimmillaan n. 0,05bar. Noilla paineilla ei voida odottakaan mitään hirveän suurta tehonlisäystä. Katso:
http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=4&id=8548
Sitä meinasin että kaasaripelissä ei luultavasti saada NIIN paljon hyötyä kuin ruiskupelissä, koska kaasarinsäädöt ovat AINA kompromissi. Kaasaripeli saadaan tietyllä kelillä toimimaan optimaalisesti, mutta sitten taas kuumalla/kylmällä/kosteassa/vuoristossa voipi toimia huonosti. Kaasaripeli kun ei pysty mukautumaan olosuhteisiin kuten ruisku.
Luulisin että sama juttu tapahtuu myös osittain siinä, kun kaasareiden imuilmaa aletaan paineistamaan, tällöin ruuttapeli sopeutuu muutokseen, mutta kaasaripeli on säädettävä optimaaliseksi juuri tietynlaisille olosuhteille ja paineille. Elikäs, jos säädetään niin, että ylipaineistettuna ram-airilla saadaan optimaalinen seos, niin luultavasti silloin hiljaisessa vauhdissa ilman ram-airia seos ei ole enää optimaalinen.
Ruiskupyörässä ram-air paine mitataan ilmansuodatinkotelossa, ja seosta säädetään sen mukaan. Toki se voidaan mitata myös kaasaripyörässä, mutta ei se hyödyttäisi mitään koska säätöjä ei voida tehdä "lennossa", kuten ruuttapelissä.
Asiaa.
No nopealla laskutoimituksella voi laskea RAM-airin TURBO vaikutuksen...
DP=k*0,5*roo*w^2
missä
DP=paineen lisäys ajoviimasta
k=sisäänvirtauksen kertavastus
roo=ilman tiheys(pienillä paine-eroilla, kuten tässä, ilma voidaan olettaa kokoonpuristumattomaksi)=1,2250 kg/m^3
w=nopeus m/s
eli jos mopotin kulkisi 300 km/h eli 83 m/s
niin ajoviiman paineen nousu on suuruusluokkaa
(yksinkertausuuden vuoksi k=1)
DP=1*0,5*1,2250*(83,3)^2=4250 Pa
Ilmanpaineen standardiarvo on 1,0135 bar=1,0135 E5 Pa
Eli pianeen lisäys on n 4,2 %
Ajoviiman vaikutus on näin ollen maksimissaan tuo 4 %, koska moottorin teho on suoraan verrannollinen vallitsevaan paineeseen, jos lambda pysyy vakiona.
Toinen vaikutus mitä tuolla RAM-airilla sitten saadaan on nuo akustiset oskilaatiot, jota on käsitelty jossain muualla. tuohon akustiseen painevärähtelyn suuruuteen en osaa paljoa sanoa, ominaistaajuuksien arvoja on jossain tässäkni foorumissa laskeskeltu. Ilman virtuslaskentaohjelmaa (ja kokeita) tuon vaikutuksen perinpohajainen selvitys on aika vaikeaa (kai)
Periaatteessa, ei tuntuisi kovin mahdottomalta tuo vajaan 7 % RAM-air efekti, 4 % ajoviimasta 2,7 % akustisista värähtelyistä+mainospropagandasta.
pitää lisätä tähän että, kaasaripeleissä tuo RAm air ja nimenomaan tuo systeemin (imukanavat RAM-boxi-kaasarit) sykkiminen voi tehdä säätämisestä varsin vaikean.
Ääritapauksessa nuo painepulssit saattaa sekoittaa täysin pyörän käynnin ja järkevä kierrosluvun toiminta-alue tulee suht kapeaksi. Ilman dynoajoja kunnon mittauksia ja tietoa/kokemusta asiaan ei kannata ryhtyä.
Toki ilman ohjaaminen kaasareille saattaa parantaa pyörän tehoa, jos kaasarit/imuilma otetaan tiiviiden katteiden sisäpuolelta, eikä viileää ilmaa pääse tarpeeksi katteiden sisälle.t'llöin imuilma lämpiää reilusti ennen kuin se menee kaasareille ja edelleen koneen teho pyrkii pienenemään (jos lambda ei muutu).
No ehkä käytännössä tuota ei huomaa mutta Dynottamisessa tuo kaasareille tulevan ilman lämpötilalla voi olla suht iso merkitys pyörän antamaan tehoon.