Juttelin juuri tästä kilvetön/kilvellinen asiasta yhden kaverin kanssa joka ajelee sm-sarjaa. Kaverilla oli ainakin minun järkeeni käyvä pointti, eli kilvetön kannattaa hommata siinä vaiheessa jos aikoo kilpailla. Jos harrastaa rata-ajoa omaksi ilokseen niin on järkevämpää harrastaa kilvellisellä.
Tuo ajattelu perustuu muutamaan asiaan. Kilvettömän huono puoli on se, että jos se sattuu menemään aivan romuksi niin kalliiksi tulee jos kyseessä on uudempi peli (eri asia on sellaset vanhat parin tonnin raadot). Käytännössä siinä tulee takkiin se pyörän hinta joka on tuollaisella uudella verottomalla ~10Ke + varusteet.
Tuo sama kaato kilvellisellä maksaa sen 15-20% vahingon määrästä (Turva, IF). Jos pyörä on maksanut vaikkapa 15Ke niin tuo 20% tekisi 3Ke. Eli siis about 7Ke vähemmän persnettoa kuin kilvettömän kanssa.
Toisaalta kilvellisellä ei ole järkevää kilpailla, koska vakuutusyhtiöt eivät ainakaan minun ymmärtäkseni (korjatkaa joku jos on eri tietoa) korvaa mitään jos romuksi menee pyörä kisassa. Eli silloinhan se on halvempaa romuttaa se veroton/kilvetön.
Eihän se pyörä aina tietenkään aivan romuksi mene kaadossa mutta mitä jos sillä kertaa sattuukin menemään? Ainakaan itselläni ei riittäisi huumori/maksukyky tuollaiseen ~10Ke tappioon.
Tosiaan ne parin tonnin raadot kilvettömät on sitten eri asia. Voidaan tietty sitten taas kysyä, että kuinka hienoa sellaisella pommilla on ajaa radalla, etenkään silloin jos on tottunut nykyaikaisten kyykkyjen ajettavuuteen ja voimaan. Tietty jos erittäin edullisesti saisi esim. jonkun uudemman kolaripyörän josta saisi järkevällä työmäärällä ratapelin niin siinä voisi olla ajatusta.
Itse meinaan ainakin toistaiseksi ajella tuolla kilvellisellä. Olen tosin suunnitellut, että hommaan kärryn autoon jolla roudaan pyörää ratapäiville, ainakin pidemmille reissuille Kemoraan ja Motoparkiin. Saa tavaraa reilusti mukaan eikä tarvitse ajella sitten aivan uupuneena muutamaa tuntia pyörällä kotiin.
Lisäksi ne rengaslämppärit ovat kyllä ihan järkevä hankinta. Maanantaina meinasin vetää perseelleni Alastarossa siinä ekassa vasurissa. Oli juuri vaihdettu Dunlopin 209gp renkaat alle ja olivat muuten kylmänä aivan uskomattoman liukkaat (takanen oli hiukan ajettu, etunen uusi). Ajoin hyvinkin hiljaa mutta silti kyseisessä mutkassa perä lähti kuin itsestään ~2 metrin liukuun. Nuo renkaat vaativat ~3 kierrosta, että pitoa löytyy riittävästi kovempaan vauhtiin, eli lämppäreiden kanssa ei tarvitse pelätä samalla tavalla noita lippoja eikä tarvitse hukata aikaa mateluun siellä radalla.