• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratalipat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jennica
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Houkutus vippaskonsteihin voi olla suuri, mutta kannattaa miettiä minkälaisen asian kanssa siinä on tekemisissä.

Suosittelen harkitsemaan riskin ottamista.
Olen aivan samaa mieltä! Heitinkin tässä vaan kysymyksen ilmoille. Onneksi ei tuollaisia ole vielä tarvinnut miettiä (koputtaa puuta). Omalla kohdalla moraalini yksinkertaisesti estäisi tuollaisen toiminnan. Mutta mahdollisuus tuollaiseen tietenkin on.  
nixweiss.gif
Jesh, näin ymmärsinkin. Moni tätäkin asiaa on varmaan hiljaa mielessään funtsaillut, mutta ei ole viitsinyt sanoa asiaa ääneen.

Osaanottoni myös. Kuulosti kovin tutulta tuo kostea asvaltti ja siitä kylkimyyryä..... Noh, niikauan ku rahalla selviää ni nou hätä! Kyl se aina hetkeks pistää "vähän" suipoo....
Joo, mulleki on noin käyny, mulla vaan on onneks tollanen mopo mikä ei mee kovin helposti rikki.

Jos mulle ois tollasella mopolla käyny noin, niin päätöstä sen suhteen mitä tekee mopolle ei ois kovin vaikee tehdä. Suurin osa vahingoista näyttäis olevan kosmeettisia (ellei kone tai runko ole kärsineet) ja loput saa korjattua suht halvalla. Ei muuta kun muokkaamaan pyörän tyyliä vähän toiseen suuntaan ja fighter-tyyppistä ratkaisua tekemään. Toisaalta tuo mainitsemasi kädentaitojen puute saattaa hiukan häiritä...

Pahoittelut tapahtuman rahallisen puolen suhteen, mutta onneksi selvisit itse vähemmällä
smile_org.gif

Osaanottoni myös. Kuulosti kovin tutulta tuo kostea asvaltti ja siitä kylkimyyryä..... Noh, niikauan ku rahalla selviää ni nou hätä! Kyl se aina hetkeks pistää "vähän" suipoo....
Joo, mulleki on noin käyny, mulla vaan on onneks tollanen mopo mikä ei mee kovin helposti rikki.

Jos mulle ois tollasella mopolla käyny noin, niin päätöstä sen suhteen mitä tekee mopolle ei ois kovin vaikee tehdä. Suurin osa vahingoista näyttäis olevan kosmeettisia (ellei kone tai runko ole kärsineet) ja loput saa korjattua suht halvalla. Ei muuta kun muokkaamaan pyörän tyyliä vähän toiseen suuntaan ja fighter-tyyppistä ratkaisua tekemään. Toisaalta tuo mainitsemasi kädentaitojen puute saattaa hiukan häiritä...

Pahoittelut tapahtuman rahallisen puolen suhteen, mutta onneksi selvisit itse vähemmällä
smile_org.gif
Kyllähän tuollaiset vauriot aikas halvalla korjaa vaik ei tekis ees faitteriks. Tietenkin jos ei runko ja kone ole kipeää saaneet. Katteen palat ei tuhottomia maksa eikä maalauskaan oikeessa paikassa tehtynä
biggrin.gif
Itse pitäisin pyörän ja ottaisin kertakorvauksena ja jäis vielä voitolle siis jos viat ovat vain kosmeettisia.

No pyörän ympärillä joitakin hetkiä pällistellessä, voin sanoa, että suurimmat vauriot on ehdottomasti katteet, oikea clipari poikki + oikeanpuolen jalkatappisarja on vähän kärsinyt. Rungossa ja takaswingissä kyllä on aika kevyen oloiset naarmut, mutta eihän ne ole mikään kynnyskysymys sen pyörän käytössä, jos se itselle laittaa. Ja voihan nekin maalata, jos siltä tuntuu.

Lisäksi sieltä oikealta takakatteen sisältä irtosi jokin servo moottori (ilmeisesti pakoputkessa läppiä ohjaa tms.) Mutta sekään ei välttämättä mennyt rikki..

Mutta sittenhän tuo kohtalo on helpompi päättää kun kuulee vakuutusyhtiöltä summia, millä lähdetään pelaan.

Harmi juttu kuten aina kun lippaa.

Mutta kokemuksesta voin sanoa, että kertakorvaus on nykyään tosi harvoin niin korkea, että hylsy kannattaisi pitää itsellä. Vakuutusyhtiöt saavat romuista niin hyvän hinnan avk:lla, ettei niiden kannata maksaa isoja kertakorvauksia. Ja et varmastikkaan halua jatkaa ajoa "sinne päin" korjatulla pyörällä.
Meillä kaatui Busa pari vuotta sitten samassa mutkassa ja meidän kannatti antaa sen mennä Avk:lle, vaikka olemme ko merkin kauppa.

Koska omavastuusi perustuu todelliseen vahinkoon, niin kannattaa huolehtia, ettei romun kuljetuksessa avk:lle tehdä lisää arvoa alentavia vaurioita. Hyvä ajatus on esim sitoa pyörä itse pystyyn rahtilavalle. Avk:n romujen käsittely kun on kohteliaasti sanottuna "teollista".

sanoi:
Niin siinä sitten kävi, että tulipa vedettyä sitten lipat Kemorassa keskiviikkona…
Auts!
No nyt oikeastaan myötätunto-vituttaa, kun kerkesin tuon uudenkarhean mopon näkemään n. viikko ennen lippoja. Harmi, niitä omia juttuja ei varmaan minkään sortin vakuutus korvaa, kun ei peruspyörääkään korvaa kuin jotenkuten. Nooh, koita nauttia reissusta ja kesästä, eiköhän se jonkinlainen ajokki löydy vielä lopukaudeksi.

Tuosta radalla lippaamisesta ja kustannuksista noin yleisesti, että mitäs kustannuksia tuommoisen kilvettömän (ei välttämättä kisarakennellun) mopotin kohdalla sitten tarttis ottaa huomioon?
TS. mitäs moiseen kannattaa/pitää hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä vain rataharjoittelussa, ei niinkään jokkiskisoissa tms? Mitä vakuutuksia saa, tai kannattaako ylipäätään hommata mitään?

Taka-ajatuksena on siis pohdinta siitä, olisko kilvettömässä ratalelussa järkeä, vai olisko kenties tarpeeksi 'halpa' ja mahdollisimman kevyesti varusteltu (mutta silti ratakelpoinen) kilvellinen kakkosmopo minimivakuutuksin käytännöllisempi vaihtoehto.

Tuo Jennan lippaus kun käy hyvästä esimerkistä siitä, miten inhaa sen ainoan ja suht uuden mopon käyttö rataharjoittelussa voi nykypäivänä olla. Jos harjoittelun ottaa tosissaan, niin joskus sattuu, ja vakuutusyhtiöt ovat tunnetun kaksinaamaisia korvausehdoissaan. Jos taas ottaa varman päälle niin ettei mitään satu, niin oppiminenkaan ei ole yhtä tehokasta, lähimainkaan.

Tuosta radalla lippaamisesta ja kustannuksista noin yleisesti, että mitäs kustannuksia tuommoisen kilvettömän (ei välttämättä kisarakennellun) mopotin kohdalla sitten tarttis ottaa huomioon?
TS. mitäs moiseen kannattaa/pitää hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä vain rataharjoittelussa, ei niinkään jokkiskisoissa tms? Mitä vakuutuksia saa, tai kannattaako ylipäätään hommata mitään?
Eipä se kilvetön vaadi kuin kuljetuskaluston jolla sen saa radalle. Liikennevakuutus pitää olla (n. 150e/vuosi) ja omaani otin osakaskon varkauden yms. varalle (n. 20e/vuosi). Harrastuneisuuden taso sitten määrää hankkiiko laptimeria, rengaslämppäreitä yms.

Kyllä tollaseen peliin kannattaa kuitenkin tehdä kaikki sääntöjen mukaiset muutokset ihan oman ja kanssa-ajajien turvallisuuden vuoksi.. Kustannuksia niistä ei käytännössä tule kuin nimeksi.

Kyllä tollaseen peliin kannattaa kuitenkin tehdä kaikki sääntöjen mukaiset muutokset ihan oman ja kanssa-ajajien turvallisuuden vuoksi.. Kustannuksia niistä ei käytännössä tule kuin nimeksi.
Tösös !
Voisitko tarkentaa mitä tarttee tehdä !
Nimim kiinnostunut halvasta ratamoposta ja tietämätön . ehkä joskus radalle kohan selviää mitä kaikkee tarttee ko ei kait kustomilla sentään hehee

sanoi:
Eipä se kilvetön vaadi kuin kuljetuskaluston jolla sen saa radalle. Liikennevakuutus pitää olla (n. 150e/vuosi) ja omaani otin osakaskon varkauden yms. varalle (n. 20e/vuosi). Harrastuneisuuden taso sitten määrää hankkiiko laptimeria, rengaslämppäreitä yms.
Juu no tuo logistinen puoli oli toki tiedossa ja nk. nobrainer, mutta tuota vakuutusasiaa just funtsin, eli se liikennevakuutus pitäis sitten kummin olla, no palo ja varkaus ei tietty olis pahitteeksi sekään... Eli periaatteessa ero kilvelliseen kakkospyörään ei sitten välttämäti ole kuin verottomuus ja missä sillä voi ajaa.
Nuo renkaanpaahtimet sun muut on sitten varmaan niitä ruokahalu kasvaa syödessä -juttuja. Ideana oli alunperin hommata ihan tavallinen tax free -mopotti, josta sitten tulis ainakin aluksi semmonen föönittömän baanan lelu...
...ja kaiken ylimääräisen hyhnän imuroiva murheenkryyni.
tounge.gif

Juttelin juuri tästä kilvetön/kilvellinen asiasta yhden kaverin kanssa joka ajelee sm-sarjaa. Kaverilla oli ainakin minun järkeeni käyvä pointti, eli kilvetön kannattaa hommata siinä vaiheessa jos aikoo kilpailla. Jos harrastaa rata-ajoa omaksi ilokseen niin on järkevämpää harrastaa kilvellisellä.

Tuo ajattelu perustuu muutamaan asiaan. Kilvettömän huono puoli on se, että jos se sattuu menemään aivan romuksi niin kalliiksi tulee jos kyseessä on uudempi peli (eri asia on sellaset vanhat parin tonnin raadot). Käytännössä siinä tulee takkiin se pyörän hinta joka on tuollaisella uudella verottomalla ~10Ke + varusteet.

Tuo sama kaato kilvellisellä maksaa sen 15-20% vahingon määrästä (Turva, IF). Jos pyörä on maksanut vaikkapa 15Ke niin tuo 20% tekisi 3Ke. Eli siis about 7Ke vähemmän persnettoa kuin kilvettömän kanssa.

Toisaalta kilvellisellä ei ole järkevää kilpailla, koska vakuutusyhtiöt eivät ainakaan minun ymmärtäkseni (korjatkaa joku jos on eri tietoa) korvaa mitään jos romuksi menee pyörä kisassa. Eli silloinhan se on halvempaa romuttaa se veroton/kilvetön.

Eihän se pyörä aina tietenkään aivan romuksi mene kaadossa mutta mitä jos sillä kertaa sattuukin menemään? Ainakaan itselläni ei riittäisi huumori/maksukyky tuollaiseen ~10Ke tappioon.

Tosiaan ne parin tonnin raadot kilvettömät on sitten eri asia. Voidaan tietty sitten taas kysyä, että kuinka hienoa sellaisella pommilla on ajaa radalla, etenkään silloin jos on tottunut nykyaikaisten kyykkyjen ajettavuuteen ja voimaan. Tietty jos erittäin edullisesti saisi esim. jonkun uudemman kolaripyörän josta saisi järkevällä työmäärällä ratapelin niin siinä voisi olla ajatusta.

Itse meinaan ainakin toistaiseksi ajella tuolla kilvellisellä. Olen tosin suunnitellut, että hommaan kärryn autoon jolla roudaan pyörää ratapäiville, ainakin pidemmille reissuille Kemoraan ja Motoparkiin. Saa tavaraa reilusti mukaan eikä tarvitse ajella sitten aivan uupuneena muutamaa tuntia pyörällä kotiin.

Lisäksi ne rengaslämppärit ovat kyllä ihan järkevä hankinta. Maanantaina meinasin vetää perseelleni Alastarossa siinä ekassa vasurissa. Oli juuri vaihdettu Dunlopin 209gp renkaat alle ja olivat muuten kylmänä aivan uskomattoman liukkaat (takanen oli hiukan ajettu, etunen uusi). Ajoin hyvinkin hiljaa mutta silti kyseisessä mutkassa perä lähti kuin itsestään ~2 metrin liukuun. Nuo renkaat vaativat ~3 kierrosta, että pitoa löytyy riittävästi kovempaan vauhtiin, eli lämppäreiden kanssa ei tarvitse pelätä samalla tavalla noita lippoja eikä tarvitse hukata aikaa mateluun siellä radalla.

lookaround_orig.gif

Maanantaina meinasin vetää perseelleni Alastarossa siinä ekassa vasurissa.
..eli 3. mutkassa.. Ajoitko sattumalta niiden pienten töyssyjen yli..? Niistä on meinaan lähtenyt kymmenittäin pyöriä tangentin suuntaan..

Kilvettömän eduksi muuten kannattaa laskea myös vakuutussäästöt.. Ilman totaalituhoa noissa säästää pitkän pennin. Kilvetön on myös helpompi suojata kaatojen varalta, kun ei tarvitse jälleenmyyntiarvoa miettiä.

Maanantaina meinasin vetää perseelleni Alastarossa siinä ekassa vasurissa.
..eli 3. mutkassa.. Ajoitko sattumalta niiden pienten töyssyjen yli..? Niistä on meinaan lähtenyt kymmenittäin pyöriä tangentin suuntaan..

Kilvettömän eduksi muuten kannattaa laskea myös vakuutussäästöt.. Ilman totaalituhoa noissa säästää pitkän pennin. Kilvetön on myös helpompi suojata kaatojen varalta, kun ei tarvitse jälleenmyyntiarvoa miettiä.
Jep, siinä 3-mutkassa juuri. En ole ihan varma nyt niistä töyssyistä, olin ekaa kertaa Alastarolla ja mulla ei nyt jostain syystä sytytä missä kohtaa ne töyssyt siinä ovat. Tää liuku tapahtui heti siinä vaiheessa kun aloin kääntämään sisään mutkaan, vauhti oli tosiaan aivan cruisailutasoa.

Samassa mutkassa tapahtui sitten myöhemmin toinenkin liuku, tällä kertaa etupää liukui/hyppäsi reilusti sivulle heti siinä mutkan "apex:n" jälkeen. Veikkaan että tämä olisi ainakin saattanut johtua niistä töyssyistä, roikuinkin kuin apina siinä kohtaa ja pyörä ei mielestäni ollut edes maksimikallistuksessa. Renkaissa oli myös kunnon pito jo tässä vaiheessa.

Kun kerran vauhtiin päästiin niin kerrotaan nyt vielä yksi tapaus, eli eka oikea, siis pääsuoran jälkeinen mutka. Siinä taasen koko pyörä liukui todella häiritsevästi ja olinkin jo varma että nyt mennään lepikkoon. Tämä johtui tosin omasta ajovirheestä, taitoin mutkaan sisään aivan liian aikaisin jolloin linja meni turhan tiukaksi. Lisäksi alla oli siinä vaiheessa kuluneet supercorsat joiden pito ei kuluneena tunnu olevan mainittava.

Mulle jäi kyllä Alastarosta sellainen tunne, että rata on aivan törkeän liukas monessa kohtaa, etenkään niihin alkupään mutkiin en uskaltanut ajaa normaalilla luottamuksella sitten enää koko päivän aikana. About las palmasin paikkeilta eteenpäin tilanne vaikutti paremmalta. Alastarossa taitaa olla "oikeat" ajolinjat erittäin tärkeät. Millään muulla radalla mulla ei ole ollut vastaavia ongelmia vaikka olen mielestäni suhteessa kovempaakin niillä ajanut.

Aivan totta muuten tuo vakuutushomma, kilvettömän kanssa säästää ilmeisesti jopa ~1Ke vuodessa vakuutusmaksuissa joka on kyllä aika iso summa. Samaten se pyörän ratakuntoon laittaminen olisi kyllä tosiaan luontevampaa, ei tee hirveästi mieli tuota kilvellistä alkaa muokkaamaan.

Onhan tossa kilvettömässä vielä sekin puoli, että siinä ei normaalit kosmeettiset naarmut varmaan niin paljoa häiritse kun sitä ei tarvi esitellä mutterilla viimeisen päälle hinkattuna. Naarmuistahan saa ratamopossa vaan lisää uskottavuutta.

Mulle jäi kyllä Alastarosta sellainen tunne, että rata on aivan törkeän liukas monessa kohtaa, etenkään niihin alkupään mutkiin en uskaltanut ajaa normaalilla luottamuksella sitten enää koko päivän aikana. About las palmasin paikkeilta eteenpäin tilanne vaikutti paremmalta. Alastarossa taitaa olla "oikeat" ajolinjat erittäin tärkeät. Millään muulla radalla mulla ei ole ollut vastaavia ongelmia vaikka olen mielestäni suhteessa kovempaakin niillä ajanut.
Alastaro vaatii alustaan aivan eri säädöt kuin muille radoille juuri niiden pienten töyssyjen takia. Asfaltti on rekkojen jäljiltä kupruilla monessa paikassa. 3. mutkan töyssyt ovat n. metrin etäisyydellä kanttarista. Liukasta siellä ei mielestäni normaalisti ole.. radan luonne vaan on erilainen kuin muilla.

Alastaro vaatii alustaan aivan eri säädöt kuin muille radoille juuri niiden pienten töyssyjen takia. Asfaltti on rekkojen jäljiltä kupruilla monessa paikassa. 3. mutkan töyssyt ovat n. metrin etäisyydellä kanttarista. Liukasta siellä ei mielestäni normaalisti ole.. radan luonne vaan on erilainen kuin muilla.
Ajatko itse Alastarolla normaalia pehmeämmällä alustalla? Kisaviikonloppuna katselin kun Kesseli kaasutteli pääsuoralle niin kaverilla oli pahuksen löysällä perä kyllä, takarengas vatkasi huomattavan suurta liikerataa.

sanoi:

Minäkin olen tuossa mutkassa yhden Millen kaatanut muutama vuosi sitten
confused_orig.gif
. Silloin Tapiola korvasi mukisematta normaalilla omavastuulla. Nykyään tulisi varmaan enemmän takkiin...

Ajatko itse Alastarolla normaalia pehmeämmällä alustalla? Kisaviikonloppuna katselin kun Kesseli kaasutteli pääsuoralle niin kaverilla oli pahuksen löysällä perä kyllä, takarengas vatkasi huomattavan suurta liikerataa.
Herkkyyttähän se alusta vaatii, ja ainakin itse mielelläni säädän sen pehmeäksi. Nopea vasuri las palmasin jälkeen on hyvä paikka todeta luotto alustaan..

sanoi:
Tuo sama kaato kilvellisellä maksaa sen 15-20% vahingon määrästä (Turva, IF). Jos pyörä on maksanut vaikkapa 15Ke niin tuo 20% tekisi 3Ke. Eli siis about 7Ke vähemmän persnettoa kuin kilvettömän kanssa.
Olettaen että ko. ajokille otetaan kalliit täyskaskot juuri noista parista yhtiöstä, ja olettaen, että ko. ajokin hankintahinta on 10-15k€. Useimmat vakuutusyhtiöt eivät kumminkaan enää korvaa ratalippoja vakuutuksen hintaa vastaavalla tasolla. Kilvettömän kohdalla säästää myös ajokin hankintahinnassa.

Olkoonkin että ne ratalipat olisivat useasti halvempia korvattavia vakuutusyhtiölle kuin ne maantielipat, vaikka tuo Jennan tapaus esimerkkinä. Mutta se vakuutusyhtiöiden kaksinaamaisuus onkin jo toinen tarina.

sanoi:
Eihän se pyörä aina tietenkään aivan romuksi mene kaadossa mutta mitä jos sillä kertaa sattuukin menemään? Ainakaan itselläni ei riittäisi huumori/maksukyky tuollaiseen ~10Ke tappioon.

Tosiaan ne parin tonnin raadot kilvettömät on sitten eri asia. Voidaan tietty sitten taas kysyä, että kuinka hienoa sellaisella pommilla on ajaa radalla, etenkään silloin jos on tottunut nykyaikaisten kyykkyjen ajettavuuteen ja voimaan.
No, makuasioita. Ulkomailta voi saada jo melko mukavia rata-aihioita 3-6k€, jos/kun kriteerinä on 600-750cc ajokki ikähaarukassa 2-8v. Ei tarvitse mitään raatoa välttämättä roudata, kun tullin ja verottajan ahnaat kädet voi surutta ohittaa. Varsinkin jos ko. ajokkia ei hankita jokkis- tai muita kisoja varten vaan omaksi huviksi ja harrasteleluksi.
Kun vielä ottaa huomioon, että nyky-kaskosta ei enää ole kovin suurta hyötyä rata-ajossa kumminkaan, voisi muutaman vuoden aikana säästöä tulla jo ainakin sen edullisen ratalelun verran.
No, kaitpa molemmissa on puolensa, ja pohdinta jatkuu...

Tsiises minkä näköinen giksusta tuli! Meinasin slaagin saada kun bongasin tuon sun viestin tuolta toisesta foorumista
crazy.gif

Henkikulta kuitenkin tallella. Kyllä nuo lipat aina piimii, oli ne isoja tai pieniä. Tsemppiä vaan!
thumbs-up.gif

Back