• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.
  • Osta liput tapahtumiin kaupastamme!

Ratapäivät 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jens
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vielä kun joku ehtisi avata noille uusille päiville omat ketjut, niin pääsisi kyselemään Kemoralle mökkipaikkaa ja miksei kyyditystäkin mopolle  
thumbs-up.gif


(Anteeksi malttamattomuuteni, mutta on se rankkaa odottaa heinäkuun puoleen väliin asti kesän ensimmäistä ratapäivää.)
 
Joku mode vois tehdä tonne rataosioon "Keskiryhmän kuskit" triidin, jolla siis sama funktio kuin nykyisellä hitaan ryhmän kuskit triidillä ko ryhmälle.
Voisi olla tilausta.
 
Joku mode vois tehdä tonne rataosioon "Keskiryhmän kuskit" triidin, jolla siis sama funktio kuin nykyisellä hitaan ryhmän kuskit triidillä ko ryhmälle.
Voisi olla tilausta.
Aivan varmasti olisi tilausta  
thumbs-up.gif
Tarvitaanko sellaisen tekemiseen moderaattoria? Aiheenhan voi aloittaa kuka vaan ja jos se sitten on tarvetta laittaa stickyksi, niin sitten.on eri juttu.

//andy
Se nyt vaan on semmone psykologinen juttu, ett kuskit tuntee sen triidin paremmin omakseen, ett se on kaikille tarkotettu, kun sen on joku neutraali mode avannut ihan vain ko ryhmän keskustelua varten.
Vs jos sen avaa vaikka joku scuuba, niin kyllähän siitä on jo yks esimerkki siel osiossa että mitä siitä sitten syntyy... :]
Koska halusi tai ei, niin sen triidin alottajan henkilöitymä kuitenkin asettaa jonkinnäköset ennakko-odotukset sille triidin sisällölle.

Mut ei oo pakko jos ei haluu!  
biggrin.gif
 
No, nyt on avattu. Enää sieltä puuttuu keskustelu.
smile_org.gif
Heitin sen ja hitaan ryhmän ketjunkin stickyksi.
 
No, nyt on avattu. Enää sieltä puuttuu keskustelu.
smile_org.gif
Heitin sen ja hitaan ryhmän ketjunkin stickyksi.
Nopeillekkin vois kokeeks pistää triidin?
Mua ainaki kiinnostais seurata mitä ne jutustelee. Tosin voi olla ett ne vaan ajaa, eikä naputtele nettiin.
Mut ainahan sen triidin voi vaikka poistaa jos se jää ihan torsoks.
 
Tilastoja ratapäivistä?

Oman onnettomuuteni seurauksena olen joutunut kotona väittelyyn rata-ajon turvallisuudesta. Voi olla, että pussailu vähentyy seuraavan kerran radalle lähtiessäni. Haluaisin kuitenkin jatkaa sitä ja helpottaisi kun olisi faktaa rata-ajon turvallisuudesta.

Onko orgin ratapäivien onnettomuuksista pidetty tilastoja?
 
Varsinaista tilastoa ei pidetä. Kokeneemmat voivat korjata, jos tulee kauheasti valehdeltua:

Kaatumisia tulee käytännössä jokaisella ratapäivällä. Näistä 95% tapauksissa kuljettaja selviää mustelmilla ja kipeytyneillä lihaksilla/venähdyksillä. Tuohon 5% osuu ne tapaukset missä ei ole ollut tuuria niin paljon mukana, eli luita katkeaa tai pahempaa. Noin kerran pari kaudessa tapahtuu sitten se vakavampi loukkaantuminen jonka seurauksena tulee kuskille sairaalaöitä. Erittäin vakavia loukkaantumisia ei rajallisessa historiantiedoissani ole orgin ratapäiviltä kuin yksi Ahvenistolta.

Kaikenkaikkiaan sanoisin kotona, että ratamoottoripyöräily ei ole vaarallinen laji, joskaan ei se ole vaaratontakaan. Jos verrataan lajin harrastamista maantiellä ja moottoriradalla, niin moottoriradalla kuoleman tai erittäin vakavan loukkaantumisen (halvaantuminen tai vastaavan pysyvän haitan aiheutumisen) riski on huomattavasti pienempi kuin katuajossa. Radalla on kuviosta poistettu ajotien hiekka, traktorit, vastaantulijat, puusilmäautoilijat, yms. Ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.

Kuten kadullakin, niin kuski pystyy itse säätelemään ajamisensa riskitasoa aika tehokkaasti. Sinä vaiheessa kun aikaa yritetään tosissaan parantaa ja haetaan niitä mopon ja kuskin rajoja, niin kaatoja tapahtuu. Jos haluaa ajaa kovaa, niin se riski on vain jossain vaiheessa hyväksyttävä. Tuolla kovaa ajamisella tarkoitan sitä, että aika harva esim. Kemoralla alle 1.14 aikoja ajava ei ole kaatunut.
 
Porttivahdeille vois sanoo ett näyttäkää selkeesti kädellä mitä haluatte kuskin tekevän. Eli älkää olko ujoja siellä portilla ja arastelko ottaa selkeää kontaktia siihen kuskiin, ja näyttää selkeästi mitä haluatte kuskin tekevän.

Esim yksi tapa toimia on se
että kun haluaa kuskin pysähtyvän portille, niin käsi/kämmen selkeesti kuskin naaman eteen,
ja jos haluaa että kuski on valmis lähtemään nopeesti, niin näyttää yhtä (etu)sormee,
ja sit kun haluaa ett se kuski lähtee radalle, niin kädellä selkeä jatkuva/toistuva liike.

Jos porttivahti käyttää esim noita kolmea eri merkkiä, selkeästi, niin porttivahti voi silloin pistää kuskeja ahtaisiinkin väleihin, koska kuski tietää tarkalleen mitä porttivahti haluaa hänen tekevän.

Toinen asia; porttivahdin kannattaa ensin varmistaa, että se ambulanssi jää päivystämään siihen portille, kun siel on potilaita kyydissä, ettei siis se ambulanssi ole lähdössä viemään niitä potilaita, ennen kuin päästää ajoharjottelun jatkumaan normaalisti ja kuskit radalle.

Ja jos joku orgin ratahenkilökunnasta jaksaa, niin voisihan noista porttivahdin ohjeista raapustella jonkun yleisen ohjeen, ja lisätä sen tonne "Liputtajien ohjeet 2011".
 
Back
Ylös