• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörän osto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sähköalustaa ei taida olla noissa mun kattelemissa, eli ihan perusversioihin "täytyy" tyytyä :)
Ainakin panigalessa(?) ja bimmerissä on ollu vaihtoehtona.

Noista alkupään vaihteistoista olen lukenutkin mutten noista nokkien voiteluista ole kuullut. Ei liene niin yleistä? Ja GEN 3 on mielessä kun bemarista puhutaan...
No se riittää että joku ensimmäisen erän mopoista on maanantaikappale, niin sen jälkeen legendat elää 100 vuotta.
 
Yleistä ajatuksen ajatuksen juoksua ratapyörän ostoon:

1. Mikä pyörä?

Ekana se, mikä miellyttää ja mihin on varaa. Jos pinkka kestää, kaikilla luetelluilla fillareilla pärjää vaikka mm-sarjasta naksun alaspäin mentäessä.
Jos kaadon riski on olemassa etenkin tavoitehakuisemmassa ajamisessa, ebayn osatarjonta kertoo aika hyvin, mihin saa kohtuu hintaan kaadossa särkyvää osaa.

Ite ottaisin varmaan kymppi kawan tai rsv4 uusista. Jaa että miksi? -No kun tuntuu siltä... järkevät argumentit on aika vähänä perustelujen tueksi.

2. Uusi vai käytetty?

Uusi kilvetön on luokkaa 15-25k€. Alustan shimmaus, joku slipari ja väliputki, kuitukatteet ja säätö penkissä taitaa olla aika minimi siihen päälle. Jos haluaa vimpan päälle laittaa palikkaa ja ei jaksa itse askarrella, palaa herkästi toisen pyörän hinta päälle kaikkeen pieneen ratakivaan.

Kauden tai pari ajettu käytetty, jossa kaikki on valmiina, hyvin pidetty ja menty edes kohtuu kyytiä (jollekin +5s rataenkasta en antais kauheasti painoarvoa), voi olla ihan järki ostos. Varautuu vaan muutamalla tonnilla huoltoihin, jotka on hyvä tehdä.

3. Huollot ja muu askartelu

Tämä osio alkaa ennemmin tai myöhemmin. Säästeliäällä käytöllä ja kohtuu vakio viritysasteella suurin osa pyöristä on ihmeen kestäviä.

Noin 15tkm aikana valmiiksi käytetystä pyörästä olen tuhonnut muuten vaan mekaanisesti pari vaihdelaatikkoa, kone on laakeroitu kahdesti, kytkin on mennyt kertaalleen, männät ja renkaat on vaihdettu, ketjuja, rattaita, alustahuolto jne. Käyttö on ollut kohtuu reipasta, pyörä hyvin lähellä vakiota tehoiltaan.

Osa huolloista on ollut ennakoituja, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että kone hajoaa varoittamatta vaaraa aiheuttaen.

4. Mistä pyörä?

Suomessa on jonkin verran tarjontaa, toki aika paljon suppeampi. Keskieuroopassa ja briteissä tarjontaa on paremmin, tosin minkään 5000€ fillarin takia en sinne vaivautuisi matkustamaan, jos oma ajan käyttö merkkaa jotain.

Lyhyenä yhteenvetona tärkeintä nyt vaan on ostaa se pyörä. En muista omalla kohden yhtään isompaa harrastevälineen ostoa, joka olis kaduttanut pidemmällä aikavälillä.
 
Panigale 1199, RSV4 vm.2015+, R1 2015+, ZX-10R 2016+, GSX-R 1000 2017+, S1000RR 2015+, miksei myös CBR1000RR -17+?

15-16 mallin RSV4 RR ja RF malleissa ratakäyttöön kannattaa tarkkailla venttiilikoneiston kuntoa ja vaihtaa venttiilijouset ratamanuaalin mukaan tai aiemmin. Mutta on silti hyvä paketti kun on tehoa vähintään samat tai enemmän kuin muissa, äänet hienot, hienoa ajaa, hyvä lähtökohta jo valmiiksi jne. Aprilian mittaristo ja ecu loggaa myös ns. ratakilsat eli kun konetta rasitetaan normaalia enemmän tiettyjen parametrien mukaan, jolloin alkaa vilkuttamaan huoltovaloa aiemmin, mutta tähän pääsee yleensä vain puhtaassa ratakäytössä ja aika kovan kuskin alla (eli kaasun avaukset 100%, kaasu auki pitkään jne.). Tuon ikäiset Apriliat on myös halpa ostaa, niin ei välttämättä ole kallis vs. muut. Näihin voi myös itse flashata kartan nykyisin, joten säästää siinä satasia, joskin itse on hankala niitä modailla koska vaatii oikeasti tietotaitoa. Toisaalta Aprilian oma race kartta on aika hyvä.
 
Panigale 1199, RSV4 vm.2015+, R1 2015+, ZX-10R 2016+, GSX-R 1000 2017+, S1000RR 2015+, miksei myös CBR1000RR -17+?

...
Ulkomailta lähinnä, muutamaa noista (esim. 10R, Gikseri, Bemari) saa esim briteistä jo kohtuuhintaan, varsinkin katupyörinä, Panigalejakin löytyis kympin pintaan.
...
Ja briteistä oon aikoinani yhen postiauton hakenut, helppo homma oli, ja sai hiukan matkustella samalla :)

Hakusessa olis joku alussa mainituista pyöristä, ja suht modernina versiona, eli elektroniikkaa saa olla. (Blipperi ois plussaa :thumbup:)

Itsellä kans pyörän hankinta edessä. Menee tosin ens vuoden puolelle.
Oma lista: RSV4 vm.2015+, R1(M) 2015+, GSX-R 1000 2017+, S1000RR 2015+ , 675R 2012+ Kilpi/kilpimahdollisuus tarttis olla.
Oisko sulla vinkkejä Brittien myyntipalstoista ?
 
3. Huollot ja muu askartelu

Tämä osio alkaa ennemmin tai myöhemmin. Säästeliäällä käytöllä ja kohtuu vakio viritysasteella suurin osa pyöristä on ihmeen kestäviä.

Noin 15tkm aikana valmiiksi käytetystä pyörästä olen tuhonnut muuten vaan mekaanisesti pari vaihdelaatikkoa, kone on laakeroitu kahdesti, kytkin on mennyt kertaalleen, männät ja renkaat on vaihdettu, ketjuja, rattaita, alustahuolto jne. Käyttö on ollut kohtuu reipasta, pyörä hyvin lähellä vakiota tehoiltaan.

Osa huolloista on ollut ennakoituja, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että kone hajoaa varoittamatta vaaraa aiheuttaen.

Tästä saa sellaisen käsityksen, että 5000km rataa, niin kone odottaa jo purkua.
Millaisia kilometri määriä nämä vakiot kestävät 600/1000cc, jos ajellaan nopean kyytiä, tai ainakin lähellä sitä.
 
^
Vastaus kysymykseesi:


Öljyjen vaihdoilla up to vuosikymmenen.

Vaihdelaatikko on usein arka paikka mopolle kuin mopolle. Muut arat paikat sitten tietävät merkkikohtaiset gurut.

Scuuban kawahan meni jotain 30 tkm rataa ennen kuin vaihtoi koneen, kun aski porsi. Välyksiä se ei kait koskaan ees kattonut.
 
Itsellä kans pyörän hankinta edessä. Menee tosin ens vuoden puolelle.
Oma lista: RSV4 vm.2015+, R1(M) 2015+, GSX-R 1000 2017+, S1000RR 2015+ , 675R 2012+ Kilpi/kilpimahdollisuus tarttis olla.
Oisko sulla vinkkejä Brittien myyntipalstoista ?

https://www.ebay.co.uk/ on pääasiallinen saitti mistä katsellu, sitten tietysti on se https://www.autotrader.co.uk/bikes , se, ja muutama muukin vaatii jonku englannin postinumeron, mulla siinä on randomisti joku Manchesterin numero, M15 4FN.

Lisäksi facebookissa https://www.facebook.com/groups/trackbikes/ ja joskus jotain kaupataan facessa Trackday Addicteissa.

Edit:
Mutta laita googleen vaikka vaan motorcycles for sale uk ni löytyy saitteja, niitä on paljo.
 
Koneen kesto riippuu koneesta ja "stressi kilometreista". Pyörän malli ja taipumus kestää käyttöä vaikuttaa kans.
Viimeset 2000rpm on ne, jotka käytännössä kuluttaa valtaosan käytöstä. Huonot vaihdot, suuri määrä vaihtoja, huono shifteri jne. syö taas vaihteistoa.

Oma esimerkki nyt on kyydistä, jossa ajetaan vaikka sateella nopean ryhmän rajan alle.

Harrastelu käytössä tiuhalla öljyjen vaihtelulla varmaan 10-30tkm laitteesta ja kyydistä riippuen.
Maantiellä hyvällä huollolla ei tunnu loppuvan ollenkaan.
5000km rataa yhteen kauteen on jo muuten aika paljon, mutta ei toki mahdoton.
 
Scuuban kawahan meni jotain 30 tkm rataa ennen kuin vaihtoi koneen, kun aski porsi. Välyksiä se ei kait koskaan ees kattonut.
Ja öljynä oli delvakki koko tuon 30t... Repikää siitä... :D
Jos ny pilkkua viilataan niin aski alko hylkiin vaihdetta, vaihdoin jotku halvat käytetyt rattaat ebaystä tilalle, ajoin pari vuotta, alko jälleen hylkiin vaihdetta, löysin halvan katuvaihtomoottorin ja vaihdoin sen.
En tosiaan aukonut konetta koskaan ihan vaan sen takia, kun ajattelin että jos itse kone laukee, niin ostan vaan sit jonku vaihtomoottorin tilalle, koska toi on niin yleinen vehe ja sellasii löytyy halvalla.
Ja jos sillä (vanhalla koneella) pääsee nopeessa ryhmässä bemarin hp4sesta alastaron takasuoralla ohi, niin ei siin tehot kovin kateissa voinu olla.

Tosiaan laatikko menee moposta ku moposta ratakäytössä aina, ennemmin tai myöhemmin, koska se vaan kuluu kun niitä vaihteita räplätään perkeleellisellä sykkeellä koko ajan ees taas. Esim kusiaisella yks 100 kierroksen ratapäivä alastarolla on 1400(?) vaihteen vaihtoa.
 
Tällä hetkellä nettimotossa pari Yamahaa joita itse lähtisin katsomaan tarkemmin 2018 R6 ja 2015 R1 kummatkin kilpureita. Jos vähän enemmän satsaa niin en näkisi huonona myöskään Mikin kauppaamaa R1M . Tosin -18 eteenpäin koneessa ei eroja.

Tosta -15 R1 on kaupat lyöty lukkoon jo eli myöhästyin, tuo R1M menee reilusti yli budjetin, valitettavasti.

https://m.nettimoto.com/kawasaki/zx-10rr/2363229

Tuo vois olla tsekkaamisen arvoinen aihio, MY 16 tai 17 vissiin. Kilvettömänä > 20t€ alle uuden kilvellisen.

Ois kyllä mielenkiintoinen, eipä oo sattunu mun hakuihin, liekkö kiian kova pyyntihinta ilmossa. Tyhmä kysymys mutta tuleeko tuossa se ALV lisäksi tuohon verottomaan hintaan? Noh, täytyypä soitella huomenna ja kysyä :thumbup:

Perus 1199:ssä on vähän haukuttu alusta, varsinkin takapamppu on ilmeisesti huono, eli jos vaan löytyy kannattaa valita 1199S, siinä on Öhlinssiä kaikki. Tai sitten laskea budjettiin sisään alustapäivitys (+3k€).

Jos blipperin haluaa pitää hommata uudempi 1299 tai hommata aftermarket blipperi (800€)

Huollot tuntuu olevan samaa hintatasoa muidenkin merkkien kanssa, tosin isohko Desmohuolto (24tkm) taitaa olla puolentoista tonnin luokkaa.

Njoo tuo iso huolto se juurikin hirvittää. Mutta pyöränä lienee ketterä? Eikö niissä oo öhlinssi jo perusmallissa? S-mallit on punnissa jo 10+k, saattaa tulla kokonaisuutena jo sitte hintaa...

Harrastajalle kaikkein kätevin ja helpoin vaihtoehto, oli sitten katusähköalusta tai katuvakioalusta, on vaihtaa etupään sisuskalut ja takapamppu esim öölinssiin.
Niiden mekaaninen puoli on suunniteltu ratakäyttöön.
Sen manuaalin perusasetukset on ratakäyttöön.
Eli alustan saa laakista ratatontille, ilman että harrastajan tarvii osata tai ymmärtää yhtään mitään alustan toiminnasta.

Tällä hetkellä ei sen säätämisestä ole suurta ymmärrystä joten vois olla mulle järkevin vaihtoehto...

Kiitoksia kovasti vastauksista, näissä on juuri sitä infoa mitä hakenutkin. Turderille myös Aprilia-neuvoista :thumbup:
 
Sen mekaaninen puoli on suunniteltu katukäyttöön.
Sen elektroninen ohjaus on katukäyttöön.

Toki jos ymmärtää miten ylipäätään alustat toimii, niin sitten valkkaa semmosen sähköalustan, mitä voi säätää mutkakohtaisesti, ja shimmaa ensin mekaanisen puolen ratakäyttöön, ja sitten sen jälkeen datan perusteella säätää alustan mutkakohtaisesti. Tai pistää jotku "kiinteät" perusasetukset jolloin katualgoritmit ei pääse sekoittamaan rata-ajoa.

Eli vaatii osaamista ja taitoa jota ei 99,9% harrastajista ole tai kiinnosta.

Harrastajalle kaikkein kätevin ja helpoin vaihtoehto, oli sitten katusähköalusta tai katuvakioalusta, on vaihtaa etupään sisuskalut ja takapamppu esim öölinssiin.
Niiden mekaaninen puoli on suunniteltu ratakäyttöön.
Sen manuaalin perusasetukset on ratakäyttöön.
Eli alustan saa laakista ratatontille, ilman että harrastajan tarvii osata tai ymmärtää yhtään mitään alustan toiminnasta.

ERS (YZF-R1M)There are three automatic settingmodes; A-1, A-2, and A-3. A-3 is fixed and cannot be adjusted. A-1 and A-2 can be adjusted to within a -5 to +5 off-set of their factory preset settings.There are three manual setting modes;M-1, M-2, and M-3. When a manualmode is selected, the SCU does not actively adjust the suspension compression and rebound damping forces. Manual mode suspension settings are adjustable to 32 levels.
A-1 and M-1 are preset for trackuse with racing slick tires.
A-2 and M-2 are preset for trackuse with street tires.
A-3 and M-3 are preset for streetuse with street tires.

Sisuskaluiltaan ihan normi Öhlins + servot joita SCU ohjaa. Tietoa tulee IMUlta 125 kertaa/s. Aivan yhtä huomaamaton toiminnaltaan kuin muukin ajohallinta elektroniikka ko. laitteessa. Tämä nyt perustuu vain omiin kokemuksiin ja vain ko. laitteesta. BMW:stä ja Ducati:sta ei ole kokemusta. Ei kai manuaalialustassakaan mutkakohtaista säätöä saa tehtyä? Eli on kompromissi jonka säätäjä tekee. Siis mikä olisi parempaa?
 
Njoo tuo iso huolto se juurikin hirvittää. Mutta pyöränä lienee ketterä? Eikö niissä oo öhlinssi jo perusmallissa? S-mallit on punnissa jo 10+k, saattaa tulla kokonaisuutena jo sitte hintaa... :thumbup:

Perusmallissa on edessä Marzocchin ja takana Sachsin pamppu, ellei ole edellinen omistaja vaihtanut. Öhlinssin cardridge kitti eteen on 1200 ja takapamppu 1200, käytettynä saa kolmasosan halvemmalla. S-mallissa on tosiaan sähköohjatut Öhlinssit, säätyvät ajomoodien mukaan, eli toimivat periaatteessa samoin kun manuaaliset. Tosin rataa paljon ajavat vaihdattavat taakse monesti manuaaliset säätimet joissa on eri shimmaus.

Pikku Pani on ainakin todella ketterä, siinä on kyllä vähän lyhkäsempi takaswingi.
 
Koneen kesto riippuu koneesta ja "stressi kilometreista". Pyörän malli ja taipumus kestää käyttöä vaikuttaa kans.
Viimeset 2000rpm on ne, jotka käytännössä kuluttaa valtaosan käytöstä. Huonot vaihdot, suuri määrä vaihtoja, huono shifteri jne. syö taas vaihteistoa.

Oma esimerkki nyt on kyydistä, jossa ajetaan vaikka sateella nopean ryhmän rajan alle.

Harrastelu käytössä tiuhalla öljyjen vaihtelulla varmaan 10-30tkm laitteesta ja kyydistä riippuen.
Maantiellä hyvällä huollolla ei tunnu loppuvan ollenkaan.
5000km rataa yhteen kauteen on jo muuten aika paljon, mutta ei toki mahdoton.

Oman kokemuksen perusteella nopeen ryhmän puolen välin kyydeillä pata vielä kestää 5-numeroisen määrän kilometrejä, mutta kisavauhdeissa alkaa olemaan se 5tkm ihan odotettavissa oleva avausväli.
 
Oman kokemuksen perusteella nopeen ryhmän puolen välin kyydeillä pata vielä kestää 5-numeroisen määrän kilometrejä, mutta kisavauhdeissa alkaa olemaan se 5tkm ihan odotettavissa oleva avausväli.

Ei taida kuitenkaan konetta kuluttava prosentuaalinen kaasu täysin-auki-aika olla kovin paljoa enempää kisakuskeilla, vaikka mutka ja jarrukiihtyvyydet ovatkin selvästi kovemmat.
Mahtaisikohan tuo koneen keston romahtaminen johtua siitä että kisakoneesta otetaan käytännössä kaikki mahdollinen irti ts. rajoitinta korkeammalle, kittiosat, ohut kansipahvi, lyhyimmät vaihtoajat. Varsinkin korkeammat kierrokset yhdessä kovemman puristuksen kanssa rasittavat konetta rajusti.
 
Millaisia kilometri määriä nämä vakiot kestävät 600/1000cc, jos ajellaan nopean kyytiä, tai ainakin lähellä sitä.
Mulla on jotain 25k ajettu tuo kikseri, siitä rataa vajaa 20k, avaamaton pata ja vaihteisto. Toki taitaa sarjassaan ollakkin kestävin mylly mitä kyykyissä on nähty. Kai se pian räjähtää.
 
Koneen kesto riippuu koneesta ja "stressi kilometreista". Pyörän malli ja taipumus kestää käyttöä vaikuttaa kans.
Viimeset 2000rpm on ne, jotka käytännössä kuluttaa valtaosan käytöstä.

HRC:n nyrkkisääntö huolloissa on että jokainen 500rpm nosto vakiosta puolittaa huoltovälin. Ja Apriliakin loggaa juuri noita stressikilsoja (hyvä termi). Kun selailee ratapyörien kuten HP4 Race, RC213Vs tms huolto-ohjelmia niin 4-5k km on aikalailla koneen huoltoväli.
 
Ei taida kuitenkaan konetta kuluttava prosentuaalinen kaasu täysin-auki-aika olla kovin paljoa enempää kisakuskeilla, vaikka mutka ja jarrukiihtyvyydet ovatkin selvästi kovemmat.
Mahtaisikohan tuo koneen keston romahtaminen johtua siitä että kisakoneesta otetaan käytännössä kaikki mahdollinen irti ts. rajoitinta korkeammalle, kittiosat, ohut kansipahvi, lyhyimmät vaihtoajat. Varsinkin korkeammat kierrokset yhdessä kovemman puristuksen kanssa rasittavat konetta rajusti.

Rajaria nostettu 300rpm ja ohkasempi kansipahvi, mutta käytännössä vakiopata. Ja harvoin noille extrakierroksille mennään, kun tehokäyrä notkahtaa reilusti ennen.
 
https://m.nettimoto.com/kawasaki/zx-10rr/2363229

Tuo vois olla tsekkaamisen arvoinen aihio, MY 16 tai 17 vissiin. Kilvettömänä > 20t€ alle uuden kilvellisen.

Mulla kans mopon päivitys kiloseen kuume tässä nousee.. tästä kyseisestä jo soittelinkin ja hyvin mielenkiintoinen olis kyllä varsinkiin hinnaltaan/specseiltään.. toine vaihtoehto ois sit samnahinyainen vm.15 bemari .. tällä viikolla käyn bemarin ajaa.. onko kellään kokemusta miten nämä eroaa käytännössä toisistaan.. ?
Olen myös kuullu et bemariin osat olisi kalliimpia jokusen verran ja muutenkin toki kalliimpi..
Toinen jos isompi retkeilypaku tulee ostettua ni sit nää jää haaveeks ja gen2 bemari varmaan tulis.. 🤔
 
Mulla on jotain 25k ajettu tuo kikseri, siitä rataa vajaa 20k, avaamaton pata ja vaihteisto. Toki taitaa sarjassaan ollakkin kestävin mylly mitä kyykyissä on nähty. Kai se pian räjähtää.

K7 mottihan säädöissään kestää rajoitinta maailman tappiin... Eiköhän tuolla vielä yhden kympin ajele rataa ennen kuin tarvii auki käyttämistä edes suunnitella. :thumbup:
 
Back
Ylös