Ratarenkaista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeroT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TeroT

R.I.P.
Onko kenelläkään kokemusta Dunlopin kuviollisesta D211-mallista? Onko suositeltavia seoksia esim soft eteen ja medium taakse harrastelukäyttöön?
 
Siis jos tarkoitat N-Tec kisarengasta niin edessä myös 6704 pitää ja kestää hyvin.
Takana harrastelukäytössä 6680 on hyvä.

Noillahan ajoi käytännössä koko SM kärki 600:ssa tänä(kin) vuonna. Ja ovat sitten ihan "oikeita" kisarenkaita eli ei kestä kunnolla monia lämpösyklejä ja on tarkkoja siitä että lämmitetään yli 90 asteiseksi ja ennenkaikkea että paine ajolämpöisenä on oikea. Muuten varsinkin pehmeämmät seokset takana lähtee nopeasti repeämään, tosin toi 6680 ei ole ihan niin tarkka.

Jos meinaat niitä 1000RR:ään niin noista 6" vanteelle eli Superstock 1000 luokkiin kilparenkaaksi varsinaisesti suunnitellut on 200/55 kokoa. 190/55 kokoiset on suunniteltu käytettäväksi 600:ssa 5,5" vanteella.

Ensi vuodelle on tulossa vähän miedompi "ratapäiväversio" noista kisarenkaista nimellä 211 GP Racer.
 
Mulla on nuo Dunlopin merkinnät hieman hepreaa ja sekaisin. En tarkoita matalapainerenkaita. Tarkoituksena on hankkia harrastelu ja jokamiesluokan ajoihin renkaat. Kaverilla on suhteita ja sitä kautta voisi saada Dunloppeja kohtuulliseen hintaan. En vaan oikein tiedä mitkä olisi sopivat. Käsitin kaverin puheista että GP Racer D211 olisi ollut markkinoilla jo viime vuonna. Oliko se sitten tuo 6680? Onko tietoa millainen rengas tuo ensi vuonna tuleva harrasterengas on josta mainitsit?
 
Tuo 6680 on renkaan kovuus, esim. renkaissa 195/65R-17 SLICK ja 190/55ZR-17 DOT RACE on samat merkinnät kovuudessa.

http://www.dunlopracing.com/fitment-2009.html

Tota taulukkoo ku vähä kattoo ni alkaa saamaan selvää
smile_org.gif


esim.
DOT RACE - D211GP/D209GP/SPORTMAX GPA
Koko: 190/55ZR-17
Malli: D211GP
Kovuudet: 7614 = Soft (Triple Cmpd)
              7704 = Med (Triple Cmpd)
              6680 = Med+ (Triple Cmpd)

Kokemusta on vain slick puolelta ja niiku visu sanoi, on helvetin tarkkoja paineista.
Hyviä renkaita.
 
Tuo 6680 on renkaan kovuus, esim. renkaissa 195/65R-17 SLICK ja 190/55ZR-17 DOT RACE on samat merkinnät kovuudessa.

http://www.dunlopracing.com/fitment-2009.html

Tota taulukkoo ku vähä kattoo ni alkaa saamaan selvää
smile_org.gif


esim.
DOT RACE - D211GP/D209GP/SPORTMAX GPA
Koko: 190/55ZR-17
Malli: D211GP
Kovuudet: 7614 = Soft (Triple Cmpd)
              7704 = Med (Triple Cmpd)
              6680 = Med+ (Triple Cmpd)

Kokemusta on vain slick puolelta ja niiku visu sanoi, on helvetin tarkkoja paineista.
Hyviä renkaita.
Olen nähnyt tuon taulukon aiemminkin mutta taas herää kysymyksiä:Ymmärsinkö oikein että paikalliseksi paineyksiköksi käännettynä noilla kuviolisilla 6680 seoksella kuviollisena lämminpaine on 190/55 takarenkaalla 1.6 bar?
 
Tuo 6680 on renkaan kovuus, esim. renkaissa 195/65R-17 SLICK ja 190/55ZR-17 DOT RACE on samat merkinnät kovuudessa.

http://www.dunlopracing.com/fitment-2009.html

Tota taulukkoo ku vähä kattoo ni alkaa saamaan selvää
smile_org.gif


esim.
DOT RACE - D211GP/D209GP/SPORTMAX GPA
Koko: 190/55ZR-17
Malli: D211GP
Kovuudet: 7614 = Soft (Triple Cmpd)
              7704 = Med (Triple Cmpd)
              6680 = Med+ (Triple Cmpd)

Kokemusta on vain slick puolelta ja niiku visu sanoi, on helvetin tarkkoja paineista.
Hyviä renkaita.
Olen nähnyt tuon taulukon aiemminkin mutta taas herää kysymyksiä:Ymmärsinkö oikein että paikalliseksi paineyksiköksi käännettynä noilla kuviolisilla 6680  seoksella kuviollisena lämminpaine on  190/55 takarenkaalla 1.6 bar?
Kyllä sä Tero ihan oikein sen ymmärsit.

Käytännössä tuo D211GP on tuo N-Tec tyyppinen rengas, eli matalapainerengas. Ja huom! kyseessä siis takanen. Eturenkaathan käyttää kokolailla normi paineita.

Seoksista vielä sellainen, että nuo selitykset seoksille on hiukan erilaiset kuin aikaisemmin on annettu ymmärtää, ei tosin paljoa.

Eli:

6680 medium
7680 medium
7704 soft/medium
7712 medium/soft
7813 medium/soft
7714 soft

Noita kun on niin pirullisen monta niin niissä menee hyvin helposti sekaisin. Ja noista kaikista lötyy, pääosin, vielä 6 sekä 7 numeroisella alulla olevia renkaita, muistaakseni tuo ensimmäinen numero kertoi runkotyypistä ja 7 on uudempi, luonnollisesti. Voin toki muistaa nyt väärinkin.
 
Tuo 6680 on renkaan kovuus, esim. renkaissa 195/65R-17 SLICK ja 190/55ZR-17 DOT RACE on samat merkinnät kovuudessa.

http://www.dunlopracing.com/fitment-2009.html

Tota taulukkoo ku vähä kattoo ni alkaa saamaan selvää
smile_org.gif


esim.
DOT RACE - D211GP/D209GP/SPORTMAX GPA
Koko: 190/55ZR-17
Malli: D211GP
Kovuudet: 7614 = Soft (Triple Cmpd)
              7704 = Med (Triple Cmpd)
              6680 = Med+ (Triple Cmpd)

Kokemusta on vain slick puolelta ja niiku visu sanoi, on helvetin tarkkoja paineista.
Hyviä renkaita.
Olen nähnyt tuon taulukon aiemminkin mutta taas herää kysymyksiä:Ymmärsinkö oikein että paikalliseksi paineyksiköksi käännettynä noilla kuviolisilla 6680  seoksella kuviollisena lämminpaine on  190/55 takarenkaalla 1.6 bar?
Kyllä sä Tero ihan oikein sen ymmärsit.

Käytännössä tuo D211GP on tuo N-Tec tyyppinen rengas, eli matalapainerengas. Ja huom! kyseessä siis takanen. Eturenkaathan käyttää kokolailla normi paineita.

Seoksista vielä sellainen, että nuo selitykset seoksille on hiukan erilaiset kuin aikaisemmin on annettu ymmärtää, ei tosin paljoa.

Eli:

6680 medium
7680 medium
7704 soft/medium
7712 medium/soft
7813 medium/soft
7714 soft

Noita kun on niin pirullisen monta niin niissä menee hyvin helposti sekaisin. Ja noista kaikista lötyy, pääosin, vielä 6 sekä 7 numeroisella alulla olevia renkaita, muistaakseni tuo ensimmäinen numero kertoi runkotyypistä ja 7 on uudempi, luonnollisesti. Voin toki muistaa nyt väärinkin.
OK. Paineet nyt ymmärretty. Sotki hieman kun elin luulossa että matalapainerengasta on vain slicksinä.

No mutta edelleen mietin että mikä noista nyt sitten olisi sopiva rengas omaan käyttöön.
 
Joopa. OT:ksi menee mutta **ttu nuo Dunlopin seosnumerot on /Cstä. Olisi hieman helpompaa, jos ne ilmaisisi ihan tekstillä seokset eikä jollain koodilla.
 
Mihin lämpöön nuo 6680 versiot pitäis lämppäreillä lämmittää? Riittääkö harrastelijan vauhti pitämään ne toimintalämmössä?
 
100 astetta on suositus.

Omassa käytössä ollu noita slicksejä 6680 renkaita ja lämppäreinä stromin peruslämppärit jotka pitäis lämmittää rengas sinne 80 asteeseen, ni on lipsunu ekalla kierroksella.

Vauhdit jotain .orgin/mp-tuen nopeen ryhmän keskikastia, riippuen päivästi vähä.

Tässä just kattelen mitkä lämppärit sitä ostais  
nixweiss.gif
ois mukava jos ne lämmittäis heti sinne 100 asteeseen.
 
Tarkoitit ilmeisesti alunperin D209 GP Racer renkaita jotka on Dunlopin ratapäivä / club race (=esim. just jokkis) käyttöön
tarkoitettuja "perinteisellä" (ei matalapaine) rungolla olevia ratarenkaita. Ne siis korvautuu ensi vuodeksi D211 GP Racerillä joka on moniseosrengas N-Tec rungolla eli takarengas on ns. matalapainerengas. Ja tuosta uudesta ei ole varmaan ainakaan tällä palstalla kellään kokemusta kun niitä on saatavana vasta ensi vuoden alkupuolella.

Mutta jos haluat tarkempaa lisätietoa noista renkaista niin soita mulle 0400 777 711. Mulla on jonkunverran näppituntumaa noista kisarenkaista ja puhelimessa on aika paljon helpompi selvittää mikä rengasmalli ja -merkki olisi sun tarpeisiin ja vauhtiin järkevä.
 
Joopa. OT:ksi menee mutta **ttu nuo Dunlopin seosnumerot on /Cstä. Olisi hieman helpompaa, jos ne ilmaisisi ihan tekstillä seokset eikä jollain koodilla.
Kaikilla valmistajilla kunnon kisarenkaat on merkattu vähän vastaavilla hieroglyyfeillä. Ei Pirellin oikeissa kunnon kisarenkaissakaan lue mitään SC1 tai SC2:sta ja sama homma Misukalla. Tosin noita em. renkaita ei ole ihan vapaasti ostettavissa eikä ainakaan suomen maahantuojien valikoimasta.

Dunloppi sattuu olemaan ainoa joka merkkaa myös normi tallaajille myytävät tavarat niin että niistä pystyy päättelemään renkaan ominaisuuksista esim. kehitysversion
Esimerkkinä vuodelle -08 tuli aluksi N-Tecistä 7503 joka uudistui jo ennen suomen kisakauden alkua ja uuden vastaaviin olosuhteisiin tarkoitetun kumin koodi on tällä hetkellä 7704.

Jos Dunlop käyttäisi samanlaista merkintää kuin Pirelli nuo olisivat molemmat SC2 ja keväällä -08 olisi pitänyt katsoa valmistusviikkoa ja koittaa arvailla sen mukaan että onkohan kumi vanhaa versiota joka pitää kunnolla vain 5-10 kierrosta vai uutta versiota joka pitää hyvin koko kisan ajan....
 
No mulla ei tuota uutta Misukkaa ole ollut, mutta mun muistin mukaan Power Racessa luki ihan selkeästi että MEDIUM tai SOFT kyljessä. Ja nuo Piellin ja Metukan sekä myös Bridgestonen merkinnät on ihan loogisia, mutta ainakaan mulle ei ole Dunlopin merkintöjen logiikka auennut. Jos joku osaa sitä raottaa, niin otan opin kiitollisena vastaan.
 
Juu, mutta ne renkaat joissa lukee kyljessä MEDIUM, SC1 tms. on ns. bulkki / kuluttajakamaa eikä niitä "hardcore" kisarenkaita joita nuo muutkin merkit kuin Dunlop siis myös tekevät. Ei noissa etelä- ja keskieuroopan sarjoissa kärjessä esim. 600:ssa ajella samoilla bulkkirenkailla kun täällä peräpohjolassa vaikka tekniset rengassäännöt on ihan samat eli renkaan pitää olla ns. katulaillinen.
 
Eka setti Dunlopin D211:siä alla, miten ne lämpenee ajamalla?? En omista lämppäreitä. Olen antanut itseni ymmärtää etteivät
seosrenkaat lämpene saati pysy lämpimänä niinkuin katupainoitteismpi sporttirengas.
 
Eka setti Dunlopin D211:siä alla, miten ne lämpenee ajamalla?? En omista lämppäreitä. Olen antanut itseni ymmärtää etteivät
seosrenkaat lämpene saati pysy lämpimänä niinkuin katupainoitteismpi sporttirengas.
Kyllä ne lämpenee, mutta ainakin pehmeitä seoksia on syytä välttää, koska ne alkavat repeämään helposti ajamalla lämmittäessä. Ainakin omassa ajossa vaati 2-3 kierrosta lämmitystä, että pystyi luottamaan pitoon. Kylmällä ilmalla ja märällä nuo renkaat sitten samaistuvat oman kokemuksen mukaan saippuapalaan.
 
Eka setti Dunlopin D211:siä alla, miten ne lämpenee ajamalla?? En omista lämppäreitä. Olen antanut itseni ymmärtää etteivät
seosrenkaat lämpene saati pysy lämpimänä niinkuin katupainoitteismpi sporttirengas.
Kyllä ne lämpenee, mutta ainakin pehmeitä seoksia on syytä välttää, koska ne alkavat repeämään helposti ajamalla lämmittäessä. Ainakin omassa ajossa vaati 2-3 kierrosta lämmitystä, että pystyi luottamaan pitoon. Kylmällä ilmalla ja märällä nuo renkaat sitten samaistuvat oman kokemuksen mukaan saippuapalaan.
Jopa tällainen kokematonkin kuski huomaa selvän eron lämpenevyydessä Dunlopin ja Pirellin Supercorsan välillä. Ilman lämppäreitä siis ajetaan. Gixxussa on alla supercorsa sc2:set edessä ja takana, eikä ikinä ole lipsunut edes lämmppärikierroksilla. Nyt Jammussa D211 edessä soft takana medium ja saa kyllä kieli keskellä suuta nuo lämppärikierrokset ajella. Niin monta kertaa on jo tuota lipsumista ollut, että luotto renkaaseen on jossain tuolla takaraivossa heikentynyt selvästi. Vaimon perään kun lähden radalle (ajaa siis sitä gixxua), niin ei mitään mahkua pysyä perässä kahdella ekalla kierroksella. Ei kuitenkaan huvita sitä riskitasoa liikaa nostaa.

Tällaisen amatöörin mielipide asiasta on, että kuviollisia seosrenkaita voi ja kannattaa radalla käyttää vaikkei lämppäreitä olisikaan. Osta silloin kuitenkin ehdottomasti supercorsat.
 
Puhutaanko tässä siis siitä pelkästä d211-kilpaversiosta vai gp-racerista??
Itse puhun tuosta racerista.
Kiitos selvennöksestä. Itse tässä just funtsinut hommaisko tuollaiset seuraaviks renkaiks ku entiset alkaa olla ajeltu pois... Itellä kuiteki tulee kaikki katu-ajelutki ajeltua "ratakumeilla". Täksi kesäksi tuli kyl hommattua jo lämppärit mut en oo viel päässy kokeileen. Viikon päästä sit
062802moto_prv.gif
Eli ts. Gp-racer viileemmällä ja katuajossa liukas + radalla kans ellei oo lämppäreissä!? Nykysin on yks setti supercorsaa odottamassa ja pari settii misukan power onia. Supercorsa on vaan niin pirun kallis rengas
nixweiss.gif
 
Back
Ylös