Ajettiin kaverin kanssa juhannuksena tuo rautaperse ja nyt odotetaan tarkistuksen tuloksia.
Tuossa edellisessä viestissä oli hyvät neuvot.
Omasta kokemuksesta seuraavaa.
- navigaattoriin reitti ja tarkistaa, että onnistuu lyhymmän mukaan ja ajaa sitten nopeimman mukaan. Ohjeet navista suoraan korvaan.
- Alkumatka sujuu mukavasti ja tarkenee.
- Tauot noin 170 km välein. Kaverin V-max tankin vetoisuus
- tankkaa eri asemilta(neste, teboil, abc, yms), jotta kortin limitti ei tule vastaan. Itse jouduin käyttämään visaa kun lakkasi automaatit pelittämästä, ilmoittivat "kortti ei kelpaa".
- kun väsy lisääntyy, pitää olla lisää vaatteita.
- Reitin seuraaminen tai muuttaminen menee hankalaksi kun on väsyksissä
- Kannattaa valita osaksi reittiä noita moottoriteitä.
- kasitie on vältettävä ihan kokonaan.
- tiehallinnon sivuilta tarkistaa etukäteen tietyöt
- joka pysähdyksellä kannattaa ottaa kuitti. Kuitin taakse päivä, kello ja kilometrit.
- väsyn iskiessä kellon aikojen tarkistelu unohtuu
- suuntavaisto menee sekaisin. Ainakin minulla meni.
- viimeinen 100 km on todella tuskainen
- huonoja ajokelejä ovat aurinkoinen lämmin keli ja sateinen kylmä keli. Sateellakin pärjää jos on kunnon varusteet
- liian vähäiset tauot, nälkä ja liian täysinäin vatsa aiheuttavat varmasti ongelman. itse otin pysähdyksillä kahvin ja sämpylän.
- jaloittelu taukoja kannattaa pitää
- eläimiä kannattaa varoa. Itse näimme kaksi hirveä, kaksi poroa, muutaman jäniksen, kaksi poliisia, 4 - 5 kokkoa, 2 - 3 linja-autopysäkillistä laatoituskilpailua(väki oksenteli tienposkessa urakalla).
- huoltoasemien välit ja aukiolojat kannattaa tarkistaa etukäteen. Suomessa on kylmäasemia riittävän tiheään, mutta jos haluaa juoda tai syödä jotain niin sitten omat eväät mukaan. Meillä ei ollut eväitä
- sitten kun väsymys lisääntyy kelloa täytyy tarkkailla enemmän. Meillä venähti muutama tauko pitkäksi, kun unohduttiin keskustelemaan. Samoin unohtui automaattien kellonaikojen tarkistus.
Kaveri ja minä olimme molemmat ensimmäistä ajoa ajamassa, joten jännitämme, että hyväksytäänkö suoritus. Jos on mahdollista niin porukan kooksi 2-3 henkilöä ja jos mahdollista, niin yksi sellainen mukaan joka on jo ajon joskus ajanut.
Ei muutakuin suunnittelemaan ja ajamaan, jotta saa 24 tunnin ja 1609 km ajosta kokemusta.
Itse pidin ajoa helppona, viimeinen tunti oli kaikkein hankalin.