• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rautaperseajot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hyenna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hyenna

New member
En ainakaan löytänyt tähän liittyvää topiccia (sokeus iskenyt tms.) joten laitetaanpa uusi ketju aiheesta.

Te, jotka olette käyneet, niin kertokaas hieman, mitä kannattaa ottaa matkalle mukaan ja mihin tulee kiinnittää erityistä huomiota matkan aikana ja kaikkea muita vinkkejä myös kehiin
smile_org.gif


Ja kertokaa yleensäkin mitä reittiä ajoitte ja kuinka matka sujui jne.?
062802moto_prv.gif
 
Viime kesänä ajettiin Ruotsin puolella. Haaparannalta Älvsby,Arvidsjaur ja inlandsvägeniä etelään. Hudiksvallenista E4 tietä takaisin. Reitti oli TODELLA hyvä koska paljon 110 alueita eli marssivauhti pysyi hyvänä. Tankkaupaikkoja sopivin välein, liikennekulttuuri muutaman kymmenen vuotta suomalaista edellä. Matkaa tuli 1749 km ja aikaa meni 22h08min.
 
Ei valmista vastausta voi antaa toisen puolesta, mutta muutamat keskeiset kysymykset ovat:

Aamuvirkku vai illan torkku? Varaa aikaa itsellesi hankalaan aikaan.

Helppo reitti pelkkää ajamista ilman suunnistusta, vai mielen virkeänä pitävä suunnistusharjoitus?

Mitkä ovat sinulle tyypilliset ajovirheet? Meistä jokaisella väsyminen aiheuttaa tarkkuuden vähenemistä ja virheiden lisääntymistä jo paljon ennen nukahtamista. Omaa ajamista tarkkaillen voi välttää ajamasta liian väsyneenä. Ajaessa nukahtaminen ei johdu väsymyksestä vaan ymmärtämättömyydestä tai piittaamattomuudesta.

Syömiset usein ja vähän ja suurin osa syömisistä jo valmiiksi mukaan. Ei yhtään ainoaa pihvilounasta tai pizzaa.

Liian suuri ryhmä tukkii huoltoasemat ja venyttää tankkaustaukoja.

Rautaperseily on aikataulun seuraamista ja siihen pääsee parhaiten arvioimalla matkanopeudet realistisesti ja suunnittelemalla jo valmiiksi riittävästi taukoja (etenkin siihen vuorokauden aikaan jolloin tietää niitä tarvitsevansa).

Monien mielestä aikataulun pitäminen lyhyiden taukojen kautta on vähemmän rasittavaa kuin aikataulun pitäminen suurella ajonopeudella. Eikä jälkimmäistä edes tarvita oikeassa suorituksessa, koska 80 km/h keskinopeus jättää 4 tuntia aikaa lorvailuun.
 
Eilen tuli sähköpostia, että toukokuussa ajamani SS1000 on hyväksytty. Yhteensä 1027 mailia / 1653 km.

Ajoin kaksistaan kaverin kanssa. Kannattaa etukäteen kanssa sopia pelisäännöt selviksi tauotuksen ja ajonopeuksien suhteen.
 
Ajoin kaverin kanssa, reitti suunniteltiin ja miten tauot pidetään,ajovauhti,ja missä pidetään suunnilleen pidempi lepo kahvi ja sämpylä tauko meille se sattu Ouluun.
sitten aateltiin että miten ajo sujuu sen perusteella sitten tilanne katsausta ajon aikana.Vesisateessa ajettiin Joensuusta Haminaan. Taavetista haminaan sattui vielä yö pätkä vesisateessa, oli pimeetä ja vettä tuli kuin esterin p:stä
Haminassa huomasin että ajosaappaat eivät oleet vedenkestävät joten loppu pätkä ajeltiin varpaat märkinä.
Kun oltiin perillä lähtöpaikassa tuli tunne että ai tässäkö tämä oli,Ois voinu vielä jatkaa ajoa.Itse ajamisesta ei tullut mitään ongelmia se oli hauskaa. Tarkasta pyörän kunto ennen ajoa,tsekkaa varusteet olosuhteiden mukaan. Nuku edellinen yö hyvin ettei matkan varella väsymys yllätä.Syö hyvin ennen ajoa että pärjää pidemmän matkan syömättä.Pidä huoli dokumenteista joita tavitset todistukseksi ajamisesta.
 
Omasta ajosta on jo piitkä aika, mutta tässä jotakin omia ajatuksia...

Yleisesti ottaen on pyrittävä olemaan paljon liikkeellä ja mahdollisimman vähän paikallaan. Eli pitkiä siivuja ja lyhyitä tankkaus-/evästystaukoja. Lämpöisellä säällä tuo nestetankkaus on tärkeää. Ja nopea vaikutteinen särkylääke saattaa pelastaa ajon jos esim päätä alkaa särkeä nestehukan vuoksi.

Ajon aikana on hyvä harrastaa jonkin sortin säännöllistä liikuntaa jo hyvissä ajoin, jottei paikat pääse kipeytymään...sen jälkeen se liikkuminen ei nimittäin enää paljoa auta.

Tasaista ajoa, sillä turha repiminen ei auta jaksamaan pitkään.

Reitti kannattaa suunnitella hyvin ja varata matkaan vähän ylimääräistä, ettei tule hylkyä muutaman kilometrin vuoksi.

Pimeään aikaan, jos vähänkään on itsesuojeluvaistoa, on varauduttava nopeuden putoamiseen (etenkin pienemmillä teillä) tai sitten suunnitella pimeälle ajankohdalle vähän isompia väyliä.

Mutta ehkä tärkeimpänä pidän sitä, että on valmis lyömään pelin poikki, jos ajo alkaa mennä riskin puolelle (Esim. väsymyksen tai ajan loppumisen vuoksi). Uudelleen voi aina yrittää, mutta jos torppaa itsensä sillä viimeisellä satasella, niin se on sitten siinä.
 
Nuo olenkin jo lukenut. Kertokaa täälläkin jotain  
smile_org.gif
Ajankohta olisi viimeistään NYT eli kannattaa ajaa moinen rykäisy valoisaan aikaan! Pimeässä ajo on sitä raskainta aikaa moisen suorituksen aikana. Nuku päikkärit ennen suoritusta jos suinkin pystyt. Väsymys on vihollinen numero 1. Suunnittele reittisi ainakin 100km "liian pitkäksi"! IBAn laskutapa on arrrrmoton! Neliön muotoinen lenkki lienee helpoin ja bensakuitit "kulmapisteistä" ja muualtakkin mukaan. Ota varmuuden vuoksi pari energiajuomaa tankkilaukkuun, mutta älä vedä niitä esim. 8 purkkia!
wink.gif
Jälkitila on ööö... "outo"!
eek.gif
Älä syö itseäsi ähkytäyteen missään vaiheessa. Varaudu käymään puskapissalla/-kakalla ettei tule hätä nahkapukuun. Voi kuulostaa naivilta, mutta hätähän ei katso paikkaa, aikaa tai syytä!
biggrin.gif
Luovuta ihan suosiolla, jollet jaksa. Moinen suoritus ei ole henkesi arvoinen eli varaudu yöpymään tarvittaessa vaikka hotelliin. Mitähän vielä.....?
 
Nyt on myös ollut muutaman viikon auki IBAn keskustelufoorumi
==> TÄMÄ
Sinne vain rekisteröitymään ja keskustelemaan.

Ja ajoihin ja varsinkin dokumentointiin liittyviä ohjeita on syytä riittävästi tavata ettei mene ajo hylkyyn jonkin muotoseikan takia.
==> TÄÄLLÄ
 
- Pimeä osuus silloin kun olet kohtuu virkku
- Huonolla säällä siirrä ajoa koska pimeä aika pidentyy ja ajo on raskaampaa
- Ota mukaan riittävästi vaatetta, on eri asia ajaa viileässä tunti kuin koko aamuyö
- Aina kun väsyttää, kannattaa pysähtyä tankkaamaan kuski. Alkumatkasta 10 min pysähdys lisää matka-aikaa 15 min, mutta loppumatkasta 10 min pysähdys nopeuttaa ajoa sen 15 min. Aikaa on riittävästi.
- Itse ajoin etelästä Utsjoelle rautaperseen ja palailin "rauhassa". Niin oli mahdollisuus nauttia maisemista ja pysähdelläkin.
- Jos matkalla odotettavissa sadetta niin useammat hanskat -Coretkin muuttuvat kosteiksi jos tarpeeksi kauan vedessä.
- Käteistä sillä korteilla usein maksurajoitus/vrk
 
Juhannuksena ajoin elämäni ekan rautaperseajon.

Lähdettiin yöllä 04.00.

Reitti oli suunniteltu siten, että ajettiin pois päin auringossa. Ei helottanut silmiin. Se tuntui kyllä hyvälle ratkaisulle.

Mukana oli:
- vaatteita (lämpöä yöllä +5, päivällä +25) Varsinkin loppumatkasta alkoi olemaan aika kylmä, kun väsykin painoi.
- Evästä.
- Vetta (juomiseen, visiirin siivoamiseen)
- Talouspaperia (jos kakkis yllättää.. ja visiirin puhdistukseen)
- Kartta
- Reitti nuotitettu vielä erikseen paperille
- Tarvittavat muut paperit
- luottokortit ja käteistä

Huomioita:
- lähes joka huoltsikalla oli kellot väärässä ajassa, eli näiden kanssa syytä olla tarkka.
- Tauot. niitä oikeasti kannattaa pitää. Ja kuten joku yllä sanoi, niin aika kyllä riittää.
- Alkumatkasta taisi olla siirtymä meillä noin 150-200 kilometriä ja sitten tauko. Loppumatkasta siirtymä max 100 km ja pieni tauko. Loppumatkasta noita itikoitakin lensi siihen malliin, että visiiriä piti siivota vähän väliä. Samalla kuppi kahvia, niin hyvin jakso.
- puolen matkan jälkeen poikettiin syömässä. hamppariateria. Jos olisi ollut tuhdimpi satsi, niin olisi varmasti alkanut ramasemaan.
- aina kun mahdollista, niin vähän ajoasennon muutosta, käsien lepuutusta yms.. ei päässyt paikat puutumaan.
- se rentous. Itse tuppasin olemaan vähän turhan hätänen alkumatkasta, eli tauolla kiire yms.. Jossain vaiheessa tajusin, että ei ole kiirettä - nautitaan ajosta! Silloin se homma alkoi pelittämään ja tuntui hyvälle.
 
Ajettiin kaverin kanssa juhannuksena tuo rautaperse ja nyt odotetaan tarkistuksen tuloksia.

Tuossa edellisessä viestissä oli hyvät neuvot.

Omasta kokemuksesta seuraavaa.
- navigaattoriin reitti ja tarkistaa, että onnistuu lyhymmän mukaan ja ajaa sitten nopeimman mukaan. Ohjeet navista suoraan korvaan.
- Alkumatka sujuu mukavasti ja tarkenee.
- Tauot noin 170 km välein. Kaverin V-max tankin vetoisuus
- tankkaa eri asemilta(neste, teboil, abc, yms), jotta kortin limitti ei tule vastaan. Itse jouduin käyttämään visaa kun lakkasi automaatit pelittämästä, ilmoittivat "kortti ei kelpaa".
- kun väsy lisääntyy, pitää olla lisää vaatteita.
- Reitin seuraaminen tai muuttaminen  menee hankalaksi kun on väsyksissä
- Kannattaa valita osaksi reittiä noita moottoriteitä.
- kasitie on vältettävä ihan kokonaan.
- tiehallinnon sivuilta tarkistaa etukäteen tietyöt
- joka pysähdyksellä kannattaa ottaa kuitti. Kuitin taakse päivä, kello ja kilometrit.
- väsyn iskiessä kellon aikojen tarkistelu unohtuu
- suuntavaisto menee sekaisin. Ainakin minulla meni.
- viimeinen 100 km on todella tuskainen
- huonoja ajokelejä ovat aurinkoinen lämmin keli ja sateinen kylmä keli. Sateellakin pärjää jos on kunnon varusteet
- liian vähäiset tauot, nälkä ja liian täysinäin vatsa aiheuttavat varmasti ongelman. itse otin pysähdyksillä kahvin ja sämpylän.
- jaloittelu taukoja kannattaa pitää
- eläimiä kannattaa varoa. Itse näimme kaksi hirveä, kaksi poroa, muutaman jäniksen, kaksi poliisia, 4 - 5 kokkoa, 2 - 3 linja-autopysäkillistä laatoituskilpailua(väki oksenteli tienposkessa urakalla).
- huoltoasemien välit ja aukiolojat kannattaa tarkistaa etukäteen. Suomessa on kylmäasemia riittävän tiheään, mutta jos haluaa juoda tai syödä jotain niin sitten omat eväät mukaan. Meillä ei ollut eväitä
- sitten kun väsymys lisääntyy kelloa täytyy tarkkailla enemmän. Meillä venähti muutama tauko pitkäksi, kun unohduttiin keskustelemaan. Samoin unohtui automaattien kellonaikojen tarkistus.

Kaveri ja minä olimme molemmat ensimmäistä ajoa ajamassa, joten jännitämme, että hyväksytäänkö suoritus. Jos on mahdollista niin porukan kooksi 2-3 henkilöä ja jos mahdollista, niin yksi sellainen mukaan joka on jo ajon joskus ajanut.

Ei  muutakuin suunnittelemaan ja ajamaan, jotta saa 24 tunnin ja 1609 km ajosta kokemusta.

Itse pidin ajoa helppona, viimeinen tunti oli kaikkein hankalin.
 
Kertokaas tyhmälle mikä tässä ironbutt ajelussa kiehtoo? Eikö mopoilun ole tarkoitus olla hauskaa ja mukavaa. Minusta pakollinen ajelu esim. vesisateessa tai väsyneenä on aika kaukana kivasta ja mukavasta.
nixweiss.gif
 
Pitäähän se kokeilla miltä tuntuu ajaa kunnon siivut. SS1000 on ainakin niin helppo ettei siihen juuri tarvitse mitään suunnitella. Sen verran kuitenkin, että menee sääntöjen mukaan jos on tarkoitus tehdä paperit. Yhdet paperit olen tehnyt mutten niitä koskaan lähettänyt.
 
Back
Ylös