• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rautaperseajot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hyenna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kertokaas tyhmälle mikä tässä ironbutt ajelussa kiehtoo? Eikö mopoilun ole tarkoitus olla hauskaa ja mukavaa. Minusta pakollinen ajelu esim. vesisateessa tai väsyneenä on aika kaukana kivasta ja mukavasta.
nixweiss.gif
Tyhmälle???

No joo, ei siitä ole kuin muutama sekunti kun puhuttiin tähän tapaan:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=104910

Miksi muuten pitää ajaa pakosti väsyneenä tai sateessa, ellei halua? Eikö saa lopettaa sitten kun ajaminen ei enää tunnu kivalta?
 
Morjens,

11.7.09 itse suoritin ss1600k ajon, mittariin tuli 1772km 23 tunnissa ja rapiat päälle.

Lähtö tapahtui 11.7 klo: 00:10 ja lopetettiin samaan paikkaan 23.xx, ajoa ei tarvitse lopettaa lähtöpaikkaan.

Mukana ei ollut kuin 2x puhelin (toisesta musiikkia), lompakko, kartta + kamera.

Ei yhtään ylimääräistä + tietty kaavakkeet IBA:n sivuilta tulostettuna (ajopäiväkirja + todistajalappuset)

Ei ollut edes sadeasua mukana.

HETI kun alkaa väsyttämään niin tien sivuun ja nurmikolle päikkäreille, ei ole ajo kiinni yhdestä tai kahdesta 15min päikkäreistä. Mikäli tuota ss1000 tai sitten metriversiota ss1600k ajeleepi.
 
Nyt se on ajettu.

- 23 tuntia
- 1852 km ( pyörän mittariin )
- 8 välitankkausta ( lisäksi aloitus ja lopetus )

Reitti ( tankkauspisteet )
Lappeenranta-Kuopio-Soumussalmi-Kuusamo-Oulu-Vaasa-Pori-Forssa-Hollola-Lappeenranta

karttalinkki

Välillä tuntu rankalta, mutta ei niin "puuduttavaa" kuin oletin. Kaikki tankkaustauot oli alle 15 min suurin osa noin 5 min. Lisäksi pidin kaksi muuta noin 10 min taukoa. Toisen välillä Kuusamo-Oulu ( porojen kuvausta) ja  toinen välillä Oulu-Vaasa.

Elukoita näky seuraavasti
- 2 jänöstä
- 1 kettu
- 1 hirvi
- yli 50 poroa

Kokemusta rikkaampana.

Edit: Linkki
 
Ss1000 ajettu, perse ja kädet hellänä ku kyykyllä vetää, mut ihan kiva retki. 1646 km, 21½ tuntia.
Kaustinen-Hirvaskangas-Kajaani-Kuusamo-Salla-Rovaniemi-Paltamo-Viitasaari-Kyyjärvi-Kaustinen.

Ei muuta ku perchierontaan!  
062802jumpie_prv.gif
 
biggrin.gif

SS1000 ajettu 22.8-23.8, mittarin mukaan 1833 km ja 21, 5 tuntia. Lähtö klo 03:00 Järvenpäästä- Espoo (kauniainen)-Turku-Vaasa-Oulu-Kajaani-Kuopio-Savonlinna-Imatra-Kotka-Vantaa-Järvenpää.
Nyt pitää vaan katsoa mitä viralliset valvojat sanoo pituudeksi  
cool.gif


Mukavaa oli ja kelit mitä mainioimmat.
Kawasaki pelasi hyvin ja kuski jotenkin, "hiukan" sormenpäät sykkii  tänään mut persuspuolessa ei mitään ongelmia kun käytin EVS pehmustettuja crossihousuja alushousuina.
Ajaa piti kyllä kokoajan, huilitaukoja ei sopinu venyttää yhtään.

Heti en lähde uudestaan mut ens kesänä taas ?
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
IBA Finlandin nettisivut eivät toimi?
nixweiss.gif


Koitin klikkailla, mutta sieltä sanotaan, että "Account is suspended". Onkohan rautaperseiltä lasku maksamatta?
 
Pitäähän se kokeilla miltä tuntuu ajaa kunnon siivut. SS1000 on ainakin niin helppo ettei siihen juuri tarvitse mitään suunnitella. Sen verran kuitenkin, että menee sääntöjen mukaan jos on tarkoitus tehdä paperit. Yhdet paperit olen tehnyt mutten niitä koskaan lähettänyt.
Juuri noin, 1000 miles on senverran helppo homma, etteipä siihen juuri kannata suuremmin panostaa. Tulee kerran pari kesässään ajeltua ilman suurempia seremonioita.
 
- kasitie on vältettävä ihan kokonaan.
Miksi ? Kuuluu suunnitelemaani reittiin.
Tuli vähän pitkä tauko vastaukseen, mutta kasitiellä on kauhea liikenne, eikä siellä pääse eteenpäin riittävää vauhtia.

Tulokset tulivat jossain vaiheessa syksyä ja nyt on rautaperse rekkari laattakin paikallaan.

Ensi kesänä uudestaan.

Ehkä voisi kuitenkin lähteä aamulla ja kokeilla, että miten ajo sujuu sillon... Juhannus on jo valittu ajo ajankohdaksi.
 
Ruuhkaa??
Porista etelään ehkä, mutta pohjoiseen 200km melkein satasta koko matka.
Muutama 60:n risteys.
Ei se keskinopeus muutamaan risteykseen kaadu.

idea3.gif
(Rauman ohituskaistatkin valmistuu kohta)
033102bebe_1_prv.gif
 
8-tien ainoa vika on se että se on tylsä, sisältää mm. Suomen pisimmän suoran. Muuten ihan OK tie rautaperseilyyn.
 
Voi jumanperkele. Porista pohjoiseen 8-tietä melkein satasta 200 km?
confused_orig.gif


Olen joskus autolla kulkenut pari vuotta Pori-Kokkola väliä ja ikinä maailmassa ei tulisi mieleenikään ajaa moottoripyörällä 8-tietä Pori-Kokkola tai siitä eteenpäin. Alle 200 km/h.

Voiko joku ihan oikeasti ajaa valtateitä moottoripyörällä "melkein satasta" tunnista toiseen?

Kiitos ja anteeksi.
 
ensinnä kannattaa miettiä ihan omilla aivoilla reilusti, että mikä on motiivi ajaa tuo. miksi ajaa paperin perässä 1600km, jos ei normaalisti nauti edes 300km matkasta. jos ajelet monesti normi matkoilla 700km-1000km päiviä, niin sitten kannatta harkita.

tosiasia on, että suurin osa motoristeista 8 tunnin ajon jälkeen on täysin kuutamolla henkisesti, ja loppu menee jossain hämärän rajamailla, tuijottamalla kilometrimittaria, kykenemättömänä lopettaa ajoaan väsyneenä, kun pitää ajaa paperin perässä.

samat jätkät kritisoivat kun joku ajaa täysin virkeänä 30km ylinopeutta tyhjällä suoralla ja menettää korttinsa.

jos itse ajaisin moisen matkan, mitä tuskin en tee, koska en nauti ajaa 20 tuntia. jos kuitenkin ajaisin, niin en keräisi mitään kuitteja ja lähettelisi niitä mihinkään saadakseni tunnustuksen siitä.
 
No, Jake, koska ajetaan?
biggrin.gif
biggrin.gif
wink.gif
Joku pitkä kesäyö, lähdetään vaikka siinä ysin-kympin pintaan illalla ajelemaan ja seuraavana iltana laitetaan mökillä sauna lämpöseks ja nauretaan.
 
ensinnä kannattaa miettiä ihan omilla aivoilla reilusti, että mikä on motiivi ajaa tuo. miksi ajaa paperin perässä 1600km, jos ei normaalisti nauti edes 300km matkasta. jos ajelet monesti normi matkoilla 700km-1000km päiviä, niin sitten kannatta harkita.

tosiasia on, että suurin osa motoristeista 8 tunnin ajon jälkeen on täysin kuutamolla henkisesti, ja loppu menee jossain hämärän rajamailla, tuijottamalla kilometrimittaria, kykenemättömänä lopettaa ajoaan väsyneenä, kun pitää ajaa paperin perässä.

samat jätkät kritisoivat kun joku ajaa täysin virkeänä 30km ylinopeutta tyhjällä suoralla ja menettää korttinsa.

jos itse ajaisin moisen matkan, mitä tuskin en tee, koska en nauti ajaa 20 tuntia. jos kuitenkin ajaisin, niin en keräisi mitään kuitteja ja lähettelisi niitä mihinkään saadakseni tunnustuksen siitä.
Ei tartte tästäkin jutusta tehdä mitään kukkahattu vääntöä.
omg.gif

Siis satasen rajoitus,mutta jokunen pätkä alle.
Kunkin ajonopeus sitten onkin jokaisen itsensä valittavissa henkisten varojensa mukaan.
Se kuinka mielekäs tuo osuus on niin onkin jo eri juttu !! Mutta siitä ei olekaan ollut kyse.

Kaikilla on omat motiivit kaikkeen mitä itse harrastaa ja miten. Jos rautaperseajot ei kiinnosta miksi sitten vaivautua kyseisiä juttuja lukemaan ??

Kiitos ja kumarrus  
033102ass_1_prv.gif
 
On tarkeaa vastustaa ja arvostella sellaista mihin ei itse kykene.
biggrin.gif


Itselle normivali Lohaltha - Cape Town, 1200km. Pitaisi kai joskus koukata siihen se 400 lisaa.
 
Kommenttini oli himppasen provosoiva, mutta en vain kertakaikkiaan kykene ajamaan suoraa valtatietä tunnista toiseen.
Ts. valitsen vaihtelevamman ja mutkaisemman reitin päämäärään päivämatkojen jäädessä viime kesänä pisimmillään vain 900 kilometriin.

Rautaperseilyyn se ei sovellu, koska reitti siinä kaiketi lasketaan suorinta tietä tankkauspisteeltä toiselle.

Eli pointtini oli laatu vs. määrä.
 
Taas ollaan virittämässä tästäkin asiasta turhaa vääntöä. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa harrastaa moottoripyöräilyä. Se mistä toinen tykkää ei lainkaan inspiroi toista. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Eläköön valinnan vapaus.

Silti on mielestäni hyvä kokeilla kaikkea edes kerran: rata-ajoa, rautapersettä, off-roadia jne. Aina sitä jotain oppii tai sitten vahvistuu omat käsitykset että "ei sovi minulle". Liian kovalla suorituspaineella ei pidä mihinkään lähteä. Pitää osata lopettaa jos menee liian kovaksi vääntämiseksi.
 
Taas ollaan virittämässä tästäkin asiasta turhaa vääntöä. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa harrastaa moottoripyöräilyä. Se mistä toinen tykkää ei lainkaan inspiroi toista. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Eläköön valinnan vapaus.

Silti on mielestäni hyvä kokeilla kaikkea edes kerran: rata-ajoa, rautapersettä, off-roadia jne. Aina sitä jotain oppii tai sitten vahvistuu omat käsitykset että "ei sovi minulle". Liian kovalla suorituspaineella ei pidä mihinkään lähteä. Pitää osata lopettaa jos menee liian kovaksi vääntämiseksi.
Jarjen aanta kuunnelkaa. Joidenkin vaan on pakko kuuluttaa etta heidan tapansa harrastaa on ainoa oikea ja muut joutaa lopettaa.

Olenko ollut huomaavinani, etta vahiten naita liian pienia kyparia loytyy niista jotka viihtyvat seka asphaltilla etta soralla..?

Btw, onko oikein "kyparia" vai "kyparoita"?
 
Back
Ylös