• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rautaperseajot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hyenna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lahden MP-messuilta meinaa 5-6 kaveria lähteä ajamaan "Routaperseajon", liveseuranta ständiltä ym. Siinä mutterin kiertäjille esimerkkiä, ajaa voi talvellakin (en tosin minä) Mielenkiinnolla odottelen tapahtumaa.....

Lahden MP-messuilta meinaa 5-6 kaveria lähteä ajamaan "Routaperseajon", liveseuranta ständiltä ym. Siinä mutterin kiertäjille esimerkkiä, ajaa voi talvellakin (en tosin minä) Mielenkiinnolla odottelen tapahtumaa.....
Mutterinkiertäjillä voisi olla vaikeuksia edes rikkoa 24h hiihdon ennätysmatka (407 km) prätkällä
biggrin.gif

Onpa joskus hurjassa nuoruudessa tullut kokeiltua aika montakin kertaa, lähinnä periaatteella ´rahat-finaalissa-eteläeuroopasta-äkkiä-kotiin´... mm. Italian Brindisistä yhtä
Näitähän täällä riittää, 'kyllä minäkin radalla kolmea sataa vetäisin, kukaan ei vain ollut katsomassa eikä katsomassa, mutta kyllähän minä...'.

Kuulostaako tutulta?

Se on vaan niin, että kaikkia ei kiinnnosta kiertää kehää paikallaan mahdollisimman lujaa, painaa menemään mutkatietä, käydä nakkikioskilla ja saada se pari tuhatta km per vuosi näillä reisuilla. Ei voisi vähempää kiinnostaa kirkot ja muut museot. Joskus sitä vaan pitää päästä Baanalle.
Juu, näin varmaan ja kukin tyylillään, mutta minä sain tuolla metodilla kuluneella kaudella maaliskuun lopusta joulukuun alkuun 19 000 kilsaa aikaiseksi. Siihen tosin sisältyy pyöränhakureissu Saksasta, noin 1000 kilsaa.

Että kyllä niitä kilsoja saa kerättyä ihan nurkissakin pyörimällä. Lähinnä mutkatiehupailua pitkin poikin Uudenmaan maakuntaa välillä oikein Hämeeseenkin eksyen ja niiden seutujen kuppiloiden läpikäymistä, jonkun verran työmatkoja.

Ei sen puoleen, rautaperseajon vois käydä joskus kokeilemassa. Sittenhän sen tietää onko kivaa vai oliko viimeinen kerta. Kunhan tuo vaimoke tuosta oppii paremmin ajamaan niin matkaakin varmaan tulee enemmän ajettua.

Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tavalla. Joku ajaa pitkiä matkoja,joku kytkee etupyörän ylös, joku ajaa 200+ nopeuksia. Mulle näistä sopii parhaiten rautaperse joskus tulevaisuudessa.

Onpa joskus hurjassa nuoruudessa tullut kokeiltua aika montakin kertaa, lähinnä periaatteella ´rahat-finaalissa-eteläeuroopasta-äkkiä-kotiin´... mm. Italian Brindisistä yhtä
Näitähän täällä riittää, 'kyllä minäkin radalla kolmea sataa vetäisin, kukaan ei vain ollut katsomassa eikä katsomassa, mutta kyllähän minä...'.

Kuulostaako tutulta?
Reilu 30v sitten esim. Tukholma-Salzburg (n.1900 km) 24 tuntia tasan, ajokkina Yammu TR-1, ja kaksipäällä. aivan riittävästi se oli, ei ole vieläkään tullut kiusausta yli 1000km/päivä ajella, ainakaan jos en oikeasti ole ollut menossa johonkin. Jokainen tehköön kuten huvittaa, minua ei varta vasten huvita lähteä istumaan mopon päälle vuorokaudeksi pelkästään jonkun diplomin tähden
sport05.gif

UGH! olen puhunut

Tää on niin tätä... 17 tunnin matkaan kulutetaan 24h... hoh hoijaa, kyl määki nuorempana...

Mahtaakohan edes muisti enää pelittää oikein matkan kestosta ja reitistä? Siksihän näitä dokumentoidusti ajetaan!

Minähän sanoin että "jokainen tehköön kuten huvittaa", jos sun käsitys lomasta on veren maku suussa kaahottaminen minuuttiaikataulun mukaan niin siitä vaan. Kun minä lähden mopolla Suomen rajojen ulkopuolelle, minä lähden LOMALLE!
biggrin.gif

Näistä asioista on sikäli aivan turha kinastella, että ei tosiaankaan ole olemassa yhtä ns."oikeaa" tapaa tehdä matkaa.

Yksi tykkää kierrellä ihan rauhassa, ja olla murehtimatta ajan kulumisesta, toinen taas huiskaista mantereen laidalta toiselle minimiajassa. Halutessaan voi tehdä niinkin, että toinen suunta mennään hissukseen, toinen vähän vauhdikkaammin. Tai ihan mitä vaan siltä väliltä.

Jos haluaa perehtyä paremmin eri maihin, kulttuureihin, keittiöihin, nähtävyyksiin, jne, niin sitten sitä järjestää itselleen hieman aikaa ajella muuallakin kuin pelkillä moottoriteillä, koska ne on kaikkialla aika samanlaisia, ja niillä näkee joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta lähinnä bensa-asemia ja kilometritolppia.

Jos olen ajanut jonkun maan läpi pelkästään moottoriteitä, ja pysähdellen korkeintaan tankkaamaan, niin en varsinaisesti laske edes käyneeni siellä, sen enempää kuin jos lentäisin saman maan yli lentokoneessa. Mutta se on taas kerran vain oma aatokseni, ja tästäkin saa olla myös toista mieltä.

Noh , ajoin viime kesänä ensimmäisen rp-ajon , keski-suomesta Kuusamon kautta Kittilään ja nelostietä alas. Täytyy sanoa , että homma oli odotettua helpompi ja mikä tärkeintä , nautin joka jumalan kilometristä.Ja mikäs oli ollessa kun ei tarvinnut kuin päästää menemään , ei tarvinnut ajatella ketään eikä mitään kunhan vaan ajoi....Ensimmäisen ajon ollessa kyseessä ,suunnittelin reitin hyvin yksinkertaiseksi ja nopeaksi , kun en todellakaan tiennyt miten sitä reagoi väsymykseen jne. No sitä ongelmaa ei ollut , ei 1vrk nukkumatta ole mikään ihmesuoritus , kun se tehdään selvinpäin ,onhan sitä riekuttu toista vuorokautta kännissäkin yhteenputkeen...
Tankkauksien väli oli customilla n. 200 km , sama pätikuskiinkin,muista juoda ja jotain kevyttä puraista ,niin ei siinä edes nälkä ehdi tulemaan. Sadekamppeet ja varavaatetusta .Suomi on pitkä maa ja vuorokaudessa ehtii tulla monenlaista säätä.
Eli jos siltä tuntuu , niin eikun menoksi .Jos ei ,niin kirjoittele täällä kuinka typerää ja vaarallista se kuulemma on....
Joka tapauksessa ,ens kesän reitit on suunnitteilla....

Te, jotka olette käyneet, niin kertokaas hieman, mitä kannattaa ottaa matkalle mukaan ja mihin tulee kiinnittää erityistä huomiota matkan aikana ja kaikkea muita vinkkejä myös kehiin
smile_org.gif

Ja kertokaa yleensäkin mitä reittiä ajoitte ja kuinka matka sujui jne.?  
062802moto_prv.gif
Eikös tuossa "lainauksessa" ollut se alkuperäinen kysymys?

Osa porukasta taivastelee miksi, onko järkee, palaa bensaa, renkaat kuluu, mopo menettää arvoaan, väsyy kun ajaa pitkän matkan,ilmasto pilaantuu....jotakin varmasti unohtui.

Näinhän se on jos mopoilee, mutta pitäisi sen olla kaikille selvää että nuo ovat vain lieveilmiöitä tässä harrastuksessa.
omg.gif

Annetaan kaikkien harrastaa mitä itse tahtoo ja miten tahtoo.

Mutta vastatkaa toki ne joilla on kokemusta rautaperseilystä. Asialliseen kysymykseen luulisi saavan enemmän asiaan liittyviä vastauksia.
eek.gif
Niinpä? Miksi juosta kokonainen maraton, kun on toi 100 m. pikajuoksukin olemassa?
Mp- kun on täällä pohjoismaissa vain pelkkä hauska, valtiovallan ja vakuutusyhtiöiden "rakastama" kallis harrastus, kaikissa olomuodoissaan vain pelkkä harrastus muiden harrastuksien joukossa.

Eli eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia?  
sport05.gif

tv.   (kukkahattu) 200-300km. /pv riittää toki ihan täysin mulle. Ja sitten 1-4 pv:n juomatauko välissä
033102beer_1_prv.gif

Tästähän on olemassa muitakin versioita kuten esim."miksi maratooneja järjestetään? Se on hyvä tapa saada hullut numerojärjestykseen"
biggrin.gif

Niinpä? Miksi juosta kokonainen maraton, kun on toi 100 m. pikajuoksukin olemassa?
Yritätkö vihjata vanhan kansan totuutta: "Mitä pidempi matka, sitä tyhmempi juoksija!"
En toki, no kun näitä harrastuksia ja niiden ala-lajeja kun on monenlaisia. Joku tykkää rautaperseestä ja joku toinen taas karvaperseestä?
pftroest.gif

Kait se on toi rautaperseajon nautinto on vähän niinkuin veneilykin nautinto, eli olet perillä silloin kun lähdet irti laiturista? Päätepiste ei ole päätavoite, vaan itse matkanteon nautinto?

Anyway. Jos siitä tyydytyksen saa niin silloinhan se on ihan ok.

Itse en henkilökohtaisesti enää nauti minkään maalla kulkevan ajoneuvon ajamisesta tai edes kyydissä olemisesta, kun matkaa alkaa olla semmoset reilustikin yli 500 km. päivässä.
Vaikkakin itselläni onkin touring mopo, ja bisnes-kokoluokan auto perseen alla.

Tms. noi pohjoislappiin 1000 km. yhteen suuntaan päivässä suuntautuvat reissut alkaa ainakin minua puuduttaan, ja matkanteko menee helposti loppu osaltaan jo pakkopullaksi yhden päivän ajolle.

joo se täytyy kyllä myöntää, että rautaperse on pala kakkua ja periaatteessa se järkivaihtoehto jos vertaa sitä tohon 100km juoksuun. olen pari kertaa sitä juoksua seurannut 'vahingossa' tuossa pirkkahallin maastossa. ne juoksee lyhyttä lenkkiä, muutama kilometri. ajoin siitä ohitse aamulla ja ne juoksi siellä. ajoin ohi uudestaan joskus iltapäivällä, ne juoksi siellä. kävin saunassa tutulla, ne juoksi siellä. lähdin kotiin joskus 9 maissa illalla ne juoksi siellä. ja ne juoksijat on osa tosi vanhoja, uskomattomassa kumarassa juoksijoita. hauska on myös se ympyrän juokseminen.

ehkä rautaperseilyyn voisi yhdistää ton ympyrän ajon, esim tampereella voisi ajaa tota muroleen lenkkiä ympäri. siinä ei voi oikasta ja se pitää ajaa joku 13kertaa ympäri niin rautaperse on siinä. lenkki taitaa olla joku 130km. ei muuta kuin laskija muroleen sillalle, ei pysty oikaseen. tietysti matkanopeus ei oo kova tossa.

On näissä ajoissa sääntöjäkin,ei se ihan niin helpolla onnistuu et kiertää kehää jossain vuorokauden verran
biggrin.gif

Ite ajelen 640 adventurella,ja ihan kaikkea mitä keksinnkin
cool.gif

On nostettu suosta kaveriporukan avustuksella,on kieretty norjat sun muut vaimo kyydissä/yksin (viimekin vuonna kävin 2 kertaa pohjoisnorjas 6 viikon sisällä ja siinä välillä ajoin ss1000).

Se nytt vaan on niin et pyörä on tehty käyttämistä varten!!!
On mullakin ollut niit fightereita ja stuntticebareita,mutt matkaensa on mun mielestä se ainoa oikea,jos ei tie mielytä niin poikkaisee vaikka metän läpi paremmalle tielle  
wink.gif

Mutt tä on IHAN PELKÄSTÄÄN MUN MIELIPITENI!!!

Olen ajamassa(kokeilemassa) messuilta 5.2-10 tonttumaahaan ja takas.

Se minkä takia minä sitä rupesin fundeerata oli ihan vaan sen takia et kiinnostaa ihan henkilökohtaisesti vaan se et riittääkö mun rahkeet sellaiseen?
Ei mua vois kiinnostaa vähemmän nakkikiskaajot jonnekin teolisuusaluelle kuminpolttoon ja paskapuhumiseen kuinka kovia jätkiä ollaan
baaa.gif

Käykää ihmeessä kiertää suomea tai jotain,löyty paljon katottavaa kehien ulkopuolellakin!
Ja vaikka nytt ajaa ss1000 vauhdilla niin ihan hyvin saa  maisemia katottua samalla,se mikä jää on joka kulman terassikahvet ku siihen ei jää aikaa.

On aina niin pirun helppoa kommentoida siit mist ei itellä ole minkäänlaista hajuakaan!!!

Jos pyörä kulkis samaa vauhtia ku suu(sormet/näppäimistö),niin täsä foorumis olis iso osa jo äänivallin rikkoneet vaikka pappiksella!

Mutt sekin on taas vain mun mielipiteeni.

komppaan täysillä , ja se vaan on niinkin että joku voi todella tykätä Ajamisesta(kin) , niin uskomattomalta kuin se tällä foorumilla saattaa kuulostaakin....

Kyllä se Ajaminen on se mikä on elämää ,ainakin meikäläisen mielestä!
062802moto_prv.gif

Ajeli sitä sitten OnRoad tai OffRoad.
062802moto_prv.gif

Ja kokemuksesta sanon että taas ens kesänä varmaan tulee ajeltua yhdet SSXX00 -ajot muiden reissujen ohella samoin kun jonkun CrossCountry
/ Enskakisan, se on vaan niin mukavaa lataa meneen...
baaa.gif

Tsemppiä vaan yritykseen Advelle, oot aikas Äijä jos SS1000 saatte ajettua helmikuussa
buttrock.gif

Back