• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rautaperseilyn mielekkyys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannu59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hannu59

New member
Mopomatkailu on kuulemma kustomi- ja matkavessahenkilöiden sekä muiden epätyypillisessä seksuaalisuhteessa elävien hommaa, väsyneenä ajamista ja tyhjänpäiväistä elvistelyä saavutuksella jonka kuka tahansa voi saavuttaa mutta ei syystä tai toisesti viitsi.

Aivanko te kitisijät oikeasti kuvittelette että niitä IBA ajoja ajetaan hampaat irvessä, ajamisesta nauttimatta, väkisin, teiltä saatavan rispektin toivossa, jne, hä?

Onko teidän mielestänne rispekti niin halpaa, että sen saavuttaa konevoimin 1000 mailia ajaen? No ei tietenkään ole. Eihän tuo ole ajotehtävänä kummallinen. Ette kai te pidä rautaperseilijöitä niin naiiveina, että kuvittelisivat rispektin olevan ostettavissa? Ainakaan kaikkia?

Rispekt is not kiven, but IMHO Rispekt is not teiken aithör, äs it mast bee öörned.

Miksi pitää ajaa väsyneenä? Eikö saa tarkkailla omaa ajamistaan tietääkseen milloin virheiden määrä alkaa kasvaa?

Miksi ajamisesta ei saa nauttia? Ei tietenkään maantieajo ole oikeaa moottoripyörän ajamista. Ainoaa oikeaa AJAMISTA voi opetella vain moottoriradalla ja se on oikein kivaa. 700 km ratakeikka on sitä paitsi hyvä valmistautuminen seuraavan päivän rautapersereissuun. Mutta jos se kiva maisemareitti sattuu vaatimaan tuhannen kilometrin siirtymäetapit kotoa, niin ei kai sitä mopoa minkään Volvon perässä sinne pelipaikalle hinata? En minä ainakaan, koska minun kesäVolvossani ei ole vetokoukkua.

Älkää käsittäkö väärin. Ei minulla ole tarvetta arvostella kavereita jotka menevät radalla matkustajan kanssa lujempaa kuin minä yksin. Ei siitä huolimatta, että tuovat moponsa paikalle pakulla ja minä ajaen. Tämä on heidän tapansa harrastaa ja minun kannattaa olla kuulolla koska siinä oppii lisää. Ja sitä matkustajaa kuljettavaa Gixxeriä seuraten omatkin ajolinjat vähitellen paranevat ja ajaminen muuttuu helpommaksi vaikka vauhti ei putoa lainkaan, päinvastoin.

Enkä edes arvostele sitäkään, että he näyttävät sekkareineen ja GPS dataloggereineen olevan kovin välineorientoituneita kadotettujen sekuntien metsästäjiä. Miksi ihmeessä ajaa vain ajamisen vuoksi rataa ympäri? Mutta eivät he ahdistuneilta vaikuta tästä tavoitteen asettamasta paineesta huolimatta. Ehkäpä oman ajamisen tarkkailu onkin heille tapa oppia lisää?

Nopeasta kierrosajasta saa minun rispektini, koska tiedän että sitä en pysty vuorokaudessa hankkimaan, mutta minä tai lähes kuka tahansa muukin hyvin valmistautunut motorist voi hankkia IBAn jäsenyyteen oikeuttavat kuitit.

Ja vielä: kamat mukana ja kaveri takapenkillä ei VOI ajaa. No ei tietenkään voi, ks. moottorirata ja oikea ajaminen. Mutta moottoripyörällä voi paitsi ajaa ajamisen vuoksi, myös liikuskella kivoissa paikoissa ja kivassa seurassa. Eihän se oikeaa AJAMISTA ole, mutta sekin voi olla kivaa. Ainakin minusta on.

Helppoahan se tietysti minun on sanoa, kun olemme rouvan kanssa saaneet itse valita kenen kanssa menemme naimisiin, joten sen kaverin kanssa viihtyy oikein hyvin vaikkeivät tapit raavikaan asfalttia kaiken aikaa. Kesäterassille, hyvälle pihville ja laatuviinille määränpäässäkin pitää jättää aikansa. Meille on käynyt lisäksi niin hyvin, että olemme saaneet valita kaverimmekin kenen kanssa ajelemme.

Nyt ehkä joku sanoo etten ymmärrä ja pelkäänpä pahoin että hän on oikeassa. Jotain minä teen väärin, kun minä pidän moottoripyöräilystä radalla, matkalla, yksin, kaverin kanssa, vapaalla tai työmatkalla PC, puku ja solmio sivulaukuissa ja mopon merkkikin vaihtuu joka kerta pyörää vaihtaessa.

Pitäisi ilmeisesti valita yksi merkki ja ainoa oikea tapa harrastaa, ei tästä muuten taida mitään tulla...

NVH! Mitäpä tähän enää lisäämään. Jos olis enemmän tällaista katsantokantaa, niin olisi vähemmän kireitä siimoja, eikä tämä liity mitenkään kalastamiseen.
bowdown.gif

Minulta saa takaisin sitä mitä antaa. Minun kunnioitukseni ei liity mitenkään ihmisen omistamaan moottoripyörään, Apparan kierrosaikoihin, ajettuihin rautaperseisiin, kengännumeroon, tai seksuaaliseen suuntautumiseen. Kiv mii rispekt änd juu säll risiiv it in ritöön.

Ihmisellä on vain kumma tarve olla oikeassa, ja vakaa usko siitä, että oma tapa on ainoa oikea. Kun tämä yhdistetään nettifoorumin suomaan anonymiteettiin, tulee väkisinkin näitä sankareita, jotka herkuttelevat toisen ihmisen kuolemaa käsittelevissä keskusteluissa "sitä saa mitä tilaa" tyylisillä kommenteillaan. Tuskin nämäkään ihmiset menisivät jeesustelemaan vainajan omaisille kasvokkain, varsinkaan ilman parempaa tietoa tapahtumien kulusta. Tällaiset ihmiset eivät ansaitse kenenkään kunnioitusta.

En arvosta kovinkaan korkealle rautaperseilijöiden, tai muidenkaan ryhmien niputtamista mihinkään muottiin, mutta valitettavasti sitäkin tapahtuu.

Jokainen varmasti provosoituu joskus jostakin, kaikki eivät vaan provosoi. Jokainen menköön itseensä. Kannattaa yrittää muistaa se, että moottoripyörän omistaminen ei todellakaan ole vakava asia ja siitä voi yrittää nauttia parhaansa mukaan puuttumatta muiden tapoihin.

mitäpä tohon, ol aika yksselitteistä.. no mullon takana 25v ja miljuuna mailia, viime kesänä ajoin SS1000:n eik tehny mitää tiukkaa... kyse ol ittesä kattomisesta vaikka ei ois onnistunu ilman seuraa.. luulisin et koko homman mielekkyys on itteesä tutustuminen. piste.

e. typot

mulle ainakin aivan sama mitä kukakin ajelee,ja missä ajassa!mutta tekis kyllä mieli näin entisenä rekkakuskina kokeilla mitä pyörällä jaksais kerralla,sillon joskus venäjällä rekalla 2700km päivässä joka on hirmu veto niillä teillä
withstupid.gif
withstupid.gif

No se nyt vaan oli kivaa...ajaa se rautaperse...  ... ja se suorituksen jälkeinen sauna, kesäyö ja seuraavan aamun kävelylenkki...
buttrock.gif

Ei sitä edes tarvitse ajaa väsyneenä, matkallakin ehtii ottaa unet.  
wink.gif

Mua ei oikeastaan kiinnosta ollenkaan mitä toiset ajattelee, eikä edes toisinpäin.  Rautaperseen ajo vaan on hyvä asia.  
033102bebe_1_prv.gif

Se vaan ei taida olla uusien HD-miesten, joille jo 400 km on maininnan arvoinen saavutus tai pumpuliperseiden juttu.

Moottoripyöräily (ja elämä muutoinkin) on paljon leppoisampaa kun tekee niinkuin itsestä tuntuu hyvältä ja lopettaa murehtimasta mitä muut ajattelevat .

Ajoin SS1000:n viime kesänä enkä tietenkään malttanut olla hiukan elvistelemättä asialla. Useampi kuin yksi kysyi mitä järkeä tai mieltä hommassa on. Vastasin kysyjän oman harrastuksen mukaan: "Yhtä paljon kuin kalastuksessa/metsästyksessä/golfissa/ratsastuksessa."

Yks tykkää äiteestä, toinen tyttärestä. Mitä se sen kummempia perusteluja tarvitsee?

Pitkiin aikoihin karmeinta hyninää oli tää tv-ohjelma "Moottoripyöräpäiväkirjat", jossa tää toimittaja Sumari hymisteli HD-kuteissa pitkin Jenkkejä mm. Neumannin kera, ja oltiin niin baikkeria että huhhuh..
033102ass_1_prv.gif

Ajoin SS1000:n viime kesänä enkä tietenkään malttanut olla hiukan elvistelemättä asialla. Useampi kuin yksi kysyi mitä järkeä tai mieltä hommassa on. Vastasin kysyjän oman harrastuksen mukaan: "Yhtä paljon kuin kalastuksessa/metsästyksessä/golfissa/ratsastuksessa."
Eli ei mitään järkeä.

Otsikko kysyy rautaperseilyn mielekkyyttä. Ei sitä ole.

Lähden perjantaina kolmeksi viikoksi Keski-Eurooppaan. Mielekkäintä olisi pysyä kotona, seuravaaksi mielekkäintä olis varmaan mennä kotilolla. Menen prätkällä.

Enkä pohdi homman mielekkyyttä, ihan turhaa aivovaivaa.

Jos ajaa ajamisen vuoksi itselleen, niin miksi sitten niitä kuitteja kerää ja lähettelee saadakseen jonkun todistuksen?

Voihan sitä ajaa pitkä päivämatkan paikasta toiseen ihan vaan siirtyäkseen. Tuollainen tietty aika ja matkarajahan jopa kannustaa yliväsyneenä ajamiseen tai nopeuden nostamiseen.

Tuli viime vuonna ajettua pakulla non-stoppina Italiasta Tallinaan ja hullun hommaa oli se jälkimmäisen yön valvominen. Näin jälkeenpäin ajateltuna jopa liikenteen vaarantamista, mutta kun ei jaksanut suotta pysähtyä yöpymään kumpanakaan yönä.

Eikös se ole tärkeintä, että touhu miellyttää itseään eikä foorumin äänestyksen enemmistöä?
Ajelkoon jokainen siellä missä se itsestä mukavalta tuntuu
062802jumpie_prv.gif

Minua kiinnostaa juuri nyt eniten tuommoinen noin 402 metriä.
Eikä se haittaa vaikka en nopein oo ja kaikkia ei ko. tuohu kiinnosta.
Ei sitä kenenkään kannata alkaa varta vasten muita miellyttämään, tekee vaan sitä mistä tykkää, niin ei hermotkaan joka välissä mee
cool.gif

Niin ja itse en ole vielä innostunut rautaperseilystä
wink.gif

JopoJopo. Joikainen saa kiksinsä mistä saa. Hyvä näin. Yksi ajaa itselleen, toinen kuuluakseen johonkin porukkaan, kolmas saadakseen vetäistä poski maassa radalla, neljäs voidakseen vaikka sitten vähän elvistellä. Monet ehkä hieman kaikkien noiden syiden vuoksi....

En mä nää tuossa rautaperseilyssä muuta mahdollista ongelmaa kuin se, että joku vetää hampaat irvessä väkisin näyttämisen vuoksi itselleen / pyörälleen liian pitkän matkan. Väsyneenä sitten ryhmän paineen, näyttämisen halun tai muun rispektin etsinnässä teloo itsensä kun ei se perse olekaan terästä vaan sellua. Ittensä tai naapurin telominen moisessa savotassa on niin kovin turhaa.

Eli kyllä itsetuntemuksen pitää olla kohdallaan ennenkuin tuollaisiinkin ryhtyy. Pitää uskaltaa ja kehdata heittää leikki kesken jos/kun se lakkaa tuntumasta hyvältä (tai edes siedettävältä).

En ole ajanut rautapersettä, mutta suunnitelmissa on ollut. Itse en koe sitä minään ongelmana nykypyörällä ajettaessa. Melkein samat matkat on tullut reissun päällä jo ajettua päivämatkoina( 1100km). En tiedä onko siinä edes mitään järkeä ja itsensä voittamista, ehkä toisilla on toisilla ei. Silti suunnittelen sitä, mutta ajokkina tulee olemaan vuoden -72/73 jytäjammu. Sitä pidän haasteena varsinkin jaksamisen suhteen jo pelkästään tärinöistä johtuen. En edes tiedä voiko siitä nauttia ja ilman pitää ainakin olla kohdillaan. Sopiva matka vauhti tuolla laiteeella on jossain 90km/h luokkaa joten ei siinä keskinopeutta paljoa saa. Siinä saa ajaa todennäköisesti koko vuorokauden melkein ja toivoa että vanhan pyörän tekniikka kestää. Mulle on aivan sama mitä muut siitä ajattelevat, mutta itse koen sen mielekkäämmäksi ja haasteellisemmaksi kuin esimerkiksi FJR:llä ajon.

Ylipäänsä se mitä naapurit ja muuta ajattelee ei paljoa mua kiinnosta. Mä olen aina tehnyt niin kuin olen parhaaksi katsonut, välillä on tullut siipeen ja välillä ei.

Joten eiköhän meistä jokainen voi harrastaa tätä hienoa lajia miten lystää, kiertää kioskia tai rataa tai ryjätä metsäpoluilla enskan kanssa. Luulisi kaikkien sakkiin mahtuvan, jopa HD-miehen
biggrin.gif

Eli kyllä itsetuntemuksen pitää olla kohdallaan ennenkuin tuollaisiinkin ryhtyy. Pitää uskaltaa ja kehdata heittää leikki kesken jos/kun se lakkaa tuntumasta hyvältä (tai edes siedettävältä).
Minusta tuo sama periaate osuu aivan yhtä hyvin pitkiin maantiematkoihin ja rataharjoitteluun ja moneen muuhunkin asiaan.

Sekä radalla että rautaperseilyssä tulee game over aika herkästi jos lähtee venyttämään omia rajojaan ellei tiedä suhteellisen tarkalleen missä ne rajat nyt ovat ja myös hyväksy niitä.

Back