Rengaslämmittimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixer1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osta vaan ne lämppärit. Ne lisäävät luottoa renkaisiin merkittävästi, ja onhan ajoaika ratapäivilläkin todella rajoitettu (muistaakseni yleensä noin 15 min setit). Henk. koht. en ymmärrä miksei niistä olisi katukuskille vastaavaa hyötyä kuin kisakuskillekin.


Toisaalta, en myöskään ymmärrä kuinka ne saa renkaalle ratapäivänä ilman standejä. Eli kannattaa investoida myös peräkärryyn.  
blush.gif


Ja jos paineenmuutokset hämmästyttävät, niin ei muuta kuin ostamaan typpipullo. Laajenee paljon vähemmän kuin ilma.  
lookaround_orig.gif
Toki lisäävät luottoa renkaisiin, mutta luottoa lisää myös se että oppii tuntemaan moponsa paremmin ja saa jousituksen säädettyä paremmin vastaamaan omia tarpeita. Mielessä vain siintelee kuva ratapäivälle tulevasta peräkärry karavaanista... Jannuilla alkaa olemaan kaikenlaista roipetta mukana ja alkaa olemaan lähes ammattimainen lähestyminen ajamiseen (noin radalla) ja samalla alkaa olemaan melko vaikea perustella muille harrastajille ratapäivän ajoharjoittelun perusteita.
 
Mielessä vain siintelee kuva ratapäivälle tulevasta peräkärry karavaanista... Jannuilla alkaa olemaan kaikenlaista roipetta mukana ja alkaa olemaan lähes ammattimainen lähestyminen ajamiseen (noin radalla) ja samalla alkaa olemaan melko vaikea perustella muille harrastajille ratapäivän ajoharjoittelun perusteita.
Saahan sitä hupia repiä mistä haluaa ja kukin säätää tyylillään. Harjoittelua se radalla ajo aina kuitenkin on. Onhan noita monia kavereita, joilla homma on rataharjoittelussa mennyt siihen pisteeseen, että on siirrytty oikeasti kilpaa ajamaan.
 
Taas te teette yksinkertaisesta asiasta tiedettä
biggrin.gif


mpsqmanual-palaa-s.jpg
*REPS!
biggrin.gif


Melkoinen revohka raahata pukit ja lämppärit sinne radan varteen, voisi ainakin kuvitella.
nixweiss.gif


Tuli vaan mieleen, että mistäs niihin lämppäreihin muuten saa sähköä? Agregaatti siis mukaan ja 40 metrin kela jos radalla oliskin töpseli.
biggrin.gif
Siinä sitten R1:sen kanssa kohti Alastaroa.
biggrin.gif
biggrin.gif


Ei sillä, pääasia että tulee hyvä.
bowdown.gif
thumbs-up.gif
 
Melkoinen revohka raahata pukit ja lämppärit sinne radan varteen, voisi ainakin kuvitella.  
nixweiss.gif


Tuli vaan mieleen, että mistäs niihin lämppäreihin muuten saa sähköä? Agregaatti siis mukaan ja 40 metrin kela jos radalla oliskin töpseli.
biggrin.gif
Siinä sitten R1:sen kanssa kohti Alastaroa.  
biggrin.gif
biggrin.gif
Kyllä esim. motoparkissa oli SRRA:n katupyörien ratasetissä piha ihan täynnä pakettiautoja ja kärryjä.. näkyi siellä niitä varikkopukkejakin olevan.. ja telttoja.. Oli meikäläisellä polkupyöräkin mukana liikkumista helpottamassa
tounge.gif
Sähkötkin löytyy tolpista..

Ei kai kukaan nyt parin tunnin settiin ala kamoja raahaamaan.. Tollanen viikonloppu tai koko päivän settikin jo eri asia.
 
Kyllä esim. motoparkissa oli SRRA:n katupyörien ratasetissä piha ihan täynnä pakettiautoja ja kärryjä.. näkyi siellä niitä varikkopukkejakin olevan.. ja telttoja.. Oli meikäläisellä polkupyöräkin mukana liikkumista helpottamassa
tounge.gif
Sähkötkin löytyy tolpista..

Ei kai kukaan nyt parin tunnin settiin ala kamoja raahaamaan.. Tollanen viikonloppu tai koko päivän settikin jo eri asia.
Hitto.

Tehän ootte tosisaanne..
tounge.gif
wink.gif
biggrin.gif



Niinkun sanoin, pääasia että tulee hyvä.
033102beer_1_prv.gif
 
Melkoinen revohka raahata pukit ja lämppärit sinne radan varteen, voisi ainakin kuvitella.  
nixweiss.gif


Tuli vaan mieleen, että mistäs niihin lämppäreihin muuten saa sähköä? Agregaatti siis mukaan ja 40 metrin kela jos radalla oliskin töpseli.
biggrin.gif
Siinä sitten R1:sen kanssa kohti Alastaroa.  
biggrin.gif
biggrin.gif
Kyllä esim. motoparkissa oli SRRA:n katupyörien ratasetissä piha ihan täynnä pakettiautoja ja kärryjä.. näkyi siellä niitä varikkopukkejakin olevan.. ja telttoja.. Oli meikäläisellä polkupyöräkin mukana liikkumista helpottamassa
tounge.gif
Sähkötkin löytyy tolpista..

Ei kai kukaan nyt parin tunnin settiin ala kamoja raahaamaan.. Tollanen viikonloppu tai koko päivän settikin jo eri asia.
Hehe! .....pärrä sulta sitten olikin unohtunut kotiin
tounge.gif
 
Melkoinen revohka raahata pukit ja lämppärit sinne radan varteen, voisi ainakin kuvitella.  
nixweiss.gif


Tuli vaan mieleen, että mistäs niihin lämppäreihin muuten saa sähköä? Agregaatti siis mukaan ja 40 metrin kela jos radalla oliskin töpseli.
biggrin.gif
Siinä sitten R1:sen kanssa kohti Alastaroa.  
biggrin.gif
biggrin.gif
Kyllä esim. motoparkissa oli SRRA:n katupyörien ratasetissä piha ihan täynnä pakettiautoja ja kärryjä.. näkyi siellä niitä varikkopukkejakin olevan.. ja telttoja.. Oli meikäläisellä polkupyöräkin mukana liikkumista helpottamassa
tounge.gif
Sähkötkin löytyy tolpista..

Ei kai kukaan nyt parin tunnin settiin ala kamoja raahaamaan.. Tollanen viikonloppu tai koko päivän settikin jo eri asia.
Hehe! .....pärrä sulta sitten olikin unohtunut kotiin  
tounge.gif
No hitto! Mitäs pienistä
tounge.gif
Annoin vaan ukoille tasotusta ens kertaa varten
wink.gif
biggrin.gif
 
Onhan noita monia kavereita, joilla homma on rataharjoittelussa mennyt siihen pisteeseen, että on siirrytty oikeasti kilpaa ajamaan.
Ja sekö sitten on se vedenjakaja?
Eikö sekin ole ajoharjoittelua, tosin ei ehkä katuajoa varten, mutta ajoharjoittelua kummiskin. Varmaan jotkut saa suurimman ilon juuri kilpailemisesta, toisille taas se on looginen askel juuri mopon hallinnan harjoitteluun, siirtyä kisaamaan siis. Aika hitaasti mitään oppii jos ei ole reilusti nopeampia mitä apinoida, ja mitä enempi niitä on sen parempi.

Kyllä se on se on se henk koht tason nousu mikä tekee hommasta hauskan. Ja joka ikisessä asiassa muut ihmiset määrittelevät mittapuun, kisoissa vaan se vertailu on vähän suoraviivaisempaa, oli sitten kyse talon ympäri juoksemisesta lapsena tai wanhojen ihmisten mopoilusta. Kaikkien asenne tämä tietty ei ole, mutta ainakin yhden ihmisen.
 
Mielenkiintoinen keskustelu renkaanlämmityksestä. Onko kukaan ajatellut, että mitä se renkaan lämpö on ajettaessa??? Voisiko ajatella hankittavan renkaan lämpömittari varmistaakseen että rengas pysyy oikeassa lämpötilassa?
Ihan vain ajatuksena.
 
Mielenkiintoinen keskustelu renkaanlämmityksestä. Onko kukaan ajatellut, että mitä se renkaan lämpö on ajettaessa??? Voisiko ajatella hankittavan renkaan lämpömittari varmistaakseen että rengas pysyy oikeassa lämpötilassa?
Ihan vain ajatuksena.
kilpa (ihan ne wsb race) ukkelit käyttävät harjoituksissa ja testiajoissa infrapunasensoreita mittaamassa lämmön kehitystä ja lämpöä renkaassa/vanteessa. alkaa olla kohtuullisen high-tech asioita.
renkaan lämpötiloja ihan pintamittarilla seuraavat kaikki autopuolen rata-ajoa vakavissaan harjoittavat. mp-porukoista en tiedä... parjaani varmaan tietäisi mittaileeko joku lämpöjä lenkin jälkeen. sinäällään saattaa olla hyvinkin hyödyllinen tieto, ainakin sopivia rengaspaineita etsittäessä. rengasvalmistaja varmasti ilmoittaa celcius haarukan jossa rengas toimii parhaiten.
 
kilpa (ihan ne wsb race) ukkelit käyttävät harjoituksissa ja testiajoissa infrapunasensoreita mittaamassa lämmön kehitystä ja lämpöä renkaassa/vanteessa. alkaa olla kohtuullisen high-tech asioita.
renkaan lämpötiloja ihan pintamittarilla seuraavat kaikki autopuolen rata-ajoa vakavissaan harjoittavat. mp-porukoista en tiedä... parjaani varmaan tietäisi mittaileeko joku lämpöjä lenkin jälkeen. sinäällään saattaa olla hyvinkin hyödyllinen tieto, ainakin sopivia rengaspaineita etsittäessä. rengasvalmistaja varmasti ilmoittaa celcius haarukan jossa rengas toimii parhaiten.
Auto- ja MP-puolella on saatavissa myös vanteeseen kiinnitettäviä lämpötila- ja painesensoreita, jotka ovat huomattavasti tarkempia, kuin esim. pintalämpöä mittaavat infrapunamittarit. Yksi valmistaja on esim. Smartire

IR-mittarilla mittailin viime kauden, tälle kaudelle hommasin kunnon piikillä varustetun mallin, joka kertoo paremmin itse seoksen lämpötilasta.

Ihannelämpötiloja ei ole mitenkään erityisen helppo saada rengasvalmistajalta- syytä en tiedä.

/marko
 
kilpa (ihan ne wsb race) ukkelit käyttävät harjoituksissa ja testiajoissa infrapunasensoreita mittaamassa lämmön kehitystä ja lämpöä renkaassa/vanteessa. alkaa olla kohtuullisen high-tech asioita.
renkaan lämpötiloja ihan pintamittarilla seuraavat kaikki autopuolen rata-ajoa vakavissaan harjoittavat. mp-porukoista en tiedä... parjaani varmaan tietäisi mittaileeko joku lämpöjä lenkin jälkeen. sinäällään saattaa olla hyvinkin hyödyllinen tieto, ainakin sopivia rengaspaineita etsittäessä. rengasvalmistaja varmasti ilmoittaa celcius haarukan jossa rengas toimii parhaiten.
Auto- ja MP-puolella on saatavissa myös vanteeseen kiinnitettäviä lämpötila- ja painesensoreita, jotka ovat huomattavasti tarkempia, kuin esim. pintalämpöä mittaavat infrapunamittarit. Yksi valmistaja on esim. Smartire

IR-mittarilla mittailin viime kauden, tälle kaudelle hommasin kunnon piikillä varustetun mallin, joka kertoo paremmin itse seoksen lämpötilasta.

Ihannelämpötiloja ei ole mitenkään erityisen helppo saada rengasvalmistajalta- syytä en tiedä.

/marko
Minkälaisia tuloksia sait tuolla mittauksella? Ja mikä on kokemuksesi mukaan "hyvä" lämpötila rata-ajoon?

Mika
 
Minun ajotyyliini ja minun massalleni, kun normaali päivälämpötila on sen n. +20 astetta ja renkaina Rennsport, niin etupaine kylmänä 2.3 jolloin etusen lämpötila on 75-80 astetta ja paine lämpimänä 2.5

Takana paine 2.2 kylmänä, tuottaa 2.5 paineen kuumana ja pintalämpötila on silloin n. 75-80 astetta.

Muita huomioita

Kun renkaan lämpötila oli 85-90 astetta, pidossa ei ollut eroa, mutta kuuma rengas kului enemmän ja "rumemmin" (silmämääräisesti). Yli 90 astetta niin pito alkoi heikkenemään ja 100 asteessa rengas oli todella liukas.

Kun ulkolämpötila nousi +30 hujakoille (rata n. +35) niin sitten alkoi tapahtua kummia- takana ei ollut väliä oliko lähtöpaine 1.9 vai 2.4 -> Kuumana sama loppupaine 2.5 ja n. suunnilleen sama pintalämpötila. Korkeapaineisemi rengas ei vain kulunut yhtä rumasti.

Tämä siis meikäläisen tilastojen pohjalta.

/marko
 
Minun ajotyyliini ja minun massalleni, kun normaali päivälämpötila on sen n. +20 astetta ja renkaina Rennsport, niin etupaine kylmänä 2.3 jolloin etusen lämpötila on 75-80 astetta ja paine lämpimänä 2.5

Takana paine 2.2 kylmänä, tuottaa 2.5 paineen kuumana ja pintalämpötila on silloin n. 75-80 astetta.

Muita huomioita

Kun renkaan lämpötila oli 85-90 astetta, pidossa ei ollut eroa, mutta kuuma rengas kului enemmän ja "rumemmin" (silmämääräisesti). Yli 90 astetta niin pito alkoi heikkenemään ja 100 asteessa rengas oli todella liukas.

Kun ulkolämpötila nousi +30 hujakoille (rata n. +35) niin sitten alkoi tapahtua kummia- takana ei ollut väliä oliko lähtöpaine 1.9 vai 2.4 -> Kuumana sama loppupaine 2.5 ja n. suunnilleen sama pintalämpötila. Korkeapaineisemi rengas ei vain kulunut yhtä rumasti.

Tämä siis meikäläisen tilastojen pohjalta.

/marko
Vaikuttaako tuo renkaan lämpötilan muutos radikaalisti tuohon renkaan kulumiseen?

Entä huomasitko vaikuttaako alusta tuohon lämpötilan vaihteluihin vai miten sinulla oli alusta säädetty,- oletan että sporttisen kireäksi?

Mika
 
Liian kuumana käynyt rengas suli pahasti. Ihanteellisessa lämpötilassa renkaan reuna putsaantui hyvin, liian kuumana siihen jäi karmeita paakkuja. Täytyy tällä kaudella alkaa kuvaamaan noita renkaita- saisi lisää referenssejä.

Alusta oli niin hyvä kuin vakiosta vain sain. Kaverini, jonka kanssa testailimme pari päivää Kemorassa- suoritti pientä alustan säätämistä samaan aikaan mittausten kanssa. Emme havainneet, mutta emme myöskään tarkkailleet, sen vaikutusta. Nyt kun tutkin materiaalia, niin raaka data ei osoita merkittäviä lämpötila/paine-eroja eri vetojen/eri säätöjen välillä.

Vaikutus voisi olla dramaattisempi, jos alustan säädöt olisivat olleet ns. pahasti pielessä. No- tällä kaudella tuotakin voi testata.

/marko
 
Mua kiinnostais kovasti saada tuota dataa itselleni, varsinkin noista yli +20 keleistä, jos vaan mahdollista?

Meinaan viime kaudella ei tullut kerättyä dataa, oikeastaan mistään ja jos tuollaista voisin saada niin ei tartteis mennä toista kautta enää "hanuri_edellä_puuhun"...

Tuosta renkaan reunasta on sellainen mielikuva mulla että sen saa myös "hyvällä" radalla ja oikealla vauhdilla siistiksi, esim. Räyskälä. Sieltähän tunnetusti syntyy paljon hyviä myyntikumeja.
smile_org.gif


Mutta totta se että lämpötila, paine ja alustan säätö sekä myös ajotyyli vaikuttaa siihen miten rengas kuluu.

Tulitko muuten mitanneeksi silloin 35 asteiselta radalta renkaan lämpötilaa ajoon jälkeen? Ja jos niin millä laitteella mittasit? Nuo lämpötilat olisi aika mielenkiintoista tietää...

Jos mä oon oikein ymmärtäny asiaa niin paineella pystytään säätelemään renkaan maksimi (toiminta) lämpötilaa. Eri renkaissahan on kuitenkin eri suosituslämpötilat, joten tämäkin taas hankaloittaa hommaa...

Taitaa olla kova savotta edessä.
 
Back
Ylös