• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rintapanssari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppoman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Teppoman

New member
Päivää!

Katselin tuossa Liikenneturvan tutkimusta jossa kerrottiin motoristeille sattuvan usein rintakehän seudulle kuolettavia osumia.

Olisko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia rintapanssarin käytöstä? Onko parhautta, hankala, turha, ihanan hikinen tms?

Nettiä selatessa huomasin ainakin Alpinestarssin, Iconin, Fieldsheerin ja Forcefieldin tarjoavan kyseistä kampetta. Foxillakin oli käypäsen näköinen "haarniska" mutta selkäosa oli lyhyen näköinen ja toisaalta etuosa oli aika pitkä. Voi olla hankala kyykyllä kurvaillessa. Forcefield vaikutti aika hyvältä koska siinä olisi vatsan ympäri kulkeva kiristys joka toimii hyvin nykyisessä selkäsuojassani.

Alkoi tämän postin seurauksena tuo Forcefield Extreme Flite -suojahaarniska kiinnostamaan tosissaan. Siis ilman käsisuojia.

Aloitin juuri mp-harrastuksen ja olen ajanut tuolla Forcefieldin selkäpanssarilla jokaisen kilometrin tähän asti. Johtopäätöksenä tästä, että miksi ei sitä olisi tuossa etupuolellakin suojaa jos kerran jaksan sen suojan aina pukea.

Olisiko joku kiinnostunut vähän käytetystä Forcefield L2 selkäsuojasta  
wink.gif

Tässä ois komee rintapanssari. Mä olen itse vaan liian lihava käyttämään tuollaista.  
tounge.gif

P.S. Ja alla melko siisti kypärä.

Käytännössä aina mopoillessa päällä dainesen wave suojapaita selkäsuojineen.

On sen verran verkkopaitamainen tuo ettei ole sen kummempaa lisä hikoilua aiheuttanut.

Tosin taitaa olla tuo toiminta muutenkin hieman hikisempää ja kolhuille alttiimpaa kuin kyykällä kurvailu...
tounge.gif

Eli jos ei ajamista haittaa niin eipä noista lisäsuojista mitään haittaakaan ole.

Motocrossia ajellessa on aina suojapaita päällä. Paidassa suojat edessä ja takana.

Kadulla ajellessa on yleensä 1-osainen nahkapuku ja sen alla selkäpanssari, eli rintapanssari puuttuu.

Muutamilla olen tuollaisen nahkapuvun alle tulevan rintapanssarin nähnyt.

Viime mällissä oli yksiosainen nahkapuku. Rintapanssari olisi voinut muutaman kylkiluun pelastaa. Nyt niitä napsahti seitsemän. Aika kylki edellä varmaan menty, mutta pisti ajattelemaan rintapanssaria. Nahkapuvussa ei oikein ole tuossa mitään suojaa. Olisikohan tuosta rintapanssarista ollut apuja. Osa kylkiluista jää sojottamaan ristiin tai miten sattuu, joten eivät kestä yhtä hyvin jatkossa.

solisluujakylki.jpg

Solisluu on ruuvattu, mutta noi kylkiluut jää varmaan osittain miten sattuu ja paraneminen on hitaampaa, kun ei oikein viitsi hengittämistä lopettaa.

solisluuruuvattu.jpg

THOR:ilta löytyy monenlaisia suojia. Sivut vähän vaikeaselkoiset.
Itse käytän tuota Impact rig SE:tä. Huono puoli on se, että ilman suojia ajaessa on alaston olo - ja siksi suoja onkin aina päällä.

Thor

Tuo Thor Impact Rig ilman hihoja vois olla just hyvä. Tarvii testata tuota jossain. Saako noita olkapääsuojia irti.

voin kyllä sanoa että jos kylkiluita poikki niin sattuu kyllä ihan saatanasti, itsellä vuosi sitte humalassa kotona turvalleen eikä poliisitkaan tienny montako poikki mutta pari kuukautta nukku vasemmallaperseposkella niin rupes hiljalleen helpottamaan,suosittelen noita suojia on oikeasti kipeä paikka.

Osaako joku sanoa, miten tuollainen suojapaita mahtuu nahkatakin alle, siis missä on nuo rintapanssarit mukana?

Mulla puuttuu nahkatakista selkä- ja rintasuojat. Takkiin saa omat suojat jollain viidelläkympillä, mutta tommonen paita vois olla mielekkäämpi vaihtoehto. Ei viittis rotsia alkaa kaupittelemaan, kun kerranki löyty hyvä.

Toisaalta nuo takin suojat ei niin paljoa maksa, etteikö niitä viitsisi ostaa varoiks, jos se ei mahdukaan.

Itse ostin E-bayltä suojat melko halvalla. £50 postikuluineen ja vaikka Kiinast pitäis tulla niin oli briteistä lähetetty eli toisin sanoen tullin läpi pääsi ja toimistus noin viikossa. Löytyypähän sitten kaikki rinta-, selkä-, kyynärpää ym- suojat että ei väliä mitä ton päälle laittaa. Luulisi pysyvän paremmin suojatkin paikoillaan. Laadusta ei kyllä tietoa mutta yllättävän kevyt päällä eikä rajoita liikkuvutta niin paljon kun oisin uskonu. Jos ei muuta hyötyä niin kai se nyt ainakin asfaltti-ihottumaa vastaan antaa pienen suojan. Takin saumat ku on auki jo ennen kun asfalttiin olen koskenutkaan..
morliangyu2.jpg

Mulla ois kans kaksi kertaa käytössä ollut rintapanssari myytävänä jos jotain kiinnostaa. Lisätietoja yv:llä tai lynx550@gmail.com
Polisportin panssarista kysymys, väri sininen. Kuvia spostilla jos lisää kiinnostuneita löytyy, ensimmäiset kuvat lähti jo ostajaehdokkaille. Ja oikeasti panssaria on käytetty vain kaksi kertaa. Hinnaxi ajattelin 40€, koska panssari on käytännössä uusi. Toki se voidaan vaihtaakkin johonkin turhaan ja tarjouksiakin otetaan vastaan, mutta nopeat syövät hitaat
biggrin.gif

Jokohan tossa oli jo tarpeeksi myyntipuhetta
bowdown.gif

Mulla on kurahommissa ollut viime aikoina Acerbis Koerta. Kävin tänään vertaamassa tuohon Thor Impact Rig (se varustellumpi versio). Oli fiksun oloinen, väittäisin että parempi kuin tuo Koerta näin kevyesti vertailtuna. Jos käyttää niskatukea montulla niin Thorissa oli valmiina rako sille "lusikalle" mikä tulee selkään. Hyvin mietitty. Voipi olla seuraava ostos kun tuo Acerbis joskus luovuttaa. Tosin, Koertassa on parempi solisluun suojaus (=usein mutta melko harmiton) versus huonompi rintakehän suojaus (=harvoin mutta pirun tärkeä).

Pari vuotta sitten kokeilin useampaa paitaa: Thor, Sinisalo, Dainese ainakin - kyllä noissa on sekä istuvuudessa että liikkuvuudessa eroa. Ja tuommoinen yhtenäinen rintapanssari jakaa iskun paremmin koko rintakehälle, kuin vetskarilla jaettu.

Uuuden ajotakin(nahka) osto edessä ja ajattelin että kaippa näissä jo alkaa olla etupuolellakin panssari, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt. Joten onko kukaan törmännyt takkiin jossa ois myös edessäkin suojat?

Back