• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rintapanssari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppoman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lisäys: Leatt tuli hankittua ajatellen myös niskatuen sopivuutta panssarin kanssa.

Olisin kuvitellut, että tuon Leatin Street niskasuojan istuvuus olisi ollut parempi Advepanssari+takin kanssa(saman firman tuotteita sentään). Street niskatuen mallin siivekkeet ei taitu ton yläselästä leveän selkäsuojan päälle järkevästi. Advepanssari plus perinteinen Leatin niskatuki istuukin varmasti paremmin, jos käytössä vain enskapaita. Ajotakin alle laitettu advepanssari kasvattaa vain rinnan korkeudelta ympärysmittoja aika roimasti ja ainki ton Street niskatuen säädöt alimitoittuu. Advepanssari pelkiltään liivinä on todella hyvä rinta+selkäsuoja. Leatin hengittävyys ei kuitenkaan ole kovinkaan hyvä, sillä suojan sisällä muovin alla on 'kovettuva' reiätön vaahtolevy.

Nahkatakkiin päätin tilata Alpinestarsin rintapalat ja selkäosan, puettavuus on plussaa, vaikka rintapalojen ja kovettuvan vaahtolevyn suojaavuus arveluttaa, mutta näitä kovettuvia vaahtopatjoja suositaan paljon nykyään. Elän toivossa, että saisin nahkapuvun kanssa istumaan ton Leatin Street niskatuen ni tulisi sillekin enemmän käyttöä.

Omien kokemuksien pohjalta vinkkaisin porukkaa suosiin kokopaidan sijaan liivityyppisistä ratkaisua helpon puettavuuden ja kestävyyden vuoksi(vähemmän ohutta kangasta ja vetoketju tai tarrakiinnityksiä). Kyynär+olkapäät sitten takin suojien mukaan on varmasti riittävää. Forcefieldin liivi vaikuttaisi tutustumisen arvoiselta.

ite oon käyttäny dainesen suojapaitaa... en tiedä mille se tuntus ajella ilman... tuossa aineki suojat on oikeilla paikoilla...
toki on muitakin suojia kuin rinta.

Oliko noita erikseen naisille ja miehille vai vain unisex-malli? Eikö ole ollut hankalan tuntuinen edes rintapuolelta? Sovitin vastaavaa Dainesen panssaria, miesten mallia, ja se ei kyllä sopinut ollenkaan paikalleen tissien päältä. Daineselta saa tilaamalla naisille muotoillun, mutta uskallapas nyt sitten tilata sovittamatta...

Oliko noita erikseen naisille ja miehille vai vain unisex-malli? Eikö ole ollut hankalan tuntuinen edes rintapuolelta? Sovitin vastaavaa Dainesen panssaria, miesten mallia, ja se ei kyllä sopinut ollenkaan paikalleen tissien päältä. Daineselta saa tilaamalla naisille muotoillun, mutta uskallapas nyt sitten tilata sovittamatta...

Unisex malli, yks koko. Toi vaahtomuovi on sen verran joustavaa et muotoutuu ihan nätisti hieman kaarelle :) Kannattaa sovittaa nii sen näkee.

Varastossa on yksi ratsastuksessa käytettävä turvaliivi, jäin miettimään sitä. http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=230185&deptid=83&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Linkistä voi tsekata millaisesta on kyse, onhan se aika haarniska mutta nimenomaan iskuja vastaan suunniteltu. Mahtaisiko kuinka toimia ajotakin alla? Vähemmän siellä pyörän selässä yleensä puuhastellaan kuin hevosen selässä. Onko ihan villi ajatus?

Muutama syy miks tuo ei oo hyvä prätkäilyssä:
- Takki + housut saa olla ainakin kokoa-kahta liian isot jotta saat tuon mahdutettua takin ja housunkauluksen alle
- Tuo on melkoisen hiostava etenkin kesällä
- Tuo on painava verrattuna prätkäilyyn tarkoitettuihin selkä-rintapanssareihin
- Tuo ei myötäile selän pyöristymistä -> jos on vähän kyykympi ajoasento ei tuo istu laisinkaan. Toki täysin pystyssä ajoasennossa (samanlainen asento kuin ratsastaessa) tuo varmasti toimii paremmin.

Sinänsä suojaavuus on varmastikin hyvä myös prätkäilyssä mutta en jaksa uskoa että on kovin mukava tai toimiva ratkaisu :) Toki jos sulla on kaks kokoa liian iso takki ja housut ja on viileä keli nii sit saattaa tuollainen toimia. Itse omistan tuollaisen ratsastusturvaliivin mutta ei kyllä tulis mieleenkään laittaa sitä päälle prätkällä ajaessa :)

Tässä oon yrittäny veronpalautusrahoille keksiä jotain sijoituskohteita.. Dainesen throax wave pro ja Forcefieldin extreme harness fliten kesken oon kuvavertailuja tehny, mutta en oikee oo vielä päässy selvyyteen kumpi olis parempi... Forcen suojassa olan yli menevät tarrat/hihnat on todella paksut, ja mietinki että haittaako istuvuutta ja mukavuutta?.. Dainesessa lapasuojat, mutta kylki jää enemmän paljaaksi ku forcen suojassa. Dainesessa selkäsuoja on alapäästä hieman pitempi ku forcessa ja kovat suojat arveluttaa, että mukautuuko kropan muotoihin kuinka hyvin?..

Dainese
dainese_thoraxwavepro_protection.jpg

Forcefield
forcefield_extreme_L2.jpg

Tässä oon yrittäny veronpalautusrahoille keksiä jotain sijoituskohteita.. Dainesen throax wave pro ja Forcefieldin extreme harness fliten kesken oon kuvavertailuja tehny, mutta en oikee oo vielä päässy selvyyteen kumpi olis parempi... Forcen suojassa olan yli menevät tarrat/hihnat on todella paksut, ja mietinki että haittaako istuvuutta ja mukavuutta?.. Dainesessa lapasuojat, mutta kylki jää enemmän paljaaksi ku forcen suojassa. Dainesessa selkäsuoja on alapäästä hieman pitempi ku forcessa ja kovat suojat arveluttaa, että mukautuuko kropan muotoihin kuinka hyvin?..

Dainese
dainese_thoraxwavepro_protection.jpg

Forcefield
forcefield_extreme_L2.jpg

D- niikuin Dainese!

1. Olkaremelit/käyttömukavuus.
2. Suojien "laaja-alaisuus" ja yleinen käyttömukavuus.
3. Selkäsuojan jatkuminen "riittävän alas".
Mitään käytännön ongelmaa tuosta "hännästä" ei ole.....
mutta koita täräyttää esim. highsiderista hieman pyrstöpää edellä asvalttiin.....
Tuo alaselkä/häntäluun tyvipää EI ole tehty paiskattavaksi toisesta kerroksesta latuun.

Tollasta nyt kaksivuotta käyttänyt kesät talvet, leatti sopii alle hyvin koska kaulus on tehty sitävarten. Ei ole kuuma, ilma pyörii suojan alla mukavasti kun ei vedä kylkisäätöä liian tiukalle. Oon laittanu selkätaskuun rukan kumirimpulan ja leikannu kolmimillisen pe levyn lisäjäykkääjäksi jos joskus takatulijalla kelkkaillessa jarru lipsahtais, samoten isoissa rintastakuissa on samasta tavarasta insertit. . Erinomainen suoja, tartteeko ne olla aina siellä takinalla hiostamassa?

http://www.tekrider.com/rm_1.html

edit, ainoa suoja missä kyljissäkin on jotain päällä.

edit kakkonen, en ollu ihan alusta lukenu ketjua mutta alustava kysymys onko kokemusta suojasta,, niin kelkkaillessa rintakehään tuli melkoinen tömäys ohjaustangosta. Sellasessa + 50 vauhdissa en lumipöllyssä osunut kapealle ojasillalle ja vastapenkkaaan pamahti. Senverran kovaa otti että jos suojaa ei olisi ollut rintalasta tai kylkiluita olis saattanut vaurioitua. kelkan keulan jakantuminen osiin kuitenki otti suurimman energian pois törmäyksestä. Tämän kolhun jälkeen asensin ne 3 mm hdpe lisäinsertit isoihin rintataskuihin antamaan vielä lisätukevuutta. Käytännössä oita ei huomaa jos ne sinne unohtais.

Jotenkin tuntuu että moottoripyörä vartalosuojien kehittely on vielä ihan lapsenkengissä. Suurinosa markkinoilla olevista suojita on tehty tyyliin mikä eniten myis ja halvimmalla pystyy valmistamaan. . Muutamilla valmistajilla on yritystä mutta sellaista tutkimukseen perustuvaa (poislukien laatukypärien valmistajat) tuotekehitystä ei monellakaan ole.

Muutama syy miks tuo ei oo hyvä prätkäilyssä:
- Takki + housut saa olla ainakin kokoa-kahta liian isot jotta saat tuon mahdutettua takin ja housunkauluksen alle
- Tuo on melkoisen hiostava etenkin kesällä
- Tuo on painava verrattuna prätkäilyyn tarkoitettuihin selkä-rintapanssareihin
- Tuo ei myötäile selän pyöristymistä -> jos on vähän kyykympi ajoasento ei tuo istu laisinkaan. Toki täysin pystyssä ajoasennossa (samanlainen asento kuin ratsastaessa) tuo varmasti toimii paremmin.

Sinänsä suojaavuus on varmastikin hyvä myös prätkäilyssä mutta en jaksa uskoa että on kovin mukava tai toimiva ratkaisu :) Toki jos sulla on kaks kokoa liian iso takki ja housut ja on viileä keli nii sit saattaa tuollainen toimia. Itse omistan tuollaisen ratsastusturvaliivin mutta ei kyllä tulis mieleenkään laittaa sitä päälle prätkällä ajaessa :)

Tuollaisessa liivissä on enemmänkin ideaa mopoiluun, ^yleisistä syistä johtuen¨ ei vain kehdata käyttää.
Tollanen on tarkoitettu käytettäväksi päällimmäisenä, ja taas ne yleiset syyt estävät useimmalla käytön. Hieman tuotekehitystä niin tuollaiset suojat mopoilussa on tulevaisuuden trendi. Miljoonat heppatytöt ei voi olla väärässä ;).

Termoplastinen polyuretaani on hyvä iskunsuoja ja mitä kylmempi sää sen parempi sen antama suoja on. Lisäksi materiaali ottaa itteensä lukemattoman määrän iskuja kun kova kertamuovinen suoja pitää kutinsa sen ensimmäisen ja ainoan kerran. Rukan uudet iskustakovettuvat tommosena liivinä missä rintakehä on ympäri suojattu ja selkäosakin olisi riittävän allhaalle ulottuva olis varmaan tehokkain mutta todnäk siitä tulisi aivan ylikallis. Ainakin rukan tekemänä.

Tuollaisessa liivissä on enemmänkin ideaa mopoiluun, ^yleisistä syistä johtuen¨ ei vain kehdata käyttää.
Tollanen on tarkoitettu käytettäväksi päällimmäisenä, ja taas ne yleiset syyt estävät useimmalla käytön. Hieman tuotekehitystä niin tuollaiset suojat mopoilussa on tulevaisuuden trendi. Miljoonat heppatytöt ei voi olla väärässä ;).

Jos vertaa tuota Hööksin heppaliiviä vaikkapa yo. Forcefield Flite haarniskaan, niin Forcefield täyttää heittämällä EN 13158 Level 3:n vaatimukset, mutta on taatusti mukavampi käyttää prätkän päällä kuin ratsastusliivi. Esimerkiksi Forcefieldin Saksan maahantuoja tekee Forcefieldin lisenssillä ratsastusliiviä, joka on käytännössä Flite-haarniskasta muokattu versio ratsastuskäyttöön. Toiseksi Forcen nitriiliprofiilirakenne kestää niitä iskuja lähes loputtomasti suorituskyvyn siitä mihinkään muuttumatta.

t. Forcefieldin maahantuoja

Yhden kesän kokemus EVS REVO 4 suojasta. Kohtuu kevyt, eikä hiosta tosin viime kesänä nyt hellepäiviä ei liiaksi ollut.

Mulla on ollut n. 6 vuotta forcefieldin pelkkä selkäpanssari. Matkaa on taittunut n. 40 tkm ja tositestiin se ei ole päässyt kertaakaan liikenteessä. Sen sijaan lumilautaillessa se on säästänyt monelta kipeältä iskulta ja suurelta mustelmalta :WAZAAP:

Täytyy todeta että kettumaista tollasta on aina vedellä niskaan ja millään muotoa se ei tunnu erityisen mukavalta versus pelkät takin omat suojat.:dunno: Ja jos ollaan ihan rehellisiä niin kyllähän se vapauden tunne kärsii kun vedetään ekaksi suoja bokserit, suojapaita/panssari ja lopuksi hikinen nahkakortsu päälle... En kyllä koe siinä mitään erityistä vapauden tunnetta. Olenkin miettinyt että vaihtaisin pyörän vaikka toyotan MR2 avomalliin, niin ei tarvi vedellä niitä halvatun hikisiä suojia ja ajokampeita niskaan:jpstyle:

Jos vertaa tuota Hööksin heppaliiviä vaikkapa yo. Forcefield Flite haarniskaan, niin Forcefield täyttää heittämällä EN 13158 Level 3:n vaatimukset, mutta on taatusti mukavampi käyttää prätkän päällä kuin ratsastusliivi. Esimerkiksi Forcefieldin Saksan maahantuoja tekee Forcefieldin lisenssillä ratsastusliiviä, joka on käytännössä Flite-haarniskasta muokattu versio ratsastuskäyttöön. Toiseksi Forcen nitriiliprofiilirakenne kestää niitä iskuja lähes loputtomasti suorituskyvyn siitä mihinkään muuttumatta.

t. Forcefieldin maahantuoja

Niin varmasti tekeekin ja ajatus ei ollut dissata Forcefieldin tuotteita, allek löytyy ffn selkäpanssari jota tuli paljon pidettyä ennen tekvestiä. Mutta heppaliiviki on parempi kuin ei mitään.

Ja jos lukee mun jutun jujun, ymmärtää että pakkoko suojat on piilottaa ajovarusteiden alle palasina tai paitoina. Jotka ovat hiostavia missä tahansa olosuhteessa.

Rintapanssarissa -liivissä jota pidetään päällimmäisenä on melkolailla vapauksia toteuttaa hyvä suojauksen taso mutta muodin pitää vielä hieman evolvoitua ennenkuin ne yleistyy. Oikein harmittaa ettei esim ffltä löydy teidän materiaaleista tehtyä tollasta tekvestinn kaltaista tuotetta joka oikeasti toimii. Tekvestikin on hieman rimpula mutta sen etu on ylihelppo puettavuus ja se että hiostavuus on kaikista pitämistäni suojista (esim Ufon suojapaita) järjellisin suojan kattavuuten nähen.

Meinasin leikata ffn selkäpanssarin tuonne takataskuun sopivaksi mutta kun vaimo tuota joskus käyttää niin ei kehdannu puukottaa.

http://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/suojat/selkasuojat/spidi-warrior-evo-selka-ja-rintasuoja/

Kuukauden verran käyttänyt tuota stormilta ostettua mallia ja olen ollut tyytyväinen käytettävyyteen. (Ulkonäöstään huolimatta) ei hiosta, on mukavan kevyt eikä paina/hankaa. Voin lämpimästi suositella!

Toi mullakin on käytössä ja ehdin tällä kaudella sen kanssa ajella pari kk. Ihan OK. Ainoo miinus, et ton rintapanssarin nepparit on aika tiukkoja, ja piti takuuseen vaihtaa. Sen jälkeen en oo niitä avannu, vaan pukenu ku paidan päälle. Onhan tuo parempi ku ei mitään, joskin ei varmaan paras mahdollinen.

Olisko jollain jotain linkkiä mikä sais mut jotenkin vakuuttuneeksi näiden "pehmeiden" suojien hyvyydestä. Mä kun en vaan millään saa sulatettua sitä väitettä, että pehmeä suoja olisi järkevä valinta selän suhteen.

Luulisin, että tiedän tuon testausmenetelmän mittaavan jonkun massapotikan iskeytymistä suojukseen ja sitten suojan toisella puolella mitataan läpi tulevaa voimaa. Mä kun en vaan voi uskoa että sellaisella olis paljoa tekemistä todellisen tilanteen kanssa, missä motoristi ottaa noin …80 kilon massalla ja vaikka …40 km/h nopeudella selällä kontaktia epätasaiseen maastoon. Musta testi pitäis olla joku noin 80 kiloinen massa joka iskeytyy selkään sillä "jollakin" nopeudella. Siinä olis jotain vertailukohtaa energiaan minkä selkä ottaa vastaan ja millä tavalla. Jos mä vaikka seistessä kaadun selälleni ja selän alla on kivi (käpy ei riitä), niin selän vastaanottama paine on ihan erilainen kun joku pelkkä "Newton-määrä" energiaa jonkun pesäpallon kokoisen kopsahtaessa selkään. :dunno: Eli minusta vaan TUNTUU että sen suojan tarttis jakaa paino selän alalle mieluummin kun koittaa pelkästään absorboida yksittäinen pökkäsy.

Mulla on tuo Forcefield Extreme Harness Adventure ja ainakin itse siihen erittäin tyytyväinen. Ei hikoile, helppo pukea ja sitä ei edes huomaa pukemisen jälkeen, että on alla. Kelkkailussa toimii myös erittäin hyvin, jossa hiki lentää kun kuski jatkuvassa liikkeessä.

Olisko jollain jotain linkkiä mikä sais mut jotenkin vakuuttuneeksi näiden "pehmeiden" suojien hyvyydestä. Mä kun en vaan millään saa sulatettua sitä väitettä, että pehmeä suoja olisi järkevä valinta selän suhteen.

Luulisin, että tiedän tuon testausmenetelmän mittaavan jonkun massapotikan iskeytymistä suojukseen ja sitten suojan toisella puolella mitataan läpi tulevaa voimaa. Mä kun en vaan voi uskoa että sellaisella olis paljoa tekemistä todellisen tilanteen kanssa, missä motoristi ottaa noin …80 kilon massalla ja vaikka …40 km/h nopeudella selällä kontaktia epätasaiseen maastoon. Musta testi pitäis olla joku noin 80 kiloinen massa joka iskeytyy selkään sillä "jollakin" nopeudella. Siinä olis jotain vertailukohtaa energiaan minkä selkä ottaa vastaan ja millä tavalla. Jos mä vaikka seistessä kaadun selälleni ja selän alla on kivi (käpy ei riitä), niin selän vastaanottama paine on ihan erilainen kun joku pelkkä "Newton-määrä" energiaa jonkun pesäpallon kokoisen kopsahtaessa selkään. :dunno: Eli minusta vaan TUNTUU että sen suojan tarttis jakaa paino selän alalle mieluummin kun koittaa pelkästään absorboida yksittäinen pökkäsy.

Mitään en tiedä mistään mutta tässä ottaa kaveri hittiä:

[video]http://www.motorcyclenews.com/MCN/Products/productsresults/Parts-accessories/2011/March/mar1817Forcefieldbodyarmourtakesaknock/_/R-EPI-129596[/video]

Se miten CE EN1621-2 L2 testaus tapahtuu, on kuvattuna ao. osoitteessa:
http://www.forcefield.fi/ukk/

Tuossa yksi video, jossa Josh Wainwright ottaa kova vauhtiset hi-sider lipat ja sen jälkeen takaa tullut vielä mankeloi yli..

Back