• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rintapanssari

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppoman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin varmasti tekeekin ja ajatus ei ollut dissata Forcefieldin tuotteita, allek löytyy ffn selkäpanssari jota tuli paljon pidettyä ennen tekvestiä. Mutta heppaliiviki on parempi kuin ei mitään.

Ja jos lukee mun jutun jujun, ymmärtää että pakkoko suojat on piilottaa ajovarusteiden alle palasina tai paitoina. Jotka ovat hiostavia missä tahansa olosuhteessa.

Syy miksi ne puetaan aina alle on turvallisuudessa. Kun tuommoinen haarniska tai selkäsuoja rouhasee asfaltiiin kiinni, niin se lentää kuin leppäkeihäs päältä. Äkkiseltään en köytänyt kuvaa vuodelta 2007, jossa ATV Supermotossa yhdeltä tyypiltä suojat "kuoriutui" asvaltille ensimmäisestä kontaktista. Onneksi vauhtia oli vähän ja vammat jäi lähinnä henkisiksi.
 
Jonnekin toisaalle kirjailin jo samat löpinät, mutta kirjaillaan nyt tännekin. Eli itsellä on ollut ratakäytössä Alpinestarsin Tech Chest Guard, joka on ihan jämäkän oloinen ja ennenkaikkea edullinen ratkaisu. Mukava se ei kuitenkaan ole ja katukäytössä ainakin varmaan jää monella kaappiin, koskapa on mallia irtolätkä eli pysyy päällä vain jos puku on riittävän tiukka. Oletin itse että suoja muotoutuu ajan myötä vähän kaarelle ja paremmin rintakehän muotoon, mutta ei... Semmonen suora läpyskä se on edelleen. Oma ulkomuotoni on mallia "Etiopia 1985" joten lisäfyllinki puvun sisällä ei varsinaisesti haittaa, kunhan puvun joustot ovat oikeissa kohdissa. Läskeillä voi olla toisin. Naisten ja miesten rintakehäalueen anatomisia eroja en nyt tässä tarkemmin ala analysoimaan mutta itse kukin osaa tehdä omat päätelmänsä.

Dainesella on tosiaan naisten malli ihan erikseen ja heidän perusmallinsakin vaikuttaa ratkaisevasti A* toteutusta paremmalta juurikin tuon rintalastan jousto-osan ansiosta.
 
Se miten CE EN1621-2 L2 testaus tapahtuu, on kuvattuna ao. osoitteessa:
http://www.forcefield.fi/ukk/

Tuossa yksi video, jossa Josh Wainwright ottaa kova vauhtiset hi-sider lipat ja sen jälkeen takaa tullut vielä mankeloi yli..

Joo, kiitti!

"CE-testeissä testataan suojia pistemäisillä iskuilla ja siinä XXXXX on parhaimmillaan. Juuri tästä syystä se on voittanut kaikki lehtien selkäsuojatestit XXXX XXXX vuoden aikana."

Mun mielestä (luulosta) tällaisella ei ole mitään tekemistä moottoripyörämällin kanssa? Varsinkin kun tuo yhdistetään tähän:

"Miksi XXXX suojat vaimentaa iskuja niin hyvin? Iskuenergia jakautuu isolle pinta-alalle."

Koska nyt fittu fysiikan lakien mukaan pehmeä lätkä nyt vaan ei kertakaikkiaan jaa sitä voimaa isommalle pinta-alalle verrattuna jäykkään lätkään. :blink: Se kuka muuta väittää, valehtelee tai on helvetin tyhmä tai jotain sieltä välistä sekä että. Mut en nyt ota kantaa näihin iskusta kovettuviin materiaaleihin.

Energian absorbointi on tietty tärkeää, mutta kyllä minä olen niin jääräpäinen – joskin mielipiteeni on muutettavissa – että olipa materiaali mitä tahansa, niin kun satakiloinen mies rojahtaa tonttiin selkä edellä, niin pari-kolmesenttiä mitä tahansa matskua aiheuttaa voiman läpimenon sinne selkään ja sitten sattuu tai menee rikki. Mutta jos suojan ulkokuori on jäykkä, se jakaa sen energian laajemmalle selän alueelle.

Toisaalta jos nyt vaikka Forcefieldistä puhutaan, niin mitä joskus semmoista hypistelin, niin ei se nyt mun mielestä kyllä niin älyttömän pehmeä ollut..? Että sikäli tuota voimanjakokykyä isommalle pinta-alalle varmasti on jonkunverran.
 
^
Unohdat materiaalin kompression, ja siihen kuluvan energian. (tiedettä kun mietitään).

Mul on muuten Forcefield Iconin takissa, mutta siksi, että se läpyskä tuli sen takin mukana. En ole asiaa sen kummemmin miettinyt. Hyvähän jokin selkäsuoja on olla. Nyt on ollut.
 
Jooo… no… eikun sitä vaan, että en pysty nikottelematta nielemään, että näinkin ohut materiaali olis kykeneväinen aborboimaan sen energian mitä sille oikeessa kräshissä tarjoillaan. Mutta mä nyt mutuilen.
 
Mulla ei oo kaatumisen suhteen muuta kokemusta kuin kyynärpään iskemisestä maahan. Siis mikään muu paikka ei ottanut kunnolla osumaa. Takkina oli Richan nahkatakki jossa oli huomattavan kova kyynärpää suoja. Seurauksena oli kämmenen kokoinen vietävän kipeä mustelma. Itselle tuli semmonein mutu kuitenkkin, että pehmeä suoja olisi tuollaisessa suht kevyessä tällissä ollut parempi. Forcefieldin malli olisi ollut varmaan paras.

Jos miettii niin aika hyvin toi pehmeäkin materiaali vaimentaa iskua. Mieti nyt jos lyön sinua paljaalla nyrkillä lärviin tai sitten nyrkkeilyhanska kädessä lärviin.:right:
 
Joo, kiitti!

"CE-testeissä testataan suojia pistemäisillä iskuilla ja siinä XXXXX on parhaimmillaan. Juuri tästä syystä se on voittanut kaikki lehtien selkäsuojatestit XXXX XXXX vuoden aikana."

Mun mielestä (luulosta) tällaisella ei ole mitään tekemistä moottoripyörämällin kanssa? Varsinkin kun tuo yhdistetään tähän:

"Miksi XXXX suojat vaimentaa iskuja niin hyvin? Iskuenergia jakautuu isolle pinta-alalle."

Koska nyt fittu fysiikan lakien mukaan pehmeä lätkä nyt vaan ei kertakaikkiaan jaa sitä voimaa isommalle pinta-alalle verrattuna jäykkään lätkään. :blink: Se kuka muuta väittää, valehtelee tai on helvetin tyhmä tai jotain sieltä välistä sekä että. Mut en nyt ota kantaa näihin iskusta kovettuviin materiaaleihin.

Energian absorbointi on tietty tärkeää, mutta kyllä minä olen niin jääräpäinen – joskin mielipiteeni on muutettavissa – että olipa materiaali mitä tahansa, niin kun satakiloinen mies rojahtaa tonttiin selkä edellä, niin pari-kolmesenttiä mitä tahansa matskua aiheuttaa voiman läpimenon sinne selkään ja sitten sattuu tai menee rikki. Mutta jos suojan ulkokuori on jäykkä, se jakaa sen energian laajemmalle selän alueelle.

Toisaalta jos nyt vaikka Forcefieldistä puhutaan, niin mitä joskus semmoista hypistelin, niin ei se nyt mun mielestä kyllä niin älyttömän pehmeä ollut..? Että sikäli tuota voimanjakokykyä isommalle pinta-alalle varmasti on jonkunverran.

Tässä meneen monta asiaa sekaisin. Kova ei ole välttämättä jäykkää. Millin paksuinen peltilevy on kovaa, mutta jäykäksi se muuttuu vasta, kun se pokataan - eli rakenne ratkaisee. Aivan samalla tavalla pehmeästä saadaan oikealla rakenteella jäykkää. Forcefield-suojan päästä voi ottaa kiinni ja se pysyy varsin hyvin vaaterissa - tosin materiaalin luonteesta johtue se alkaa hiljalleen taipua.

No sitten mitä eroa näillä on? Kova ei vaimenna iskuja. Pehmeä vaimentaa iskuja. Kova ja jäykkä suoja siirtää iskun voimat suojan reunoille vaimentamatta niitä, kun pehmeässä ja jäykkässä suojassa taas koko suoja osallistuu iskun vaimentamiseen. Kovan suojan ainoa etu on siinä ettei sen läpi tule oikein mikään.

Nokkakolarissa nykyautot käyttää samaa ideaa. Sopivan jäykällä rakenteella ja "pehmeillä" materiaaleilla tuhotaan koko auton keula ja samalla jäykkä pohja siirtää iskunergiaa auton muille vaimennusalueille. Esim. kovimmissa nokkakolareissa S60 Volvon takaiskarit ja peräkontti painuu kasaan kabiinin pysyessä muodossaan. Toki sisällä on vielä iskua vaimentamassa Airbag ja turvavyöt.
 
Tässä meneen monta asiaa sekaisin. Kova ei ole välttämättä jäykkää. Millin paksuinen peltilevy on kovaa, mutta jäykäksi se muuttuu vasta, kun se pokataan - eli rakenne ratkaisee. Aivan samalla tavalla pehmeästä saadaan oikealla rakenteella jäykkää. Forcefield-suojan päästä voi ottaa kiinni ja se pysyy varsin hyvin vaaterissa - tosin materiaalin luonteesta johtue se alkaa hiljalleen taipua.

No sitten mitä eroa näillä on? Kova ei vaimenna iskuja. Pehmeä vaimentaa iskuja. Kova ja jäykkä suoja siirtää iskun voimat suojan reunoille vaimentamatta niitä, kun pehmeässä ja jäykkässä suojassa taas koko suoja osallistuu iskun vaimentamiseen. Kovan suojan ainoa etu on siinä ettei sen läpi tule oikein mikään.

Nokkakolarissa nykyautot käyttää samaa ideaa. Sopivan jäykällä rakenteella ja "pehmeillä" materiaaleilla tuhotaan koko auton keula ja samalla jäykkä pohja siirtää iskunergiaa auton muille vaimennusalueille. Esim. kovimmissa nokkakolareissa S60 Volvon takaiskarit ja peräkontti painuu kasaan kabiinin pysyessä muodossaan. Toki sisällä on vielä iskua vaimentamassa Airbag ja turvavyöt.

Suojat on vielä sen verran tuore juttu mopomarkkinoilla että en oikein usko että kehitys päättyy ihan hetkeen. Kypärät konseptiltaan alkaa olemaan jo melkolailla kehitystiensä päässä ellei uusia materiaaleja aleta tuomaan kuvioihin. Luulen että tulevaisuus tuo mukanaan yhdistelmiä kovista särkymällä uhrautuvista mateiaaleista ja aitoon vaimennukseen kykeneviä pehmoja. Ja suojien mallit hakee optimia vielä monta kehityskiertoa eteenpäin.

Helppo puettavuus on osa suojausta. Sille kiskankierto sortseissa ajelullekin voi pistää suojaa ylle kun se on tosta vaan puettavissa. Oikeasti ihmisen kroppa on aika pehmeää, juoksuvauhtien jälkeen särkymisen estää melkolailla hyvä tuuri. Ulkopuolisessa haarniskassa, olkoon sen nyt vaikka nimitys, vaje on alapuolisen kiinnityksen puute. Läpihän sieltä ukko tulee vaikka vetskari kestäis jos liuku on vaan sopivan suuntainen. Haararemmi niin kuin pelastusliivissä ei ois turhake tai jonkin sortin ankkurointi housun hanuriin. Mutta kun energia on vaan riittävä niin esim crossikengästä jalkakin tulee ulos kuin villasukasta mutta onpahan se suojannu jotain siinä ensimmäisessä takertumisessa, seuraavaa kolhu on taas sitä tuuria.
 
takissa noi panssarit pitäs olla kiinteinä, ei niitä erkkikään erikseen jaksa aina pukea.

Ja varmaan tulevaisuudessa näin tulee olemaankin, onhan kyynär ja olkapää ja jonkinlainen selkäsuojakin takeissa nykyään vakiona, miksei myös rintakehäsuoja voisi olla.

jaa kypärät kehityskaarensa päässä? enpä usko, vaikeita pukea päähän ja pitää olla korvatulpat erikseen. Kiinteät kuppisuojat korvien päälle ja nauhaton kiinnitys päähän ja avautuva rakenne kuin iron manillä. kyllä sitä kehitystä voi vielä tapahtua. No ei ehkä tässä umpivalu ja hihna akselilla, mutta pakko tuo on paremmaksi saada.

JT
 
Viimeksi muokattu:
Me hankittiin suojapaita enskailua varten, mutta jos sellaista haluaisi käyttää katupyöräilyssä, vaikuttaa suuresti siltä pitäisi olla aika montaa numeroa isompi takki. Suojapaita on syytä olla päällä sitä sovitettaessa/ostaessa. Suojapaita sopii luonnostaan laajakokoisemman enskatakin alle, mutta tiukempi katupyöräilyssä käyttämäni takin alle (Eurobiker/Sweep Dream) ei ole kyllä mitään mahiksia sitä sijoittaa. Sen alle mahtuu ainoastaan irtoselkäpanssari (yllättäen takeissa on tila sellaiselle, en olisi uskonut ennen kuin kokeilin), mutta epäilen että edes rintapanssaria ei kuitenkaan takkiin mahtuisi puhumattakaan suojapaidan melko massiivisista olkapää ja kyynärsuojista. Jossakin toisessa mallissa voi toki olla tilaa mietitty valmiiksi tuollaista varten, mutta hieman epäilyttää että harvassa katukäyttöön tarkoitetussa takissa tai puvussa olisi tilat primääristi motocross/enskailukäyttöön suunniteltuihin haarniskoihin/suojapaitoihin.

Suojapaidan suojat ovat sen verran kattavat että kyllä voisi olla turvallisuuden kannalta positiivista, jos sellaista voisi käyttää myös kadulla. Katuvarusteiden suojat ovat valitettavasti luokkaa huono vitsi enska-suojapaitaan verrattuna.
 
Joo, kiitti!

"CE-testeissä testataan suojia pistemäisillä iskuilla ja siinä XXXXX on parhaimmillaan. Juuri tästä syystä se on voittanut kaikki lehtien selkäsuojatestit XXXX XXXX vuoden aikana."

Mun mielestä (luulosta) tällaisella ei ole mitään tekemistä moottoripyörämällin kanssa? Varsinkin kun tuo yhdistetään tähän:

"Miksi XXXX suojat vaimentaa iskuja niin hyvin? Iskuenergia jakautuu isolle pinta-alalle."

Koska nyt fittu fysiikan lakien mukaan pehmeä lätkä nyt vaan ei kertakaikkiaan jaa sitä voimaa isommalle pinta-alalle verrattuna jäykkään lätkään. :blink: Se kuka muuta väittää, valehtelee tai on helvetin tyhmä tai jotain sieltä välistä sekä että. Mut en nyt ota kantaa näihin iskusta kovettuviin materiaaleihin.

Energian absorbointi on tietty tärkeää, mutta kyllä minä olen niin jääräpäinen – joskin mielipiteeni on muutettavissa – että olipa materiaali mitä tahansa, niin kun satakiloinen mies rojahtaa tonttiin selkä edellä, niin pari-kolmesenttiä mitä tahansa matskua aiheuttaa voiman läpimenon sinne selkään ja sitten sattuu tai menee rikki. Mutta jos suojan ulkokuori on jäykkä, se jakaa sen energian laajemmalle selän alueelle.

Toisaalta jos nyt vaikka Forcefieldistä puhutaan, niin mitä joskus semmoista hypistelin, niin ei se nyt mun mielestä kyllä niin älyttömän pehmeä ollut..? Että sikäli tuota voimanjakokykyä isommalle pinta-alalle varmasti on jonkunverran.

Tää on helppoa todentaa miksi kova ei aina ole hyvä. Laita selkääsi tyynyn kokoinen 10mm paksu teräslevy ja sen jälkeen kaadut selälleen suorilta jaloilta. Sattuiko? Todennäköisesti. No nyt se tyyny selkää ja sama uudestaan. Sattuihan se vieläkin mutta olo ei tunnu ihan yhtä hakatulta.

Nyt mietit miten se kova teräslevy ei suojannut. Idea suojan rakentamisessa hitaille voimille ei ole maksimaalisessa läpäisyn estämisessä(lue luotiliivit) vaan voiman sitouttamisessa itse suojaan ja estää maksimaalisen voiman suora välittyminen kroppaan.
 
Crossissa ja enskassa suurin osa rintaan kohdistuneista iskuista oli ns. Teräviä, eli esim stongan tai kiven/kannon tahi juurakon aiheuttamia. Siellä kova toimii paremmin. Asfaltilta lähdettäessä isku taas usein on laakea-alainen, kuten esim iskeytyminen katuun, jolloin semipehmeä toimii myös loistavasti. Eli jos trauman aiheuttava asia on kapea ja kova, on kova panssari selvästi toimivampi juurikin tuosta syystä että se jakaa paineen leveämmälle alueelle.
 
Kohtalaisesti siellä täällä sinkoilleena täytyy todeta, että
kaikkea hyvää on käytännön syistä vaikea saada "samaan liiviin".

Käyttötarkoitus / ympäristö on yksi linjavalinta.
Eri materiaalien ja niiden toiminnan yhdistäminen järkevällä tavalla
lienee joka tapauksessa kadulle paras yleisvaihtoehto.

Se tahtoo myös liian usein unohtua, että käyttömukavuus(sopivuus) ja
erityisesti se suojien paikallaan pysyminen on tositilanteessa aivan olennainen asia.
Ne vääränmalliset ja kokoiset kamppeet kuoriutuu kyllä... jos ei pois, niin
tasan vääriin paikkoihin varsin helpolla.

Mielenkiintoinen juttu on myös se, että "liian kovat" olkasuojat(kupit) tuntuvat
rikkovan olkapäitä selvästi enemmän kuin "paksut pehmeähköt"

Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa esim. joutunut ihmettelemään, lähtikö kaverilta
pää ja kypärä lentoon.... vai pelkkä kypärä :D.

Hieman on outo tunne kun nurkan takana kuuluu perkeleellinen jysähdys....
sitten tulee kypärä/pää? :kääk: parissa metrissä.... lopuksi kaveri perässä siitä jalat ylöspäin
saappaat viidessä metrissä :D.
 
Kehukaas joku forcefieldin Race Lite rintapanssaria jos kokemuksia löytyy. Saman merkin selkäpanssarit löytyy ja käyttömukavuus on kohdallaan... Etenkin tuo lämmön mukaan muotoutuminen tekee suojasta käytännössä huomaamattoman.
 
Kehukaas joku forcefieldin Race Lite rintapanssaria jos kokemuksia löytyy. Saman merkin selkäpanssarit löytyy ja käyttömukavuus on kohdallaan... Etenkin tuo lämmön mukaan muotoutuminen tekee suojasta käytännössä huomaamattoman.

Juu laittakaas infoa, ku en vielä oo hankintaa tehny... Ne korkeat olkatarrat kylla arveluttaa sitä käyttömukavuutta. Hmmm...
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kukaan vertaillu iconin stryker takkia ja thorin impact se takkia keskenään. Hintaa iconilla melkein tuplat ja nuo vaikuttaa kovin samanlaisilta. Mistä se hintaero syntyy?
 
Nostellaas tätä aihetta välillä. Pitäis "hallitukselle" hommata jonkinnäköinen panssarointi. Yritetty ettiä varsinaisesti naisille muokattuja malleja, ettei tulis rintavarustus suuhun. Ei kuitenkaan tunnu oikein löytyvän liiemmälti, Dainesella on tuo tissimalli ja joku toinenkin valmistaja tais mainostaa naisille muotoiltua mallia (päällisin puolin ei ihmeempiä eroja näkynyt).
Mites, löytyykö ehotuksia, ehkä jopa naismotoristeilta?
 
Back
Ylös