Rossi Ducatille 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
paremminkin vois sanoa että kesti yllättävän kauan... jopon kyljessä kun lukee FIAT niin kyllä se kallistaa helposti täysitalialaiseen kokoonpanoon jossain vaiheessa...

pääseköhän Ben "elbow" Spies nyt tehdasYamahan pilttuuseen ? toivottavasti.
 
Ei hel***ti, että sitte tukaatille
bawling.gif


Ite toivoin, että se pelle-lorentso oli häpyny sieltä Jampin pilttuusta vaikka jonnekki kawalle niitä tikkareitaaan imeksiin.

No, eipä tuo toisaalta paljoo vaikuta kahvipaketin hintaan lähikaupassa. Ikävää vaan, kun paras kuski jättää parhaan pyörän...
 
Ei kait se Yamaha paras pyörä ollutkaan ennen kuin tohtori astui talliin?

No mutta onhan se nyt lähes häpeällistä ollut katsella kuinka Rossi ajelee jollain perämoottorilla jossa lukee vielä Fiat keulassa
smile_org.gif


Ny on luigit ja lorenzot Bolognassa sekaisin.

Vaan mitenköhän tohtorin käy Desmon puikoissa? Se ei ole mikään tukankuivaaja enää...Stoner oli kuitenkin ainoa joka saanut vempeleen kulkemaan allaan.
 
Ei kait se Yamaha paras pyörä ollutkaan ennen kuin tohtori astui talliin?

No mutta onhan se nyt lähes häpeällistä ollut katsella kuinka Rossi ajelee jollain perämoottorilla jossa lukee vielä Fiat keulassa
smile_org.gif


Ny on luigit ja lorenzot Bolognassa sekaisin.

Vaan mitenköhän tohtorin käy Desmon puikoissa? Se ei ole mikään tukankuivaaja enää...Stoner oli kuitenkin ainoa joka saanut vempeleen kulkemaan allaan.
Kannattaa muistaa ettei Rossi varmaankaan yksin Ducalle siirry vaan vienee insinöörinsä mennessään. -> Ducatille tehdään täysi remontti ennen kun Rossi sillä kilpailujen voittoja vie.

Kova kuskihan Rossi on, sitä ei käy kiistäminen, mutta mun mielestä pitäisi musitaa ettei noi sen voitot ole pelkästään sen ansiota, vaan myös Jeremy Burgess siirtynee kaupan mukana ducatille.

Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt Rossista vaikken kiistäkään hänen suorituksiaan. Se äijähän täysi apina ja pelle. Ben Spies on ehdottomasti mun suosikkeja, kuten myös Stoner.
 
Olisko väärin muokata tästä motogp 2011 kun sellainen kuitenkin jossain vaiheessa tulee? Näkyisi sitten nämä spekulaatiot kun on tallit oikeesti selvillä
smile_org.gif
 
Kova kuskihan Rossi on, sitä ei käy kiistäminen, mutta mun mielestä pitäisi musitaa ettei noi sen voitot ole pelkästään sen ansiota, vaan myös Jeremy Burgess siirtynee kaupan mukana ducatille.

Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt Rossista vaikken kiistäkään hänen suorituksiaan. Se äijähän täysi apina ja pelle.
Onkohan J.Burgessin (ja Rossin muun Yamaha-tiimin) ratkaisuista vielä kerrottu mitään?

Voithan ihan rauhassa pitää häntä vaikka pellenä tai apinana, mutta 2000-luvun kovin kuski hän on täysin ylivoimaisesti. Ja jälleen saamme muuten kiittää herra 46:a, että tähän sarjaan tulee ihan uudenlaista mielenkiintoa ensi kaudella (aivan kuten saimme kiittää häntä vuonna 2004).

Esimerkiksi eilinen kisa oli karmaiseva esimerkki siitä, minkälaisiksi unettaviksi F1-tyylisiksi letkassa ajeluiksi nämäkin kisat voi pahimmillaan mennä. Viime vuosina melkein aina, kun on löytynyt kunnolla jännitystä, niin Rossi on ollut niissä kahinoissa mukana yhtenä pelureista. Lorenzo, Pedrosa ja Stoner on hyviä lähinnä siinä, että murtaudutaanpas alkukierroksilla muista eroon, ja sitten ajellaan kärjessä.
 
Kova kuskihan Rossi on, sitä ei käy kiistäminen, mutta mun mielestä pitäisi musitaa ettei noi sen voitot ole pelkästään sen ansiota, vaan myös Jeremy Burgess siirtynee kaupan mukana ducatille.

Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt Rossista vaikken kiistäkään hänen suorituksiaan. Se äijähän täysi apina ja pelle.
Onkohan J.Burgessin (ja Rossin muun Yamaha-tiimin) ratkaisuista vielä kerrottu mitään?

Voithan ihan rauhassa pitää häntä vaikka pellenä tai apinana, mutta 2000-luvun kovin kuski hän on täysin ylivoimaisesti. Ja jälleen saamme muuten kiittää herra 46:a, että tähän sarjaan tulee ihan uudenlaista mielenkiintoa ensi kaudella (aivan kuten saimme kiittää häntä vuonna 2004).

Esimerkiksi eilinen kisa oli karmaiseva esimerkki siitä, minkälaisiksi unettaviksi F1-tyylisiksi letkassa ajeluiksi nämäkin kisat voi pahimmillaan mennä. Viime vuosina melkein aina, kun on löytynyt kunnolla jännitystä, niin Rossi on ollut niissä kahinoissa mukana yhtenä pelureista. Lorenzo, Pedrosa ja Stoner on hyviä lähinnä siinä, että murtaudutaanpas alkukierroksilla muista eroon, ja sitten ajellaan kärjessä.
En usko että kisoihin itsessään tulee yhtään lisää jännitystä. Eihän se lisää jännitystä kuka missäkin tallissa ajaa jos kisat itsessään on jonossa ajelua.
 
noh, ainakin -04 kisoista tuli paljon jännittävämpiä, koska vielä -03 Rossi moppasi muilla lattioita Hondan puikoissa ihan miten tykkäsi. Sai esimerkiksi Australian kisassa 10 sekunnin aikasakon, mikä ilmoitettiin varikkotaululla -> hanat kaakkoon ja 15 sekunnin johto, aivan tuosta vaan. Siihen saakka oli johtanut vain vähän, koska ei varmaan huvittanut johtaa sen enempää. Sama meininki olisi jatkunut, jos hän olisi pysynyt Hondan (eli sen ajan ylivoimaisesti parhaan pyörän) puikoissa.

Nyt on tietysti tilanne joka tavalla ihan toisenlainen, paitsi sen suhteen, että jättää jälleen taakseen sarjan parhaan pyörän. Ja Rossilla on kana kynimättä Lorenzon kanssa, siinä on yksi ainesosa potentiaalisesti ihan mielenkiintoiseen kauteen, nyt arkkiviholliset siis tulevat olemaan eri tiimeissä. Rossia onkin varmaan ihan aiheesta jurppinut se, että kiistatta hän kehitti M1:stä voittajapyörän, ja Lorenzon on tarvinnut "vain" ajaa sitä (en kiistä etteikö olisi ajanut hyvin). Nyt nähdään se, osaako Lorenzo pitää M1:n voittajapyöränä.
 
03 ja 04 kaudella kuski merkkasikin vielä paljon enemmän kuin nyt. Mun mielestä tuo nykyinen elektroniikan paljous on pilannut lajin mielenkiinnon. Tai siis vienyt siitä kaikki taistelut. Mielenkiintoistahan tuo on jos kiinnostaa tekninen etevyys yms. Taisteluita ei vaan nykyisillä pyörillä oikein synny.
 
Voin olla väärässä, mutta itse en usko, että kuljettajan merkitys olisi varsinaisesti vähentynyt. Haasteet on toki muuttuneet vähän erilaisiksi, mutta vehkeet kulkee kyllä kovempaa kuin ikinä ennen, ja jokseenkin kaikki kuskit ja tiimibossit tuntuu olevan samaa mieltä siitä, että näillä nykyisillä ei voisi ilman elektroniikan apua ajaa ollenkaan.

Jos se elektroniikka yksin ratkaisisi, sittenhän varmaan näkisimme hyvin tiukkoja kamppailuja joka kisassa, ainakin niiden kuskien kesken, joilla on samanlaiset pyörät? Nyt siellä on kuitenkin melkein aina samat nimet kärjessä ja suht samat nimet myös häntäpäässä. Kaikilla on melko samanlaiset systeemit käytössä, joten näyttäisi siltä, että kerma nousee kuitenkin pinnalle, elektroniikan määrästä riippumatta. Asiassa on tietysti suuri määrä muitakin muuttujia, mutta näin karkeasti yleistäen.

Muutos 800-kuutioiseen oli kyllä iso virhe, mutta lähinnä sen takia, että kustannukset ampuivat pilviin.

Kausi 2010 olisi hyvin voinut olla aivan toisennäköinen ilman Rossin Mugellon-loukkaantumista. Lorenzo on kyllä ajanut niin kertakaikkisen täydellisen kauden, että olisi todennäköisesti voittanut silti, mutta paljon tiukempi taisto olisi varmaan silti nähty. Myös olkapäävamma on kiusannut Rossia jo pitkään.
 
En väitäkään etteikö vauhti ole lisääntynyt. Kaksintaistelut vaan on kadonneet kokonaan. Enää ei ajeta mies miestä vastaan ja ohiteta aina kun toinen tekee virheen tai vaikkei teekään virhettä. Nyt ajellaan jonossa tasaisin välimatkoin lähdöstä maaliin erojen kasvaessa hiljalleen. Ohittaminen on paljon vaikeampaa kuin ennen.
 
Nyt ajellaan jonossa tasaisin välimatkoin lähdöstä maaliin erojen kasvaessa hiljalleen. Ohittaminen on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Kyllä kai prätkäpuolella sentään edelleen voidaan ohitella.

Mutta miksi ei olla ohitusetäisyydellä (eli miksi letka venähtää noin pitkäksi jo alkukierrosten jälkeen), se onkin mielenkiintoinen kysymys.

Eikös elektroniikan pitänyt väitteiden mukaan tasapäistää kuljettajia - mutta nythän perusongelma on juuri päinvastainen, kilvanajo ei ole tarpeeksi tiukkaa?
 
Nyt ajellaan jonossa tasaisin välimatkoin lähdöstä maaliin erojen kasvaessa hiljalleen. Ohittaminen on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Kyllä kai prätkäpuolella sentään edelleen voidaan ohitella.

Mutta miksi ei olla ohitusetäisyydellä (eli miksi letka venähtää noin pitkäksi jo alkukierrosten jälkeen), se onkin mielenkiintoinen kysymys.

Eikös elektroniikan pitänyt väitteiden mukaan tasapäistää kuljettajia - mutta nythän perusongelma on juuri päinvastainen, kilvanajo ei ole tarpeeksi tiukkaa?
En muista milloin viimeksi olisi ollut taistelua jossa joku taistelupari ohittelisi toisiaan vuorotellen tai ajettaisiin letkassa ja paikat vaihtuu usean kerran kierroksen aikana.

Väittäisin että erot venähtävät koska pyörä merkkaa enemmän kuin kuski. Toisin sanoen vedetään koko ajan tuppi nurin ja elektroniikka helpottaa ajamista ja paikkaa virheitä. Nopeampi pyörä on nopeampi lähdöstä maaliin, jolloin erot kasvavat tasaisesti loppua kohden. Toki nopein ja paras aina voittaa. Nyt vaan painopistealue on siirtynyt enemmän bittinikkareiden suuntaan ja katsomon puolelta katsottuna kilpailut käyneet tylsemmiksi.
 
En muista milloin viimeksi olisi ollut taistelua jossa joku taistelupari ohittelisi toisiaan vuorotellen tai ajettaisiin letkassa ja paikat vaihtuu usean kerran kierroksen aikana.
parin vuoden aikaväliltä tulee nyt heti mieleen ainakin 4 kovaa ja tiukkaa kisaa (ja on niitä varmaan enemmänkin ollut)
- Laguna Seca 2008 (Rossi/Stoner)
- Barcelona 2008 (Rossi/Lorenzo)
- Sachsenring 2008 (Rossi/Lorenzo)
- Jerez 2010 (Lorenzo/Pedrosa)

Kolmessa viimemainitussa voitto-ohitus vikalla kierroksella, niistä Barcelonassa ja Sachsenringillä muistaakseni vieläpä viimeisessä kurvissa.
 
Sachsenringillä kiinnitin huomion tuohon, että MotoGP-luokassa koneet kävi rajoittimella ja samalla pykälällä koko sen matkan (kaksi mutkaa ja lyhyt suora niiden välissä) mitä näin. Tuntui siltä, että elektroniikka (gps, ecu, ym) määräsi maksimivauhdin, tai ainakin tehon. Äijä vaan ohjasi ja piti 'tupen nurin'. Moto2:ssa 100hp pienemmällä teholla, ja ilman vastaavaa elektroniikkaa, äijät ajoi itse määräämillään kierroksilla ja jopa vaihtoivat.

Saas nähdä lipsuuko Ducatin etupyörä vielä Rossinkin alla.
 
Ymmärrettävä pointti on TeroT:llä - varmasti erot ovat kasvaneet etenkin tämän kauden lopussa ja tuloslistatkin ovat puuduttavan samanlaisia kisasta toiseen. Mutta mutta, eihän tämä loputtomiin kestä. Rossilta varastettiin hetkeksi parrasvalot 06-07 Haydenin ja Stonerin toimesta (suurten kaksinkamppailujen aikaa), jonka jälkeen Rossilla alko uusi valtakausi ennen tämän kauden loukkaantumista ja Lorenzon esiinmarssia.
Saattaa taas hyvin olla että Lorenzo ei ota Yamahalla ylivoimaisia osakilpailuvoittoja kaudella 2011 kun kuljettajia järjestellään uusiin talleihin ja kehitystyötä tapahtuu kausien välissä. Yksittäiset kisat saattavat olla hieman vähemmän katteissa kiinni ajamista kuin aiemmin, mutta aina sieltä joku pari löytyy, joilla on tasaiset laitteet ja tarpeeksi iso reikä päässä että ajetaan rinnalle joka mutkassa. Minulle kyllä riittää mielenkiintoa osittain siinäkin, että miten laitteita viedään eteenpäin. Onhan näissä nopeimmissa sarjoissa (F1 ja MotoGP) aina myös kyse tekniikasta. Kisä on tallien ja merkkien välinen ainakin yhtä paljon kuin kuskien välinen, vaikka toki se inhimillinen tekijä ja urheilupuoli kaikkine spekulaatiomahdollisuuksineen tuo lajiin sen kaikkein jännittävimmän elementin (vrt. autopuolella vaikkapa GPS:llä automaattiohjattu kisa - tuskin tarpeeksi kiinostava hienosta tekniikasta huolimatta).

Pointtini lienee, että eiköhän MotoGP-sarjaankin vielä jännitystä saada ja sen seuraaminen miten kuskien ja mahd. insinöörien siirtymiset vaikuttavat pyöränkin kehitykseen, on minulle ainakin mielenkiintoista seurattavaa kuskien kamppailujen lisäksi.

P.S. Rossin ajo- ja kehitystaidoilla voisin kuvitella, että Ducati nousee ensi kaudella herran ohjastamana osakilpailuvoittoihin.
 
En muista milloin viimeksi olisi ollut taistelua jossa joku taistelupari ohittelisi toisiaan vuorotellen tai ajettaisiin letkassa ja paikat vaihtuu usean kerran kierroksen aikana.
parin vuoden aikaväliltä tulee nyt heti mieleen ainakin 4 kovaa ja tiukkaa kisaa (ja on niitä varmaan enemmänkin ollut)
- Laguna Seca 2008 (Rossi/Stoner)
- Barcelona 2008 (Rossi/Lorenzo)
- Sachsenring 2008 (Rossi/Lorenzo)
- Jerez 2010 (Lorenzo/Pedrosa)

Kolmessa viimemainitussa voitto-ohitus vikalla kierroksella, niistä Barcelonassa ja Sachsenringillä muistaakseni vieläpä viimeisessä kurvissa.
Neljä tiukkaa kisaa kahden vuoden aikana ei ole mitään. Sbk:ssa lähes joka erässä on mahtavaa kamppailua ja sitä on hieno katsoa. Motogp on muuttunut todella pitkästyttäväksi jonossa ajeluksi.
 
voisin kuvitella, että Ducati nousee ensi kaudella herran ohjastamana osakilpailuvoittoihin.
pyörä ei varmaan ole kaukana nytkään, itse asiassa Stonerin olisi pitänyt jo voitto-pari napata sillä mutta on tehnyt itse virheen.

Rossin pyöränkehitystaitoa tuskin kukaan täysijärkinen epäilee hetkeäkään. Nyt tuleekin mielenkiintoista sen suhteen, kuinka tuo sama lutviutuu Lorenzolta.
 
Back
Ylös