• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RSV4

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zetor1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos Carpimoto saa Italiasta osat alle vuorokaudessa Suomeen, saa tyrinyt huoltokin kun vaan painetta laittaa.
 
Vähän varmaan epätoivoista, mutta ei kenellekään sattuisi olemaan RSV4:n öljypohjaa tarpeettomana? Huollossa joku ilmeisesti vääntänyt liian tiukalle ja pohjaan tullut halkeama, josta nyt vuotaa. Osa ei kaiketi ole kallis, mutta saatavuus vielä auki ja ratapäiviä olisi tulossa...
Pohja irti ja hitsarille?
 
Vähän varmaan epätoivoista, mutta ei kenellekään sattuisi olemaan RSV4:n öljypohjaa tarpeettomana? Huollossa joku ilmeisesti vääntänyt liian tiukalle ja pohjaan tullut halkeama, josta nyt vuotaa. Osa ei kaiketi ole kallis, mutta saatavuus vielä auki ja ratapäiviä olisi tulossa...


Homma järjestyi jo. Ei ehkä ratkaise ma-ti orgin päivien kohdalle asiaa, mutta osa löytyi kohtuu läheltä.
 
2017 päivitykset: http://www.motorcyclenews.com/news/...revised-aprilia-rsv-rf-and-tuono-v4-for-2017/

Both the Aprilia RSV4 and Tuono V4 1100 receive updates for 2017, with the Italian manufacturer claiming the RSV4 is one second a lap faster than the ourgoing model.

Engines in both models are now Euro4 compliant, with Aprilia claiming 201bhp for the RSV4 RF and 175bhp for the naked Tuono.

Suspension has been changed for 2017, with the RSV4 RF now using the latest generation Ohlins NIX fork and TTX shock. The Tuono receives the NIX forks, with the TTX shock available as an accessory. Both RSV4 and Tuono get Brembo M50 monobloc calipers, gripping 330m discs.

Aprilia have made a host of changes to their Aprilia Performance Ride Control (APRC) system for 2017 to offer more control over the RSV4 and Tuono's characteristics.

The latest version of the APRC system includes:

New ATC: Aprilia Traction Control, adjustable on the fly - without having to release the throttle - to eight settings.

New AWC: Aprilia Wheelie Control, adjustable to three levels, has new, much more precise operating strategies thanks to the repositioning of the inertial platform. Wheelie control can now be adjusted on the fly without closing the throttle, like the ATC, thanks to the new and more practical left side electric block.

New ALC: Aprilia Launch Control, for use on the track only, with three settings, uses even more effective new operating strategies.

New AQS: Aprilia Quick Shift, the electronic gearbox that allows shifting without closing the throttle and without using the clutch, now with the downshift function as well, to allow clutchless downshifting. Its open-throttle downshifting feature is exclusive.

New APL: Aprilia Pit Limiter, the system that lets you select and limit the top speed allowed in pit lane at the track or simply to make it easier to comply with posted speed limits on the road.

New ACC: Aprilia Cruise Control. The new electronic management allows an advanced cruise control system to be introduced.

Both models also come with the latest Bosch 9.1 MP ABS system, which includes cornering ABS.
 
http://www.fastbikesmag.com/2016/10/04/2017-aprilia-rsv4-rf-tuono-factory/

Highlights of changes to the RSV4 RF are as follows:

New extra 300rpm limiter (201bhp @ crank)
New ECU
New exhaust system
New 8-stage traction-control
New 3-stage wheelie-control
New launch control system
New Quickshift & down-blipper system
New Pit-lane limiter
New cruise-control
New TFT full-colour dash
New Upgraded TTX Öhlins shock & linkage
New upgraded NIX Öhlins fork internals
New 330mm Brembo discs (M50 calipers)
New advanced cornering ABS & rear-wheel-lift system
New V4-MP App – corner by corner electronic tailoring


With the Aprilia Tuono 1100 Factory, the highlights are as follows:

New extra 500rpm limiter (175bhp @ crank)
New ECU
New DLC engine internals treatment
New exhaust system
New 8-stage traction-control
New 3-stage wheelie-control
New launch control system
New Quickshift & down-blipper system
New Pit-lane limiter
New cruise-control
New TFT full-colour dash
New Upgraded TTX Öhlins shock & linkage
New upgraded NIX Öhlins fork internals
New 330mm Brembo discs (M50 calipers)
New advanced cornering ABS & rear-wheel-lift system
New V4-MP App – corner by corner electronic tailoring
 
Lainataanpa tätä ketjua...

Onko porukalla oireillut ketjun kiristin? (cam chain tensioner) Siis pitänyt sellaista nakuttavaa ääntä kylmänä käynnistäessä. Ja myöhemmin kun tauti pahenee niin tämä tapahtuu myös lämpimällä koneella. Sillä kyselen kun kävin kyseistä pyörää katsomassa ostoaikeissa (vuosimallia 2011) mutta tuo nakuttaminen aiheutti lisäselvitystä netin ihmeellisestä maailmasta ja apriliaforumilta löytyi keskustelua aiheesta, mutta onko täällä foorumilla porukkaa joilla olisi ollut ongelmia kiristimen kanssa tai jopa vaihtanut / vaihdattanut kiristimen?

Myyjä selvitti myös asiaa ja sai kyseistä merkkiä huoltavalta firmalta vastauksen, että on normaalia ja ettei se korjaannu vaihtamalla näitä kiristimiä... Hydraulinen kiristin josta paineet häviää kun pyörä seisoo ja tästä johtuen kestää hetken ennen kuin alkaa taas toimimaan kun paine nousee.

Joskus oli autossa samaa vikaa ja vaihtoonhan se kiristin, ketju ja ne ohjurit meni... Oli halpaa kuin saippua. :rant:
 
Vaikea tietysti sanoa kuulematta/näkemättä, mutta sanottakoon että jossei ole tottunut tai omistanut aiemmin Apriliaa niin siinä huomaa uutena omistajana ihmeellisen kuuloisia sivuääniä jotka on ihan terveellistä ja kuuluu asiaan. Mutta on noissakin toki ollut ainakin muutamilla ongelmia tuon ketjunkiristäjän kanssa.
 
Lainataanpa tätä ketjua...

Onko porukalla oireillut ketjun kiristin? (cam chain tensioner) Siis pitänyt sellaista nakuttavaa ääntä kylmänä käynnistäessä. Ja myöhemmin kun tauti pahenee niin tämä tapahtuu myös lämpimällä koneella. :rant:

Aprilian V4-koneen hydraulisen ketjunkiristäjän rallatus on ominaisuus. Ääni katoaa, kun antaa lämpöjen nousta ajolämpöihin. Kylmällä koneella ei välttämättä kannata täyden kaasun avauksia harrastaa - millään vehkeellä. Ainekin itsellä on se käsitys, että maailmalla ei ole nokkaketjuja pomppinut pois paikoiltaan. Autopuolella bimmeri ja olympiavolkkari taitaa olla tunnettuja vähän dramaattisemmista vaikutuksista. Onneksi Tuonon motti on laatua, eikä epämääräistä halpatyötä.

Tähän ääneen vaikuttaa käytettävän öljyn lisäksi planeettojen asento, vuorovedet ja salkkareiden juonenkäänteet. Valitettavasti osalla huoltoliikkeistä on tapana tunkea koneeseen se ämpärin pohjilla koliseva halvin vaahtoava lieju (mm. Delvac) asiakkaiden laitteisiin ja tällä saadaan leima huoltokirjaan tehdystä kausihuollosta. Omalla kohdalla on rallatus hävinnyt, kun on näiden huoltoliikkeiden liejut vaihtanut oikeaan öljyyn. Samaa havaintoa on tehty Aprilian V4-koneissa mm. AF1-foorumilla.
 
Oma 2011 malli nakuttaa ihan samalla tavalla kylmänä, ääni häviää nopeasti kun lähtee liikkeelle. MJL-huollossa sanoivat kanssa että on ihan tunnettu ominaisuus josta ei tartte murehtia.
 
Toi RSV4:n kone on aika sepelimylly mekaanisilta ääniltään jos vertaa vaikka Hondaan, tosin nämä uudemmat mallit ovat kyllä hiljaisempia kuin ne ekat 09 ja 10-mallit.
Itsellä on ollut näitä nyt 3 ja yhtä laturin hyytymistä (takuuseen) lukuunottamatta niissä ei ole ollut mitään kummempaa vikaa. Kilsoja tuli 2010:llä 31000, 13:lla 43000 ja tässä tämän vuotisessa on kesän jäljiltä vähän yli 16000 km, pääasiassa katuajoa mutta myös jonkin verran rataa.
 
Se on ihan Aprilian omaa tuotantoa mutta tietenkin suurin osa osista teetetään alihankkijoilla kuten muillakin valmistajilla. Ei muutkaan mp- tai autofirmat tee moottorin- ja sylinterin lohkoja, mäntiä tai muuta vastavaa itse vaan teettävät ne sopimusvalmistajilla.
 
Jenkeissä on joku jo päälle 100tkm ajellut, että kyllä ne kestää oikeaa käyttöä ja huollettuna. Samoin kotimaassa on ajettu hyviä ajomääriä näillä. Toisaalta on lauennut pienilläkin kilsoilla lähinnä venttiilikoneiston osalta. Syynä ollut esim. pielessä olleet välykset jo tehtaalta, uusimissa (2015->) ilmeisesti venttiilijouset napsuneet ratakäytössä. Jossain oli myös hyvä spekulaatio, että race eculla ja sliparilla kone olisi luotettavampi koska seokset on paremmat kuin vakiona, mutta tiedä näistä.

Nokkaketjun kiristin aiheuttaa kyllä karsean kuuloisen säksätyksen ja voi olla joskus pitkäänkin päällä. Useimmiten kylmäkäynnistyksessä ääni hävisi nopeasti mutta lämpimänä kesti pitkään. Myös kytkin pitää ääntä ja tärinää, helppo kokeilla kun painaa kytkinkahvasta.
 
Minkä luontoinen tuo V4 on ominaisuuksiltaan?

Siis kun RSVR:n V2 alkaa vetämään 3500 rpm:n kohdalla ja jatkaa samaa tahtia 10500 rundeille ilman rivineloselle tyypillistä yläkierrosalueen tehopiikkiä, niin onko V4 saman oloinen rivinelkun kanssa?
 
Muutama vuosi on siitä, kun tuollaisella tuli ajettua, mutta mielikuva on oikein hyvä, pidän sitä edelleen parhaana sporttipyöränä, millä olen ajanut. Muistaakseni veti oikein hienosti pieniltäkin kierroksilla, mutta jossain puolessa välillä kierrosaluetta moottorin ääni muuttui helvetin kiukkuiseksi ja se lähti sysäämään ihan uudella raivolla :)

Mutta parasta siinä on silti tapa, millä se kommunikoi kuljettajan kanssa. Mahtava pyörä.
 
Siis hetkinen, (en ole käytännössä yhtään uskaltanut katsellakaan esim netissä RSV4 maistiaisia ihan vaan suojellakseni itteeni, mutta) miten toi kuulostaa ihan twinin papatukselta :O veenelkkuhan se on, hö?
 
Kyllä toi koko ns. "normaalilla" käyttökierrosalueella vääntää aika tasaisesti, paitsi että tässä uusimmassa versiossa tuo lisääntynyt teho kyllä tuntuu siellä yläkierroksilla.
Tuo big-bang tyyppinen ääni johtunee siitä että v on kapeakulmainen (60 tjsp) eikä paukut tule tasavälein kuten rivinelosessa.
Samaan tyyliinhän vanhassa RC30:ssäkin oli aika lailla erilainen ääni kuin rivinelkussa vaikka olikin siinä mielessä erilainen kuin Aprilian kone että oli 90-asteinen V4.
 
Muutama vuosi on siitä, kun tuollaisella tuli ajettua, mutta mielikuva on oikein hyvä, pidän sitä edelleen parhaana sporttipyöränä, millä olen ajanut. Muistaakseni veti oikein hienosti pieniltäkin kierroksilla, mutta jossain puolessa välillä kierrosaluetta moottorin ääni muuttui helvetin kiukkuiseksi ja se lähti sysäämään ihan uudella raivolla :)

Mutta parasta siinä on silti tapa, millä se kommunikoi kuljettajan kanssa. Mahtava pyörä.

Samaa mieltä. Toisaalta Aprilia on jonkin verran kokeillut erilaista geometriaa, jousia jne eri mallivuosina, joten pieniä eroja voi olla. Mutta peruspiirteet on samanlaiset. Minusta ainakin keulan toiminta mutkissa ja muutenkin ajettavuus on todella hyvä. Pyörähän on vähän painavahko muihin nähden, mutta peittää sen aika hyvin.

Jos jotain negatiivista miettii niin bensaa menee aika paljon ja toimintasäde on lyhyehkö.
 
Back
Ylös