S1000RR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarttee kattoo mitä käyriä on tallessa. Penkkipajassa tampereella niitä ainakin on. Mutta sitä odotellessa, anteeksi että olen hankkinut, askarrellut ja säädättänyt laitteet mukavammaksi ajaa. Jopa kadulla. Pahoittelut siitä.
 
Tarttee kattoo mitä käyriä on tallessa. Penkkipajassa tampereella niitä ainakin on. Mutta sitä odotellessa, anteeksi että olen hankkinut, askarrellut ja säädättänyt laitteet mukavammaksi ajaa. Pahoittelut siitä.

Varmasti on stanua parempi. Aiemmin esitetty kysymys säädetystä stanusta vs. säädetystä viristä on mielenkiintoinen, eikä henkilökohtainen.

Eihän tuota kukaan ala tekemään, kun penkkitunnit maksaa.

Vaan, jos halutaan tieteelle uhrata, niin tällaisen mahdollisuuden ilmestyessä laitetaan kolehti kiertämään. Multa heti 20-30€.

Bonelta odotan samanlaista panostusta.
 
Varmasti on stanua parempi. Aiemmin esitetty kysymys säädetystä stanusta vs. säädetystä viristä on mielenkiintoinen, eikä henkilökohtainen.

Eihän tuota kukaan ala tekemään, kun penkkitunnit maksaa.

Vaan, jos halutaan tieteelle uhrata, niin tällaisen mahdollisuuden ilmestyessä laitetaan kolehti kiertämään

Kaikista mielenkiintoisin kysymys liittyy siihen, miksi niin usein, niin helposti heitetään
"tutkittua vertailutietoa" tiskiin, mutta se mitä todellisuudessa on verrattu ja mihin...... onkin ihan toinen juttu.


Jos verrataan täysin stanua ja säätämätöntä ja "samoilla kilsoilla"..... täysin säätämättömään "putkiviriin".....
silloin meillä on jotain mitä vertailla.

Toinen vaihtoehto on hakea molempiin tappisäädöt.

Ei liioin haittaa, että mennään bauttiarallaa samojen kilsojen lisäksi bauttiarallaa
samankuntoisilla tulpilla, putsareilla jne. Renkaalla ja ketjun tilalla myös ihan havaittaviakin eroja rullilla.
Samoilla rullilla tehdyt vedot ovat tietty ihan ehdoton edellytys millekään tarkemmalle vertailulle.
Pelkkien olosuhteidenkin vaikutus on havaittava korjauskertoimista huolimatta.
Jos on miehekästä vetää "kuivana ja takaa",sama homma on rullilla "kylmänä". Naukuu se kovemmin:grin:.

Ei tässä ole mitään tarvetta viisastella tai nussia pilkkua.

Sen verran on kuitenkin matkan varrella oltu monessa mukana ja saatu seurata tuolla maailmallakin
ihan aikuisten oikeesti isojen hollanninpoikien touhuja, että "vertailupohjien" merkitys ei ole
millään tapaa epäselvä jos halutaan todellisia vertailutietoja.

Noissa mittaus/vertailuhommissa on varsin pitkällekin edenneessä harrastamisessa kiusallisen helppoa
lipsua lievän itsepetoksen tielle kun tuunauskiima oikeen kuumottaa. Se on niiiiiiiin inhimillistä.
Järjestelmällisyydestä ja johdonmukaisuudesta kiinni pitäminen on välillä toooosi hapokasta:grin:.

"Penkkitunnit maksaa" ei ole selitys sille, että lähdetään vertaamaan mitä sattuu, miten sattuu, tai
jotain muuta kun mitä käytetään argumentoinnin pohjana.

Nou hard feelings, eikä edellä oleva henkilöidy kehenkään. Mutta elämä on..... ja päiväunet erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä paljon muita vertailuja ole. Ei tietenkään ole viriosien valmistajien intresseissä tällaista ajaa takaakaan. En tiedä onko mopovalmistajienkaan intresseissä osoittaa, että näin vituiksi säädettyinä nää linjalta tulee (tiedetään, normit ja määräykset. Hyvää työtä ne siellä tekee, kun katsoo modernin litran suorituskykyä).

Yksityishenkilöillä on vielä rajallisemmat resurssit.

Sitten on vielä oletukset, joissa on pienemmälle tiedolla omaavan luotettava insinööriin. Tämän vuoksi monesti täysränni + viri on se tie. Oletetaan, että viripotentiaali on täysrännissä korkeampi kuin stanussa. Nykylaitteissa ei sliparin vaihdolla kevene kuin lompakko, ja mopo ehkä vähän.

Kisatalleilla lienee järjestään dynorengas ja samoilla rullilla ajetaan tietty. Säälle ei voi mitään.
 
Sitten on vielä se neuvo, jolla harvemmin jää ainakaan takamatkalle. Jos et yhtään tiedä mitä teet, niin tee kuin muutkin. (Moniko oli täällä sijoitusalalla, hehe).

Ei varmaan maailmalt löydy stockilaitetta, jossa orkkisrööri kiinni. Luottaa siihen, et ne tietää, mitä ne tekee.

Vaihtoehtoisesti tekee yllätysiskun stanuröörillä ja säädöillä, mut riskit on suuremmat.
 
Ei kyllä jaksa uskoa että tuo bemarin pakosarja olisi huono tai toimisi muka pullonkaulana vakiomoottorissa. Se millä on merkitystä motin kannalta on se, että katalysaattorit yms... muut saastehimmelit/tukokset putkistosta lähtee pois ja moottori laitetaan kunnolla säätöihin. Näinhän tuo on ollut näiden superbikejen kanssa iät ajat.

Tässä bemarin tapauksessa antaa itseasiassa vielä pois hyvää jos vaihtaa koko putkiston pois. Minä kyllä lähtisin parsimaan tuota vasta ensimmäisen tukkeen kohdalta...
 
Toi osakaasuveto on ratamopossa mutta miksei katumopossakin ajettavuuden kannalta keskeinen. Tai oli, nykyään hitu-ukko ecu-talossaan säätää läppiä vaikka pyynti olis mitä. Osalla mopoja voi kääntää tupista kaasun asennon 100% ja hitu-ukko alkaa nollasta pikkuhiljaa nostamaan läppien prosenttia vaikka mopo on 50-astetta korvallaan.

Mutta toki näillä nykyisilläkin uskon säätämisen tuomaan ajettavuuteen tollasessa tilanteessa jossa mopo on korvallaan. Ennen se oli penkkisäätöä ajatellen vaan merkityksellinen koska se kapulassa kiinni oleva piiskaranne määritti sen poistutaanko tangentin suuntaan vai kohti seuraavaa mutkaa. Ja silloin se että mopo vastasi kapulaan komeesti, oli kyllä hienoa.

Nykyäänhän tossa asia on enemmänkin luistoneston asetuksista kiinni kuin varsinaisesti osakaasulla olevasta tehontuotosta. Toki on selvää että kun läppien prossat ja seokset on kohdallaan, toimii sekin kombo optimaalisesti tehontuoton suhteen, mutta luistoneston rooli on silti merkityksellisempi.
 
Näinhän se on, että nykyisin vakavammista hommista ei tule sen kummempaa ellei
ole lämpimissä välilöissä sen "ecussa asustavan hitu-ukon" kanssa:D.

Ei se silti ole kadonnut mihinkään, että tarkoitukseensa ja käsillä oleviin tarpeisiin pieteetillä kasattu
"rautakokonaisuus" on se pohja jolta se hitu-ukkokin ponnistaa.

Paras tilanne ei siis koskaan ole se, että hitu-ukon kapasiteetista menee paljon "hukkaan"
sen ponnistualustan korjaamiseen.

Ei ole ihan yksioikoisia nuo asiat siitä huolimatta.
Ei vaikka kaikki edellä oleva olisi vähemmän kuvakielisesti ilmaistu :grin:.
 
Onko kellään kokemusta noista rs2e:n ohjelmista?
Vähän kyllä jo myöhäistä kysellä, kun boxi on jo postissa mutta ainakin sähköposteihin vastaukset tuli nopeesti.
 
-10 mallissa V18 eli viime vuoden versio. Tuossa on siis niiden tekemät luistokartat+ RCK2. Alkuun tilatessa luulin et pakettiin kuuluu RCK2 mutta ei vaan se pitää ottaa erikseen jos tahtoo päästä säätämään yhtään mitään. Kartoista ei mulle ollut iloa, vaan kopsasin mp-radan triidistä scuupan kartat jotka tuntuvat turvallisilta hitaalle harrastajalle. Tyytyväinen olen ollut ja mieltä vaivaaviin kysymyksiin vastailtiin kärsivällisesti.
 
OK, mulla -10 malli myös ja otin tolla V19 kartoilla + RCK2 + piuhalla.
Nyt tarttis vain ton RCK2 ohjelman jostain että saa ite säädettyä, vai oonko ymmärtänyt oikein ton homman?
Tota säätö ohjelmaa ei tuolta rs2e:n kautta saa ollenkaan.
 
OK, mulla -10 malli myös ja otin tolla V19 kartoilla + RCK2 + piuhalla.
Nyt tarttis vain ton RCK2 ohjelman jostain että saa ite säädettyä, vai oonko ymmärtänyt oikein ton homman?
Joo, toi ohjelma onneks on semmonen ett sen voi kopsata/ ei tarvi mitään asennusavaimia tms.
 
Saman saat jokaiselta viralliselta huoltoliikkeeltä. Ei kannata tuolta tota tilata, hinta ei eroa suomesta.
 
Back
Ylös