Sakot Italiassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän se sun ongelamas oo jos maksaminen on tehty noin vaikeeks. Anna homman olla ja jos ne tosissaan ne rahat haluu niin kyllä sieltä postista joku lappu tulee millä saat sitten maksettua sakon helposti.

Hauskaa oli, hyvä ettei laittanut rautoihin, nauratti se show. Lopulta homma maksoi mulle vain tuon postimerkin verran enemmän. Varmaan senkin olis voinu säästää, mitään ei kuulunut.
Kuinkas pääsit muuten ilman tikettiä stradalle?

Oliskos muuten naurattanut jos olisit tiennyt, että heillä on oikeus takavarikoida mopotisi asian selvittämisen ajaksi? Muistaakseni max 3kk....
wink.gif

Minäkin ajoin Italiassa 2006 kesällä moottoritiellä tietämättömyyttäni ilman tikettiä. Mistä se maalainen tiesi heti eka kerralla, että pitäisi ottaa joku lappu. Odottelin kiltisti puomin takana, eikä ketään tullut ottamaan rahaa, niin kallistin puomin välistä ja menoksi. Sitten ulosajaessa minulle selvisi mitä olisi pitänyt tehdä. Kaveri kirjoitti jonkun lisälaskun, jotain 80 €, mutta päästi läpi. Oli siinä lapussa mm. rekisteritunnus, mutta kansalaisuuden kohdalla luki "str", joten taisin jäädän tuntemattomaksi. Eipä ole näkynyt perijöitä, enkä ole muistanut koko juttua ennen kuin luin tämän. Mitenkähän tässä vielä käy.

Niin ja Saksassa keväällä 2007 ajoin autolla kärryn kanssa (mp kyydissä) johonkin kameraan, joka välähti ilkeästi, mutta sitäkään kuvaa en ole vielä saanut.

Kolmas kerta varmaan toden sanoo, mutta sitä ennen ei murehdita.

Venetsiassa oli nippusiteellä pyörän kaasukahvaan kiinnitetty muovipussi, jossa sakkolapun näköinen paperi. Otin sen matkamuistona kotiin mukaan, mutta nyt se taitaa olla jo hävinnyt. En enää muista summaa, taisi olla jotain 40 ja 90 väliltä? Koskaan en maksanut, enkä ole asiasta sen enempää kuullut.

Pyörä oli varmasti parkkeerattu kauniisti. Valitsin oikein keltaisella erikseen merkityn alueen.
image009.jpg

(linkki)

MikaL:nä minä jättäisin sakon huomiotta. Mutta kosken tunne kaikkia taustoja, toisiksi parhaana vaihtoehtona suosittelen maksamista seuraavan matkan yhteydessä.  
062802moto_prv.gif
Tais olla tuo mun mopo melkein samassa kohtaa
biggrin.gif

linkkinä

Minusta tuossa nyt niin isoa rikosta ole sattunut, tuo toinen mopo sai myös polliisilta sakon samasta syystä. Jos siinä olis ollu ees keltaista väriä mutta jotenkin tuli tunne että turistilta rahat pois. No, jos se on maan tapa niin minkäs teet - nähtävästi rikoin jotain pykälää ja siitä rapsahti.

Elekee oloko niin tosikkoja aina, ei mee yöunet tietenkään tän takia mutta periaatteessa tilannehan on se että se pitää maksaa tai sitten kiistää; totta puhuen itselle on vähän epäselvää minkä rikoksen mahdoin tehdä, luulin oikeasti että tuohon voi pyörän laittaa kun siinä jo toinen oli eikä mitään selvää kieltoakaan
withstupid.gif

Tosin, kesäkuussa menossa tuolle suunnalle niin pitänee käydä sitten siellä maksamassa - ihan periaatteesta
biggrin.gif

Tais olla tuo mun mopo melkein samassa kohtaa
biggrin.gif

linkkinä
Minun pyörä oli tuon parkkialueen toisessa päässä, olisiko ollut sellaiset 40 metriä tuosta oikealle.
Olisin laittanut tuohon sinun valitsemaasi kohtaan, mutta muistaakseni siihen oli tungettu pari italialaista pikkuautoa.

Jos joskus onnistut tuon "sakon" maksamaan, kerro ihmeessä meillekin miten paikkallisen poliisi siihen suhtautui
biggrin.gif

Hauskaa oli, hyvä ettei laittanut rautoihin, nauratti se show. Lopulta homma maksoi mulle vain tuon postimerkin verran enemmän. Varmaan senkin olis voinu säästää, mitään ei kuulunut.
Kuinkas pääsit muuten ilman tikettiä stradalle?

Oliskos muuten naurattanut jos olisit tiennyt, että heillä on oikeus takavarikoida mopotisi asian selvittämisen ajaksi? Muistaakseni max 3kk....
wink.gif
Jos kaksi mopoa tulee vierekkäin puomille, vain toinen saa lipun, kahta lippua ei saa mitenkään. Sitte kun takana on jono, ei voi edes peruuttaa jotta saisi toisen lipun. Torvet soi takana, puomi on auki, joten siitä sitten menoksi.

Itse nappasin parkkisakon Sveitsissä (tosin auton kanssa) eikä pahemmin ole jälkikäteen kuulunut. Aikaakin on kulunut kohta kahdeksan vuotta, joten tuskin on ihan heti tulossakaan. Autokin on jo siiirtynyt uusiokäyttöön traktorin kauhoiksi tai raudotusteräkseksi.

Jos kaksi mopoa tulee vierekkäin puomille, vain toinen saa lipun, kahta lippua ei saa mitenkään. Sitte kun takana on jono, ei voi edes peruuttaa jotta saisi toisen lipun. Torvet soi takana, puomi on auki, joten siitä sitten menoksi.
Jeps tää pitää muistaa...peräkkäin porteille. Ja aina ei auta sekään...Kait ne ei aina tajua mopotia....

Ettäkö joku soitti perässä torvea? En usko jotta italiassa ois moista tapahtunut
biggrin.gif
tounge.gif

Jos italialaisen autosta menee jarrut sököksi niin ei se tarkoita sitä etteikö sillä voisi ajaa, mutta yhtäkään menopeliä en ole nähnyt italiassa joss olisi töötti rikki
smile_org.gif

Hieno maa.
biggrin.gif
Ite kans taistelin, että sain jälkikäteen maksettua yhen rästiin jääneen tietullin.
tounge.gif

Kaverilla parkkisakko italiasta.
Maksanut ei ole, eikä mitään oo kuulunut.
Ja sakosta on aikaa semmonen 1,5vuotta

Hieno maa.
biggrin.gif
Ite kans taistelin, että sain jälkikäteen maksettua yhen rästiin jääneen tietullin.  
tounge.gif
Saitkos maksettua suomesta?
Sain. Pakko oli koittaa, kun oli vuokra-autolla ajeltu, ja takuusumma saamatta autosta takas.
biggrin.gif

Piti tosiaan useamman kerran yrittää.

Niillä oli nettisivut, ja mun "kuitissa" oli vain jotain koodeja. Sitten mun piti vetovalikosta löytää oikea tietullipiste (joka mun kuitissa pelkkänä koodina). Ne oli siellä sivuilla ilmoitettu ihan paikannimillä. Piti koittaa arpoa, mitkä kaikki oltiin ohitettu, ja mistä oltais sitten se kuitti saatu.. Niin monta yritystä, että joku nimi osui kuitin koodiin.
Ja kaikki toki italiaks.  
confused_orig.gif

Lopulta sain selvitettyä niitä koodeja ja tietullin 2,60€ maksuun.
smile_org.gif
(Luotolla piti muistaakseni maksaa)

Hieno maa.
biggrin.gif
tounge.gif
Saitkos maksettua suomesta?
Sain. Pakko oli koittaa, kun oli vuokra-autolla ajeltu, ja takuusumma saamatta autosta takas.
biggrin.gif

Piti tosiaan useamman kerran yrittää.

Niillä oli nettisivut, ja mun "kuitissa" oli vain jotain koodeja. Sitten mun piti vetovalikosta löytää oikea tietullipiste (joka mun kuitissa pelkkänä koodina). Ne oli siellä sivuilla ilmoitettu ihan paikannimillä. Piti koittaa arpoa, mitkä kaikki oltiin ohitettu, ja mistä oltais sitten se kuitti saatu.. Niin monta yritystä, että joku nimi osui kuitin koodiin.
Ja kaikki toki italiaks.
confused_orig.gif

Lopulta sain selvitettyä niitä koodeja ja tietullin 2,60€ maksuun.
smile_org.gif
(Luotolla piti muistaakseni maksaa)
Sisso!

Italot osaa tehä asian helpoksi...

Melkoinentyövoitto
062802jumpie_prv.gif

Tuskin sakkoja kukaan tulee Suomesta perimään, mutta eiköhän ongelmia synny seuraavan kerran Italiaan mennessä. Jos joutuu kolariin tai muuhun hässäkkään jossa poliisit tsekkaavat koneelta mahdollisia henkilö tietoja. Eli seuraavan kerran Italiaan mentäessä kannattaisi sakko maksaa?

Viime kesänä juttelin Italiassa alkuasukkaiden (paikallisten) kanssa poliisien toiminnasta ja kertoivat ratsioiden kohdistuvan nimenomaan turisteihin. Siltä se myös näytti! Paikallisten ajotapoja sen kummemmin kommentoimatta :-)
Voisin kuvitella että Suomessa asia on toisin päin. Ei kyllä perustu faktaan vaan kateuteen...

biggrin.gif

Back