• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Seossuhdemittareista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gikseri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gikseri

New member
Olisi tarkoitus laittaa seossuhdemittari gixuun alkavaksi kaudeksi. Onko jollain kenties kokemuksia valmiista sarjoista? HYVÄT suomenkieliset rakennusohjeetkin kelpaavat. Esim.FMI myy valmiita sarjoja ja tuollainen 210€ lämmitettävällä anturilla varustetusta paketista tuntuu aika kovalle hinnalle. On se silti halvempi kuin yksi säätökerta ammattitaitoisessa pajassa kaasarimopolle.

Kokemuksia?
confused_orig.gif
?
 
Olisi tarkoitus laittaa seossuhdemittari gixuun alkavaksi kaudeksi. Onko jollain kenties kokemuksia valmiista sarjoista? HYVÄT suomenkieliset rakennusohjeetkin kelpaavat. Esim.FMI myy valmiita sarjoja ja tuollainen 210€ lämmitettävällä anturilla varustetusta paketista tuntuu aika kovalle hinnalle. On se silti halvempi kuin yksi säätökerta ammattitaitoisessa pajassa kaasarimopolle.

Kokemuksia?
confused_orig.gif
?
Us-Partsista saa Autometerin settiä. Kaveri pisti pyöräänsä ja hyvin näyttäis toimivan! Kaikenlisäks se näyttö on hyvännäköinen, Autometer on kyllä laatumerkki.

Anturi on lämmitettävä tuossakin setissä..

gofast_1818_52106613.gif
 
Penkityshän suoritetaan useimmiten ymmärtääkseni "urku auki", joten osakaasualue noissa tehopenkeissä jää säätämättä. Seosmittarilla voi siis teoriassa säätää seokset paremmin kohdalleen, mutta tämä vaatii jonkun verran kokemusta, että osaa tulkita mittarin antamia tuloksia ja sen pohjalta tehdä oikeat säädöt kaasareille.
 
Penkityshän suoritetaan useimmiten ymmärtääkseni "urku auki", joten osakaasualue noissa tehopenkeissä jää säätämättä. Seosmittarilla voi siis teoriassa säätää seokset paremmin kohdalleen, mutta tämä vaatii jonkun verran kokemusta, että osaa tulkita mittarin antamia tuloksia ja sen pohjalta tehdä oikeat säädöt kaasareille.
Näin on mikäli ei ole jarruttavaa dynopenkkiä. Lisäksi toi osakaasun säätäminen on aika karkeaa kaasareilla. Juuri tästä syystä aionkin hankkia seossuhdemittarin, jotta säätäminen onnistuu itse tehden ja seoksia saa seurata muulloinkin kuin penkeissä. Dynokäyrillä en tee mitään...tai voihan niillä persettä pyyhkiä.
 
Penkityshän suoritetaan useimmiten ymmärtääkseni "urku auki", joten osakaasualue noissa tehopenkeissä jää säätämättä. Seosmittarilla voi siis teoriassa säätää seokset paremmin kohdalleen, mutta tämä vaatii jonkun verran kokemusta, että osaa tulkita mittarin antamia tuloksia ja sen pohjalta tehdä oikeat säädöt kaasareille.
Silleenhän pyörä pitäis oikeasti säätää, että ensin penkissä kaikki kohdilleen ja sen jälkeen ajossa seosmittarin ja perstuntuman mukaan hienosäätöä..
 
Penkityshän suoritetaan useimmiten ymmärtääkseni "urku auki", joten osakaasualue noissa tehopenkeissä jää säätämättä. Seosmittarilla voi siis teoriassa säätää seokset paremmin kohdalleen, mutta tämä vaatii jonkun verran kokemusta, että osaa tulkita mittarin antamia tuloksia ja sen pohjalta tehdä oikeat säädöt kaasareille.
Silleenhän pyörä pitäis oikeasti säätää, että ensin penkissä kaikki kohdilleen ja sen jälkeen ajossa seosmittarin ja perstuntuman mukaan hienosäätöä..
Näin on, kyllä sen seosmittarilla saa paremmin säätöihin kuin inertiadynossa, jos osaa tulkita sitä mittaria.

Esim tossa Autometerin mittarissa pitää palaa 2. tai 3. vihreä ledi "rich" alueella kun vedetään kaasu pohjassa, niin tulee parhaat tehot.. Sitten osakaasulla saa olla vähän laihemmalla ettei mee soppaa liikaa ja muutenkin toimii hienosti ja jouhevasti.

Inertiadyno soveltuu ainoastaan tehojen mittaamiseen täyskaasulla, kyllä sielläkin se itse säätäminen tehdään kuitenkin seosmittarin avulla.
 
KemiMC:n penkki on inertia, mutta siihen on lisätty jarru ja ainakin siellä onnistuu koko alueen seosten tarkistus... Pitää silti itselle viritellä mittari kiinni (haen osat ja teen itse niin saa sellaisen joka mahtuu mittariston viereen nätisti).
 
Minulla on VPV-Motorracingin tekemä 2-kanavainen tallentava mittari Ducatissa. Anturit on kummankin sylinterin käyrissä. Mittarilla voi tallentaa kaksi minuuttia tietoa talteen, ettei tarvi mittaria ajon aikana tuijottaa. Ammattimaisesti tehty mittari.

Tee-se-itse-anturissa kannattaa kiinnittää huomiota komponenttien laatuun, koska jännitteen mittaaminen voltin sisällä vaatii tarkkuutta. Toinen juttu, jossa ei kannata säästää, on anturit. Ostat ensin minkä tahansa merkkisen anturin, niin lopuksi ostat boschin.
 
Olisi tarkoitus laittaa seossuhdemittari gixuun alkavaksi kaudeksi. Onko jollain kenties kokemuksia valmiista sarjoista? HYVÄT suomenkieliset rakennusohjeetkin kelpaavat. Esim.FMI myy valmiita sarjoja ja tuollainen 210€ lämmitettävällä anturilla varustetusta paketista tuntuu aika kovalle hinnalle. On se silti halvempi kuin yksi säätökerta ammattitaitoisessa pajassa kaasarimopolle.

Kokemuksia?
confused_orig.gif
?
Us-Partsista saa Autometerin settiä. Kaveri pisti pyöräänsä ja hyvin näyttäis toimivan! Kaikenlisäks se näyttö on hyvännäköinen, Autometer on kyllä laatumerkki.

Anturi on lämmitettävä tuossakin setissä..

gofast_1818_52106613.gif
varoitus!

mulla on autometer air/fuel mittari ja koska ne mittarit ovat autoon suunniteltuja niin pääsee vesi sisään.
mittari itsessään on ihan ok laitos ja sillä voi tulkita säätöjä jonkun verran. ainakin siitä näkee suunnan mihin säätää mikäli kaikki ei toimi ihan niin kuin pitäisi.
ja kannattaa mp käytössä panostaa siihen BOSCHin 4 johtoiseen lambda anturiin. mulla on kylmä lambda ja sen lisäksi että lämpeäminen kestää hetken, näyttää mittari myös väärin esim liian kylmällä ilmalla ja saattaa sammua kokonaan kovassa vesisateessa kun putki jäähtyy.
 
Olisi tarkoitus laittaa seossuhdemittari gixuun alkavaksi kaudeksi. Onko jollain kenties kokemuksia valmiista sarjoista? HYVÄT suomenkieliset rakennusohjeetkin kelpaavat. Esim.FMI myy valmiita sarjoja ja tuollainen 210€ lämmitettävällä anturilla varustetusta paketista tuntuu aika kovalle hinnalle. On se silti halvempi kuin yksi säätökerta ammattitaitoisessa pajassa kaasarimopolle.

Kokemuksia?
confused_orig.gif
?
Us-Partsista saa Autometerin settiä. Kaveri pisti pyöräänsä ja hyvin näyttäis toimivan! Kaikenlisäks se näyttö on hyvännäköinen, Autometer on kyllä laatumerkki.

Anturi on lämmitettävä tuossakin setissä..

gofast_1818_52106613.gif
varoitus!

mulla on autometer air/fuel mittari ja koska ne mittarit ovat autoon suunniteltuja niin pääsee vesi sisään.
mittari itsessään on ihan ok laitos ja sillä voi tulkita säätöjä jonkun verran. ainakin siitä näkee suunnan mihin säätää mikäli kaikki ei toimi ihan niin kuin pitäisi.
ja kannattaa mp käytössä panostaa siihen BOSCHin 4 johtoiseen lambda anturiin. mulla on kylmä lambda ja sen lisäksi että lämpeäminen kestää hetken, näyttää mittari myös väärin esim liian kylmällä ilmalla ja saattaa sammua kokonaan kovassa vesisateessa kun putki jäähtyy.
Joo, ne autometerit on yleensä autokäyttöön. Prätkäkäyttöönkin niiltä kyllä löytyy mittareita.

Tossa on tarpeeks paljon pykäliä (20) jotta sen kyllä saa tolla mittarilla säätöihin just eikä melkeen..
 
Noi autojen lambdat ei taida oikein toimia mopoissa, ainakaan alhaisilla kierroksilla. Kokemuksia on!
 
Itselläni on Boschin nelijohtoinen anturi ja se ainakin toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Specsien mukaan ottaa kylmänä 4A ja kuumana 1A. Mittarin tein itse ja on tuo nyt pari kesää toiminut ilman ongelmia. Kotisivulla jotakin juttua. Mittari alkaa näyttää lukemia n. 20s kuluttua käynnistyksestä.
 
Itselläni on Boschin nelijohtoinen anturi ja se ainakin toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Specsien mukaan ottaa kylmänä 4A ja kuumana 1A. Mittarin tein itse ja on tuo nyt pari kesää toiminut ilman ongelmia. Kotisivulla jotakin juttua. Mittari alkaa näyttää lukemia n. 20s kuluttua käynnistyksestä.
kylmällä lambdalla ~5min.
 
Paljon tullut hyödyllistä tietoa. Kiitos. Moniko kanavaisia mittareita olette käyttäneet? Äkkiä ajateltuna nelikanavainen mittari, jossa on anturi jokaiselle mukille on hieman sekava tulkita ja koko touhu menee hiusten halkomiseksi. Alustava suunnitelma on laittaa yksikanavainen mittari. Mikä on anturille paras sijoituspaikka? Ilmeisesti kollektori, jossa 4 putkea ensimmäisen kerran yhdityvät samaksi rööriksi.
 
Paljon tullut hyödyllistä tietoa. Kiitos. Moniko kanavaisia mittareita olette käyttäneet? Äkkiä ajateltuna nelikanavainen mittari, jossa on anturi jokaiselle mukille on hieman sekava tulkita ja koko touhu menee hiusten halkomiseksi. Alustava suunnitelma on laittaa yksikanavainen mittari. Mikä on anturille paras sijoituspaikka? Ilmeisesti kollektori, jossa 4 putkea ensimmäisen kerran yhdityvät samaksi rööriksi.
Just näin!
 
Paljon tullut hyödyllistä tietoa. Kiitos. Moniko kanavaisia mittareita olette käyttäneet? Äkkiä ajateltuna nelikanavainen mittari, jossa on anturi jokaiselle mukille on hieman sekava tulkita ja koko touhu menee hiusten halkomiseksi. Alustava suunnitelma on laittaa yksikanavainen mittari. Mikä on anturille paras sijoituspaikka? Ilmeisesti kollektori, jossa 4 putkea ensimmäisen kerran yhdityvät samaksi rööriksi.
jos nelikanavaista meinaat niin osta 1 lambda anturi ja 5 kiinnityslevyä + neljä tulppaa. sitten kierrätät sen lambdan mittarin kanssa kaikki käyrät läpi joten näet että sylinterit näyttävät samaa. lopuksi vaihdat lambdan kollektoriin/kollektorin jälkeen porattuun reikään ja tulppaat käyrät. vot.
 
Arvellutta vaan hieman että riittääkö kaasun lämmöt mittaamiseen vielä kollektorilla. Ehkä se lämmitetty anturi hieman pelastaa tilannetta ja sehän selviää kysymällä jostain mittarikauppiaalta.
 
Back
Ylös