• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Seossuhdemittareista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gikseri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka syvälle asennatte ne anturit ?
Mutteri käyrän kylkeen vai anturi 2-4 mm käyrän sisään ?

Kuinka syvälle asennatte ne anturit ?
Mutteri käyrän kylkeen vai anturi 2-4 mm käyrän sisään ?
ööö eihän sitä saa näppärästi kuin yhteen syvyyteen. eli reikä käyrään ->mutteri hitsaamalla käyrän päälle ja kierretään lambda kiinni. näin jos käyttää sitä oikeaa "lambda asennus mutteria". menee täsmälleen sen lambda-anturin anturiosan verran sisään putkeen. eli noin 8mm.

Mitenkäs, jos twiniin haluaa tollaset anturit laittaa, niin täytyy vaan pytty kerrallaan säädellä, kun ei kerran oo 2-1 putkea..? Voi tietty olla hyväkin, kun pc3usb:llä pitäis saada molemmille pytyille omat seokset.

ööö eihän sitä saa näppärästi kuin yhteen syvyyteen. eli reikä käyrään ->mutteri hitsaamalla käyrän päälle ja kierretään lambda kiinni. näin jos käyttää sitä oikeaa "lambda asennus mutteria". menee täsmälleen sen lambda-anturin anturiosan verran sisään putkeen. eli noin 8mm.
Tämä ei ole kokopituudeltaan sisällä.
mjoo. eli tuo on jatkoputkella? mikäs siinä. syöhän se anturi vähän tilavuutta putkesta ja haittaa virtauksia. kollektorissa vaikutus on pienempi mutta tuossa tosiaan kannattaa jatkaa sovitusta ulos.

Tämä ei ole kokopituudeltaan sisällä.
mjoo. eli tuo on jatkoputkella? mikäs siinä. syöhän se anturi vähän tilavuutta putkesta ja haittaa virtauksia. kollektorissa vaikutus on pienempi mutta tuossa tosiaan kannattaa jatkaa sovitusta ulos.
Juuri tuon vuoksi tein mutteria hieman pidemmät yhteet. Mittaa hyvin, mutta lämpeneminen kestää hieman kauemmin.

Mulla on vanha FMI:n mittari, lambdat on molemmissa käyrissä mutta ei lämmitettävät. Aikas nopsaan ne lämpiää kuitenkin kun ovat lähellä sylinteriä. Hieman ne ledit vaeltaa vissiin johtuu tuosta että yksi pytty vaan lambdaa kohti puhaltamassa tai siitä että on niin lähellä, tai molemmista
tounge.gif
. Niihin lamdoihin tein liittimet, että voipi penkin alta hädän hetkellä vaihtaa ne ristiin, toinen menee boksille ja toinen tolle mittarille. Nyt se tuntuisi olevan niin hyvin säädöissä että mittari ei näytä äärialueita käytännössä missään tilanteessa, ja saman voi todeta kannettavasta jos sellainen itselläni olisi. Mulla siis tiedonkeruu ja ym erillinen ja seosmittari erillinen.

Näyttäis olevan Ilducellakin suurinpiirtein samalla etäisyydellä kuin mulla
smile_org.gif

Itse viime kesänä säätelin omaa veturiani lambdan avulla. Oli kammiovaimentimet ja eivät saaneet penkissä seosmittauksen pilliänsä tarpeeksi syvälle, joten päätin sitten tehdä itse
tounge.gif

Tässä kuvat moposta, kytkentä kuva on mulla printtinä kotona. Nettisivu jolla ohjeet oli ei oo enään hengissä.. ikäväkyllä.

Lambda putkessa

Seoksen osoitus

Tuolla oli hyvä katsella seoksia ajossa. Tosin muutama metsään ajo oli lähellä kun "naru kireellä" yrittää katsoo läpi kierrosalueen kuinka seokset menee.

Juuri tuon takia mittari pitää tehdä riittävän kirkkailla ledeillä ja riittävän hyvin sinne mittariston yläpuolelle. Pleksin taakse kumartuessa näkee mittarin kokoajan silmiensä alla. Itse ainakin aion tehdä tuollaisen ja sijoittaa sen siihen plexin ja mittariston väliin (siihen vaihtovalon viereen
tounge.gif
)

Tuo VPV-Motorracingin mittari on perskuleen hyvä, koska siinä on ympäristön valaistuksen mukaan säätyvä ledien kirkkaus ja kahden minuutin muisti. Eli kun tallennuksen aloittaa napista, voi keskittyä ajamiseen ja katselee sitten tupakkitauolla, että missä ne seokset seilasivat.

Mittari omassa mopossani

No niin!

Juuri kävin hakemassa postista tuon F.M.I 1.4 mittarin. On kyllä näppärän kokonen.

Tänään pitäs ruveta sitten repimään pakosarjaa irti ja hitsaamaan lambdalle paikkaa.

Mitenkäs teillä joilla jonkinlainen seossuhteenmittaus pyörässä on, niin meneekö koko kesä säädellessä ja hakiessa optimi arvoja
smile_org.gif

Tulipas sekavaa tekstiä.

sanoi:
Mitenkäs teillä joilla jonkinlainen seossuhteenmittaus pyörässä on, niin meneekö koko kesä säädellessä ja hakiessa optimi arvoja  

Minun oli ainakin pakko ottaa pois koko mittari kun alko menee vainoharhaiseksi koko touhu.. Pyöräkin alko heti toimimaan paremmin kun ei seokset hyppiny silmille ajon aikana. Pääasia ettei mene laihalle kun vetelee urku auki. Muuten aivan sama kunhan toimii, ts. ei nyi eikä pokkuroi.

Kun hitsaat sitä lambdan mutteria pidä siinä silloin kiinni se "peitetulppa". Rasvaa se jollain jottei leikkaa kiinni.

Jos pelkkää kierreosaa hitsaa kiinni siitä voi tulla soikea ja sitten ei mene anturi paikalleen.

Mulla on lambda ollut kilpa-autossa (20ledinen) ja nyt tulossa toiseen siviili autoon lamda kun on tarkoitus virittää ja pitää nähdä meneekö laihalle ajossa.

edit:
http://www.sporttiauto.fi/tuotteet/innovate/fi_FI/innovate/

tuolla suht hyvän oloisia mittareita

no nyt sitte ymmärrän miksi pitää ruiskumopojakin säädellä.
Jos ei ole lambdaa niin ei ymmärrää seosten menevän laihalle.

Onko noissa ilmamäärä mittareita? Vai perustuuko ruiskun syöttämä bensan määrä ihan täysin vain johonkin kaasuläpän asennosta riippuvaan esiohjelmoituun kaavioon?

meinaan vaan jos olis lambda niin silloinhan ruiskun pitäisi osata kompensoida filtterin ja sliparin tuoma lisähappi.

no nyt sitte ymmärrän miksi pitää ruiskumopojakin säädellä.
Jos ei ole lambdaa niin ei ymmärrää seosten menevän laihalle.
Speed triple 1050 ainakin käy rikkaalla yläkierroksilla, vaikka olisi mikä putki. Hätätapauksessa voi laittaa ihan tavallisen yleismittarin vaikka teipillä sopivaan paikkaan näkösälle ja mittapiuhat alkuperäiseen anturiin.

Lambdan varassa ainoastaan alle 3000 rpm alle 40% kaasulla, eli tuskin koskaan paitsi liikennevaloissa. Kartta MAP-anturin ja kaasuläpän asentotunnistimen takana.

Speed triple 1050 ainakin käy rikkaalla yläkierroksilla, vaikka olisi mikä putki. Hätätapauksessa voi laittaa ihan tavallisen yleismittarin vaikka teipillä sopivaan paikkaan näkösälle ja mittapiuhat alkuperäiseen anturiin.

Lambdan varassa ainoastaan alle 3000 rpm alle 40% kaasulla, eli tuskin koskaan paitsi liikennevaloissa. Kartta MAP-anturin ja kaasuläpän asentotunnistimen takana.
Sama juttu on käsittääkseni kaikkien ruiskujen kanssa niin pyörissä kuin autoissakin eli lambdan arvoja tuijotetaan ainoastaan kevyellä kaasulla kruisaillessa ja tyhjäkäynnillä.

Seosmittarina olen käyttänyt tuommoista Autogaugen ledinäyttöä joka löytyy esim. tuolta:
http://usparts.locomail.com/euro....1058227
Omani ostin Motonetista ja hintaa taisi olla 60e mutta tämäkään näyttö ei taida pitää vettä ulkopuolella. Lisäksi tarvii tietysti anturin.

Back