• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Shellin ketjuöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dakota
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Dakota

MotOrg ry
Shellin ketjuöljy

Minkälaisia kokemuksia on Shellin ketjuöljyistä? Kaikkihan tietty lentää aikanaan vanteelle mutta pysyykö nuo edes hetken...?

No joo, tuo on se toinen ja niillä on joku toinenkin...olisko ollu sama mutta ilman "ultraa" (ja hyllyssä euroa halvempaa...)?

Turha on noita liimasprayta ketjuihin ruikkia. Keräävät vain kaiken lian ja pölyn itseensä ja hierovat niitä sitten aikansa. Vain ketjuvaha pysyy ketjuissa paikkoja sotkematta mutta vaha taas kerää juuri sitä paskaa itseensä kaikken tehokkaimmin. Kannattaa noudattaa niitä pyöränvalmistajienkin ohjeita ja laittaa ketjuihin 80W-90 PERÄÖLJYÄ. Pysyy vähintään saman mitä sprayt,jopa sateella jonkin matkaa mutta eivät imuroi itseensä paskaa vaan pysyvät ketjuissa ketjua suojaten. Toki pikkasen suttaa takavannetta mutta ylimääräiset rasvat on helppo rätillä pyyhkiä pois.

No tämä on pyöräfoorumien yksi yleisimmistä kiistan aiheista mutta itse n.15 vuotta vahoja ja muita ketjusprayta käyttäneenä en enää koskaa laita ketjuihini mitään paskaa itseensä keräävää liimaa vaan kyseistä peräöljyä jota uusien pyörien maukana tulevissa käyttäjänoppaissakin suositellaan. On lisäksi halpaakin! :;):

Juu, tuokin on totta....mutta kun noista spraypurkeista tuo homma käy niin helposti/siististi varsinkin reissussa niin sitä vaan aina sortuu haaveilemaan, että josko joku olis hyvän sprayn saanu kehitettyä....

No tämä on pyöräfoorumien yksi yleisimmistä kiistan aiheista mutta itse n.15 vuotta vahoja ja muita ketjusprayta käyttäneenä en enää koskaa laita ketjuihini mitään paskaa itseensä keräävää liimaa vaan kyseistä peräöljyä jota uusien pyörien maukana tulevissa käyttäjänoppaissakin suositellaan. On lisäksi halpaakin! :;):

Joo, ei oo sprayta enää kyl ikävä. Itse käytän tätä niin ketjurasvana kuin aseöljynäkin : http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0076

Joo, ei oo sprayta enää kyl ikävä. Itse käytän tätä niin ketjurasvana kuin aseöljynäkin : http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0076

Millä te laitatte ton öljyn ketjuihin? Uutena motoristina olen tunnollisesti suihkinut sprayt ketjuihin, ja samalla oppinut että noi sottaa takavanteen todella nopeasti, jos laittaa liikaa. Eikä lähtenyt tavallisella autopesuaineella pois, vaan joutui ostamaan rasvasprayn... Eli oli melkoista spray-liimaa:kääk:

Itse laittelin vaihteistoöljyt hammasharjalla ketjuun, samalla sai putsattua sitä vähän. Eli tuota öljyä johonkin astiaan, esim pilttipurkkiin ja siinä kastelee harjaa ja hinkkaa ketjua. Kannattaa pitää sitä astiaa siinä ketjun alla harjan kohdalla ettei valu maahan ylimääräset. Sitten vaan rätillä ylimääräiset pois ja antaa olla vaikkapa useamman tunnin ennen ajelua. Ainahan nuo kannattaa rasvata lämpimänä ajon jälkeen.

Millä te laitatte ton öljyn ketjuihin?

Käytän Motulin ketjusprayta jossa on pitkä pilli. Suihkuttelen ihan hissukseen ripauksittain sitä ketjuun. Toisessa kädessä pidän sanomalehteä takarattaan ja vanteen välissä. Takapyörää nykäyttelen eteenpäin polven kanssa. Pyörä takapukilla luonnollisesti.

Tämä tarina on tosi. Melkoista akrobatiaa, mutta kaikkeen sitä ihminen harjoituksen kanssa taipuu. Tekeehän ne sirkuksessa vieläkin ihmeellisempiä temppuja. Tai no en ole kyllä ihan varma.

Vanne on pysynyt siistinä ja ketjut kosteina.

Ens kerralla pitää kyllä kieltää talvisäilytyksessä pistämästä mitään ketjuihin, ovat tainneet jotain vahaa työntää saakeli.

Minkälaisia kokemuksia on Shellin ketjuöljyistä? Kaikkihan tietty lentää aikanaan vanteelle mutta pysyykö nuo edes hetken...?

Ei niin hyvää kuin Motorexin tuotteet eikä lähelläkään S-100 ketjurasvaa. Mutta nopeampaa käyttää kuin kuin vaihteistoöljyn levittely pullasudilla.

Mulla on taas kokeilussa Wurth:n Dry Lube. En oikein osaa sanoa viimeistä sanaa ko. aineen toimivuudesta. Ei sotke vannetta, mutta ketjun sivuun kerää pölyä. Ketjut näyttää rasvauksen jälkeen kuivilta, mutta ei ne kuivuudesta tunnu kuitenkaan kärsivän.

Turha on noita liimasprayta ketjuihin ruikkia. Keräävät vain kaiken lian ja pölyn itseensä ja hierovat niitä sitten aikansa. Vain ketjuvaha pysyy ketjuissa paikkoja sotkematta mutta vaha taas kerää juuri sitä paskaa itseensä kaikken tehokkaimmin. Kannattaa noudattaa niitä pyöränvalmistajienkin ohjeita ja laittaa ketjuihin 80W-90 PERÄÖLJYÄ. Pysyy vähintään saman mitä sprayt,jopa sateella jonkin matkaa mutta eivät imuroi itseensä paskaa vaan pysyvät ketjuissa ketjua suojaten. Toki pikkasen suttaa takavannetta mutta ylimääräiset rasvat on helppo rätillä pyyhkiä pois.

Semmosta.. Uskokaa jo: Se SAE 80W-90 peräöljy on viskositeetiltaan suunnilleen samaa kamaa kuin 20W-50 moottoriöljy. Perä- ja vaihteistoöljyjen SAE merkinnät on ihan eri asia kuin moottoriöljyn..
Ihan sama kumpaa käytät, moottoriöljy ei vaan haise mädältä kananmunalta.

Viimeksi muokattu:
Olen kokeillut tuota shellin tököttiä ja kaikki ketjuihin laitettu rasva löytyy takavanteesta. Kokemusta on myös bel-raystä, motorexista, motulista ja valvolinesta. Parasta näistä oli motul ja malli chain lube road ja ketjujen putsaukseen motulin chain clean. Myydään esim motonetissä.

Olen myös sutinut pensselillä öljyä ja näin saa pysymään ketjut puhtaimpana. Sen vuoksi nykyisin voitelun hoitaa pro-oiler.

Onko tota peräöljyä mielekästä käyttää automaattisessa ketjurasvarissa? Jos ei tarttis täyttää niin usein ja vanteelle ei menis niin helposti... Toisaalta on mahtavaa tunkea automaattirasvariin kaikki vanhat purkinpohjat mitä tallista löytyy, ja toisaalta kun satulan alla pitää olla lisäysöljyä mottoria varten niin... Ei viittis montaa purkkia kantaa mukana.

Eiköhän noissa automaateissa toimi lähes mikä tahansa öljy mikä jaksaa valua ketjuille asti eikä ihan sulata ketjuja...
Ja taitaa jatkuvassa rasvaamisessa olla parempi sellainen vähän notkeampi öljy?

Back