Sigman asennus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Seeber

New member
Olis Sigman asennus edessä. Ennen kun menen autotalliin kiroilemaan, niin kyselisin, miten se olisi hyvä kiinnittää mittariston lähimaastoon? T-kappaleeseen en sitä laita. Näyttää dorkalta.
 
Meikäläinen rakenteli alumiiniputkesta jonkinnäköisen telineen mittarille ja kiinnitin sen sitten pleksin kiinnityspulttiin. Kovin hieno tuo toteutus ei ole, mutta se ei tuolta katteen/pleksin alta kovinkaan paljon näy ja mittari on aika hyvin suojassa sateelta ja pitkäkyntisten katseilta. Tapana kun on mittari aika usein unohtaa paikoilleen yöksi. Ja tietenkin, jos suunnitteluun ja toteutukseen malttaa varata aikaa enemmän kuin sen 30 min, niin tuosta varmasti saa fiksummankin.

mittari1
Mittari2
 
Tyhmä kysymys, mutta mitäs varten mopottimeen pitää sigma asentaa?
eek.gif
 
siitä näkyy mm. todellinen nopeus, keskituntinopeus, ajoaika ja mikä tärkeintä, se tallentaa huiput.
tounge.gif
mitäs muuta siitä näkyykään?
 
Katso onko siellä yläkolmion alla jotain kiinni ja sit samaan pisteeseen sigmalle kiinnityslirpake. Noin tein ite. Mulla ainakin joku kaasuvaijerin ohjainrauta tms siellä oli kiinni, taittelin siihen sopivan härpäkkeen ja sigman siihen kiinni.

Nyttemmin kun tanko vaihtui niin raisereiden kohdalle jäi reiät, sieltä alapuolelta sigmalle taas kiinnike.

Summa summarum, etit vaan jonkun pultin kun on sopivassa kohdassa, ja teet siihen kiinnittyvän sigman kiinnikkeen. Vähän niinku tossa yhdessä kuvassa oli aiemmin.
 
Millä se kalibroidaan näyttämään nopeuden todellisena?
withstupid.gif

Jos haluaa nähdä sen todellisen nopeuden, niin kannattaa ostaa gps, se näyttää totta...
033102bebe_1_prv.gif
Se on pirun monimutkainen juttu, naputellaan renkaan ympärysmitta mittariin.

Matka tarkkuudesta sen verran et itse ajoin 1km mittatolpalta toiselle, mittarissa 1000m ja sitten tien yli (n.10m) ja takaisin, mittari näytti 2010m. Nopeuden tarkkuudesta ei itsellä ole tietoa, mut mitä jampat on tutkaan ajaneet niin ei paljon 1-2km/h suurempia heittoja ei ole ollut +250km/h vauhdeissakaan ollut.
 
Laittaa jonkun merkin renkaaseen, vaikka maalitippa tms ja työntää vaikka 5 kierrosta ja mittaa matkan, jakaa tuloksen viidellä ja aika tarkka kehän mitta on käytössä.
 
Miten olette toteuttaneet alapään, eli magneetin ja anturin asennuksen ?  
confused_orig.gif
Mulla on bebekistä hankittu sylinterimäinen tehomagneetti takajarrulevyn kiinnityskuusiopultissa. Pikku epoksitipalla varmistettu. Anturi on epoksilla kiinni jarrusatulassa.

Kts. kuva
http://goldwing.bikepics.net/yamaha-fazer-03-bikepics-199093.jpg

Edit: Joo, joutuu jatkaan piuhoja. Poikki vaan ja kolvaa jatkot. Vedin aika paljon paksumpaa piuhaa tilalle sitä ajatellen ettei johdon resistanssi kasva liian suureks. Ajattelin nääs että sillä vois olla jotain vaikutusta, signaali ei tulis mittarille asti tms. En tiedä onko mutta ainakin toimii.

sanoi:
Laittaa jonkun merkin renkaaseen, vaikka maalitippa tms ja työntää vaikka 5 kierrosta ja mittaa matkan, jakaa tuloksen viidellä ja aika tarkka kehän mitta on käytössä.

Mä olen käyttänyt kalibrointiin niitä 1000m mittoja joita tieverkostoltamme löytyy.
 
sanoi:
Laittaa jonkun merkin renkaaseen, vaikka maalitippa tms ja työntää vaikka 5 kierrosta ja mittaa matkan, jakaa tuloksen viidellä ja aika tarkka kehän mitta on käytössä.

Mä olen käyttänyt kalibrointiin niitä 1000m mittoja joita tieverkostoltamme löytyy.
Tuolla viiden (tai useamman kierroksen) tekniikalla pääsee aika helposti tarkkoine merkintöineen / mittoineen millin, parin tarkkuuteen / kierros. Kilometrillä tuo tekee heittoa hieman reilun metrin, eli tarkkuus on jossain yhden prosentin osissa...

Tien varressa olevia 1000metrin mittoja hyödyntämällä voi olla aika haastavaa päästä metrin parin tarkkuuteen... Toki aina voidaan spekuloida renkaan kehän pidentymiseen vauhdin lisääntyessä / keskipakovoiman kasvaessa, mutta joku tuotakin oli tutkinut ja testannut ja havainnut virheen kasvavan vasta yli 200km nopeuksissa.
 
sanoi:
Laittaa jonkun merkin renkaaseen, vaikka maalitippa tms ja työntää vaikka 5 kierrosta ja mittaa matkan, jakaa tuloksen viidellä ja aika tarkka kehän mitta on käytössä.

Mä olen käyttänyt kalibrointiin niitä 1000m mittoja joita tieverkostoltamme löytyy.
Tuolla viiden (tai useamman kierroksen) tekniikalla pääsee aika helposti tarkkoine merkintöineen / mittoineen millin, parin tarkkuuteen / kierros. Kilometrillä tuo tekee heittoa hieman reilun metrin, eli tarkkuus on jossain yhden prosentin osissa...

Tien varressa olevia 1000metrin mittoja hyödyntämällä voi olla aika haastavaa päästä metrin parin tarkkuuteen... Toki aina voidaan spekuloida renkaan kehän pidentymiseen vauhdin lisääntyessä / keskipakovoiman kasvaessa, mutta joku tuotakin oli tutkinut ja testannut ja havainnut virheen kasvavan vasta yli 200km nopeuksissa.
Ainakin endurossa jo yksi kierros on pitkästi yli kaksi metriä. Paha on kilometrillä kovin tarkaksi saada. On käväissyt mielessä tuohon talvipyörään panna kaksi magneettia. He, heh. Miten mahtais lukemat hyppiä, kun vaihe-ero olis vaikka 90asteta.
 
mulle annettiin tämmöisiä kalibrointiohjeita: vekslaa pyörä niin, että eturenkaan venttiilitappi on alhaalla tai ylhäällä. piirrä sitten merkki maahan. työnnä pyörää eteenpäin, niin että rengas pyörähtää kierroksen. piirrä toinen merkki maahan. mittaa kahden merkin välinen matka ja syötä se sigmaan. en vielä tiedä miten se syötetään, mutta eiköhän se selviä, kun alkaa räpeltämään sitä kiinni.
 
mulle annettiin tämmöisiä kalibrointiohjeita: vekslaa pyörä niin, että eturenkaan venttiilitappi on alhaalla tai ylhäällä. piirrä sitten merkki maahan. työnnä pyörää eteenpäin, niin että rengas pyörähtää kierroksen. piirrä toinen merkki maahan. mittaa kahden merkin välinen matka ja syötä se sigmaan. en vielä tiedä miten se syötetään, mutta eiköhän se selviä, kun alkaa räpeltämään sitä kiinni.
kannattaa työntää pyörää niin, että pyörähdyksiä tulee 5 tai enemmän, ja jakaa tulos pyörähdysten määrällä. Tulee tarkempi...

Höh... Ducatissa on vakiona tietenkin tuollaiset haihatukset:
Laptimer + suurimman nopeuden muisti per kierros + maksimikierrosluku per kierros + ulkolämpötila + kello + jännite + vaihtovalo + mahdollisuus erilliseen majakkaan radan varteen, jolloin ei tarvitse kuskin peukalollaan mitata kierrosaikaa... yms...

Ja sokerina päälle Ducatiin voi vaihtaa välityksiä mielin määrin sen vaikuttamatta välityksiin. Anturi on takapyörässä  
cool.gif


Elikkäs eipä tarvita eurooppalaisissa sigmoja...

Toisaalta se on sinänsä tylsää, ettei pääse näppäilemään pikkujutuilla, kun mopossa on jo kaikenlaista
wink.gif
 
joo noin tehdään. kiitti vinkistä.

ps. eihän siihen huippunopeusmuistiin juuri kummoisia lukemia saa dukatilla. eli ei kannata prätkäkavereille tuloksia näytellä
wink.gif
tounge.gif
 
Eikö sitä pyörää voi nostaa ilmaan ja mitata oikein rullamitalla  jos kerran on niin saatanan tarkkaa?
Onko herrat muuten ottaneet millimetrin tarkoissa mittauksissaan huomioon renkaan halkaisijan laajenemista nopeuden kasvun myötä? Voi tulla joku promille heittoo lisää. Sen kyllä varmaan sais kompensoitua jos pystyis mittaan renkaan kehän arvioidulla keskinopeudella. Hehehe...
Turhan olosta hommaa mun mielestä.
 
Back
Ylös