Esimerkiksi jos kaksi kaistaa rinnakkain ja molemmilla kaistoilla yksi auto niin miksi moottoripyörän pitää silloinkin splitata jonon keulille?
Jos moottoripyörä jää jonoon, se vie autolta paikan jonossa ja idea on sitten kiihdyttää jonon keulilta tavalla, johon ei normaali autot pysty. Siksi autoilijat katsoo ulkomailla suopeasti splittausta. Se tekee jonon etenemisestä nopeampaa.
Itävallassa on jopa paheksuttu, kun unohduin auton taakse ettiskellessäni seuraavaa tienhaaraa, josta piti kääntyä.
Täsmennetään vielä tuota esimerkkiäni. Tämmöinen tapaus nimittäin on tapahtunut muutaman kerran.
Eli olen itse autolla liikenteessä. Olen oikeanpuoleisella kaistalla ja viereisellä kaistalla on toinen auto. Takaa tulee moottoripyörä joka ajaa suoraan autojen väliin.
Eventti tapahtuu helsingissä (ei keskieuroopassa) illalla 22-02 välisenä aikana ja jonoon ei noilla kerroilla ollut tulossa autoja perään. Lopputulos oli, että meitä oli siis kaksi autoa ja yksi moottoripyörä rinnakkain.
Itseasiassa kertaalleen kävi vielä siten, että me autoilijat olimme kääntymässä vasemmalle ja se keskellä ollut splittaaja oikealle. Lievästi mielenkiintoinen tilanne, no hyvinhän siitäkin selvisi on odotteli sen aikaa että se moottoripyörä pääsi ensin kääntymään oikealle.