• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sumuvaloista

Niiden "huonojen" lyhyiden kanssa kun aivan varmasti näkyvät tien varressa olevat ihmiset aikaisemmin kuin niitä sumuvaloja käyttämällä.

ja sää istut ihan just fiukkarissa toteemassa kuinka väärässä oot  
tounge.gif
Veit taas sanat suustani. Mun autovanhuksesta kun ei nää ilman sumareita kunnolla kuin 20 metriä eteenpäin, ja sumarit vahvistaa näkyvyyden n. 50 metriin, ja ovat vuosi sitten katsastuksen yhteydessä oikein suunnatut. Ennemmin toivoisin, että ihmiset ei ajelis niillä pitkillä melkein lähivaloetäisyyksillä. Kertaakaan ei oo viiden vuoden ja 80.000 km:n jälkeen oikein suunnatut sumarit mua häikäisseet, pitkät sen sijaan prkl joka päiva tähän aikaan vuodesta monta kertaa päivässä.
 
Veit taas sanat suustani. Mun autovanhuksesta kun ei nää ilman sumareita kunnolla kuin 20 metriä eteenpäin, ja sumarit vahvistaa näkyvyyden n. 50 metriin, ja ovat vuosi sitten katsastuksen yhteydessä oikein suunnatut.
Jippii! Kyllä on hyvä kun näkee tarkasti sen 2,25 sekuntia eteenpäin 80 kilsan tuntivauhdilla. Tämähän se on se kirkkaasti valaistu 50 metrin matka. Reaktioaika kun on vielä pimeällä sekunnin luokkaa, niin jääpä siinä reilusta aikaa ja matkaa jarrutella...

Niillä himmeämmillä lyhyillä sentään näet hämärästi kauemmaksi kuin vain sen kirkkaan alueen. Tällöin kauempana, jossakin sadan metrin päässä, tien varressa seisovan ihmisen ääriviivat näkyvat selvästi paremmin kuin silloin kun käytät niitä sumareita.

Jos muuten lähivalokynttiläsi näyttävät vain 20 metriä, niin on aika persiilleen suunnatut lähivalot. Kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain. Lisäksi kun vaihtaa tuikkujen sähköjohdot 2 kertaa paksumpiin, niin alkaa jännitehäviökin pienenemään. Jos vielä paremmat pitää saada, niin umpion lasin kun vaihtaa, niin jo alkaa näkymään...
 
Niiden "huonojen" lyhyiden kanssa kun aivan varmasti näkyvät tien varressa olevat ihmiset aikaisemmin kuin niitä sumuvaloja käyttämällä.

ja sää istut ihan just fiukkarissa toteemassa kuinka väärässä oot
tounge.gif
Tämä me muuten testataan joku kerta. Menen mustassa palttoossani tien varteen ja saat ajaa pikku hiljaa vastaan. Katsotaan sitten kummalla tavalla alkaa meikäläisen ääriviivat näkymään aiemmin...

Vitsi on kiva väitellä kun tietää olevansa oikeassa *hih*.
 
Niin, kysäisipä eräskin kaveri vaimoltaan, että miksi tämä alkoi uuden auton saatuaan ajaa talvella koko ajan sumuvalot päällä. "Mitkä ihmeen sumuvalot?" No, kaveri meni ja näytti, että mikä hanikka siellä kojelaudassa. "Ai tuo, siitähän laitetaan päälle ajovalojen lämmittimet..."
bowdown.gif
 
Veit taas sanat suustani. Mun autovanhuksesta kun ei nää ilman sumareita kunnolla kuin 20 metriä eteenpäin, ja sumarit vahvistaa näkyvyyden n. 50 metriin, ja ovat vuosi sitten katsastuksen yhteydessä oikein suunnatut.
Jippii! Kyllä on hyvä kun näkee tarkasti sen 2,25 sekuntia eteenpäin 80 kilsan tuntivauhdilla. Tämähän se on se kirkkaasti valaistu 50 metrin matka. Reaktioaika kun on vielä pimeällä sekunnin luokkaa, niin jääpä siinä reilusta aikaa ja matkaa jarrutella...

Niillä himmeämmillä lyhyillä sentään näet hämärästi kauemmaksi kuin vain sen kirkkaan alueen. Tällöin kauempana, jossakin sadan metrin päässä, tien varressa seisovan ihmisen ääriviivat näkyvat selvästi paremmin kuin silloin kun käytät niitä sumareita.

Jos muuten lähivalokynttiläsi näyttävät vain 20 metriä, niin on aika persiilleen suunnatut lähivalot. Kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain. Lisäksi kun vaihtaa tuikkujen sähköjohdot 2 kertaa paksumpiin, niin alkaa jännitehäviökin pienenemään. Jos vielä paremmat pitää saada, niin umpion lasin kun vaihtaa, niin jo alkaa näkymään...

Joskus sitä 50 metrin matkan tuijottamisesta voi olla hyötyäkin jos vaikka kelistä tai paskaisesta tuulilasista jne johtuen on vaikea hahmottaa, etäisyyttä tien reunasta / tien pinnan senhetkistä tilaa tms..

Vastaantulevan sumuvalot tosiaan häikäisevät aina välillä.. mutta enemmän häiritsee syksyn pimeydessä, kuivalla&kirkkaalla ilmalla edessä ajavan päälle unohtunut takasumuvalo... Eikö kaikissa autoissa ole merkkivaloa, joka kertoo siitä, että takasumuvalo on päällä ?
 
Omassa autossani on niin surkeat lähivalot että kavereille oon usein näyttäny miltä näyttää kun valot katkasee ajaessa kokonaan. Eipä oon paljon eroa. Paskast lähivalot aiheuttaa sen että kaupungissa ei näe kunnolla onko suojatiellä joku vai ei. Maantiellä taas vastaantulevissa autoissa on kaikenmaailman xenoneita sun muita jotka on niin kirkkaat että omien valojen teho ei riitä valaisemaan omaa kaistaa. Nyt kun syksypimeitä ajelin muutamia kymmeniä kertoja maantiellä ja aina vastaantulevien autojen kohdalla sai arvioida missä tie menee suuntaamalla auton noin kaksi metriä vastaantulevan valoista oikealle. Tuossa tilanteessa tuli mieleen että toivottavasti tiellä ei ole yhtään ihmistä kävelemässä. Sumuvalot oli joskus ja ne auttoi tuohon tilanteeseen merkittävästi. Poliisisetä vaan ei uskonu selitystä vaan käski ottamaan pois. Koska en kuitenkaan halua tappaa ketään ajamalla päälle asensin sitten hieman tehokkaammat polttimot umpioihin. Eikä vieläkään häikäise. Lisälähivaloja ei ole olemassa joten jos haluaa paremmat lähivalot niin keinot on vähissä.
Uudehkojen autojen sumuvalojenpolttamistarvetta en ymmärrä.

Näinhän se menee että kun jollain on suurempaa, tehokkaampaa, nopeampaa niin itselle täytyy hommata vähintään samanlainen jotta pärjäisi kilpailussa. Jos vastaantulevissa autoissa on tehokkaammat valot kuin omassa niin ne "syö" omien valojen tehon eikä kohtaamistilanteessa näe mitään. Ainut konsti on tehostaa omia valoja jotenkin.

Ja sitten tulee näitä einareita jotka haukkuu kaikki sumareiden käyttäjät maanrakoon ja julistaa omaa sanomaansa ottamatta huomioon kaikkia tosiseikkoja.

Mieluummin hieman häikäisen vastaantulijoita kuin otan suuren riskin ajaa jalankulkijan tai pyöräilijän päälle.
 
Voi huh-huh...

Ensinnäkin, täällä kun porukka väittää että muiden autojen kaukovalot häikäisee, onko pakko tuijottaa siihen pirun valoon?
tounge.gif
Ja sumuvalot häikäisee edelleen siinä vaiheessa kun auto on kohdalla...
Ja mitä helvatan hyötyä niistä sumuvaloista on, jos ne ovat oikein säädettyjä, ilman lähivaloja??? Kun porukka väittää että näkee sivulle paremmin, ja hirvien vuoksi, niin se on puhdasta BS!!! ainoa hyöty niistä pimeällä, on se, että aivosi ehtii EHKÄ rekisteröidä, mihin helevettiin tuli törmättyä. Jos väittää että sumuvaloilla näkee paremmin eteenpäin kun lähivaloissa, sitten on todella säälittävät lähivalot, tai todella päin peppua olevia sumuvaloja. Teinirasseihin ne kuuluu, tai uudet mersuthan saa ajaa sumuvaloilla, ainakin näiden omistajien mukaan
tounge.gif


Ostakaa uudempi auto, jos on niin huonot valot
033102bebe_1_prv.gif

Ainakin meikän autossa on semmoiset lähivalot, että sumuvalolla ei tee enään mitään. Lähivalot leviää hyvin sivuihin, ei katvealuetta jää. Minä ehdin nähdä hirven ennenkun törmään siihen ilman sumuvaloja
biggrin.gif
 
Hyvä että on täälläkin esillä.
Itellä vasta nykyisessä autossa ollut sumarit ja käyttänyt varmaankin kerran puolentoista vuoden aikana.
Tosta alkuperäisestä viestistä sen verran että voisko joku kertoa mulle miksi noi katuvalopylväät on tielle päin? Kun sinne pusikkoon ei oikeasti näe kunnolla. Mitä jos ne oliskin niin päin että ne valaisis ajoradan laidan eli ojan tms.? Joka autossa on kuitenkin jonkunlaiset tuikut jotka valaisee kuitenkin tietä, ja kun pylväät olis pientareelle päin niin näkis ne hirvieläimet ja muut menninkäiset aikaisemmin.
nixweiss.gif


Niin, ja vanhoissa voordeissa on oikeasti paskat valot.
biggrin.gif
 
Niiden "huonojen" lyhyiden kanssa kun aivan varmasti näkyvät tien varressa olevat ihmiset aikaisemmin kuin niitä sumuvaloja käyttämällä.

ja sää istut ihan just fiukkarissa toteemassa kuinka väärässä oot
tounge.gif
Tämä me muuten testataan joku kerta. Menen mustassa palttoossani tien varteen ja saat ajaa pikku hiljaa vastaan. Katsotaan sitten kummalla tavalla alkaa meikäläisen ääriviivat näkymään aiemmin...

Vitsi on kiva väitellä kun tietää olevansa oikeassa *hih*.
joo näin tehdään.. olispa oikeen kylmä,sateinen ja muuten tuulinen keli kun sää tarvot siellä ja sit mää ilmotan sulle et mun vaihtis oli oikee
tounge.gif
 
Vastaantulevan sumuvalot tosiaan häikäisevät aina välillä.. mutta enemmän häiritsee syksyn pimeydessä, kuivalla&kirkkaalla ilmalla edessä ajavan päälle unohtunut takasumuvalo...
Minä siellä vain yritän ystävällisesti kertoa perässä sumareilla ajavalle, että hänellä on vahingossa unohtunut alimmaiset valot päälle edellisen hernerokkasumun jäljiltä... *virn*
 
jos ny sattus et perässä tulijan sumarit on säädetty päin vit**a niin käytä sitä yösäätöö siitä peilistä..löytyy vanhemmistakin autoista..jopa rellusta ja fiukesta
033102bebe_1_prv.gif





edit.kauheen määrän typoja näin lyhyessä jutussa
sad_orig.gif
 
Hei camoon... niissä sumareissa on yleensä jonkinlainen painike, jolla valot saa tarvittaessa päälle ja pois. Jos ajelee toisen perässä, niin ei niillä sumareilla siinä tee hevon paskaa. Varsinkaan kun niillä ei tee mitään muutenkaan...

Empiirisen tutkimuksen mukaan muuten suurin osa sumareista ei pala niissä iänikuisissa fiiuissa ja relluissa, vaan uusissa autoissa, joissa on hyvät valot muutenkin. Ja sitten niillä ajetaan jonoissa, kaupungin valoissa, maantiellä ennen pimeän tuloa, jne.

Kommenttina edelliseen: Ei se yksi punainen valo VOI häikäistä yhtään sen enempää kuin kaksi valkoistakaan. Sehän tekee autosta vain helpommin havaittavan, eikö vain.
withstupid.gif
 
jos ny sattus et perässä tulijan sumarit on säädetty päin vit**a niin käytä sitä yösäätöö siitä peilistä..löytyy vanhemmistakin autoista..jopa rellusta ja fiukesta  
033102bebe_1_prv.gif
Taustapeilin "yösäätö" puuttuu esimerkiksi Ford Fiesta -90
wink.gif


Niiden pitkien- ja lisävalojen käyttö kohdatessa tai perässä ajaessa on todella asosiaalista käytöstä ja lopetan kirjoitteluni tähän topiciin tällä nöyrällä pyynnöllä:
Olkaa kilttejä ja ottakaa muut tienkäyttäjät huomioon pohtimalla tarkoin koska ja missä sitä keulalla jököttävää valopatteria kannattaa käyttää...
 
Vitsi on kiva väitellä kun tietää olevansa oikeassa *hih*.
Itsetunto tuntuu olevan kunnossa mutta ei kai kuitenkaan tämän topicin johdosta  
nixweiss.gif


Vaikka auto tai sen sumuvalot ei millään, korostan sanaa MILLÄÄN, tavalla liity MP-Turvallisuus osioon, enpä malttanut olla puuttumatta huomaamaani epäkohtaan...

Vastoin Säätömiehen väitettä sumuvalot todellakin auttaa havaitsemaan kauempanakin olevan hahmon mikäli tämä käyttää asianmukaista heijastinta, kuten pimeällä liikkuvan tulee käyttää, ei se sumuvalojenkaan kaikki valo jää siihen auton eteen...
 
wink.gif



Vinkkinä taas huonossa näkyväisyydessä ajaville, esim sankassa lumisateessa, pyryssä, sumussa yms kaukovalojen käyttö on suositeltavaa silloin kun autossa on ajovalojen korkeudensäätö ohjaamosta käsin. Säätämällä ajovalot alimpaan asentoon, takaisinpäin häikäisy on vähäistä ja kuitenkin näkyvyys eteenpäin ajorataan paranee. Toki pitää huomioida vastaantuleva liikenne kuten normaalistikin ajettaessa kaukovaloilla...
 
Mikäköhän olisi oikea osio tälle keskustelulle? Paskanjauhanta? Ehkä tämä on enemmän "liikenne"turvallisuutta kuin vain MP-turvallisuutta, mutta kuten otsikossa totesin, suuri osa MP-ajajista ajaa kuitenkin kotilolla erityisesti talvisin.

Sitten takaisin asiaan:

Rehellisyyden nimissä on todettava, että KAIKISTA taustapeileistä löytyy periaatteessa se "yösäätö". Suuressa osassa säätö tapahtuu peilissä olevaa vipua napsauttamalla, mutta jos sellaista ei ole, niin voi ihan manuaalisesti kääntää peiliä hieman alas- tai ylöspäin.

Peilin asennon säätämisen jälkeen heijastavana pintana ei toimi taustapeilin varsinainen peiliosa, vaan peilin ensimmäinen lasipinta. Tämän pinnan heijastusvaikutus on pienempi kuin varsinaisen peilipinnan, mistä syystä kuva on tummempi ja vähemmän häikäisevämpi.

Täältä löytyy lisätietoa taustapeilin toiminnasta halukkaille ;)

Tästäkin myönnytyksestä huolimatta, ja kuten verner asiallisesti totesi, voisimme varmaan itse kukin käyttää hieman harkintaa keulassa olevien valopattereiden käytössä. Ihan aikuisten oikeesti...

BTW: Kyllä itsetunto on tosiaan aivan muualta hankittu.
tounge.gif
Allekirjoittanut on nyt päässyt purkamaan patoutumiaan, joten asian käsittely päättyy osaltani tähän. Kiitokset kaikille kommentoineille mielenkiinnosta.
bowdown.gif
 
Itsellä ainakin tuossa Siittimessä (Seat) on se valokatkaisin sen tyyppinen jotta jos takasumuvalon (talvella eniten käyttöä) haluaa saada päälle niin etusumuvalot menee väkisin päälle. Yleisesti kuitenkin sille takasumuvalolle olisi käyttöä...
 
Sama vika rellussa kuin JP_445 Seatissa. Kytkin on mallia off / etusumuvalot / etusumuvalot+takasumuvalo. Takasumuvalollehan se suurempi tarve on.
 
Olipa minullakin sumarit joskus, mutta kauhean pikkasen niitä tuli
käytettyä. Niistä oli enempi vaivaa kuin oikeaa hyötyä - mulle siis.

Kerran iski "piru" autokaupassa ja kun myyjä kehui uljasta
menopeliä ja erehtyi sanomaan, että siinä on alu-vanteetkin.
Minäpä sitä ihmettelemään, että "Onko ne jotenkin nopeemmat vai
säästäkö niillä pensaa?'" Myyjä rykäisi kunnolla herneen nenuun ja
alkoi huutamaan ihan oikeasti, että "ETKÖ SINÄ NYT YMMÄRRÄ. NE
OVAT ULKONÄÖN VUOKSI." Oli siinä ja siinä etten purskahtanut
nauramaan, mutta silloin olisin varmaan lentänyt kaaressa ulos.
biggrin.gif
 
BTW: Kyllä itsetunto on tosiaan aivan muualta hankittu.
tounge.gif
Allekirjoittanut on nyt päässyt purkamaan patoutumiaan, joten asian käsittely päättyy osaltani tähän. Kiitokset kaikille kommentoineille mielenkiinnosta.
bowdown.gif
toho itsetunto osioon en viitti kommentoida koska molemmat tietää että sitä löytyy yli omien tarpeiden..muut sit et tappele enää mun kans tosta mesessäkään
biggrin.gif

madmax:sin tekstissä oli pelkkää asiaa..kyllä täällä tampesterissa sit asuu fiksuu väkee et tervetuloo taas kylään
biggrin.gif
nyt tää ainaki meni paskanjauhanta osioks..yrittää kans hiljentyä
wink.gif
 
Back
Ylös