Sumuvaloista

Taas ollan tultu merkilliseen on/off-tilanteesee, eli sumuvalot joko ovat täysin säädytön vaihtoehto tai sitten niitä ei yksinkertaisesti voi käyttää väärin.

Jos siltä tuntuu, ettei silmä näe, niin käyttäkää niitä, mutta olkaa edes tässä asiassa huomaavaisia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Omakin käytös saattaa vaatia kriittistä tarkastelua joskus.
No säädyttömyys ja väärinkäyttö ovat kaksi aivan eri asiaa. Sumareiden käytössä ei ole määrätyissä keliolosuhteissa mitään laitonta. Ja toisaalta omassa kinnerissänikin suuntaukset on kohdallaan (asia on tarkistettu katsastuksessa). Jos sittenkin häikii niin se on sitten voivoi. Näin ollen en edelleenkään ala tinkimään omasta turvallisuudestani (ziisus).

Niin, verner - tarkoittiko tuossa "mutta olkaa edes tässä asiassa huomaavaisia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Omakin käytös saattaa vaatia kriittistä tarkastelua joskus." sana "edes" kenties, että sumareiden käyttäjät on liikenteessä muutenkin täysiä muista ja liikennesäännöistä piittaamattomia kusipäitä??
wink.gif

Ja kun tässä nyt vauhtiin päästiin kysynkin sinulta: Koska olet itse viimeksi tarkistuttanut oman kinnerisi LÄHIvalojen suuntauksen? Näitä miten sattuu näyttäviä lähivaloja näkee vastaantulijoilla ja taustapeilissään kyllä n kertaa enemmän kuin turhaan palavia sumuvaloja ja ne vasta häikii!
wink.gif

biggrin.gif
ne valittaa,kellä ei oo sumareita,,
biggrin.gif
mut hyvät ne on..kunhan on oikein suunnattu ja eiköhän ne aina katsastuksessa tarkisteta...
nixweiss.gif

En jaksanu lukee läpi koko topikkia, mutta kyllä pitäis jonkinlainen kansalaisoikeus olla että sais panna paskaks noi sumuvalot kaikista laitteista jotka niitä käyttää silloin kun ei ole oikeasti tarvis. Jos haluu auton näyttävän sporttiselta ja matalalta, niin ostaa sellasen valmiiks. Todellisen näkemisen kannalta sumareilla ei todellakaan ole minkäänlaista merkitystä. Tietysti jos haluaa nähdä kirkkaan pisteen auton etupuolella pimeässä niin mikäettei, mutta maantiellä ois ehkä hieman parempi nähdä pidemmälle, niin ehtis ehkä tekemään jotain väistöjä jos tulee tilanne päälle.
kaboom.gif

Aika turhat nuo monessa autossa on ja pidetään turhaan päällä uusissa autoissa joissa muutenkin on jo aika hyvät valot eikä lisävaloa eteen juuri tarvia. Seuraavan kerran jos joku sanoo että ruotsissa osaavat käyttää sumuvaloja niin sitä vois vaikka lyödä, ei siellä sen vähempää ole sumuvalo töterehtijöitä ole kuin täälläkään, perjantaina sen taas huomas.

Noillekin fikkareille jos sitä laillista käyttöaikaa arvioi, niin aika kalliit käyttötunnit taitaa investoinnille tulla
confused_orig.gif
Jos noita kelejä on alle kourallinen vuodessa ja valot sentään maksaa (alkup. lisävarusteena) n. 200e tms
crazy.gif

Lupasin jo jättää aiheen käsittelyn tähän, mutta... (myöntäkää vain, aika pitkään kesti ennen kuin sorruin)
tounge.gif

Erittäin hyvä linkki tuossa yllä. Huomiona vain, ettei ko. tekstissä mainita sanallakaan mitään sumuvaloista. Ihan kuin asia olisi tabu tai jotain... Tai sitten asiaa ei ole mainittu, koska asia ei ole tarpeellinen. Onhan sumuvalojen tosiasiallinen käyttöaika Suomessa vain muutamana päivänä vuodessa.

Edellinenkin lause oli jo toistoa, joten parempi lopettaa taas hetkeksi tähän. Perusteet mielipiteelleni löytyvät keskustelun avauksesta, joten...

Pitäisiköhän antaa palautetta asianomaisillekin, eikä vain keskustella asiasta täällä. Kansalaisvaikuttaminen lienee tehokkaampaa toisilla instansseilla.
wink.gif

mää jo vähän oon odotellukkin koska sää tosta tänne kirjotat...mut tulihan se sieltä
tounge.gif
vai on mun fiukkarini komeemman ja urheilullisemman näkönen noi nokallaan *kiits* samaa en sanos noista korkokengistä..mun päällä
smile_org.gif

mut edelleen sua ärsyttääkseni en luovu sumareistani ..nehän on hyvät,turvalliset ja niillä näkee kauaks...eiku ne lisäpitkät oliki sitä varten ;)
Samat sanat...ei munkaan vanhan Foortin lähivaloilla nää hevon v****a ilman sumareita...ei hyvässä eikä huonossa säässä. Pitkiä ei voi käyttää kun liikenne on kymppitiellä ruuhka-aikana vilkas ja sokkonakaan en rupee yli 30 km:n työmatkaa ajeleen niin että edelleenkin meinaan kyllä käyttää jatkossa niitä kiusankappaleita.
Juu ja samat paskat valot on myös hieman uudemmassikin föördeissä: pitkät ottaa kirjaimellisesti pitkät ja lyhyet valaisee kaikki 30 senttiä auton keulasta.

Enpä noista sumuvaloista tiedä, joissain biileissä ne on ollut ja joissain ei. Henkilökohtaisesti ko. valot eivät ainakaan meikäläistä ole häirinneet. Josko olen riittävän kierosilmäinen taikka en aina jaksa naputtaa kaiken maailman turhista asioista.
idea3.gif

Seuraavaan autoon hankin taas sumuvalot.

Ja pidän ne kyllä päällä.. Nimittäin kyllä tuolla härmässä kaikki ylimääräinen valo tarvitaan. Vaikka sitten vain sille 20 metrille.
Kesällä niitä ei tarvitse, eikä päiväsaikaan muutenkaan, mutta pimeinä vuodenaikoina ja pimeällä
lookaround_orig.gif
kyllä.

Nyt kun sumuvalotonna ajelen ja voin kuulua tähän arvostelijoiden joukkoon, niin eipä minua suuremmin vastaantulevien sumuvalot häiritse. Ymmärrän kyllä, jos niitä päiväsaikaan polttaa, ei siinä mitään järkeä ole.

Enemmän häiritsevät p*rseessä kiinni ajavat, "kyllä mä tolle näytän"- miehet ja muut urpot, joiden peenis on niin pieni, että sitä pitää liikenteeseen lähteä pidentämään.

en omista sumareita mut eipä ne häiritse ellei niitä ala tapittamaan ja jos omistaisin varmasti käyttäisin !

cool.gif

Minulla on ollut matkapuhelin jo yli 20 vuotta. Käytän sitä vain kun oikeasti tarvitsen.
Minulla on ollut tietokone reilut 17 vuotta. Siitäkin on kulta karissut.
Minulla on ollut sumuvalot jo varsin monessa autossa. Käytän niitä muutaman kerran vuodessa, silloin kun tarvitsen.

Kahteen ensimmäiseenkin voisin ottaa kantaa, mutta olkoon. Sumuvalojen käyttö kirkkaalla kelillä on tuuneri-Terojen toimintaa. Riippumatta kuskin iästä tai statuksesta. Jos ei seiso, eikä rahat riitä kunnon jenkkakoneeseen, niin se korvataan muulla oheistoiminnalla...

Vaikka vituttaisikin niin en tunnusta.

liikenteessä ei sais häiriintyy nii helposti. esim jos takasumareita käyttää joku edelläajava ni voi tuumia että pitääkö se kirota syvimpään helvettiin ja pistää pitkät päälle itteltäki, vai voisko sitä turvaväliä kenties kasvattaa jokusen metrin?
pftroest.gif

vai voisko sitä turvaväliä kenties kasvattaa jokusen metrin?  
pftroest.gif
Sinänsä ei paha ajatus, mutta valon häikäsyyteen sillä ei ole juuri mitään vaikutusta - ellei sitten matkaa kasvata kymmeniin metreihin tai vieläkin pitemmäksi = pk-seudulla mahdoton
confused_orig.gif
Sumarin valokeila kun on lähinnä verrattavissa lisäpitkään - muodostaa pyöreän, voimakkaan valokeilan ja siksi se ei päivällä lumipöperössäkään (=ne kelit kun sitä takasumaria oikeasti tarttee) siroudu ihan hirveästi = näkyy
thumbs-up.gif

Turha niitä sumareita on poltella. Kun käyttää xenoneita, näkee hyvin kelissä kuin kelissä.
buttrock.gif
Sekä lyhyiden että pitkien valojen on silloin oltava xenoneita, eikä niin kuin monissa automerkeissä eli että vain toiset valot ovat xenoneita.

kumma juttu kun minua ei ole kenenkään sumarit koskaan häirinneet, eipä kyllä tule kauheesti vastaantulevien valoja tuijoteltuakaan...
itse olen käyttänyt sumareita usein pimeässä raskaalla kalustolla ajaessa. syy siihen löytyy lisäpitkien hurjasta valotehoerosta pelkkiin lyhyisiin verrattuna. minua ainakin on auttanut sumareiden tuoma lisävalo. jos jotakin tuo häiritsee, niin häiritköön.

kukahan alkaa seuraavaksi valittamaan xenoneista, keltaisista polttimoista tai uusien autojen (ja vanhojen sitikoiden) mutkissa kääntyvistä ajovaloista?

Joulun välipäivinä tuli ensimmäisiä kertoja huomattua sumarien hyödyllisyys. Uudenvuoden aatonaattona oli Etelä-Suomessa aivan mahdoton sohjokeli ja räntäpyry. Ei auttanun muuta kuin sammuttaa lähivalot ja laittaa pelkät sumarit päälle. Loppui omien valojan häikäiseminen... Toisaalta eipä sitä niilläkään uskaltanut kovempaa kuin kuuttakymppiä ajaa, mutta joka tapauksessa näkyvyys oli parempi kuin lähivaloilla. Ja vähemmän rasitti silmiä.

Huomiona: vastaantulijoista varmaan about 50 autossa oli sumarit päällä tuolloinkin, mutta lähivalojen kanssa. Vain yksi Audi tuli vastaan oikeaoppisesti pelkillä sumareilla (ja parkeilla). Piti tosissaan ihmetellä eikö kukaan ymmärrä valojen käytöstä yhtään mitään??? Vaan ei näitä asioita taideta autokoulussakaan opettaa. Ja mistä muualta sellaisia oppisi? Netistä?
wink.gif

Sekin tuli huomattua, että Skodillac Octaviassa on sumarit lähivalojen vieressä, eli niitä on tarpeetonta käyttää imagosyistä. Ilmeisesti valojen korkeasta sijainnista johtuen kantama on vain sellaist 25-30 metriä. Turhat värkit... paitsi tositilanteessa. Nyt vasta hokasin, että itse asiassa valojan kantaman pitäisi olla suurempi kuin helmassa olevien sumareiden, sillä valokuvion aleneman (ettei vastaantulija häikäisty) ollessa sama, korkealta pitäisi kuvion ulottua pitemmälle *tuumii hän*.

Enää en ole täysi absolutisti (enkä itse asiassa ole ikinä ollutkaan) sumuvaloasiassa. Oikealla säällä ja oikein käytettynä toimivat pelit.
smile_org.gif

Back