Supersport ilmansuodatin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oho! Tulikohan laitettua rahat turhuuteen, kun menin ja ostin K&N :n filsun 750:n?
Noh, saapahan ainakin imuäänet kohdalleen
cool.gif
 
HOX. Kun avaatte tai poistatte ilmansuodattimen kannen ja käytätte paperisuodatinta, pesu- ja sadevedellä tulee sinne helpompi pääsy. Paperi suodatin ei kestä eikä toimi märkänä.

Kooännä ja muut öljyttävät ovat ainakin sen takia parempia.
 
Liikkeessä johon ehkä vien pyöräni kiellettiin leikkelemästä suodattimen koteloa avarammaksi. Mistäköhän syystä? Kai he tietävät, kun kerran noitan FIM karttoja ovat aikaisemminkin laittaneet. En edes emailissani maininnut, että aion koteloa laajentaa, mutta heti paluupostissa oli: "Älä sahaile suodatinkoteloa!!!" Onkohan niillä ollut ongelmia sahatun kotelon kanssa?
 
Virityspajan kanta on seuraava:

-snorkkelit pois, ei leikkelyä. Kotelon avartaminen voi häiritä ala- ja keskialueen vääntöä. Eli kai sillä voisi paremman huipputehon saada ylös ja menettäisi vähän keskeltä ja alhaalta, eli ei kiitos. Ei tuota pyörää huipputehon takia hommattu, joten pitetään se toimimaan vaan mahdollisimman hyvin.

-Snorkkelien poiston jälkeen paperisuodatin kuluu parin tuhannen kilsan aikana, eli vapaavirtaussuodatin. Pipecrossia suositteli, siitä hyviä kokemuksia.

Täytyy uskoa asiantuntijaa, joka noita Ducatejakin ammatikseen säätää/virittää. Eli torvet pois ja pipecross koteloon. ECUun FIM kartat ja säätöä niin eiköhän sitten pyörä toimi hyvin. Lisäksi DP yläputket antanee hienot äänet..
 
Mulla oli ss750:ssä K&N suodatin ja kotelosta pelkästään snorkkelit pois. Turbotecillä sanottiin, että ihan turha on kotelon kantta alkaa leikkelemään, jos koneeseen ei tehdä muutoksia. Se ei pysty käyttämään suurempaa määrää ilmaa hyödykseen eli on täysin turhaa työtä.
 
....saattavat myös myydä ko. merkkiä.....  
tounge.gif
Ite olen ainaskin löytänyt Pasoihini ja ST4S:ään K & N:n valikoimista sopivat kilkkeet. Taitaa olla uskon asia, kumpa on "parempi"... siitähän vois vaikka tehdä taaskin yhden topicin ja ruveta vääntämään ihan olan takaa.....sehän täällä on tapana...  
kaboom.gif
 
Aiheeseen jotenkin liittyen, miten tuollaiset power filter -tyyppiset suodattimen mahtavat toimia, jos ne tökkää suoraan ilmansuodattimenkotelon reikiin?

Eli tälläiset: https://sparewheel.net/images/products//142.jpg Jos linkki nyt edes toimii...
Puhdistuspinta-ala on aikas pieni joten tukkeutuvat luvattoman nopeesti... hyvä neuvo... älä muuta ilmansuodattimia mitenkään, ei vapaavirtasuodattimia, alkuperäinen on paras, näin vältät pienen mikropölyn imukanavissa ja muut ongelmat koneessasi, ei todellakaan ole hintansa väärrttejä nuo ohuet "paskanpäästäjät" ...
 
Minkähänlainen tuo pipercross-filtteri on tyypiltään? Eli onko samanlainen levy kuin orkkis ja k&n:kin? Entä minkälaista materiaalia?

Supersportteihin ei taida olla kaupan muun tyyppisiä? (ei tietoa), mutta neliventtiilisiin on saatavilla jos jonkinlaista vaihtoehtoa ja niihin monet asiantuntijat sullovat kaiken maailman pesusieniä imuilmakoteloon, joilla kotelon tilavuus putoaa puoleen.
Imuilmakotelolla (ja viritysten myötä kiihotussuppiloiden muodollakin) on todellakin merkityksensä koneen toimintaan, jonka vuoksi mm. noilla aikaisemmin mainituilla "powerfilttereillä" ei saa aikaiseksi kuin harmia.
 
Pipercrossilla on jo yksistään 916- ja sen eri variantteihin varmaan 5-6 erilaista suodatinvaihtoehtoa. Eivät ole ilmeisesti osanneet päättää millainen sen pitäisi olla, hih...  
tounge.gif
Täälläpäin ollaan 748R:ään jo kokeiltu monen montaa...

Mutta oikeasti se johtuu siitä, että on olemassa SP, SPS ja R-malleja joissa on erilaista ilmaboksia yms... silti ne sopivat ristiinkin eri malleihin.

Onhan siinä pointtinsa, että parhaiten toimivat ne mallit joissa ilmaboksi jää alkuperäisen kaltaiseksi.

Noissa pestävissä on se hyöty, että ne voi pestä eikä tarvitse vaihtaa aina uuteen. Muuten niistä ei kyllä mitään tehoja tule, ainakin epäilen sitä...
 
Se kotelohan on resonaattori, joten jos kannen poistaa kokonaan, niin taatusti vaikuttaa. Lisää tietoa voi vaikka googlettaa: "helmholtz resonator"-merkkijonolla.
 
Voisikohan tässä tiedustella, mikä tarvikeliikkeestä saatava ilmansuodatin sopii SS/S 750-900 1998->?
"888":n mainitsema Porschen suodatin käy <-98 ja lienee(vai onko) eri mittainen.
Entä polttoainesuodatin?
Tietenkin voin ottaa mallit mukaan ja mennä vertailemaan, mutta valmiin tiedon kanssa olisi mukavampi mennä ostoksille.
S/SS:stä en tiedä. Mulla on ST2, putsarikotelo vakio. Kotelon sisältä löytyi FRAM CA 5396 -mallinen suodatin. Sellaisen tilasin uuden helsinkiläisestä TI-tarvike -nimisestä autotarvikeliikkeestä. Tilaustavaraa, toimitusaika 1 pv.
 
Hitto, tältä jäi kokonaan tajuamatta et miks viettää tuntikausia aikaa ja repullisia rahaa hukaten alkaa korjaamaan ehjää muutaman pollen takia... Jos joku selventäis?
 
Hitto, tältä jäi kokonaan tajuamatta et miks viettää tuntikausia aikaa ja repullisia rahaa hukaten alkaa korjaamaan ehjää muutaman pollen takia... Jos joku selventäis?
Niin, en minäkään ajatellut omaa putsarin kanttani "modata". Eiköhän se ole melko tarkkaan laskettu tehtaalla vakiotasoiselle filtterille, jossain threadissa puhuttiinkin Helmholtzin resonaattorista. Tietysti DP:kin tarjoaa avointa koteloa, mutta silloin joutuu tekemään kompromissin virtaavuuden vs. putsaavuuden kanssa. Jos avoimen kotelon hankkisin, hommaisin siihen mieluusti kaveriksi isomman (lue korkeamman) filsun, enemmän pinta-alaa, mutta enpä tiedä mahtuuko esim. se 52 mm korkea M-Filter/vast. tuonne alle. Vakiolla mennään. En tiedä, mutta epäilen että Ducatikin teettää omat filsunsa italialaisella Sogefi Filtrationilla, jonka tuotemerkkejä ovat FRAM, FIAAM ja Purflux.

Edit. Vanha totuus: "Jos se toimii, älä koske siihen".
 
Back
Ylös