Palataan tähän kovasti tunteita nostattavaan aiheeseen. Katsotaan esimerkin kautta mistä jousen esijännityksessä on kyse.
Otetaan teräslevy, johon on hitsattu pystyyn pätkä kierretankoa. Asetetaan levyn päälle ja tangon ympärille jousi ja jousen päälle laippa, jossa on tangon mentävä reikä ja tankoon mutteri joka kierretään ylempään laippaan saakka. Siinä on alkutilanne, jossa jousessa ei ole esijännitystä eikä painoa kuormana ja jousen pituus on sama kuin sen vapaa pituus. Oletetaan jousivakioksi 10 N/mm eli 1 kg/mm.
Asetetaan ylemmän laipan päälle 30kg levypaino, jolloin jousi puristuu kasaan 30mm verran. Nyt meillä on tasapainotila, jossa gravitaatio vetää painoa 30kg voimalla alaspäin ja puristunut jousi nostaa sitä 30kg voimalla (F = kx = 1 kg/mm x 30mm = 30kg) ylöspäin. Tartutaan käsillä levypainoon ja lähdetään nostamaan. Havaitaan että paino on tuossa tilassa nolla, koska jousivoima sitä kannattelee 30kg voimalla. Kun painoa nostetaan hiljalleen ylöspäin, jousi suorenee ja sen painoa ylöspäin nostava voima vähenee 1 kg/mm. Puolessa välissä matkaa jousi siis kannattelee painoa 15kg voimalla ja nostajan täytyy itse tuottaa 15kg voima. Kun jousi on suoristunut vapaaseen pituuteensa, nostaja siis joutuu käsin kannattelemaan koko 30kg massan. Jousi siis 30mm puristuneessa tilassa 'kevensi' 30kg massan nollaksi.
Lasketaan paino takaisin laipan päälle ja kierretään mutteria se 30mm puristuman verran alaspäin laippaan saakka. Yhä jousi nostaa painoa 30kg voimalla ylöspäin. Mutta nyt kun käsin lähdetään nostamaan painoa, nostaja joutuu heti alusta asti tuottamaan 30kg voiman, jotta punnus nousisi ylöspäin. Näin koska jousi ei mutterin vuoksi pääse oikenemaan punnuksen noustessa ylöspäin.
Nyt meillä on käsissämme siis esijännitetty jousi, ja samaan tilanteeseen olisi tietysti päädytty myös ilman painoa pelkästään kiristämällä mutteria 30mm lähtötilanteesta alaspäin. Nyt jos laipan päälle asetetaan 30kg paino, jousi ei puristu yhtään kasaan; jousen esipuristuma siis kantaa tuon 30kg. Jos taas painoa laitetaan 60 kg, niin esijännitetty jousi puristuu 30mm verran lisää. Eli jousen esijännitys keventää jousen kantamaa kuormaa puristuman ja jousivakion tulon F=kx verran.
Kuten tiedämme, niin esijännitystä lisäämällä pyörän perä nousee niin kuormittamattomana kuin kuskin ollessa satulassa. Miksi näin? Kuten edellä esitettiin, esijännitetty jousi keventää jousta kuormittavaa massaa. Ilman kuskia ja kuskin kanssa esijännitys siis kompensoi osan päälleen tulevasta kuormasta, ja enemmän esijännitetty jousi tietysti kompensoi enemmän, jolloin painuma vähenee. Esimerkin jousi on hyvin löysä eikä linkuston vipuvaikutusta ole siinä mukana. Käytännön tilanteissa jouset ovat paljon jäykempiä, joten jo pieni esipuristuman lisääminen saa aikaan huomattavan lisäyksen kantokyvyssä. Siksi esijännitystä lisättäessä -jos se tehdään pampun ollessa pyörään asennettuna- näyttää kuin jousi ei puristuisi kasaan vaan että iskari pitenisi. Todellisuudessa jousi kyllä puristuu - eihän se muuten päällään olevaa kuormaa kompensoisi.