Autoilun (siis autoilijoiden) moraali on kadoksissa tällä hetkellä. Sen näkee joka päivä kun liikkuu pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä omalla autolla. Jumalattoman moni ajaa täysin nopeusrajoituksista piittaamatta. Ihan tietoisesti.
Olen joskus katsonut ihan uteliaisuuttani moottoritiellä miten näillä nelipyöräisten reikäpääkuskeilla kantti kestää. Aina on kestänyt paremmin kuin minulla, tai sitten jos niiden kulkukyky on loppunut kesken, on alkanut täysin järjetön kiilailu ja valojen vilkuttelu. Siis protesti vasta siinä tilanteessa kun häviävät nopeudessa / kiihtyvyydessä. Siihen saakka niiden oma liikennesääntöjen rikkominen on sallittua ja ilmeisen oikeutettuakin. Mutta kun naapuri onkin parempi, muuttuu tilanne automaattisesti päinvastaiseksi ja tuomittavaksi.
(Normaalisti ajan nykyisin koti/duuni väliä vanhaa kolmostietä, se säästää sekä bensaa, renkaita ja hermoja. Näin teen sekä mopolla että autolla).
Toinen mielenkiintoinen asia on moottoritielle tulo liityntärampeilta. Aamuisin Helsingin suuntaan ajaessa Klaukkalan liittymä on kello seitsemän ja kahdeksan jälkeen todella vaarallinen. Nämä Klaukkalan kamikazet tulevat pääsääntöisesti suoraan oikeanpuoleiselta liityntäkaistalta suoraan äärivasemmalle ohituskaistalle. Niinpä varsinkin talvisin mainitun liittymän jälkeen Västran kohdalla Vantaanjoen sillan tienoilla on joka viikko useampi peltikolari kylki- / peräänajotyyliin. Mitään vakavampaa ei liene sattunut, mutta peltisepillä on riittänyt työtä.
Kolmas esimerkki on selkeästi merkityt poikkeustilanteet, esim. lyhyet tietyömaat. Tällä hetkellä kouluesimerkki on Kaivokselan pohjoispuolinen siltatyömaa Hämeenlinnan väylällä. Nopeusrajoitus on 50km/h, (ennen 60) mutta harva pudottaa alle 80:n. Asenne on: mitä sitä suotta hiljentämään, parin sadan metrin päässähän tuo 80 jatkuu. Ja perkele siksikään en hiljennä, ettei tuo takana tuleva vain keksi mennä MINUSTA ohi.
Neljäs silmiinpistävä seikka liikenteessä kiilaaminen, kun kaista on loppumassa. Ohituskaistateillä maaseudulla tämä on tuttu ilmiö. Iso osa kuskeista pitää itseään niin paljon muita tasavertaisempina, että antavat itse itselleen oikeuden vetää loppuvan kaistan ihan paalulle saakka, ja sieltä kiilata väkisin jonossa kiltisti ajavien ohi, ja näin aiheuttavat perusjonon hidastumista ja turhaa vitutusta muissa autoilijoissa.
En osaa sanoa mistä moinen kurin höltyminen johtuu, mutta minusta se heijastuu kaikkien moottorilla varustettujen kulkuneuvojen kuljettajiin. Motoristeilla on omat syntinsä ja autoilijoilla omansa. Ja kun kumpikaan ei anna periksi, heikompi kärsii.
Asenteesta tässä koko keulimis-, kiilaamis- ja ylinopeuspaketissa on kysymys, ei tietämättömyydestä, taidottomuudesta tai tarpeesta palata autokouluun. Kun korvienvälit saadaan kuntoon, rupeavat kaikki tilastot kaunistumaan. Niin beetlehemin matkojen kuin sakkojenkin osalta.