Tilastoa menehtyneistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MattiR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MattiR

New member
TÄSSÄpä tätä ..
confused_orig.gif
 
Aika optimistinen luku tuo 9 kuollutta heinäkuun puoleen väliin mennessä, äkkiä laskien sain 18 tapausta, jossa on mukana Liettuassa kuollut pariskunta.
 
Viime viikolla lueskelin Moottori-lehteä, joka oli surullista luettavaa...
Moottoripyörä onnettomuuksissa oli matkassa turhan usein alkkomahooli...
mad.gif
 
sanoi:
Tuoreimmat loukkaantumistilastot ovat toukokuun lopulta. Silloin loukkaantuneita motoristeja oli vajaat 180, mikä on 33 enemmän kuin viime vuonna.
Onhan tämä ihan tosia asia, mikä on valitettavaa, mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään. Ei minulla ole mitään tilastoa mustaa valkoidella moottoripyöräilyn kasvusta, mutta näin mutu-tuntumalla arvioituna on moottoripyöräily yleistynyt ja määrä kasvanut liikenteessä.
 
... mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään....
Minun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon
moottoripyöräily on kasvanut, sillä jokainen onnettomuus on
yksittäistapaus - siis loppupeleissä - ja siten siis ainutkertainen -
aivan kuten ne onnettomuuksien henkilötkin. Yhtään ainutta
onnettomuutta ei pidä hyväksyä siksi, että onnettomuuksiin on
mahdollisuudet ja porukkaa paljon. Tämä, jos mikään on
nimen omaan se asenne kysymys. Jos lähtökohtana on
se, että on paljon todennäköisempää, että suuressa joukossa
tapahtuu enemmän onnettomuksia kuin pienemmässä, niin
tilanne on jo karannut käsistä. On kuitenkin aivan todistettavasti
olemassa paikkoja ja tilanteita, joissa määrä ei vaikuta
lopputulokseen lainkaan. Esimerkiksi synnytyssairaalassa
pudotusprosentti vain kertakaikkiaan on nolla tai sitten vaikka
rantakallioilla rymytessä viinakassin pudotus lauantaina on nolla,
kun Alkot ovat juuri menneet kiinni ja lähimpään kauppaan on
mahdoton matka. Tarkoitan, että aivan mahdottoman paljon on
myöskin omista tavoista ja asenteista kiinni mitenkä paljon sattuu
ja tapahtuu.
 
... mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään....
Minun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon
moottoripyöräily on kasvanut, sillä jokainen onnettomuus on
yksittäistapaus - siis loppupeleissä - ja siten siis ainutkertainen -
aivan kuten ne onnettomuuksien henkilötkin. Yhtään ainutta
onnettomuutta ei pidä hyväksyä siksi, että onnettomuuksiin on
mahdollisuudet ja porukkaa paljon. Tämä, jos mikään on
nimen omaan se asenne kysymys. Jos lähtökohtana on
se, että on paljon todennäköisempää, että suuressa joukossa
tapahtuu enemmän onnettomuksia kuin pienemmässä, niin
tilanne on jo karannut käsistä. On kuitenkin aivan todistettavasti
olemassa paikkoja ja tilanteita, joissa määrä ei vaikuta
lopputulokseen lainkaan. Esimerkiksi synnytyssairaalassa
pudotusprosentti vain kertakaikkiaan on nolla tai sitten vaikka
rantakallioilla rymytessä viinakassin pudotus lauantaina on nolla,
kun Alkot ovat juuri menneet kiinni ja lähimpään kauppaan on
mahdoton matka. Tarkoitan, että aivan mahdottoman paljon on
myöskin omista tavoista ja asenteista kiinni mitenkä paljon sattuu
ja tapahtuu.
Tilastomatikka ei taida olla ihan vahvin alueesi
biggrin.gif


Kärjistettynä miten motoristien määrä vaikuttaa onnettomuuksien määrään:

1. ei yhtään motoristia -> ei yhtään onnettomuutta eikä kuollutta
2. 100 motoristia -> hyvät mahikset että kaikki pysyy hengissä
3. 200000 motoristia -> onnettomuuksia ja kuolemantapauksia tapahtuu varmasti enemmän kuin tapauksissa 1. tai 2.

Hyvin yksinkertaista siis, kielletään kokonaan tielläliikkuminen minkäänlaisilla laitteilla, jos ei hyväksytä yhtään kuolonuhria liikenteessä.
 
Tilastomatikka ei taida olla ihan vahvin alueesi  
biggrin.gif
Miten selität, että synnytysosastolla pudotusprosentti on
pyöreä nolla vaikka heidän käsiensä kautta kulkee melkoinen
joukko junioreita?

Itse selitän sen niin, että jos   k u v i t e l l a a n , että
mopossa olisi ominaisuus, joka 100-varmasti tappaisi kuskin,
jos sillä ajaisi vaikka yli 120km/h, niin kävisi niin, että yksikään
ei yrittäisi ajella lähellekään tuota 120km/h. Aivan varmasti
olisi melkoiset turvamarginaalit. Joten kysymys on asenteesta
elikkä siitä miten tärkeäksi kukin kokee hengissäpysymisensä.
Tottakai joukkoon mahtuisi myös itsarintekijöitäkin. Synnytys-
osastolla pudotusvauriot saattavat olla kohtalokkaita, joten
aseteellisestikin pudottaminprosentti pysyy nollassa.

Mihin tässä matematiikkaa tarvitaan? Ihmiset ottavat riskejä
tietoisesti paikoissa, joissa "ei juuri minulle voi tässä kuinkaan
käydä" .. ne kuuluisat viimeiset sanat. Sähkömies ei kysy
"Onkohan tässä virtaa?" jos siinä voi olla varmasti tappava
määrä virtaa, vaan hän kokeilee AINA jollain rakkineella sen,
mutta jos virtaa on "vain" 230 niin siihen ei kuole - paitsi, jos
meinaa käydä kuin minun tutulle, joka nappasi toisenkin
johdon ja siinä olikin poweria ja hänen kätensä kramppasivat
siten, ettei hän päässytkään niistä johdoista enää itse irti
vaan johdot huitaistiin luudanvarrella pois - siitä sitten
sairaalaan ja onneksi mies selvisi pelkin palovammoin eikä
omien sanojensa mukaan enaa meinaa tehdä samaa temppua.
Kyse on siis asenteesta - aika pitkälle - ei pelkästään tilastomatematiikasta.
 
Minun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon
moottoripyöräily on kasvanut, sillä jokainen onnettomuus on
yksittäistapaus - siis loppupeleissä - ja siten siis ainutkertainen -
aivan kuten ne onnettomuuksien henkilötkin. Yhtään ainutta
onnettomuutta ei pidä hyväksyä siksi, että onnettomuuksiin on
mahdollisuudet ja porukkaa paljon. Tämä, jos mikään on
nimen omaan se asenne kysymys. Jos lähtökohtana on
se, että on paljon todennäköisempää, että suuressa joukossa
tapahtuu enemmän onnettomuksia kuin pienemmässä, niin
tilanne on jo karannut käsistä. On kuitenkin aivan todistettavasti
olemassa paikkoja ja tilanteita, joissa määrä ei vaikuta
lopputulokseen lainkaan. Esimerkiksi synnytyssairaalassa
pudotusprosentti vain kertakaikkiaan on nolla tai sitten vaikka
rantakallioilla rymytessä viinakassin pudotus lauantaina on nolla,
kun Alkot ovat juuri menneet kiinni ja lähimpään kauppaan on
mahdoton matka. Tarkoitan, että aivan mahdottoman paljon on
myöskin omista tavoista ja asenteista kiinni mitenkä paljon sattuu
ja tapahtuu.
Ky se ei ole asenteesta vaan realiteeteistä. Onhan tälläkin nähty ja kuultu eräs jos toinenkin tarina kuinka moni on lipannut syystä tai toisesta ja turvallisuus-puolella on uutisoitu jatkuvalla syötöllä erinäisistä onnettomuuksista.
Tekevälle sattuu, ja kun tekijöitä tulee lisää, niin vahinkoja on yhteenlaskettuna enemmän. Mielestäni onnettomuustilastot ovat juuri sellaisia luonteeltaa, että määrä vaikuttaa loppusummaan. Ei se vahinko tule kellokaulassa.
Olen samaa mieltä kanssasi että jokainen tapaus on liikaa, uniikki ja niitä ei voi verrata keskenään. Meidän muiden tulisi ottaa opikseen niistä.
 
Luvut ovat "lukuja" mutta mikä on totuus, vaikka verrattu rekisterissä oleviin moottoripyöriin/kuskeihin.
nixweiss.gif


Ja vielä onko tapahtunut onnettomuuksien kohoamista, ei lukumääräisesti, vaan prosenttuaalisesti, enenmän vai vähemmän.
nixweiss.gif


Onhan se "raflaavaa" käyttää "isoja" numeroita, unohtaen todellisuuden.
veryangry.gif


Pas** homma, jokaikinen turma, oli kyseessä se ainoan menettäminen tai vammautuminen.
 
Ihan varmasti ei satu. Jos menetettävänä on tarpeeksi
arvokasta, niin ei vain yksinkertaisesti satu. Mikäli ylinopeudesta
kiinnijääneiden kädet amputoitaisiin, niin kuinka monen luulisit
ajavan ylinopeutta?
Tottahan tuo on, mutta ehkä turhan ääripään esimerkki. Ajatuksena ja tavoitteena ihan hyvä, mutta käytännössä mahdoton päästä nollatoleranssiin.
 
Tekevälle sattuu, ...
Ihan varmasti ei satu. Jos menetettävänä on tarpeeksi
arvokasta, niin ei vain yksinkertaisesti satu. Mikäli ylinopeudesta
kiinnijääneiden kädet amputoitaisiin, niin kuinka monen luulisit
ajavan ylinopeutta?
Tuskin nuo kaikki kuolemaankaan johtaneet tapaukset ovat näitä "riskinottoja" tai hurjia ylinopeuksia. Eli, tulee noita onnettomuuksia ilman lain rikkomistakin, vaikka toki vähemmän kuin kaahailemalle..

En sitten tiedä miten tämä tuohon kätilöjen pudotusprosenttiin suhtautuu.. Vaikka kaikista liikennerikkomuksista jaettaisiin linnatuomioita tai amputoitaisiin raajoja, niin kenties joku pappa tulisi kuitenkin mökkitieltä satasta ajavan mopon eteen tai tie-insinööri keksisi sateella saippuaisen pikipaikan..
confused_orig.gif
 
...mutta käytännössä mahdoton päästä nollatoleranssiin.
Tietenkin .. nollasta viis .. <u>kunhan onnettomuustahti edes
hidastuisi niin sekin olisi jo jotain</u> ... aika kovalla tahdilla
näyttäisi onnettomuudet lisääntyvän. Muutama vuosi sitten
onnettomuudet vähenivät vaikka pyöräkanta kasvoi kohisten.

Joten se niistä tilastomatematiikoista - muuttuvia parametrejä on liikaa.
Nyt sitten jostain syystä tilanne on alkanut villiintyä.
Korostaisin edelleenkin, että monet asiat ovat siitä riippuvaisia
mitenkä paljon ihmiset ovat valmiita menettämään. Tämä koskee
ja selittää näitten viimeaikaisten karkuunlähtemisienkin kasvun.
Jos edes teoriassa rangaistusten kasvattaminen ohittaa sen,
että karkuunlähteminen saataisi kannattaa, niin ihan varmasti
näin myös tapahtuu.

Toisaalta ei pidä tuijottaa pelkästää mopo-onnettomuuksia.
Auto-onnettomuudetkin ovat kasvussa. On olemassa joukko
ihmisiä (meinasin sanoa nuoria, mutta en sano) jotka saavat
henkensä menetyksen tosi liki tai jopa onnistuvat siinä ja
täysin riippumatta onko ajopelinä auto, mopo tai leikkuupuimuri ym.
Kun on ns. hurja-luonne, niin sitten on, eikä siihen kovin
helposti järkipuheet auta tippaakaan - valitettavasti.
 
Tietenkin .. nollasta viis .. <u>kunhan onnettomuustahti edes
hidastuisi niin sekin olisi jo jotain</u> ... aika kovalla tahdilla
näyttäisi onnettomuudet lisääntyvän. Muutama vuosi sitten
onnettomuudet vähenivät vaikka pyöräkanta kasvoi kohisten.

Joten se niistä tilastomatematiikoista - muuttuvia parametrejä on liikaa.
Nyt sitten jostain syystä tilanne on alkanut villiintyä.
Korostaisin edelleenkin, että monet asiat ovat siitä riippuvaisia
mitenkä paljon ihmiset ovat valmiita menettämään. Tämä koskee
ja selittää näitten viimeaikaisten karkuunlähtemisienkin kasvun.
Jos edes teoriassa rangaistusten kasvattaminen ohittaa sen,
että karkuunlähteminen saataisi kannattaa, niin ihan varmasti
näin myös tapahtuu.

Toisaalta ei pidä tuijottaa pelkästää mopo-onnettomuuksia.
Auto-onnettomuudetkin ovat kasvussa. On olemassa joukko
ihmisiä (meinasin sanoa nuoria, mutta en sano) jotka saavat
henkensä menetyksen tosi liki tai jopa onnistuvat siinä ja
täysin riippumatta onko ajopelinä auto, mopo tai leikkuupuimuri ym.
Kun on ns. hurja-luonne, niin sitten on, eikä siihen kovin
helposti järkipuheet auta tippaakaan - valitettavasti.
Olen samaa mieltä, että nykyinen liikennekulttuuri on menossa yhä piittaamattomampaan suuntaan. Auto-onnettomuus tilastossa mainitsemasi "nuoret" ja tuoreet kortin haltiat ovat olleet läpi aikojen tilastojen kärjessä. Mutta moottoripyöristä puhuttaessa oman näkemykseni mukaan on tullut "uusi" riskiryhmä, keski-ikäiset motoristit, jotka ovat ehkä joskus nuorena ajaneet moottoripyörää ja haavena on ollut joskus hankkia iso pyörä. Nyt kun tulot ovat kasvaneet, tulevaisuus näyttää toistaiseksi turvatulta ja on ylimääräistä sijoittaa harrastukseen. Ruosteiset ajotaidot ja niiden oma yliarviointi (kuten kenellä tahansa, joka ei ole ajanut pitkään aikaan) yhdistettynä menneiden aikojen kuultaneisiin muistoihin ja vapauden tunteeseen.
Lisäksi kuten mainitsit on yleinen liikennekulttuuri höllentynyt ja onhan rangaistukset juuri törkeistä rikkomuksista mielestäni aika laimeita. Sakko koetaan enemmänkin hidastena harrastukselle eikä rangaistuksena tehdestä virheestä. Lisäksi on tietenkin ajatus "- ei minulle nyt voi käydä mitään"-mentaliteetti.
 
Mihinkään nollaan ei nykyisillä liikennemäärillä tulla pääsemään.
Jos nimittäin aikoo tiellä liikkua.
Voihan tietysti ostaa prätkän ja istuskella sen päällä omalla pihalla. Siinä ehkä pääsee aika lähelle nollariskiä.
Omalla ajotyylillä- ja asenteella voi minimoida riskit alas, muttei koskaan nollaan.
Aina on niitä muuttujia ja käsittämättömiä tempauksia...paljon niitä pystyy ennakoimaan, muttei kaikkia. Ja ne loppuprosentit on tuurista kiinni.

Paljon on kyllä viime aikoina ollut näitä tilannenopeusjuttuja,
confused_orig.gif
kaarteesta ulos, ja näin. Niihin pystyy kyllä omalla käyttäytymisellä vaikuttamaan.
 
Mutta moottoripyöristä puhuttaessa oman näkemykseni mukaan on tullut "uusi" riskiryhmä, keski-ikäiset motoristit, jotka ovat ehkä joskus nuorena ajaneet moottoripyörää ja haavena on ollut joskus hankkia iso pyörä. Nyt kun tulot ovat kasvaneet, tulevaisuus näyttää toistaiseksi turvatulta ja on ylimääräistä sijoittaa harrastukseen. Ruosteiset ajotaidot ja niiden oma yliarviointi (kuten kenellä tahansa, joka ei ole ajanut pitkään aikaan) yhdistettynä menneiden aikojen kuultaneisiin muistoihin ja vapauden tunteeseen.
No ainakaan tilastojen valossa (kuolleet 2007) tämä ei pidä paikkaansa. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista en tiedä missä luvuissa niissä liikutaan.
 
Back
Ylös