Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan tämä ihan tosia asia, mikä on valitettavaa, mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään. Ei minulla ole mitään tilastoa mustaa valkoidella moottoripyöräilyn kasvusta, mutta näin mutu-tuntumalla arvioituna on moottoripyöräily yleistynyt ja määrä kasvanut liikenteessä.sanoi:Tuoreimmat loukkaantumistilastot ovat toukokuun lopulta. Silloin loukkaantuneita motoristeja oli vajaat 180, mikä on 33 enemmän kuin viime vuonna.
Minun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon... mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään....
Tuo pisti silmään mullakin. Onhan täällä orgissakin kynttiläketjuja tälle vuodelle huomattavasti enemmän kuin yhdeksänAika optimistinen luku tuo 9 kuollutta heinäkuun puoleen väliin mennessä, äkkiä laskien sain 18 tapausta, jossa on mukana Liettuassa kuollut pariskunta.
Tilastomatikka ei taida olla ihan vahvin alueesiMinun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon... mutta mielestäni uutisoinnissa on unohdettu mainita onnettomuuksien määrä suhteustettuna räjähdysmäisesti kasvaneeseen motoristien määrään....
moottoripyöräily on kasvanut, sillä jokainen onnettomuus on
yksittäistapaus - siis loppupeleissä - ja siten siis ainutkertainen -
aivan kuten ne onnettomuuksien henkilötkin. Yhtään ainutta
onnettomuutta ei pidä hyväksyä siksi, että onnettomuuksiin on
mahdollisuudet ja porukkaa paljon. Tämä, jos mikään on
nimen omaan se asenne kysymys. Jos lähtökohtana on
se, että on paljon todennäköisempää, että suuressa joukossa
tapahtuu enemmän onnettomuksia kuin pienemmässä, niin
tilanne on jo karannut käsistä. On kuitenkin aivan todistettavasti
olemassa paikkoja ja tilanteita, joissa määrä ei vaikuta
lopputulokseen lainkaan. Esimerkiksi synnytyssairaalassa
pudotusprosentti vain kertakaikkiaan on nolla tai sitten vaikka
rantakallioilla rymytessä viinakassin pudotus lauantaina on nolla,
kun Alkot ovat juuri menneet kiinni ja lähimpään kauppaan on
mahdoton matka. Tarkoitan, että aivan mahdottoman paljon on
myöskin omista tavoista ja asenteista kiinni mitenkä paljon sattuu
ja tapahtuu.
Ei taitaisi auttaa edes tuo; liikennekuolemissa on mukana myös sairauskohtaukset ja luonnolliset kuolemat joita sattuu vaikkei autoja olisi lähimaillakaan..Hyvin yksinkertaista siis, kielletään kokonaan tielläliikkuminen minkäänlaisilla laitteilla, jos ei hyväksytä yhtään kuolonuhria liikenteessä.
Miten selität, että synnytysosastolla pudotusprosentti onTilastomatikka ei taida olla ihan vahvin alueesi![]()
Ky se ei ole asenteesta vaan realiteeteistä. Onhan tälläkin nähty ja kuultu eräs jos toinenkin tarina kuinka moni on lipannut syystä tai toisesta ja turvallisuus-puolella on uutisoitu jatkuvalla syötöllä erinäisistä onnettomuuksista.Minun mielestäni on aivan saman tekevää mitenkä paljon
moottoripyöräily on kasvanut, sillä jokainen onnettomuus on
yksittäistapaus - siis loppupeleissä - ja siten siis ainutkertainen -
aivan kuten ne onnettomuuksien henkilötkin. Yhtään ainutta
onnettomuutta ei pidä hyväksyä siksi, että onnettomuuksiin on
mahdollisuudet ja porukkaa paljon. Tämä, jos mikään on
nimen omaan se asenne kysymys. Jos lähtökohtana on
se, että on paljon todennäköisempää, että suuressa joukossa
tapahtuu enemmän onnettomuksia kuin pienemmässä, niin
tilanne on jo karannut käsistä. On kuitenkin aivan todistettavasti
olemassa paikkoja ja tilanteita, joissa määrä ei vaikuta
lopputulokseen lainkaan. Esimerkiksi synnytyssairaalassa
pudotusprosentti vain kertakaikkiaan on nolla tai sitten vaikka
rantakallioilla rymytessä viinakassin pudotus lauantaina on nolla,
kun Alkot ovat juuri menneet kiinni ja lähimpään kauppaan on
mahdoton matka. Tarkoitan, että aivan mahdottoman paljon on
myöskin omista tavoista ja asenteista kiinni mitenkä paljon sattuu
ja tapahtuu.
Ihan varmasti ei satu. Jos menetettävänä on tarpeeksiTekevälle sattuu, ...
Ainakin takaa-ajot lisääntyisi tällä mallilla voimakkaasti. Uskon, että hurjastelijoita riittäisi. Minkä sitä ihminen luonnollen voi.Mikäli ylinopeudesta
kiinnijääneiden kädet amputoitaisiin, niin kuinka monen luulisit
ajavan ylinopeutta?
Tottahan tuo on, mutta ehkä turhan ääripään esimerkki. Ajatuksena ja tavoitteena ihan hyvä, mutta käytännössä mahdoton päästä nollatoleranssiin.Ihan varmasti ei satu. Jos menetettävänä on tarpeeksi
arvokasta, niin ei vain yksinkertaisesti satu. Mikäli ylinopeudesta
kiinnijääneiden kädet amputoitaisiin, niin kuinka monen luulisit
ajavan ylinopeutta?
Tuskin nuo kaikki kuolemaankaan johtaneet tapaukset ovat näitä "riskinottoja" tai hurjia ylinopeuksia. Eli, tulee noita onnettomuuksia ilman lain rikkomistakin, vaikka toki vähemmän kuin kaahailemalle..Ihan varmasti ei satu. Jos menetettävänä on tarpeeksiTekevälle sattuu, ...
arvokasta, niin ei vain yksinkertaisesti satu. Mikäli ylinopeudesta
kiinnijääneiden kädet amputoitaisiin, niin kuinka monen luulisit
ajavan ylinopeutta?
Tämä oli se idea, jota hain ensimmäisellä kommentillani.Onhan se "raflaavaa" käyttää "isoja" numeroita, unohtaen todellisuuden.![]()
Tietenkin .. nollasta viis .. <u>kunhan onnettomuustahti edes...mutta käytännössä mahdoton päästä nollatoleranssiin.
Olen samaa mieltä, että nykyinen liikennekulttuuri on menossa yhä piittaamattomampaan suuntaan. Auto-onnettomuus tilastossa mainitsemasi "nuoret" ja tuoreet kortin haltiat ovat olleet läpi aikojen tilastojen kärjessä. Mutta moottoripyöristä puhuttaessa oman näkemykseni mukaan on tullut "uusi" riskiryhmä, keski-ikäiset motoristit, jotka ovat ehkä joskus nuorena ajaneet moottoripyörää ja haavena on ollut joskus hankkia iso pyörä. Nyt kun tulot ovat kasvaneet, tulevaisuus näyttää toistaiseksi turvatulta ja on ylimääräistä sijoittaa harrastukseen. Ruosteiset ajotaidot ja niiden oma yliarviointi (kuten kenellä tahansa, joka ei ole ajanut pitkään aikaan) yhdistettynä menneiden aikojen kuultaneisiin muistoihin ja vapauden tunteeseen.Tietenkin .. nollasta viis .. <u>kunhan onnettomuustahti edes
hidastuisi niin sekin olisi jo jotain</u> ... aika kovalla tahdilla
näyttäisi onnettomuudet lisääntyvän. Muutama vuosi sitten
onnettomuudet vähenivät vaikka pyöräkanta kasvoi kohisten.
Joten se niistä tilastomatematiikoista - muuttuvia parametrejä on liikaa.
Nyt sitten jostain syystä tilanne on alkanut villiintyä.
Korostaisin edelleenkin, että monet asiat ovat siitä riippuvaisia
mitenkä paljon ihmiset ovat valmiita menettämään. Tämä koskee
ja selittää näitten viimeaikaisten karkuunlähtemisienkin kasvun.
Jos edes teoriassa rangaistusten kasvattaminen ohittaa sen,
että karkuunlähteminen saataisi kannattaa, niin ihan varmasti
näin myös tapahtuu.
Toisaalta ei pidä tuijottaa pelkästää mopo-onnettomuuksia.
Auto-onnettomuudetkin ovat kasvussa. On olemassa joukko
ihmisiä (meinasin sanoa nuoria, mutta en sano) jotka saavat
henkensä menetyksen tosi liki tai jopa onnistuvat siinä ja
täysin riippumatta onko ajopelinä auto, mopo tai leikkuupuimuri ym.
Kun on ns. hurja-luonne, niin sitten on, eikä siihen kovin
helposti järkipuheet auta tippaakaan - valitettavasti.
No ainakaan tilastojen valossa (kuolleet 2007) tämä ei pidä paikkaansa. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista en tiedä missä luvuissa niissä liikutaan.Mutta moottoripyöristä puhuttaessa oman näkemykseni mukaan on tullut "uusi" riskiryhmä, keski-ikäiset motoristit, jotka ovat ehkä joskus nuorena ajaneet moottoripyörää ja haavena on ollut joskus hankkia iso pyörä. Nyt kun tulot ovat kasvaneet, tulevaisuus näyttää toistaiseksi turvatulta ja on ylimääräistä sijoittaa harrastukseen. Ruosteiset ajotaidot ja niiden oma yliarviointi (kuten kenellä tahansa, joka ei ole ajanut pitkään aikaan) yhdistettynä menneiden aikojen kuultaneisiin muistoihin ja vapauden tunteeseen.