• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Toinenkin väliluokka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Samu

New member
Tuli tässä mieleen että miksei moottoripyörissä voisi olla samantien toista väliluokkaa. Vaikkapa 50kW jollaista pääsee ajelemaan ajettuaan vuoden 25kWllä. Kaikkien kannaltahan tämä olisi hyvä ratkaisu. Vakuutusyhtiöille korkeampia maksuja tehopainosuhdehinnoittelun takia. Liikkeille rahaa kuristusten muuttamisesta. Nostaisi samalla kynnystä ottaa kuristukset kokonaan pois ja ajaa laittomasti ja parempihan se on siirtyä tehokkaan pelin sarviin väliportaan kautta, 25kW -> 100kW on kuitenkin melkonen loikkaus noin esimerkkinä.
idea3.gif
 
Tarvitaanko ylipäätään tehoa 100kw, onkin toinen juttu, mutta tossa on kyllä ajatusta. Se vaatii varmaan rautaisen itsehillinnän olla vähän kokeilematta miten lähtee, jos 25kw vehkeen jälkeen pääsee täystehoisen pyörän puikkoihin. Lopputulos päätyy helposti kynttiläketjuihin, vakuutusmaksut nousevat ja iltapäivälehdet saavat taas jeesustelun aihetta.
 
[kukkahattu]
On se vaan kumma kun sitä pitää oikein kokeilla jotta paljonkos sitä lähtee taikka mihin saakka se nopeusmittarin viisari kipuaa. Eikö jo se tieto muka ole riittävästi että mopossa varmasti riittää papua selvästi enämpi kuin kuskissa - saati että kuskilla olisi edes teoreettista taitoa hallita noita irti päästettyjä tehoja
lookaround_orig.gif

[/kukkahattu]
 
[kukkahattu]
On se vaan kumma kun sitä pitää oikein kokeilla jotta paljonkos sitä lähtee taikka mihin saakka se nopeusmittarin viisari kipuaa. Eikö jo se tieto muka ole riittävästi että mopossa varmasti riittää papua selvästi enämpi kuin kuskissa - saati että kuskilla olisi edes teoreettista taitoa hallita noita irti päästettyjä tehoja
lookaround_orig.gif

[/kukkahattu]
Kyllä ne mopot on niin hyviä nykyään ajettavuudeltaan, että oikeassa paikassa ei ole ongelma päästää minkään vakiomopon kaikki tehoja irti, edes kohtuu kokemattoman kuskin. Ei ne nyt sentään mitään kuuraketteja ole.. Hyviä ja helppoja ajella.

Tossa just yks päivä kaveri joka sai just pyöräkortin, kokeili tonnisella ärräpyörällä maximilähtöjä, ihan hyvin näytti menevän. Ei se mopo lähtenyt lentoon eikä noussut kiertoradalle.

Eihän tuo tehokkaampiin mopoihin siirtyminen ole näköjään ongelma. Kuinkas paljon niitä kuolemantapauksia/onnettomuuksia nyt olikaan, että se mopo olisi tehon takia lähteny lapasesta?
 
Suomessa on maksiminopeusrajoitus 120. Kyllä hieman (paljon) pienemmilläkin tehoilla noihin nopeuksiin päästään.
 
Tarvitaanko ylipäätään tehoa 100kw, onkin toinen juttu, mutta tossa on kyllä ajatusta. Se vaatii varmaan rautaisen itsehillinnän olla vähän kokeilematta miten lähtee, jos 25kw vehkeen jälkeen pääsee täystehoisen pyörän puikkoihin. Lopputulos päätyy helposti kynttiläketjuihin, vakuutusmaksut nousevat ja iltapäivälehdet saavat taas jeesustelun aihetta.
veikkaan että riskit ovat suurempia kun siirrytään kotilon ratista 100kw pärrän päälle niin kuin noilla vanhoilla korteilla voi tehdä. tuo koko 25kw luokka tuntuu järjettömälle kevarin jälkeen kun suurimmassa osassa kevareita tuntui olevan tuo noin 25kw omina piikki aikoina ja sittenkö vielä toiset 2 vuotta alitehosella mopolla ei kiitos
033102ass_1_prv.gif
saisi olla sillai että kun on 2 vuotta kevarilla kituuttanut ei tarvitsisi enään mitään väliluokan pelejä näpertää vaan ainoastaan "uusmotoristeille" millä ei ole ajokokemusta mistään moinen rajoitus. vaan tuntuupa tuo 25kw olevan samaa sarjaa nykypäivänä kuin 45km/h mopolla ja 11kw kevarissa
tounge.gif
 
Tää on aina piristävää keskustelua että tarvitaanko 100kW? No tottakai
tounge.gif
On muuten mielenkiintoista nähdä sanotaan 10-15 vuoden päästä missä tehot menee
buttrock.gif
Joudutaan varmaan A lisäksi ajamaan tosi iso AAA yli 200kW
062802jumpie_prv.gif
 
Tarvitaanko ylipäätään tehoa 100kw, onkin toinen juttu, mutta...
No ei kyllä mun mielestä tarvitse. Alkaa kyllä nykypyörien tehot olla jo älyttömiä, henkihän niillä lähtee!
Elämä alkaa 200... hevosvoimasta.... takapyörältä
smile_org.gif
Niin sellaiseen kun tässä joskus pääsisi, niin alkaisi tehot olemaan sitä tarvittavaa luokkaa
062802jumpie_prv.gif
Kokeillaan nyt välissä kuitenkin vielä alle kaksisataa heppaista.
 
Eiköhän tehdä joka ajovuodelle uusi tehoraja! AKE, kauppiaat ja huollot tuskin vastustavat ajatusta.
 
veikkaan että riskit ovat suurempia kun siirrytään kotilon ratista 100kw pärrän päälle niin kuin noilla vanhoilla korteilla voi tehdä. tuo koko 25kw luokka tuntuu järjettömälle kevarin jälkeen kun suurimmassa osassa kevareita tuntui olevan tuo noin 25kw omina piikki aikoina ja sittenkö vielä toiset 2 vuotta alitehosella mopolla ei kiitos
033102ass_1_prv.gif
saisi olla sillai että kun on 2 vuotta kevarilla kituuttanut ei tarvitsisi enään mitään väliluokan pelejä näpertää vaan ainoastaan "uusmotoristeille" millä ei ole ajokokemusta mistään moinen rajoitus. vaan tuntuupa tuo 25kw olevan samaa sarjaa nykypäivänä kuin 45km/h mopolla ja 11kw kevarissa
tounge.gif
Samoilla linjoilla. Toisaalta, on myös niitä joille piikkikin on liikaa...mutta koska lakeja ei tehdä marginaaliryhmille vaan kaikille, niissä pitäis olla joku tolkkukin. 25kw kevarin jälkeen on täysin järjetön konsepti jonka on tödennäköisesti kehittänyt joku moottoriajenuvoihin käytännössä tutustumaton henkilö.

Kuten sanottua, pelkkä teho ei tapa ketään, ja reikää päässä ei paikata rajoittamalla koneen tehoa pariksi vuodeksi.
 
Niin otetaan kaikilta kortti pois ja uudestaan kouluun oli kortti sit minkä ikäinen tahansa ja 1 kw / vuosi kunhan 25 täyttänyt.. et kun 50v saa ajaa 50 Kw..

Taidanpa soittaa Pertille ja ehottaa.. luulen et se mustanmakkaranlomasta suorastaan innostuu idealle
033102ass_1_prv.gif
 
Tulikin hoppuiltua vaaditun minimitehon suhteen: Uusien EU-määräysten myötä rekkajonoihin kyllästyneet Alppien asukkaat ovat määränneet, että:

"Moottoriajoneuvon moottorin on tuotettava teho, jonka suuruus on vähintään 5 kW yhdistelmän suurimman rekisteröinnissä ja käytössä sallitun kokonaismassan tonnia kohti. "

v:u. Koskeekohan tuo taannehtivasti myös käytettyjä pyöriä..
 
Back
Ylös